Skrevet av Emne: Stryker  (Lest 1486 ganger)

Martin Mathisen

• Seriøst ivrig
Stryker
« på: 14.12. 2008 23:38 »
Som noen av dere vet har jeg ambisjoner om å lage en stryker komplett med slat-armour.
Om denne noensinne blir klar gjenstår å se, men i mellomtiden har jeg laget en en Stryker uten slat. Mest fordi jeg var tøff i trynet og avtalte med Thomas Fossum at jeg skulle bygge en sammen med ham. På forrige møte proklamerte Thomas at han var klar, og det, vel, var ikke jeg......
Men nå næmer det seg.
Noen bilder som bevis på at jeg bygger jeg og...
 (ikke akkurat verdens beste bilder:)
<table style="width:auto;"><tr><td></td></tr><tr><td style="font-family:arial,sans-serif; font-size:11px; text-align:right">Fra Stryker</td></tr></table>
<table style="width:auto;"><tr><td></td></tr><tr><td style="font-family:arial,sans-serif; font-size:11px; text-align:right">Fra Stryker</td></tr></table>
På bordet akkurat nu:
Stryker
På vent: Mye moderne stål.

The wireless telegraph is not difficult to understand. The ordinary telegraph is like a very long cat. You pull the tail in New York, and it meows in Los Angeles. The wireless is the same, only without the cat.
– Albert Einstein

Kjetil Olsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Sv: Stryker
« Svar #1 på: 15.12. 2008 00:47 »
Pent bygget.  :)

Erik Torp

• Forumplager
« Svar #2 på: 15.12. 2008 03:08 »
Godt å se noe moderne stål fra deg igjen Martin. Dette ser ut til å bli en bra 1130. Hvor har du fått resindelene fra? Pro Art?
Jeg ser en ting som stikker ut som en sår tommel: Du har montert antennen til Duke ied-jammeren feil. Duke antennen er den du har montert bak venstre på Strykeren. Denne skal monteres på braketten som du helt riktig har montert over vinsjdekselet. Når det er sagt så tviler jeg på at du finner IED jammere på et kjøretøy uten Slat, da disse er i USA eller amerikanske baser utenfor Irak og behovet for jammere dermed ikke er tilstede og kun skaper problemer for mobiltelefoner og liknende.

Erik

Martin Mathisen

• Seriøst ivrig
« Svar #3 på: 15.12. 2008 08:43 »
Hei Erik.

Resindelene er fra Blast (lagringsplasser på siden) og Master Productions (hjul). Ellers nogenlunde rett ut av esken.
Jeg var helt overbevist om at antennen du referer til var en UHF antenne. Vel, da forsvinner den og blir enten erstattet av en vanlig antenne eller forsvinner for godt. Jeg har begge WWPs bøker om Stryker (anbefales) og det kan virke som om det finnes like mange konfigurasjoner av antenner på en CV som det finnes CVer  :) (Dog etter jeg har sjekket fant jeg ingen med IED jammere bak   :doh:) Kanskje dette kan være en CV vogn som rygget mye, og derfor satte den bak?  ;D

Martin
På bordet akkurat nu:
Stryker

The wireless telegraph is not difficult to understand. The ordinary telegraph is like a very long cat. You pull the tail in New York, and it meows in Los Angeles. The wireless is the same, only without the cat.
– Albert Einstein

Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
« Svar #4 på: 15.12. 2008 09:27 »
Bortsett fra de tingene som Erik allerede har kommentert på, (Jeg kan ikke helt forstå at du klarte å montere IED-jammeren feil, det er jo barnelærdom vi snakker om!  :D) synes jeg den ble tøff. Den ser rett og slett litt ond ut.

I samme slengen synes jeg det er utrolig artig når vi får en forklaring på dingser og bomser og hvilken funksjon de måtte ha i det virkelige liv, slik Erik har kommet med her. Plutselig faller mye på plass.

Kyrre
Som wikipedier på Duke IED-jammer i håp om å være mer forberedt til neste gang.
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Sverre Melleby

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #5 på: 15.12. 2008 10:17 »
Ser lekkert ut, Martin!

