Skrevet av Emne: Ford LN8000  (Lest 859 ganger)

Andreas Broch

• Forumplager
Ford LN8000
« på: 19.03. 2008 16:13 »
Har vel lagt ut bilder av prosjektene mine før, men tenkte jeg skulle lage en tråd for hvert av prosjektene mine istedet. Så blir det litt lettere å få tilbakemelding. Arild har jo ordnet  "Arbeidsbenk" her inne til meg også så! Da skal vi ikke se om vi kanskje kan få litt mer fortgang på prosjektene. Sliter for tiden litt med motivasjonen, særlig når studiene tar mye tid. Skal bruke påsken på å handle litt på nettet, og forhåpenligvis komme sterkere tilbake over påsken. :) Forhåpentligvis også kunne begynne å bygge litt bil fremover. :)

Dette er AMT sin Ford Louisville Delivery Truck, som i bunn og grunn er en Ford LN8000 fra midten på 70-tallet. De ble mye brukt til både fraktbiler emd skap eller plan, men også som trekkere, både 2akslet og 3akslet. Her har jeg kappet ramma og bygget en "shorthauler". Ofte brukt med kortere semihengere opp til 30fot

Prosjektet har pågått over laaang tid, men det som gjenstår nå er å legge et nytt strøk med blå lakk på hytte og panser (etter et uhell med sandpapir  :'( ) også litt polering, samt sette på emblemer, bygge ferdig rør fra motor til singel pipe bak hytta. Tankene er på sin side strippet for chrome (ble jo ikke noe pent med det) og skal lakkeres i svart matt.

Ellers er planen å få bestilt litt småting fra Hiroboy i påsken, så da skal jeg sette på en ny fordeler og ledninger på motoren. Kan løfte den litt tror jeg. Vet ikke hva som er best+ jøpe noen av de "feridge" eller bare ledninger og så bore opp den fordeleren som sitter der? Fint å fått noen innspill :)

Modellen hadde nok kledd væring, men det får bli et annet prosjekt :)

Får legge ut flere bilder over påske når den en dag blir ferdig :) (ble visst mye tekst det her  wOOt)
Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Niclas.A.Gedde

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Sv: Ford LN8000
« Svar #1 på: 19.03. 2008 17:07 »
Ser bra ut dette  :thumb:
Ta å legg ut et bilde av den orginale fordeleren før jeg (vi) kommer med noen innspill  ;)

Niclas :)

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #2 på: 19.03. 2008 21:43 »
Skal prøve å få lagt ut et bilde når jeg kommer opp til bartebyen igjen :) Så får vi prøve å prioritere litt bygging  ::)
Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Jørn B. Svendsen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 5 ganger
« Svar #3 på: 19.03. 2008 23:31 »
Hei igjen
Short Hauler er vel det vi på norsk kaller distribusjonsbil. Fordeler på motoren i denne kjerra??? Mener å huske at det er dieselmotor i LN-modellen, men hukommelse er jo ikke stort å stole på, må sjekke dette.
Fordman
Bilidiot med forkjærlighet for luftkjølt Porsche.

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #4 på: 20.03. 2008 00:03 »
Her kan jeg ha gått på en liten glipp. :)

Allikevel; det ble levert både diesel motorer og bensin drevne motorer til denne. Så her er jeg usikker på hva som er i modellen. Tror nok det er en diesel. Så tar den på min kappe :)

Ellers er dette også en bil som finnes i mange avrianter over et langt tidsrom, dog med noen endringer på senere modeller, større grill osv.... Så denne passer i allefall godt inn på 70-tallet :)

Ellers har jeg tatt meg friheten i å lakkere interiøret som om det skulle være stoff/skinn på dørsidene, noe som kanskje ikke var så vablig i motsetning til å ha lakkerte metallsider i interiøret. (billigste variant)

Jørn B. Svendsen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 5 ganger
« Svar #5 på: 20.03. 2008 16:45 »
Du kan nok ta deg mange friheter underveis på et slikt lastebilbygge. Det er langt mellom to like i 1:1, og valgmulighetene fra fabrikk var som regel meget stor. I prinsippet fikk du det du ba om, mot tilsvarende stor regning. Og det fabrikanten ikke ville/kunne levere var det vanligvis et eller annet påbygger/ombyggerfirma som kunne fikse.
Problemer med "riktighet" og sådant oppstår bare når du skal bygge en modell av ett bestemt forbilde.
Men det kan jo være greit å vite om man bygger diesel- eller bensinmotor, slik at disse detaljene er i nærheten av virkeligheten.
Når det gjelder motorer og girkasser i lastebiler er man heller ikke låst til hva som ble levert av produsenten. Noen biler har byttet ut motor og/eller girkasse, noen produsenter leverer lastebiler uten motor og drivverk, såkalt "Glider", der kjøperen montere motor og drivverk etter eget ønske.
Lykke til videre med byggingen, dette blir meget bra.
Fordman
Bilidiot med forkjærlighet for luftkjølt Porsche.

