Skrevet av Emne: Innkjøpstråd  (Lest 2034 ganger)

Andreas Broch

• Forumplager
Innkjøpstråd
« på: 21.03. 2008 16:09 »
Tenkte jeg også skulle lage meg en liten innkjøpstråd. Kanskje også bruke den til å holde orden på hva jeg har liggende.  ::) Lurer på om jeg skal presentere litt hva jeg har først... så får det jeg kjøper komme etterhvert :)

.....bilder kommer....
Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Andreas Broch

• Forumplager
Sv: Innkjøpstråd
« Svar #1 på: 21.03. 2008 16:33 »
Da er vi i gang med å få frem bilder av ting dom jeg har liggende (har visst overraskende mye jeg også, så følger Arild Molands "oppfordring" til å bruke det her som en dokumentasjon av hva som finnes i pappesker, under senga, oppå skapet og nede i boden :)

Her er to sett som begynner å bli gamle, og om jeg ikke husker helt feil er Macken kjøpt av Lars på Strømmen for noen år tilbake :) Tanken er å kombinere disse to settene å bygge en skikkelig dumperekvipasje. DM800 er en kraftig sak fra 1970-tallet med sidestilt hytte. Ble mye brukt til dumperhengere og på oljefelt i USA. En skikkelig arebidsmaskin! Hengeren er da en treakslet dumperhenger, ikke så mye å si om den egentlig :)

'

Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #2 på: 23.03. 2008 00:46 »
Skal legge ut noen bilder av en CAT 325 BL graver som jeg kom over på Ebay for en tid tilbake. Den er støpt i resin av han som solgte den og er en langt enklere utgave enn den KFS i England selger. Detaljeringen er langt dårligere, og også støpingen er litt mer klumpete. Dette er også en eldre variant (tror den er fra rundt 1995). Prisen er også mer overkommelig. Den ble levert meg med frakt og moms(!) for 1000kr, mens KFS sin kommer på rundt 3000 om jeg ikke husker feil.

Noen bilder: (bildene er fra Ebay og ikke av min modell, den er foreløpig kun sett (tildels mye) på, og så pakket ned igjen i esken)

Modellen skal vel få plass på svanehengeren jeg bygger når den en dag blir ferdig :) Har orginal CAT lakk liggende, så det blir minste problemet. Jobben med denne er å endre noen av feilene som er gjort, forberede resinen og bygge alt av sylindre og rør som skal gå på armen... (MYE!!!)

her er også bilder av orginalen (1995mod). Tror min utgave er året etter, men litt usikker, skal være modellen rundt 95-96, selvom det er litt mye varianter ute å går her.... :) Er den beste jeg har funnet i forhold til endringene som skjer på hytta rundt 96-97. Om noen vet noe mer om de her så skriv gjerne en kommentar. :)

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 22 ganger
« Svar #3 på: 23.03. 2008 07:30 »
Kult med gravemaskin i den skalaen. Har selv vært på utkikk etter noe slikt men blir for det meste skremt av prisen :P
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #4 på: 23.03. 2008 14:57 »
Ja jeg ble skremt av KFS sin jeg også, så måtte bare kjøpe den her til en overkommelig pris. Har en CAT bulldozer også (AMT kit), så kan hende den blir stående på hengeren istedet.. Ellers må jeg bygge meg en henger til ;D

stian høiby

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #5 på: 23.03. 2008 15:10 »
her er det en som har scratch bygget en case gravemaskin:
http://scaleplasticcars.co.uk/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=8291

mulig du må registrere deg,for å se bildene,men det er det verdt :thumb:

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #6 på: 23.03. 2008 16:18 »
her er det en som har scratch bygget en case gravemaskin:
http://scaleplasticcars.co.uk/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=8291

mulig du må registrere deg,for å se bildene,men det er det verdt :thumb:

Dæven... imponerende hvordan noen skratchbygger altså... blir litt på min også, men har nå en base jeg da :P hehe Lurer litt på en farge på hengeren som er litt lik den der... Ser litt brukt ut, ikke speilblank

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #7 på: 23.03. 2008 18:49 »
oioioioioioioioioioioioioioi.......... :o
Det var tøffe saker det, sånn må jo jeg å lage meg...hmmm ::)
TTT

Stian Svendsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 58 ganger
« Svar #8 på: 23.03. 2008 19:41 »
Dette skal bli gøy å se på dette bli bygget.