Det blir vel digitalkamo på figurene du skal ha med? For du skal vel ha med figurer, hæ? hæ, hæ? ;D

Og den slatgreia tar du på neste Stryker! :)

-Sverre
Primus Intrat - Exit Novissimus

På benken nå:
Hovedfokus på figurer!
...og en liten Panther!

Erik Torp

• Forumplager
« Svar #6 på: 15.12. 2008 12:20 »
Sitat
Jeg har begge WWPs bøker om Stryker (anbefales) og det kan virke som om det finnes like mange konfigurasjoner av antenner på en CV som det finnes CVer.

Bra, de bøkene har jeg også og de er meget gode. På side 38  i bok nr 2 er det et meget godt bilde av hvordan jammeren er montert. Når det gjelder antennekonfigurasjon så leveres M1130 i fem forskjellige versjoner og hver versjon vil ha forskjellig radiooppsett. Dog er det ikke slik at det er opp til mannskapet å sette opp antennene etter eget forgodtbefinnende. Man kan si my rart om amerikanerene, men de er flinke til å standarisere utstyret sitt med tanke på rotasjon av mannskaper og likhet mellom avdelinger. Antagelig kommer dette av at USA fortsatt har en Hær...

Erik

Håvard Faller

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #7 på: 15.12. 2008 12:55 »
Sitat
Man kan si my rart om amerikanerene, men de er flinke til å standarisere utstyret sitt med tanke på rotasjon av mannskaper og likhet mellom avdelinger. Antagelig kommer dette av at USA fortsatt har en Hær...

Ja i Norge er det vanskelig å standarisere, da det ikke finnes mer enn en avdeling av hver type. wOOt
(Dagens vits, som antagelig går gjennom sensuren)

Håvard
En gang panser, alltid panser

Martin Mathisen

• Seriøst ivrig
« Svar #8 på: 17.12. 2008 00:14 »
Sitat
Jeg har begge WWPs bøker om Stryker (anbefales) og det kan virke som om det finnes like mange konfigurasjoner av antenner på en CV som det finnes CVer.

Bra, de bøkene har jeg også og de er meget gode. På side 38  i bok nr 2 er det et meget godt bilde av hvordan jammeren er montert. Når det gjelder antennekonfigurasjon så leveres M1130 i fem forskjellige versjoner og hver versjon vil ha forskjellig radiooppsett. Dog er det ikke slik at det er opp til mannskapet å sette opp antennene etter eget forgodtbefinnende. Man kan si my rart om amerikanerene, men de er flinke til å standarisere utstyret sitt med tanke på rotasjon av mannskaper og likhet mellom avdelinger. Antagelig kommer dette av at USA fortsatt har en Hær...

Erik

Finnes det noe info om hvordan de 5 forskjellige versjonene er konfigurert?

M
På bordet akkurat nu:
Stryker

– Albert Einstein

Erik Torp

• Forumplager
« Svar #9 på: 17.12. 2008 00:51 »
Sitat
Finnes det noe info om hvordan de 5 forskjellige versjonene er konfigurert?

Godt spørsmål. Side 70 i den første Strykerboken gir noen svar. Utvendig vil vognene være ganske like (Med TACP utgaven som et unntak) da sambandsutstyret er satt opp med antennemultipleksere som gjør at du kan ha fire vhf-radioer på samme antenne for å minske antenneskogen på taket. Dermed ligger den store forskjellen i hva slags sambandsutstyr du finner i stridsrommet. Dette er en smart løsning da det minsker vognens signatur betraktelig på stridsfeltet. Den "store" forskjellen ligger dermed i taktisk merking på vognen.

Radiooppsett i et Bnko vil typisk være:
Brigadenett kommando (HF eller satelitt)
Brigadenett Administrasjon
Bn Kommando 1
BN Kommando 2
Etterettningsnett
Ildledernett
BN Administrasjonsnett
Internnett TOC

I tillegg kommer datanettverk og BFT/BMS systemer som alle krever antenner. Når du så putter på Duke og Rhino anti-IED systemer så ser vognen allikevel ut som et tørkestativ til slutt.

Sier ikke byggetegningene noe om konfigurasjon?

Erik