Skrevet av Emne: Ford C-600/900 "tvillingene"  (Lest 1276 ganger)

Andreas Broch

• Forumplager
Sv: Ford C-600/900 "tvillingene"
« Svar #15 på: 29.03. 2008 19:15 »
Ja de var sånn på 70-tallet :) hehe.. Er litt småflekking igjen, men skal vente til det tørker.. må ha på litt teip  :pinch:
Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #16 på: 30.03. 2008 17:45 »
Etter ulykken med Forden var jeg litt demotivert der jeg satt på lakkrommet... Hadde med meg ramma til den ene C-600 også. Så tok den. Her ble resultatet vesentlig bedre. Er litt ujevn fordi jeg ikke fikk sprøyta til å gå helt som den skulle.. men men.. Er jo ei ramme på en lastebil. Har montert på litt småting jeg malte med pensel og fått ferdig felgene til den. Må strippe krom og lakkere tankene rød også. Hytta på denne skal bli mørk grønn. Sitter nå å lurer på om jeg ikke skal lakkere skivene og tromlene som skal sitte bak hjulene også rød. Lurer på om det blir bedre enn svart.

Slik som den grønne her skal den bli etterhvert: (katalog fra 1974)

Har også montert ferdig hjul, motor, tanker og annet på ramma til den andre. Her gjenstår det bare å finne en lakk til hytte og interiør. Skal også bygge et kort plan på denne. Uten sidelemmer, men med frontplate. Lurte på å kappe den orginale plata som er med dersom man bygger lang versjon, men tror jeg skratchbygger istedet. Hytta er tenkt litt "blass" gul med hvitt tak. Må nok også strippe tankene og lakkere de enten med Alclad eller i svart, eventuelt også i gul som hytta. La ut noen bilder så dere kan se hvordan de her blir seende ut. Morsom liten sak :)

Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Stein Atle Stenberg

• Administrator
  • Pest og en plage
  • Takket: 129 ganger
« Svar #17 på: 01.04. 2008 12:14 »
Jøss der er de!  :)

Det er noe sjarmerende over gamle lastebiler, utvilsomt.

Artig og lærerik tråd, bygger lite bil selv men har et par prosjekter liggende  (Holder på med en Austin A35 van - i rimelig svær skala - uten å kommentere denne nærmere, men et clue: på skiltet dens står det  'Hop 2 1t'   ;D ).

Kanskje du kan friske opp hukommelsen min på hvordan effektivt strippe krom?
Har ingenting i mot et par tips i forhold til bruk og ikke bruk av krom... Anser f.eks dere bilbyggere krom-deler (som originale i settet)
som fy-fy... ??? Hva er den greieste måten å fikse opp der delene har vært festet til spru'en??

Gøy å følge med på tråden din  :thumb:

Stein A

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #18 på: 01.04. 2008 12:18 »
Flytende Plumbo tar krom raskt og effektivt ;)

Per Erik
Det er ikke den ting jeg kan.

Stian Svendsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 58 ganger
« Svar #19 på: 01.04. 2008 12:23 »

Per Erik

Også Mudin tar det veldig raskt, mener jeg har vist det i en av mine tråder.

Mr.Muscle ovnrens skal og ta den lett av, det har jeg ikke prøvd selv.

Bare husk at Mudin (norsk produkt) og flytende plumbo ikke er det beste for huden.

Re chroming skjer med Alclad II Chrome over en blank eller halvblank svart.
mvh Stian

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 22 ganger
« Svar #20 på: 01.04. 2008 15:44 »

Per Erik

Også Mudin tar det veldig raskt, mener jeg har vist det i en av mine tråder.

Mr.Muscle ovnrens skal og ta den lett av, det har jeg ikke prøvd selv.

Bare husk at Mudin (norsk produkt) og flytende plumbo ikke er det beste for huden.

Re chroming skjer med Alclad II Chrome over en blank eller halvblank svart.

Det bør vel være av riktig type svart også. Humbrol nr 21 funker vel best.
En kan jo også bruke kromfolie da. Bare Metal Foil produserer mange forskjellige typer folie og krommen dems blir bra. Men det funker best på listverk og slikt. Litt være med støtfangere da folie blir litt ekkel å få rundt store kurver.

Når en skal strippe krom så har jeg hørt at Mr Muscle ovnsrens skal være bra men selv har jeg brukt bremsevæske (den fra Biltema er best) til å strippe både lakk og krom.
Da jeg bygde AMT sin C600 så stappa jeg hele krombrette nedi bremsevæska og det funka som bare juling det :thumb:
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #21 på: 01.04. 2008 17:30 »
JA har brukt Mr Muscle selv jeg også. Synes det funger bra. Bremsevæske kan jeg nok også tenke meg funker bra.

SKal beholde Chrome på felger og fanger på denne tror jeg. Har jo en del Chrome på både denne og den andre. Neste gang jeg skal bygge en slik har jeg tenkt å fjerne all chrome. Man lærer så lenge man bygger :)

Håper det kan være litt morro å følge tråden for dere andre også :)

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #22 på: 01.04. 2008 17:48 »
Håper det kan være litt morro å følge tråden for dere andre også :)

Jepp.Kjør i vei du :thumb:

Per Erik
Det er ikke den ting jeg kan.