Skrevet av Emne: 3D modeller (er det også modellbygging??)  (Lest 1064 ganger)

Andreas Broch

• Forumplager
3D modeller (er det også modellbygging??)
« på: 01.05. 2008 19:38 »
Siden det ikke har blitt noe modellbygging på meg de siste ukene, så tenkte jeg å prøve en liten vri på modellbyggingen. Er ikke 3D modeller også modeller? Jeg prøver emg. :) Går som noen vet på sivil arkitektstudiet på NTNU, og en del av våres virkemidler er jo pc + diverse tegne programmer, og også rendrings programmer. Har drevet litt med det fra tid til annen. Tenkte bare å legge ut noen bilder av litt ptosjekter.

Første ut er et en sistuasjonsmodell fra 2. klasse da vi tegnet museum i Trondheim by. Om noen er kjent ligger tomta rett bak kunstindustrimuseet. Like ved skolen på hjørnet av kjøpmannsgata.

Neste ut er et hytteprosjekt fra i høst (4. årskurs). Tegnet en hytte på 80kvm som semesteroppgave.

Også et annet prosjekt fra i høst. Skulle prosjektere et isbjørnobservatorium på Svalbard (Ikke sikker på om denne gjør seg på svalbard, men men) Hovedtyngden var å jobbe med materialer og lavenenergi/passivhus.

Laptoppen tok også kvelden forrige mandag, så venta ei uke på å få servise, men nå er den topp igjen! :) (Nytt hovedkort og harddisk) Så nå skal jeg bli litt mer aktiv her inne igjen tenker jeg :)
Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Terje Rønningbakken

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Sv: 3D modeller (er det også modellbygging??)
« Svar #1 på: 01.05. 2008 20:06 »
stilig :thumb: det øverste er ikke det der det brant i fjor eller når det var?
"Til høsten kommer det jo Tyske NATO soldater hit for å øve,
ja og dem ska befri oss fra russen som befridde oss ifra dem i 45"

Oluf

Volvo 240SE (Blue Pearl prosjekt)
http://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?f=15&t=695

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #2 på: 01.05. 2008 20:12 »
stilig :thumb: det øverste er ikke det der det brant i fjor eller når det var?

Nei det er det nok ikke. Er en tom parkeringsplass i krysset mellom St. Jørgensveita og Erlingskakkes gate for å være helt korrekt :)
Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 119 ganger
« Svar #3 på: 01.05. 2008 20:27 »
Det isbjørnobservatoriet var dritbra. Kunne godt tenkt meg ei sånn hytte ved sjøen. Artig at du har flatt tak. Rett utplassert vil snø forsvinne fra taket uten problemer.

Kyrre
Som har bodd i snø-Harstad med flatt tak uten å måke en eneste gang.
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Stian Svendsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 58 ganger
« Svar #4 på: 01.05. 2008 20:34 »
Jeg likte det funkis huset ditt på svalbard, hytta så også ut som et sted man fint kunne kose seg med øl og plastikk :)

Utfordring: Et egent hobbyhus vi gutta/jentene kunne hatt bak i hagen, både innvendig og utvendig. 3D er gøy.
mvh Stian

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #5 på: 01.05. 2008 20:34 »
Takker for komplimentet. HAr blitt mye flate tak i studiene. Men hytta ble med saltak... Synes det var utrolig gøy, tegne litt mer moderne med saltak, og en liten vri på det oppbygget med hems. :)

Du får si fra om du skal tegne hytte.. hehe.. Kan fikse det vettu, bare kan ikke stå ansvarlig for noe enda.   ::)

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #6 på: 01.05. 2008 20:36 »
Jeg likte det funkis huset ditt på svalbard, hytta så også ut som et sted man fint kunne kose seg med øl og plastikk :)

Utfordring: Et egent hobbyhus vi gutta/jentene kunne hatt bak i hagen, både innvendig og utvendig. 3D er gøy.

