Reisebrev fra IPMS Sør

IPMS Sør på tur

Av Morten Håland

Så var tiden kommet for å reise til IPMS sitt store landstreff; SKALA 2013.

Gjengen, bestående av Andrzej, Ole, Truls, Jørgen og Morten satte seg i bilene tidlig en fredags morgen og vendte nesa mot hovedstaden.

Kjøreturen gikk radig innover med tre stk i en bil og to i den andre. Morten måtte gjøre unna litt jobb på vei innover, og den andre bilen tok en tur innom diverse hobbyrelaterte butikker før vi ankom det fasjonable hotellet; Best Western Karl Johan i tre- tiden. Da var det bare å få parkert bilene og sjekket inn på hotellet.

Inne på hotellet ble det samling på det ene rommet med en liten velkomstjäger og en øl, før vi tok turen ut for å finne mat.

mama_africa
På Mama Africa

Tradisjon tro velger vi et spisested med spennende internasjonal mat. Mye tid er brukt i forkant for å finne den rette plassen
for god mat. I år falt valget på en afrikansk restaurant med navn, Mama Africa. Vi var jo litt spente da vi entret lokalet på Galleriet ved Oslo S. Vi valgte en løsning med et fat med litt av alt… Da maten kom var det et sammensurium av mat på et fat og en tallerken med noe som lignet vaskekluter. Her var det bare å ta «vaskekluten» fatt og grabbe til oss mat. Bestikk var det ikke snakk om. Etter å ha smakt på litt av alt var konklusjonen at dette var en højdare og kan absolutt anbefales.

Videre gikk turen opp til toppen av Plaza, hvor en liten Mojito ble fortært før vi tuslet oppover Karl Johan igjen. Et stykke opp ble det en liten rast hvor vi spiste is. Så tok vi turen til en ølrestaurant i nærheten av Spikersuppa. En artig opplevelse. Men hu hei hvor tida går. Klokka nærmet seg 2200. Det var på tide å finne hotellet igjen. Og ikke lenge etter snorket hele gjengen så det jomet i hotellgangene.

andrzej
Andrzej i dyp studie

Lørdag morgen var det bare å få i seg noen blingser til frokost før turen gikk oppover E-6en til Leto Hallen og årets SKALA. Vi måtte jo være på tida, for IPMS Sør har ansvaret for innregistrering av modellene. Ikke lenge etter vi ankom og fikk hilst på gamle kjente og sagt hei til de andre fra Sørlandet som hadde tatt seg inn til Oslo på andre måter, fikk vi opp PC’en og innregistreringa var klar.

Da var det bare å begynne å skrive for køen med utstillingslystne modellbyggenerder var allerede lang. Formiddagen gikk med til modellregistrering, men kl. ett kunne PC’en lukkes og vi kunne ta en runde i lokalet og se på modeller, byggesett og snakke med gamle kjente. Det ble også tid til å få med seg noen flotte foredrag hvor man lot seg begeistre over hvor lett ting ser ut til å kunne gjøres… Nå er det bare hjem å prøve.

Senere på ettermiddagen ble det tid til en strekk på rommet med litt ro og et par kalde «brus».

Så var det middag. Vi stiller oss i kø for å kjøpe oss matbilett som vi synes gikk noe tregt siden hun som solgte maten også måtte tappe en haug med øl. Vel inne i matsalen måtte vi stå å vente på potetene, og når de kom måtte vi vente på kjøttet… Håper hotellet gjør noe med logistikken til neste gang. Men når endelig maten var på tallerkenen og videre ned i sultne mager var vi godt fornøyde igjen.

modell_registrering
«På jobb»

Utover kvelden ble det samling nede i kjelleren med ei god runde rundt de flotte modellene, mysing i hyllene til Lars og prat og kjas med likesinnede.

Etter en lang dag var det godt og krype under dyna og la Z- ene flyte fritt rundt i rommet. ZZZzzzZZZzzz…

Søndag ble startet med en god og rolig frokost før vi tok turen ned i kjelleren igjen for videre å beskue modeller og svi av litt penger på nye prosjekter.

Vi fikk med oss et flott foredrag om dioramabygging før årsmøtet ble avholdt og gjennomført meget så smertefritt før det hele avsluttes med den store premieutdelingen.

Atle gjorde en fremragende jobb som konfransier og Roar utmerket seg som premieutdeler.

Sørlendingene tok i år og med seg en del premier, og igjen ble navnet til Andrzej en utfordring for konfransieren… Så nå kaller vi han bare Andresej Hansen…

Andrzej tok hjem en første og en andre, Øyvind tok en andre, Torgeir tok en andre og en tredje, og Stein Atle dro i land en førsteplass. Synes vi må si oss godt fornøyd. Gratulerer!

Så var det dags å ta fatt på den lange veien hjem og med et lite matstopp og en kaffestopp kom vi trøtte men fornøyde hjem til Kristiansand.

foredrag
Marcus Nicholls snakker og viser væring av panser

Vi vil rette en kjempestor takk til Styret og arrangementskomiteen og alle som kom og gjorde nok en helg til en kjempe suksess.

Vi sees til neste år… og kanskje noen av dere allerede 17.- 18. august på Southern Challenge her i Kristiansand.