Skrevet av Emne: Ford C-600/900 "tvillingene"  (Lest 1439 ganger)

Andreas Broch

• Forumplager
Ford C-600/900 "tvillingene"
« på: 19.03. 2008 16:29 »
Enda et av mine mange lastebilprosjekter :) To skikkelig små sære lastebiler  ::)

Dette er AMT sine Ford C-600 lastebil. Ja også de her var vanlige rundt 70-tallet, mest med plan, eller tanker bakpå. Veldig mye brukt på flyplasser, i brannvesenet og som mindre anleggsbiler i USA (Finnes faktisk en på Gardermoen også  ;D)

Her er også tanken å bygge to trekkere. De er så vidt påbegynt. Startet med å bygge to paralelle motorer, en med all chromen som AMT legger ved, og en med de fargene som skal være på den etter brosjyrene fra 70-tallet. Angrer på at jeg ikke bygget begge motrene uten så mye chrome  :'( men men.... Tror ikke jeg gidder å plukke den ned igjen :) Har to sett til av denne liggende så  ;D

Har bygget sofa til den ene av bilene, siden det var det vanligste i de billige modellene, trenger litt mer sparkling og litt lakk :)

Ellers gjenstår så og si all lakkering på de både innvendig og utvendig. Blir en med svart ramme og gul hytte (mulig det blir plan på denne istedet) og en grønn trekker med rød ramme. :)

Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Niclas.A.Gedde

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Sv: Ford C-600/900 "tvillingene"
« Svar #1 på: 19.03. 2008 17:16 »
Har to sett til av denne liggende så  ;D

Du hamstrer enkelte sett du også  ;)  :D
Det er artig at det kommer flere lastebiler her på forumet  :thumb:
skal følge med på disse prosjektene dine etter hvert, så nå er det bare å prioritere bygging framover
 ;) ser bra ut så langt  :thumb:

Niclas :)

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 7 ganger
« Svar #2 på: 19.03. 2008 20:39 »
Artig med lastebiler :thumb:. Dette er god gammeldags årgang, som måtte kjøres med masse manuel giring og dobbeltchluching. Var ikke særlig spreke de V8 motorene der snakker vi 140 HK +? . Tøffe i tryne har de alltid vært disse Fordene. Blir spennende å følge med.

Skal finne frem et par Mack er snart og bygge Rubber duck fra Convoy filmen.
-"Before Elvis, there was nothing"-

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #3 på: 19.03. 2008 21:42 »
Tviler ikke på at de her kunne være litt leie å kjøre.. hehe :) De kom med 300 - 534 cubic inch V8 motorer, med 4 trinns girkasse. 5 trinns og også 10 trinns var optinons.  Motoren som er i settet er en Ford Super Duty motor som gikk på bensin, mens det også var mulig med en V8 diesel. Dette kunne være både Ford eller CAT (blant annet CAT 3208). Hvor mye hester det var har jeg ikke kunnet noen data på. Uansett en morsom lastebil som skiller seg litt ut :) Tøffe i tryne er de ja. Lave og breie.. :) hehe..

Hyggelig å få litt kommentarer. Skal legge ut med bilder senere, bare jeg kommer i gang med byggingen igjen

André: Vært morro å sett Rubber Duck bilen. Vet det krever litt ombygging og sammensetting av to ulike sett. Har ikke noen planer om det selv, men ser gjerne frm til å se deg bygge en. Du klarer vel å ordne en figur som ligner Kris Kristoffersen også du?  ;) hehe
Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Jørn B. Svendsen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 5 ganger
« Svar #4 på: 19.03. 2008 23:20 »
Hei
Moro med Ford lastebil. Du er ikke låst til 70-tallet med denne. C-serien ble faktisk produsert fra 1957 til et godt stykke inn på 90-tallet. Tilbudet av motorer har variert i denne tiden, men utseendet har variert lite, kun små detaljer. Som vanlig finnes detaljer på nettet. Kunne væert moro å bygge den største trekker med tre aksler, tandemdrift, stor dieselmotor og sovehytte.
Mine referansebøker er for tiden ikke tilgjengelige, men jeg har veldig lite opplysninger om US-Ford lastebiler. Blir vel noen timer foran PC'n nok engang, leiter fram referanser og detaljer isteden for å bygge modellen. Internettet har tatt mange byggetimer.
hilsen Fordman
Bilidiot med forkjærlighet for luftkjølt Porsche.