Takker. Svalbardprosjektet ble skikkelig boks ja. Fikk faktisk tildelt taktype og konstruksjonsmetode i den oppgave. Ble tildelt Massivtre og flatt tak, så da måtte jeg utnytte det til det fulle og bygge boks :)

Ja kanskje jeg skulle designe en modellbod for masseproduksjon ;) hehe

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #7 på: 01.05. 2008 20:40 »
Et par perspektiver til av hytta (eneste som er igjen etter pcen krasja, hadde flere  :'() Er ikke så bra de her, men får duke så lenge. Må få tatt meg tid til å fikse noen nye. Bruker forresten ArchiCAD 10 som modelleringsverktøy, og Maxwell Render 1.6 til å ta ut rendringene. (For dere som er interessert)

Skal jobbe litt med noen nye nå fremover om jeg får tid. Så kanskje jeg poster litt av det :) hehe.. I allefall artig å få tilbakemelding på sånne ting også, selvom det er litt på kanten av forumet :)

Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 93 ganger
« Svar #8 på: 01.05. 2008 20:45 »
Kan jeg spørre deg om hvilket program du bruker til å tegne?

Jeg driver litt i samme bransje selv .....

Nils

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #9 på: 01.05. 2008 20:48 »
Kan jeg spørre deg om hvilket program du bruker til å tegne?

Jeg driver litt i samme bransje selv .....

Nils

Hei! Skrev det nettopp over, måtte inn å endre litt. Bruker ArchiCAD 10 (nå går jeg over til 11) til å modellere. Er et vanlig program hos arkitekter. Det første er fra SketchUP 6 som er en del enklere. :) Ellers bruker jeg Maxwell Render 1.6 til å rendre i. Veldig avansert program. (jeg kan bare en brøkdel) Ellers kan jeg anbefale Artlantis 2.0 som også leveres av Graphisoft slik som ArchiCAD.

Hva driver du med når du sier i samme bransje?

Terje Rønningbakken

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #10 på: 01.05. 2008 20:51 »

her har vi Modellboden guttær og jentær :thumb:
"Til høsten kommer det jo Tyske NATO soldater hit for å øve,
ja og dem ska befri oss fra russen som befridde oss ifra dem i 45"

Oluf

Volvo 240SE (Blue Pearl prosjekt)
http://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?f=15&t=695

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #11 på: 01.05. 2008 20:53 »
Kan i allefall bruke anekset i bakkant, der er det to boder og overbygd lakkeringsplattform ;)

Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 93 ganger
« Svar #12 på: 01.05. 2008 21:09 »
Skrev det nettopp over, måtte inn å endre litt.

Jeg ser det nå ja, men oppfattet det ikke i sted.  :pinch:

Hva driver du med når du sier i samme bransje?

Jeg lager denslags program. Noe som heter Novapoint. Det er ikke beregnet for arkitekter riktignok, men for byplanlegging, arealplanlegging, veiprosjektering, bru- og tunnellkonstruksjon etc. etc. Der har vi også 3D-visualisering av bygninger, andre konstruksjoner, landskap ....

Nils  :)

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #13 på: 01.05. 2008 21:13 »
Artig. Har ikke hørt om så mye utvikling av sånne program i Norge. Vet at det finnes noen for hus og hytteprodusenter. :)

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 7 ganger
« Svar #14 på: 01.05. 2008 22:53 »
Hm meget interesant og fornyende. Kunne godt tenkt meg California hus her på Kongsberg, men med all snøen er skråtak et must. Det er det på de fleste og prisen er ca 4 mil i de områder av byen  jeg kunne tenke meg :'( Her er det bare og pay up og be happy.
 Selv ser jeg for meg laftahytte med grass på taket når jeg kommer så langt. Evt hytte ved sjøen, mest mulig glass og mur, flatt tak :thumb:
-"Before Elvis, there was nothing"-