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #6 på: 20.03. 2008 18:04 »
Takker for utdypende svar :) Er ganske sikker på at motoren til denne er en diesel. Skal som sagt sjekke når jeg kommer hjem.. Har dårlig med bilder fra motorer på disse, så å få på kabler og ledninger kan bli en utfordring. Får se hvor mye det blir.. Skal i allefall få ferdig lakkeringen og pipe til den over påsken :)

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #7 på: 29.03. 2008 19:09 »
Liten oppdatering på denne... Har fått lakkert tankene svarte i dag. Ble ikke så ille det, bedre enn den stygge chromen. Beholdt tanklokket i chrome da :) Ellers har det vært mye småpirk og lite bygging i dag. Rotet gjennom mine to store pappesker med lastebiler og prøver å rydde (roter mest)

Har også fått gjort klart eksosrørene fram til den single pipa som skal bak hytta. Så skal jeg straks gå i gang med nytt lag med lakk på hytta i kveld :)

Har ellers fått på plass ineriøret nå: (setene har blitt brune og ellers flikket litt på noen feil..)

Får komme tilbake med mer bilder når den er montert :)

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #8 på: 30.03. 2008 17:33 »
Skulle i går legge et nytt strøk meb lå (humbrol) lakk på hytte og panser. Tynnet med universaltynner nr.1 og alt skulle gå så fint så... men atter nei. Første strøk ble helt ok, men da jeg skulle legge på litt til skjedde det.  :pinch: Lakken ble full av bittesmå hull. Snakket litt med Niclas om dette. Det som kan være årsaken er at det første strøket som også er humbrol er tynnet med Jotun tynner nr.2 (white sprit....) Så nå spørs det litt hva jeg skal gjøre med hytta.. Om den bør strippes helt ned, eller om jeg kan ruke micromesh og prøve å slipe den ned, for så å pusse opp (aldri prøvd den seriøst før)

Hytta:

Nærbilde (fyttikatta  :'()

Har dette, kan det redde den....?  ???

Sånn blir den da, er bare lakken på hytte og panser igjen egentlig. Må få den klar før hytta detaljeres ytterligere... Har lakkert tankene i matt sort, ser litt bedre ut synes jeg. Ellers er custom eksosrør laget for å få på singelpipe på høyre side.. (imotsetning til orginalt der det skal være to potter under.... Må også strippe svingskiva for krom og lakkere den matt sort.

Er bare å få skikk på lakken nå! Desverre mye å gjøre med studiene framover, så vi får se hvor mye oppdateringer det blir før juni   :(

kjetil ausland

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #9 på: 13.05. 2008 13:02 »
hihi  dritt tøff
get on the gas  and  stand on it

Svein Ivar Braathe

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 1 ganger
« Svar #10 på: 14.05. 2008 00:37 »
Lastebiler fra Ford er ikke så ofte å se så dette blir spennende å følge med på  :shifty:
Pågående prosjekter: Noen bedriftshemmeligheter men har begynt å få smaken på å bygge US biler igjen, ikke dermed sagt at det ikke kan rusle ut noen andre doninger også ;)

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #11 på: 14.05. 2008 12:08 »
Takker for positive kommentarer :) Det er alltid hyggelig å få. Har jo som dere ser hatt problemer med lakken, med etter en lang telefonsamtale med Niclas så skal det nok ordne seg. Må bare få litt tid til å gjøre det ferdig. Er stort sett bare lakken som gjenstår på den + å få på speil, emblemer og mer :) Får håpe jeg får litt tid til den i begynnelsen av juni, da er eksamensperioden over.

Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
« Svar #12 på: 14.05. 2008 14:21 »
 :thumb:

Leif
In the beginning,vambo rool

Kjetil Olsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 15 ganger
« Svar #13 på: 17.05. 2008 01:08 »
Du bygger ryddig og pent, Andreas. Fine bilder også.  :)

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #14 på: 19.05. 2008 16:26 »
Takker for positive kommentarer. Får prøve å få tatt opp igjen arbeidet om ikke så altfor lenge :)