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #5 på: 20.03. 2008 00:10 »
hei igjen! Finnes utallige varianter også av denne, der C900 er storebror. Den kunne som du sa bli utstyrt med 3 aksler og sovehytte (finnes i resin). Motorvalget er også stort, men litt vanskelig å bytte ut dersom man ikke finner en motor å erstatte den med. Du har også rett i at den produseres fra 50-tallet og oppover. Vet 1958 modellen er av denne typen, mens 1955 modellen er totalt annerledes. Hvordan den blir etter 1982 har ikke jeg noen referanser på. Derfor holder jeg meg til rundt 1970 når jeg skriver om den. Her har jeg brosjyrer som kilde. :)

Synes det er en mrosm bil som jeg har sett mange varianter av, derfor kan det fort bli vanskelig å bestemme seg for hvordan man skal bygge den. Kommer nok helt klart til å skaffe meg en sovehytte til den, for å kunne bygge det senere. Her er et bilde av det fra en av brosjyrene:

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #6 på: 20.03. 2008 11:43 »
[quote author=Andreas Broch link=topic=6411.msg96168#msg96168 date=1205959361

André: Vært morro å sett Rubber Duck bilen. Vet det krever litt ombygging og sammensetting av to ulike sett. Har ikke noen planer om det selv, men ser gjerne frm til å se deg bygge en. Du klarer vel å ordne en figur som ligner Kris Kristoffersen også du?  ;) hehe
[/quote]

Har Ertl byggesettet det er en DM600 med offset cab og korte ramma, jeg trenger vel en DM 700 og litt fiks for å få en riktig film verson. Kunne vært morro å scratche en frauhoff tankhenger også.

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #7 på: 20.03. 2008 16:40 »

Har Ertl byggesettet det er en DM600 med offset cab og korte ramma, jeg trenger vel en DM 700 og litt fiks for å få en riktig film verson. Kunne vært morro å scratche en frauhoff tankhenger også.
[/quote]

Ingen tvil om at du får til en bra Rubber Duck! Drenger nok de to settene ja.. Er faktisk ikke helt sikker på fremgangsmåten. Å få til en tankhenger av samme typen hadde jo vært morro. Har sett noen bygge slike i USA. Vet jeg har sett en fremgangsmåte et sted, men husker ikke hvor.... :pinch:

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 22 ganger
« Svar #8 på: 21.03. 2008 00:13 »

Ingen tvil om at du får til en bra Rubber Duck! Drenger nok de to settene ja.. Er faktisk ikke helt sikker på fremgangsmåten. Å få til en tankhenger av samme typen hadde jo vært morro. Har sett noen bygge slike i USA. Vet jeg har sett en fremgangsmåte et sted, men husker ikke hvor.... :pinch:
[/quote]

Nå kan jeg qoute meg selv engang her

Sitat
Sitat fra: Andre Kristoffersen på 06.05. 2007 13:59
Ja den er sinsvakt tøff ja. Desverre er det gamle 1/25 Rubber duck byggesettet av Macken helt feil. Hytta er offsenter av den typen som ble brukt på dumptrucker. Decaler, sleeper, kufanger,, div utstyr kan brukes. Ramme må forlenges og andre felger må til. Må prøve å finne et donor byggesett for hytta. Noen forslag?http://www.stlouisdumptrucks.com/ConvoyMackTruck/index.html

Har lest litt på scale auto om dette nå:

Your best starting point to replicate the truck in the movie (and be warned there were several of them to boot, all different years) would be the AMT Mack R600 kit. The Ertl kit, is, as you noticed the offset cab DM version not the R or RD version, which is what you more or less need to make a Convoy replica. Go to this site http://www.stlouisdumptrucks.com/convoy_001.htm , as it's loaded with pics and info on the actual trucks used in the movie. It should provide you will some pretty good reference for the kit. As for some really nice decals for it, go to www.jbot.ca

The Ertl Mack DM-600, no matter what box it's in (Convoy or the red-painted truck w/ NY style skyline mentioned), is the same kit, with the exception of the extra sprue of parts tossed in the the Rubber Duck version. Both issues have the "offset" cab and wide spaced rear axles, which is most commonly used for a cement mixer or dump truck.

