Skrevet av Emne: Scratchbygging av hobbyrom  (Lest 1748 ganger)

Arild Tiller

• IPMS Medlem
  • Dedikert
Scratchbygging av hobbyrom
« på: 28.09. 2008 17:45 »
Som noen sikkert har merket så har jeg vært lite aktiv på byggefronten dette året (..også).  Det har sine naturlig årsaker da året startet med mottakskontroll av varer levert fra storken  ::) den tredje for vårt vedkommende.  En annen årsak var at vi fant ut at det var lurt å skifte bolig også for å gjøre kaoset komplett.  Hobbyrom kom desverre langt ned på lista over ting som skulle fikses i det nye huset, men etter å ha totalrenovert kjøkken, stue, gang, tre soverom og satt opp ny veranda så ble det råd med det også.  Nå er det bare to bad og skifting av bordkledning igjen så kan all min tid vies til modellbygging  :) Yeah right  :(  Her er iallefall noen bilder av den nye grotten.

Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Sv: Scratchbygging av hobbyrom
« Svar #1 på: 28.09. 2008 18:21 »
Gratulerer,den ser jo ikke helt ueffen ut den grotta der :thumb:

Leif
In the beginning,vambo rool

Henrik Melvold

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #2 på: 28.09. 2008 18:25 »
Dette så jo bra ut Arild. Men si meg... sitter du og bygger over tastature? Medfører ikke det en STOOOR risk for at fotoetsen og andre smådeler havner nedi....?

Henrik
Those of you who think you know everything are anoying those of us who do...

Stian Svendsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #3 på: 28.09. 2008 19:38 »
Dette så jo bra ut Arild. Men si meg... sitter du og bygger over tastature? Medfører ikke det en STOOOR risk for at fotoetsen og andre smådeler havner nedi....?

Henrik

Og ikke minst det lite ergonomiske oppsettet for PC. For meg er det viktig med en sone for bygging og en for PC. Og den vridningen du får i nakken blir nok ikke noe bedre av null støtte til håndledd....

Men for å være øitt positiv :) Dette så lekkert ut, jeg har også lyst å bruke Ikea kjøkken for å lage meg et bra hobbyrom. Dessuten så det veldig reint ut der. Bra jobba :)
mvh Stian

Arild Moland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #4 på: 28.09. 2008 19:41 »
Dette ser jo skapelig ut! Når det gjelder PCen, så er det vel meningen at han bygger heller enn å snakke om det på nettet  ;D

Arild
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Stian Svendsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #5 på: 28.09. 2008 19:47 »
Dette ser jo skapelig ut! Når det gjelder PCen, så er det vel meningen at han bygger heller enn å snakke om det på nettet  ;D

Arild

Og der ble Henrik og jeg tatt på fersken ;) Med hendene på tastaturet :D
mvh Stian

Arild Moland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #6 på: 28.09. 2008 20:00 »
Hehe,

nå skal jo min kjære navnebror få innrede rommet sitt som han vil, men etter at jeg ble jagd ned i boden av kona for å bygge, savner jeg virkelig ikke å ha PCen rett ved byggebordet. Fraværet av distraksjoner av typen familie, TV og PC gjør øktene ekstremt effektive. Kanskje kink-i-nakken-oppsettet er et middel for å motvirke for mye surfing?

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #7 på: 28.09. 2008 20:12 »
Hey! Det var jo ei flott hule du hadde laget deg der :thumb: Da er det nok ikke mange dagene med badoppussing og bordkleskift før modellene ruller ut på løpende bånd nei :D Greit å ha et rom når man først får tid til bygging ihvertfall :)

Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
« Svar #8 på: 28.09. 2008 20:53 »
Gratulerer med nytt hobbyrom! Det ble jo ei flott hule.

PC på hobbyrommet er et pluss, ja. Det er veldig greit å kunne betrakte referansebilder på skjermen under bygginga uten å måtte springe opp i etasjen over, slik jeg lenge måtte.

Einar S

Arild Tiller

• IPMS Medlem
  • Dedikert
« Svar #9 på: 29.09. 2008 08:15 »
Hæ hæ, takk for kommentarer gutter.

Skjermen står i hjørnet av praktiske årsaker, pc'n står i hjørneskapet under skjermen og kabelen jeg hadde i øyeblikket er for kort til å sette skjermen noe annet sted.  Tenkte egentlig å ha den rett foran meg men da må jeg henge den på veggen og det har jeg ikke feste til osv osv.  99% av surfingen min foregår på jobben  ::) eller i sofan eller på iPhone så jeg er ikke så bekymret for stiv nakke.  Dette er en gammel pc som egentlig skulle kastes da den er hoinngammel og kjørte opprinnelig XP home edition. Jeg har nå satt den opp med Ubuntu og det går som en drøm bortsett fra at jeg ikke får til å endre skjermoppløsning  ???  Regner ikke med at den blir brukt så mye, det er mer som Einar påpeker, kjekt å ha tilgang til referansemateriale istedet for å springe frem og tilbake til hjemmekontoret.

IKEA kjøkken er veldig kjekt for hobbyrombruk, trenger ikke å bli så dyrt heller, tror ikke det er over 5000,- for dette oppsettet.  Det som drar i vei prisen er skuffeseksjoner, men til gjengjeld er de jævlig praktiske.

Er spent på hvordan avtrekket fungerer, vifta er en av de enkleste på IKEA.  Er lutter øre for et smart opplegg med sider/vegger som enkelt kan settes opp slik at det blir en "lakkboks" og kan fjernes når jeg trenger benkplassen.  Til nå har jeg brukt en stor pappeske og det fungerer fint om en ikke så elegant. Lyset er allt for dårlig så det må jeg gjøre noe med.

Så får vi se da om outputen øker, hvis ikke så er det vel en fare for at rommet blir rekvirert av symaskina til kona  :pinch:

Arild T.

Kjell Terje Trones

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #10 på: 29.09. 2008 13:03 »
Grattis med nytt og effektivt utseende hobbyrom. Bare vent, med tiden vokser nok haugenr med ræl på pulten din, og du får det like hjemmekoselig som her hos meg.... ::)

Og før noen begynner å hinte om at dette burde vært plassert i "nye" bableboksen, dette er vel hobbyrelatert så det holder! Alltid nyttig å se hvilke løsninger de forskjellige har på hobbyrommene sine, kan plukke mange ideer fra sånt.
Når badet mitt er ferdig kommer jeg nok til å legge ut noen bilder på bableboksen, slik at jeg har en unnskyldning for manglende modellbyggereffektivitet de siste månedene.......
Man er aldri for gammel til å ha en lykkelig barndom!
Online album:
http://public.fotki.com/slabbedask/

Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
« Svar #11 på: 29.09. 2008 14:32 »
Når det gjelder vifta så vil vel en plate på hver side, hengslet i bakkant, være til stor hjelp. Når man trenger arealet til noe annet er det bare å slå sammen sideveggene bak mot bakveggen.
Vær klar over at enhver sprekk vil medføre malingsstøvlekkasje. Spør meg om hvordan jeg vet det. Eller forresten, ikke spør.  :pinch:
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.