Skrevet av Emne: Kommodore Ferdig!  (Lest 2047 ganger)

Arild Tiller

• IPMS Medlem
  • Dedikert
Kommodore Ferdig!
« på: 07.10. 2008 22:43 »
Fant ut at jeg trengte en ventepølse innimellom slagene på Storchen så jeg startet på denne her.  Dette er Ultracast sin WWII German Fighter Pilot.  Link til produsentens hjemmeside: http://www.ultracast.ca/products/54/004/default.htm

Dette er første gang jeg prøver meg på en 1/32 figur så jeg trenger nok svar på en del spørsmål fra dere eksperter  :) 

Startet med å grunne figuren med Tamiya sprayboksgrunning.  Deretter sprayet jeg den med en lys sjuttubrun akrylfarge.  Når det var tørt så penslet jeg hele kroppen med en mix av oljemaling, Abteilung Wash Brown og WN svart.  Ventet så ca. en par timer før jeg begynte å stryke av oljemalinga med en tørr bred pensel.  Dette har jeg gjort i en to tre omganger nå og begynner å bli fornøyd med selve skinneffekten.  Så nå tenkte jeg jeg skulle forsegle dette med en akryl klarlakk, må jeg da vente til oljemalinga er knusktørr, noe som kan ta ukesvis så vidt jeg kan skjønne, eller kan den være sticky som den er nå?

Hodet er liiiitt ute av fokus, det er også grunnet med Tamiya.  Deretter er det sprayet med Akryl fleshfarge. Så var det bare fortsettelsen da, lurer på om jeg klarer å få en ert til å se ut som et menneskehode  ???

Arild T.

Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Sv: Kommodore
« Svar #1 på: 08.10. 2008 07:09 »
Bra skinneffekt der, Arild. Takk for tips :) Løkke te me haue.

Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
« Svar #2 på: 08.10. 2008 10:16 »
Ja, det ligner definitivt på skinn.

Olve Dybvig

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #3 på: 08.10. 2008 14:16 »
Rent bortsett fra at disse draktene var svarte, så er ser det bra ut

Olve :)
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Kjetil Olsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #4 på: 08.10. 2008 15:44 »
Den brune skinnjakka ser fin ut den. Buksene bør vel være grå/blå?

Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
« Svar #5 på: 08.10. 2008 16:44 »
Det finnes mange bilder av flygere med enten skinnjakke eller skinnbukse eller begge deler, og jeg må gi Olve rett i at de skinnklærne ser svarte ut.

Faren min, som var tenåring under krigen, har fortalt at offiserer i Luftwaffe hadde stilige blågrå skinnfrakker, men det var jo en annen type plagg.

Arild Tiller

• IPMS Medlem
  • Dedikert
« Svar #6 på: 08.10. 2008 22:25 »
Rent bortsett fra at disse draktene var svarte, så er ser det bra ut

Olve :)

Hmm, trodde det kun var på kneipene i Hamburg de brukte de svarte :D Så vidt jeg har forstått så ble disse todelte draktene produsert i både svart, brunt og grått skinn ifra slutten av '43 for å gi bedre beskyttelse mot syntetisk drivstoff som var mye mer korrosivt enn organisk.

Her er noen jakker som ligner veldig:

http://www.relichunter.com/luftleatherjack2.jpg

http://www.relichunter.com/luftleatherjack1.jpg

Synes også disse to karene til venstre har noe som ligner men dette er antageligvis vinterutrustning KW1/41 eller KW1/33.

På denne tegningen er snittet veldig likt, men den har konnektorer for varmeelementer noe figuren ikke har.  Farge er vel ikke troverdig på tegningen.

Uansett, min blir brun!  :)

Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
« Svar #7 på: 08.10. 2008 22:46 »
Det ser ganske overbevisende ut. Jeg har ellers sett bilder av skinnflygerhjelmer som har vært både svarte, rødbrune og lysegrå.

Tyske flygere ser ellers ut til å ha brukt mye forskjellig utstyr, etter bilder å dømme. Bilder fra felttoget i Norge i 1940, viser for eksempel en del flygere med erobra tsjekkiske skinnflydresser, som nok var varmere enn det tyske standardutstyret.

Arild Tiller

• IPMS Medlem
  • Dedikert
« Svar #8 på: 22.10. 2008 21:25 »
Begynner å si meg ferdig med denne her.  Dette var en erfaring som ga mersmak og det blir helt sikkert flere figurer i framtiden.  Noe rusk her og der og noen bomskudd med penselen men jeg får se om jeg gidder å gjøre noe mer med den.  Han har sikkert godt nattsyn denne karen, store øyne har han ihvertfall  ::)

Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Sv: Kommodore Ferdig!
« Svar #9 på: 22.10. 2008 21:42 »
Det der ble en flott Kommodore, Arild. Det er øynene som du kanskje kunne gjort noe mer på , men uansett ser det ti ganger bedre ut enn om jeg skulle gjort det samme :)

MVh
:) Rune

Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
« Svar #10 på: 22.10. 2008 21:43 »
Det ble jo en fin arisk pilot. :)

Arild Moland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #11 på: 22.10. 2008 22:53 »
Skal innrømme jeg var litt skeptisk til skinneffekten i tøyet etter å ha sett de første, blanke bildene lenger opp, men dette ble veldig bra til slutt syns jeg.  :thumb:

Arild
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Kjetil Olsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #12 på: 22.10. 2008 23:30 »
Ser ut som jeg må bite i meg min tidligere skepsis når det gjelder skinndressen. Dette ble meget bra! Likte hårfargen du har fått frem også.  :)