The AMT "Matlack" Mack R- or RD-600/685 (depends on the boxart as to what it's called) and any of it's re-issues is a totally different kit than the Ertl DM600 kit. The AMT kit features the "centered" (for lack of a better description) cab, different engine, frame, etc.
There are a few minor parts differences between the various issues of the AMT R/RD-600/685, Some issues came with "square" fuel tanks and Mack style 6-spoke rims, while others came with chromed "round" fuel tanks and "Alcoa" style 10-hole chromed rims. Other than that, the AMT kits are the same. Of course there was the "Junk Yard Dog" issue, which wouldn't be applicable to your project.

OK, I'll thake a swing at this. I've been around trucks my whole life. the R685ST is a tractor. Any model begining in just R is. An RD however is the cab and chassis model, used for dump trucks, mixers, etc. Now, somw will say that the RD is the newer style of R model, which is true, but if you look at the serial # of a truck that was always , for example, a dump, it will begin with the letters RD. Also, the ST means it is a tractor. S and SX are used on the cab and chassis models, SX having 55,000lb rear axles. The Truck CF is talking about is a DM, meaning Dump/Mixer, even though they did come as tractors. The cabs were offset for visibility purposes and shared next to nothing with the R other than interior, doors , roof sheetmetal and the back cab wall. Speaking of which, the AMT truck has the '74up style with the curved back cab wall, and the MPC DM600 and DM800 have'73-below flat style. The AMT Mack is based on the old AMT Mack, and The MPC version CF is talking about is to be relesed this year by Model King.

Så jeg har funnet ut at denne her:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=019&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=290116699129&rd=1&rd=1
er beste utgangspunkt for Rubber Ducks Mack

Har selv bygget C600 settet

Slik endte min opp :)
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #9 på: 21.03. 2008 13:02 »
Se der kom det både svar på hvordan man bygger Rubber Duck bilen, og enda en c600 :) Må si den ble utrolig tøff Gaute. Kledde det kapellet bak. Hva har du brukt for å bygge det? Så ut som den kunne brukes som forsyningsbil i et fjernt land :P

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #10 på: 21.03. 2008 13:28 »
Se der kom det både svar på hvordan man bygger Rubber Duck bilen, og enda en c600 :) Må si den ble utrolig tøff Gaute. Kledde det kapellet bak. Hva har du brukt for å bygge det? Så ut som den kunne brukes som forsyningsbil i et fjernt land :P

Det hele ble for det meste scratcha. Selve ramma inni er rett og slett plastikktreet som delene sitter på, kappa opp og tilpasset. Kappelet laget jeg av et gammelt laken som ble dynket i hvitlim og vann blanding for så knyta fast til kapellramma. Lemmene er laget av de som kommer med i settet som er kappet og limt sammen igjen. Tanken var at det skulle være en "marinebrus" bil som frakta livsviktige drikker rundt omkring i landet men jeg kom aldri så langt at jeg fikk satt inn tønner baki :D
TTT

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #11 på: 21.03. 2008 14:40 »

Det hele ble for det meste scratcha. Selve ramma inni er rett og slett plastikktreet som delene sitter på, kappa opp og tilpasset. Kappelet laget jeg av et gammelt laken som ble dynket i hvitlim og vann blanding for så knyta fast til kapellramma. Lemmene er laget av de som kommer med i settet som er kappet og limt sammen igjen. Tanken var at det skulle være en "marinebrus" bil som frakta livsviktige drikker rundt omkring i landet men jeg kom aldri så langt at jeg fikk satt inn tønner baki :D

Det du har brukt altså.. hehe... Ble i allefall en veldig morsom bil! Trro jeg skal lage et lite plan på den gule jeg bygger... Litt usikker på hvordan jeg skal få det til.. Må vel skratche litt ;)

Lurer på å kanskje bygge noe sånn her også:

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #12 på: 24.03. 2008 09:20 »
Her et par bilder jeg fant av en Ford C

TTT

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #13 på: 29.03. 2008 19:12 »
På denne er det en bitteliten oppdatering. Bare et bilde av sofaen ferdig malt:

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #14 på: 29.03. 2008 19:14 »
fin struktur  :thumb: