Skrevet av Emne: Wilson Grain Hopper  (Lest 1832 ganger)

Andreas Broch

• Forumplager
Wilson Grain Hopper
« på: 26.03. 2008 16:59 »
Er i gang med et nytt prosjekt jeg har hatt på planleggingsstadiet ganske så lenge. Det skal etter planen bli en 2006 modell Wilsom Grain Hopper. Det vil på norsk si en kornhenger med tømmeluker under. De er svært vanlige i USA for å frakte korn over lange distanser.

Utgangspunktet er Italeri sin 48 fots US trailer. Den ble kjøpt inn for en tid siden og informasjon ble sanket inn til prosjektet. Tegninger ble gjort klare, og lengre kom jeg ikke.... før i dag  wOOt

Det hele har startet med at sideveggene ble limt sammen og sparklet, før de ble kappet ned til riktig høyde (66" innvendig) Så ble hele sidene kappet i lengden fra 48 for til 43 fot. Bunnplata ble også kappet opp i tre deler og limt sammen med sideveggene for å gi plass til "dump" kassene.... Når så var gjort ble sidene forsterket litt og plater til innvendige vegger og dump kasa under laget. På bildene er det bare en test. Ble litt feilberegninger, og var i tilegg tom for 1 mm plater  :pinch: (så da blir det bort i hobbyshop å kjøpe i morgen   :))

Hjulopphenget er også limt i sammen og klart for lakkering, det samme gjelder felgene som skal få seg en omgang med Alclad Chrome.

Håper det her kan bli et litt annerledes bygg, og et morsomt et med en god del utfordringer. Håper på å få bygget litt i morgen og spesielt i helga (samboeren reiser til Kiel  ::) )
Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
Sv: Wilson Grain Hopper
« Svar #1 på: 26.03. 2008 17:17 »
Ser spennende ut dette :thumb:

Leif
In the beginning,vambo rool

Stian Svendsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 58 ganger
« Svar #2 på: 26.03. 2008 17:46 »
Samboer på tur, da er det fint å fordype seg i lit plastikk og lim.
Husk å kjøpe inn godt med pizza, cola og øl :thumb:

Jeg begynner å ane at du driver med noe maskin inginør studie?
mvh Stian

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #3 på: 26.03. 2008 18:35 »
Samboer på tur, da er det fint å fordype seg i lit plastikk og lim.
Husk å kjøpe inn godt med pizza, cola og øl :thumb:

Jeg begynner å ane at du driver med noe maskin inginør studie?

Ja må nok hamstre det før helga nå ja.... og sjokolade må jeg ha tror jeg  ;D Håper jeg kan få litt byggero. Er ikke lett når man må bruke kjøøkenbordet :)

Går nok ikke maskin ingeniør nei, går sivil arkitekt på NTNU :) Så kan da tegne det jeg skal bygge i allefall  :pinch:
Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Stian Svendsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #4 på: 26.03. 2008 18:40 »
Tøft, begge studier har nok masse tegnigslære tenker jeg.

Er selv utdannet maskinarbeider (cnc opperatør) og vi hadde masse tegning...

Uansett å se egne byggetegninger :)
mvh Stian

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #5 på: 26.03. 2008 18:44 »
Jada vi har hatt en del tegningslære ja, både teknisk og litt mer kunstnerisk :)

Du er CNC opperatør ja, vi har en 3D fres på studiet, men får ikke noe opplæring da  :'(

Stian Svendsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #6 på: 26.03. 2008 19:00 »
Jada vi har hatt en del tegningslære ja, både teknisk og litt mer kunstnerisk :)

Du er CNC opperatør ja, vi har en 3D fres på studiet, men får ikke noe opplæring da  :'(

3D fres høres litt gøy ut :D

CNC opperatør er en av utdannelsene mine hehe, men jobber som noe helt annet da...
mvh Stian

Kjell Terje Trones

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
« Svar #7 på: 27.03. 2008 07:21 »
Morsomt prosjekt, Andreas! Du må prøve å komme deg på et møte snart så vi får se hva du holder på med! :thumb:
Men som tilbakefalls-student selv så vet jeg at skoleting tar liiiitt tid.... ::)

Og forresten, bare et lite tips før helga, Bunnpris har halv pris på Påskegodteri nå, glimrende for en slunken studentkasse.... ;)
Man er aldri for gammel til å ha en lykkelig barndom!
Online album:
http://public.fotki.com/slabbedask/

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #8 på: 27.03. 2008 07:38 »
Hei Kjell Terje! Vi får se om det ikke blir muligheter på neste møte. Det blir vel 14 april? Så kanskje jeg har kommet litt på vei med noen prosjekter. Skolen tar veldig mye tid ja, på godt og vondt... så vi får se ann byggingen fremover

Har forresten også vært å kjøpt inn påskegodt alt  :cheers: Problemet er at det forsvinner så fort også  ::)

