Skrevet av Emne: 1937 Ford Custom FERDIG!!!  (Lest 1764 ganger)

Atle Eriksen

• Æresmedlem
  • Forumplager
  • Takket: 4 ganger
1937 Ford Custom FERDIG!!!
« på: 26.07. 2008 21:12 »
Ahhh. Endelig har jeg fått tilbake byggelysten på bil. Selvfølgelig måtte det bli en Ford fra før krigen. Nemlig Revells 37 Ford convertible Street Rod. Denne skal "demoderniseres" med flathead, nytt (les gammelt) hjuloppheng og interiør. Mulig jeg bytter rammen også.
Det første jeg begynnte med var å skippe den cabben som fulgte med. Den er firkantet og fæl. Jeg brukte heller customtoppen fra Revells 48 Ford. Den passer ikke helt, men med noe modifikasjoner så blir det bra. Bl.a. måtte den choppede vindusruten choppes ytterligere.
BILDER VIL BLI LAGT INN HER I FØRSTE TRÅD.

Endelig ferdig. Jeg droppet konsollen da interiørbalja så litt "crowded" ut. Lakkert i Testors Color by Boyd pearl orange. Den er noe mer orange enn bildene viser, og ikke så rød:

Litt bilder av interiøret så langt. Tuck and roll panels, 53 Chevy dashboard. Fotoetset/resin banjo ratt. Sofa og modifisert konsoll fra delekassa

Den moderne motoren er byttet ut med en flathead med resin innsug og to Strømberg forgassere. Modifisert viftereim og viftefeste. Ny dynamo for å få klaring til fremste forgasser. Litt wiring er det også. (Plugger, dynamo og besinrør)

Chassie modifisert, så den blir litt lav. Modifisert ramme og forstilling fra Tudorsettet men jeg har snudd bladfjæren og festet den lengre ned. Lincoln bakaksel med bladfjærer fra deleesken og hjemmelagde oppheng.

Her har jeg rettet opp karrosseriet slik at den nye carsontoppen passer.Choppingen er også ferdig

Med carsontoppen fra 48 Ford.(og skirts fra AMT 39/40 Ford)

Med toppen fra settet:
På projekt bordet:
I could tell you, but then I had to kill you!!

Terje Rønningbakken

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Sv: 37 Ford Custom
« Svar #1 på: 26.07. 2008 21:21 »
Kan ikke bli annet en bra detta :thumb:
"Til høsten kommer det jo Tyske NATO soldater hit for å øve,
ja og dem ska befri oss fra russen som befridde oss ifra dem i 45"

Oluf

Volvo 240SE (Blue Pearl prosjekt)
http://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?f=15&t=695

Tor Helge Andersen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #2 på: 26.07. 2008 21:41 »
Godt å se du er igang med litt bilbygging igjen Atle :thumb:, blir vel en Atle custom dette da wOOt, ser frem til resten av bygget.

Trelge
#45 Kyle Petty MIB 3%
1992 Alan Kulwicki's #7 Hooters 5%
Kenny Roberts YZR500 100%

----------------------------------------------------------------------------------------
"I`m tryin`to think but nothin`happens"

Stian Svendsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 58 ganger
« Svar #3 på: 26.07. 2008 21:42 »
Dette er noe annet enn hva vi pleier å se her inne :) .

Den nye toppen, det er hardtop ikke sant?
mvh Stian

Atle Eriksen

• Æresmedlem
  • Forumplager
« Svar #4 på: 26.07. 2008 22:35 »
Dette er noe annet enn hva vi pleier å se her inne :) .

Den nye toppen, det er hardtop ikke sant?

Vel. En hardtop i den forstand at det på 30, 40 og noe inn på 50 tallet var populært å bygge biler med tak (hard tops og sedaner)  om til convertible lookers med såkalte carson tops. Også convertibles (kabrioleter)  ble bygget om for et mer "europeisk utseende" Da vanligvis med en avtagbar topp. Men noen biler ble også bygget om med faste topper. Navnet Carson Top kommer av den første toppen som ble laget av Glen Houser i 1935, da han  jobbet på The Carson Top Shop i Los Angeles. Toppene var av stål som var "padded" (fant ikke noe norsk ord, det måtte i tilfelle være vatterte) og trukket med convertible stoff eller lignende. Heisann.  wOOt Det ble visst til dagens lille innførting i Carson toppens vidunderlige verden. Anyway, hvis du vil lese mer om dette:  http://www.rikhovingkustoms.com/RHK1/CarsonTop.html
På projekt bordet:

Niclas.A.Gedde

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #5 på: 27.07. 2008 00:04 »
Bare å stå på nå som bygge gløden er der  :thumb:

Niclas :)

Kjetil Olsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 15 ganger
« Svar #6 på: 27.07. 2008 00:31 »
Ser fint ut. Bilen fikk mye finere stuk med det nye stoffet.  :) Sett i noe gammel Roy Buchanan i CD-spilleren, og la inspirasjonen sige innover deg.  :)

Atle Eriksen

• Æresmedlem
  • Forumplager
« Svar #7 på: 27.07. 2008 10:12 »
Ser fint ut. Bilen fikk mye finere stuk med det nye stoffet.  :) Sett i noe gammel Roy Buchanan i CD-spilleren, og la inspirasjonen sige innover deg.  :)