Ble det ikke en gang i tiden lagt ut referanse bilder av en anleggsmaskin?
mvh Stian

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #9 på: 23.03. 2008 21:08 »
Vet ikke hva som skjedde, men nå er det ordnet ;D og enda et bilde ble med på lasset.. hehe..

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #10 på: 28.03. 2008 13:05 »
I dag måtte jeg en tur innom Hobbyland her i Trondheim, skulle bare kikke litt, men gikk nå ut igjen med 2 modeller i hånda... :) Vet ikke helt når jeg skal få startet på de, men tror 37modellen skal bli lakkeringsprosjekt for Zero :)

Ellers fikk jeg også en overraskelse fra Hong Kong i posten :) Den var enda mer gledelig. Har gått til innkjøp av en 1982 modell Toyota Corolla 1600 GT. Tanken er å konvertere den til en 1,3 DX fra 82... Tror ikke det er mye som skal til. Front og bakfanger, samt flytte litt på lykter og speiler... Karosseriet ser temmelig eksakt ut som 1,3. Den største utfordringen blir vel å få bygget den om fra høyreratt til venstre... Spørs om jeg bare må speilvende alle bildene jeg legger ut istedet :P

"Forbildet"- min mors gamle Corolla DX fra 82, som ble avskiltet da jeg var 16. Ble da brukt til "øvelseskjøring" på gården  ::)

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #11 på: 28.03. 2008 15:08 »
Nei se der ja. Den Corollaen har jeg også. Tanken min bak den var å convertere den til den min far hadde da jeg ble født. Aner ikke hvilken motor min far hadde men det jeg vet er at den var rød. Fangere er ikke så vanskelige å få til. Lyktene er helle ikke så forskjellige så det går nok bra. Speilene er jo bare å lime på på "riktig" plass. Dashen kan nok konverteres, lurer på om ikke André Kristoffersen konverterte dashen på Golfen han bygde. Det kan være du får noen tips derfra. Derimot det største problemet med den er hjulene. Felgene i settet er jo alt for breie alufelger som kom på GT utgaven den gang mens de fleste biler her (inkl den til mora di) hadde stålfelger som ser anderledes ut og er mye smalere. En ganske enkel modell dette så det bør la seg gjøre å få det til :)
TTT

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #12 på: 28.03. 2008 15:26 »
Ja tror det meste bør la seg gjøre... Stolene er også litt forskejllige, det samme tror ejg gjelder dashen.. ikke bare at den må speilvendes, men tror ikke alt der stemmer... Kan jo høre med andre om han har noen tips. Også blir det litt fotografering til sommeren :D (i tilfelle den havner hos høggeren før ejg vet ordet av det) Vil tro den faren din hadde enten var en 1,3 DX (det mest vanlige) eller storebror på 1,6... Tror GT utgaven var svært sjelden for å si det sånn.. Du får si i fra om du kommer over noen stålfelger som kan brukes... Er vel  13 eller 14" på disse...

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #13 på: 28.03. 2008 16:23 »
Ja tror det meste bør la seg gjøre... Stolene er også litt forskejllige, det samme tror ejg gjelder dashen.. ikke bare at den må speilvendes, men tror ikke alt der stemmer... Kan jo høre med andre om han har noen tips. Også blir det litt fotografering til sommeren :D (i tilfelle den havner hos høggeren før ejg vet ordet av det) Vil tro den faren din hadde enten var en 1,3 DX (det mest vanlige) eller storebror på 1,6... Tror GT utgaven var svært sjelden for å si det sånn.. Du får si i fra om du kommer over noen stålfelger som kan brukes... Er vel  13 eller 14" på disse...

Regner med at det var 1,3 eller 1,6 ja. Vet ikke om GT utgaven var å få kjøpt i Norge engang. Faderen bytta den inn i 87 da søsters var på vei. Hans Corolla var en 83 og han bytta den i en 82  :o Carina stasj. Carinaen var jo en større bil en Corollaen. Den tror jeg var en 1700 hvis jeg ikke husker feil. Det er en bil jeg virkelig kunne tenkt meg modell av men det finnes ikke desverre :doh:
TTT

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #14 på: 28.03. 2008 19:57 »
Ja Carina er jo storebror (eller storesøster.....) Så det kan nok stemme med 1,7 i den.. Er 83 modellen identisk med 82? Trodde bruddet i design lå akkurat mellom de to årsmodellene jeg... hm ???