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 22 ganger
« Svar #9 på: 27.03. 2008 14:16 »
Morsomt prosjekt, Andreas! Du må prøve å komme deg på et møte snart så vi får se hva du holder på med! :thumb:
Men som tilbakefalls-student selv så vet jeg at skoleting tar liiiitt tid.... ::)

Og forresten, bare et lite tips før helga, Bunnpris har halv pris på Påskegodteri nå, glimrende for en slunken studentkasse.... ;)

Haha, ja Bunnpris har det tilbudet nå ja men vær forsiktig med slike annonseringer for i morra får jeg lønn ;)

Heftig prosjekt dette her Andreas, håper du kan komme på møte neste gang. Har faktisk store planer for amerikansk lastebil jeg ogå nå etter at jeg fikk taki Revell Peterbilt 359 på Tirsdag ;D
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Sverre Melleby

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #10 på: 27.03. 2008 14:21 »
Artig prosjekt!
Ser ut til at du har fått en god start, og dette ser så spennede ut at selv et panserhode som meg må følge med! :)

-Sverre
Primus Intrat - Exit Novissimus

På benken nå:
Hovedfokus på figurer!
...og en liten Panther!

Nadir Kazimi

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #11 på: 27.03. 2008 14:53 »
Veldig imponerende prosjekt  :) gleder meg å se denne ferdig

Nadir  :)

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #12 på: 27.03. 2008 17:33 »
Takker for gode ord :) (Tilogmed fra pansergutta :P ) Alltid hyggelig med litt tilbakemelding på det man gjør....

Gaute: SKal prøve å komme neste gang. :) Har du skaffet deg den med 3 eller 4 aksler? Eller Snap-kitet?? (det er overraskende bra!!!)

Liten oppdatering fra dagens lille arbeidsøkt:

Har i dag fått kappet til alle platene til dumper kassene under, de har blitt tilpasset, tilpasset vel mye, kappet ut på nytt, og tilpasset igjen.... Tilslutt fikk jeg de på plass og resultatet ble ikke så ille  :cheers: Må litt sparkel til i hjørnene. (det er blitt gjort etter at jeg tok bildene...)

Nedi kassa: (skulle gå en del kilo korn her :) Tror jeg regnet ut at det går omlag 45m3 i den., og tror korn har en tetthet på ca 0,6 så da blir det vel rundt 25 tonn da)

Undersiden med hjuloppheng og svingplate (hjulopphenget skal være svart, mens svingplata blir aluminium som resten av undersiden.)

Ellers har jeg også begynt å tilpasse støttebeinene til hengeren. De er noe annerledes på forbildet (se bilder!)

Lurer også på å få tak i noen firkantprofiler og bygge nye bein, slik at de kan justeres, hadde en størrelse, men mangler den største (tror ikke hobbyshop har heller :() Vel vel... det var dagens oppdatering, skal nok få gjort litt mer på den i morgen....

Forresten noe som vet hvor lenge Tamiya sin putty bør tørke så man unngår at den synker...?

Arild Moland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 120 ganger
« Svar #13 på: 27.03. 2008 20:56 »
Tamiyas putty synker uansett, så der er det lite du kan gjøre annet enn å finne en annen type sparkel. Jeg har akkurat fått tips om Plastic Padding 100 fra Clas. Stinker som ville helvete, men tørker fort, synker ei og pusses lett.

Ellers blir jeg alltid litt bekymra når jeg ser en tegning målsatt med tommer og det ligger en metrisk linjal ved siden av, men det ser jo ut til at du vet hva du gjør  :D  :thumb:

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #14 på: 27.03. 2008 21:07 »
Tamiyas putty synker uansett, så der er det lite du kan gjøre annet enn å finne en annen type sparkel. Jeg har akkurat fått tips om Plastic Padding 100 fra Clas. Stinker som ville helvete, men tørker fort, synker ei og pusses lett.

Ellers blir jeg alltid litt bekymra når jeg ser en tegning målsatt med tommer og det ligger en metrisk linjal ved siden av, men det ser jo ut til at du vet hva du gjør  :D  :thumb:

Arild :)

Kanskje jeg skal ta en tur til han Clas i morgen....  ::) Prøve den sparkelen der...

Du blir bekymret ja... Det er det ingen grunn til! Når tegningene er målsatt med virkelige mål i tommer, og modellen er i 1:24, så blir det bra å konvertere til mm ;) Det er verre med fot skal jeg si deg.. hehe

Har oppstårr et "lite" problem også... Eller rettere sagt har jeg driti på (henger) draget!!!  wOOt

HAr funnet ut at bunnplatene ikke skulle vært der om jeg skal bygge den helt korrekt. Skal bare være de skrå bunnene som sees innvendig, ikke de rillete under.....SÅ det kan virkelig bli et problem. Må ta en tenkepause til i morgen og vurdere å plukke den ned igjen, eller akseptere at den ikke er riktig  :(  :'(