Skrevet av Emne: AMT Lowboy (svanehenger)  (Lest 810 ganger)

Andreas Broch

• Forumplager
AMT Lowboy (svanehenger)
« på: 20.03. 2008 18:35 »
Er så godt i gang med å lage tråder av hva jeg holrder på med av modeller så da lager jeg en til :) (litt å holde på med nå i påsken)

Har et prosjekt gående som er en ombygging av AMT sin Lowboy henger.

Her har jeg valgt å kappe av fronten for å lage en smalere "svanehals" på den. Det gir da bedre muligheter for å få på noen støttebein og synes hengeren gjør seg mye bedre uten den brede plattformen. Likk knot og omgjøringer ble det riktignok under arbeidet, og helt fornøyd blir man jo aldri :P Skal da bli en transporthenger for anleggsmaskiner. Har både en CAT graver og bulldozer som kan bygges som last til denne.... Planen er også å få på påkjøringsramper bak på hengeren (noe som selvfølgelig ikke følger med)

Hengeren ble grunnet med Tamiya primer litt før påsken... Så nå gjenstår det bare å bestemme seg for en farge. Har vel egentlig 4 alternativer: gul anleggsfarge, blank rød, rødbrun matt og svart. Den gule er jo ganske vanlig, men litt bedre emd en kontrast dersom man skal ha en gul graver eller bulldozer på den som last. Hadde vært fint å fått noen synspunkter på hva dere mener... :)

Tanken er ikke å ha hengeren etter denne lastebilen :)
Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Knut Børgesen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
Sv: AMT Lowboy (svanehenger)
« Svar #1 på: 20.03. 2008 19:12 »
Dette ser jo suverent ut.

Utrolig artig med så mange forskjellige emner som nå er på forumet her.
i dag er jo rene bilbyggerfesten.
Knut

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #2 på: 20.03. 2008 19:56 »
Dette ser jo suverent ut.

Utrolig artig med så mange forskjellige emner som nå er på forumet her.
i dag er jo rene bilbyggerfesten.

Helt enig, reine påskeegget dette.

Per Erik
Det er ikke den ting jeg kan.

Vidar Ringstad

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #3 på: 20.03. 2008 20:14 »
Har jobbet på Damm`s Vognfabrikk og Atka R.Simensen en gang i tiden,og bygget
hengere i 1/1.I bunn på maskintraller og svanehengere brukte vi som oftest
impringnerte 2"x4" bord.Standard farge fra begge fabrikkene var rød,hvis kunden
ikke spesifiserte annen farge.Plankebunnen beholt den grønnaktige originalfargen.

Vidar :)

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #4 på: 20.03. 2008 21:42 »
Glad dere liker at det kommer litt forskjellige tråder her inne på forumet. Prøver å skape litt variasjon ;) Har tenkt å legge tredekke på planet på hengeren. Har "plankene" liggende klare... Tenkt mye på å ta den rød ja... litt usikker på om den burde vært blank og ny, eller kjøre den matt, litt rødbrun (funnet en humbrolfarge)
Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Stian Svendsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 58 ganger
« Svar #5 på: 20.03. 2008 22:11 »
Jeg må bare få stemme i at det er veldig artig å se noen bygge lastebiler :) Og etter hva jeg har sett på utstillinger, så har Norge et veldig kompetent miljø også. Og etter min mening gjør ikke du det til skamme :)

Gleder meg til å se mer, ser ut som et avansert sett, denne hengeren.
mvh Stian

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #6 på: 21.03. 2008 13:03 »
Du har rett i at det er svært mange flinke lastebilbyggere i Norge. Både som bygger ut fra fantasi og kopier av ekisterende biler/hegere... Jeg har fremdeles mye å lære, spesielt på lakkeringen. Håper på å få litt tips og vink her inne til den. Og skal prøve litt nye lakktyper (Zero). SÅ får vi se hvordan det går.

Stian Svendsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #7 på: 21.03. 2008 13:09 »
Tips og vink skal du få :)

Brutalt ærlig er det det man kaller det ? hehe Neida, så ille er det ikke her inne :)

Jeg veit ikke om du har sett det, men på www.hiroboy.com så har han en lakkerings guide. Ligger link i venstre marg.
mvh Stian

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #8 på: 21.03. 2008 14:47 »
Tips og vink skal du få :)

Brutalt ærlig er det det man kaller det ? hehe Neida, så ille er det ikke her inne :)

Jeg veit ikke om du har sett det, men på www.hiroboy.com så har han en lakkerings guide. Ligger link i venstre marg.

Er vel bare å være rett frem det. Greit å få litt tips :) Må bare bestemme meg for farge på denne hengeren!!  wOOt hehe...

Har sett lakeringstipsene på hiroboy ja :) Virker nyttige de. Tenkte å ta opp en liten bestilling derfra i dag! :) Er det dyr frakt derfra?

Stian Svendsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 21.03. 2008 15:08 »
Nei jeg synes ikke det er dyrt, om du ser på innkjøpstråden min, det siste jeg bestilte derfra kom på ca 100 kr i frakt. Du får opp frakt pris før du betaler.
mvh Stian

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #10 på: 21.03. 2008 15:42 »
Jeg ville hatt samme fargen på hengeren som trekkvognen jeg.Da får du en henger som står i stil med trekkvogna, og som gir en gjennomtenkt helhet.Så ville jeg fulgt opp med oransje felger.Da får du en fin show bil, og en stilig arbeidsekvipasje.

Per Erik
Det er ikke den ting jeg kan.

Svein Ivar Braathe

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 1 ganger
« Svar #11 på: 21.03. 2008 15:50 »
Enig med Per Erik, det ville blitt en skikkelig showtruck med henger og trekkvogn i samme farger og stil  :)
Pågående prosjekter: Noen bedriftshemmeligheter men har begynt å få smaken på å bygge US biler igjen, ikke dermed sagt at det ikke kan rusle ut noen andre doninger også ;)

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #12 på: 21.03. 2008 15:56 »
Hm.. JA har tenkt litt på det der... Må ta meg en liten planleggingsrunde tror jeg.. Blir nok en rødfarge. Enten rødbrun matt eller klar (ferrari) rød.... Også er planen å kjøre en Peterbilt med rød ramme og hvit hytte forann... ;) Felgene blir nok ikke orange, men muligens hvite, eller i aluminium...

Noe ala denne er tenkt som trekker (Peterbilt 359 daycab) :