Det blir en type 40 talls custom stuk på denne. Roy Buchanan er knallt, hvis du liker såre instrumental låter med el-gitar, men jeg må ha litt raskere tempo og blåseinstrumenter, så gammel  Duke Ellington,  Glen Miller eller  Benny Goodman er nok mer i gata mi.
På projekt bordet:

Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
« Svar #8 på: 27.07. 2008 12:29 »
 :thumb:

Leif
In the beginning,vambo rool

Jørn B. Svendsen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 5 ganger
« Svar #9 på: 27.07. 2008 22:24 »
Blir bra stuk på denne kjerra, kan jo prøve ramme fra '36 Ford eller '40 Ford eller kanskje '37 Ford pickup/delivery. Ford sine personbilrammer var jo like fra '35 til '40. 1/2 ton pickup og delivery ble også bygget på personbilrammer. Men det er ikke dermed sagt at deler fra forskjellige sett passer sammen. Dette er teorien, du kan jo prøve ut virkeligheten.

Ser fram til fortsettelsen på denne tråden.
Fordman
Bilidiot med forkjærlighet for luftkjølt Porsche.

Atle Eriksen

• Æresmedlem
  • Forumplager
« Svar #10 på: 27.07. 2008 23:41 »
Blir bra stuk på denne kjerra, kan jo prøve ramme fra '36 Ford eller '40 Ford eller kanskje '37 Ford pickup/delivery. Ford sine personbilrammer var jo like fra '35 til '40. 1/2 ton pickup og delivery ble også bygget på personbilrammer. Men det er ikke dermed sagt at deler fra forskjellige sett passer sammen. Dette er teorien, du kan jo prøve ut virkeligheten.

Ser fram til fortsettelsen på denne tråden.
Fordman
Joda. Jeg prøvde litt forskjellige rammer fra 36 til 40 Ford men de fluktet ikke helt med chassieplata. Litt av årsaken er at 37 mod. er 1/24 men de andre er 1/25. (Med unntak av Monograms 36 som er 1/24) så jeg valgte å bruke rammen fra 37 Tudoren. Den er, som den i settet, veldig lik orginalrammen til 35-40 Ford, med unntak av krysset, som er perforert for vektreduksjon, men det kunne man jo gjøre på 40 tallet også, selv om det ikke var vanlig. Grunnen til å bruke Tudor rammen er forhjulsopphenget. Det er mer tradisjonell med stiv aksel og bladfjærer enn den moderne firelinken i settet. Bakaksel og oppheng blir antaglig noe fra skrotkassa, men jeg har jo et par tre, tolv pre-war Fords også, hvis det skulle butte helt.
På projekt bordet:

Jørn B. Svendsen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 5 ganger
« Svar #11 på: 28.07. 2008 00:01 »
Det blir helt garantert ei super kjerre, som vanlig. Vi er jo vant til stil, detaljarbeid og super finish på dine biler. du blir derfor henvist til Customklassen med denne på NC, så det kan bli et lite håp om premie til andre (meg????).  Nåvel, jeg må kanskje få noe ferdig først.
Vi ser fram til visning på NC. Mistenker vel at denne kan stille i både Custom og Street Rod klassen. TIME WILL SJÅ!!!!
byggehilsen fra Fordman.
Bilidiot med forkjærlighet for luftkjølt Porsche.

Terje Rønningbakken

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #12 på: 28.07. 2008 00:04 »
blir dette noe form for sleeper eller?
"Til høsten kommer det jo Tyske NATO soldater hit for å øve,
ja og dem ska befri oss fra russen som befridde oss ifra dem i 45"

Oluf

Volvo 240SE (Blue Pearl prosjekt)
http://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?f=15&t=695

Atle Eriksen

• Æresmedlem
  • Forumplager
« Svar #13 på: 28.07. 2008 08:04 »
Det blir helt garantert ei super kjerre, som vanlig. Vi er jo vant til stil, detaljarbeid og super finish på dine biler. du blir derfor henvist til Customklassen med denne på NC, så det kan bli et lite håp om premie til andre (meg????).  Nåvel, jeg må kanskje få noe ferdig først.
Vi ser fram til visning på NC. Mistenker vel at denne kan stille i både Custom og Street Rod klassen. TIME WILL SJÅ!!!!
byggehilsen fra Fordman.
Customklassen takk. If you dont mind ;D

blir dette noe form for sleeper eller?
Utdyp begrepet "Sleeper" Terje, så kan jeg svare :thumb:
På projekt bordet:

Kjell Terje Trones

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
« Svar #14 på: 28.07. 2008 08:58 »
SE der ja, Atle har pakket bort disse merkelige figurene sine og begynt på en bil igjen! :thumb:
Blir vel litt i samme gata som 36'ern du bygde for mange år siden denne kan jeg tenke meg. Litt sånn Westergaard-aktig?
Du skjønner vel at mine forventninger er oppe under taket nå.....?
Ikke at du må føle noe press eller noe da....... ::)
Man er aldri for gammel til å ha en lykkelig barndom!
Online album:
http://public.fotki.com/slabbedask/