Skrevet av Emne: Original Topolino!  (Lest 1857 ganger)

bugace

• Gjest
Original Topolino!
« på: 23.02. 2008 18:33 »
No får jo eg sjelden ferdigt nåko, så da e'kje så veldigt interessant, men eg prøve meg på ein tidlig original Topolino.
Utgangspunktet er 5 svenske kroner eg brukte på CCM open tidligare d.m. Då fekk eg ein oppsprokken resin kaross frå Replica&Miniatures of Maryland. Den er ein kopi av den gamle partspack'en til Revell, datert 1962.

Eg har enno'kje funnet bredda på ramma, men formen er der sånn noko londe. Veit heller'kje korleis dei har løyst framra hjuloppheng. Må nok Google meir.
Skjermane er frå Revells gamle Boble cab, men noko modifisering trengs. Her ser du høyre skjerm er godt på gang.

Eg tenke meg ein fullt detaljert modell med tio, men da blir nok lenge til ;)

Svein Ivar Braathe

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 1 ganger
Sv: Original Topolino!
« Svar #1 på: 23.02. 2008 19:05 »
Her har du litt av en jobb foran deg, men det går nok bra  :shifty:

Skal bli gøy å følge med på dette prosjektet  :)
Pågående prosjekter: Noen bedriftshemmeligheter men har begynt å få smaken på å bygge US biler igjen, ikke dermed sagt at det ikke kan rusle ut noen andre doninger også ;)

Jørn B. Svendsen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 5 ganger
« Svar #2 på: 24.02. 2008 00:15 »
Det stod vel en slik en på Motormuseet på Strømmen. To-sylindret motor av mopedstørrelse sloss med med forstilling om plassen under panseret. Pedalene sitter nesten inne i motoren, samenn med forstillingen. Mener å huske noe om en tverrstilt bladfjær, men dette er ikke min hovedinteresse, så hukommelsen min er ikke mye å stole på her. Prøv på
http://www.norskfiatregister.com/default.asp
du burde komme videre her.
Jørn
Bilidiot med forkjærlighet for luftkjølt Porsche.

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 22 ganger
« Svar #3 på: 24.02. 2008 00:37 »
Artige små biler det der. Den var bygd som en vanligbil men i miniatyr. Leste noe om dem i et bilblad for noen måneder siden. Kan grave litt å scanne hvis du vil :)
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Kjell Terje Trones

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
« Svar #4 på: 24.02. 2008 10:47 »
Hmmm, der har du litt å jobbe med ja, Tor Henning...
Men jeg tviler ikke på at du fikser det, her jo sett mye imponerende arbeid fra benken din siden vi møttes for første gang. :)
Blir moro denne! :thumb:
Man er aldri for gammel til å ha en lykkelig barndom!
Online album:
http://public.fotki.com/slabbedask/

bugace

• Gjest
« Svar #5 på: 02.03. 2008 23:38 »
Det stod vel en slik en på Motormuseet på Strømmen. To-sylindret motor av mopedstørrelse sloss med med forstilling om plassen under panseret. Pedalene sitter nesten inne i motoren, samenn med forstillingen. Mener å huske noe om en tverrstilt bladfjær, men dette er ikke min hovedinteresse, så hukommelsen min er ikke mye å stole på her. Prøv på
http://www.norskfiatregister.com/default.asp
du burde komme videre her.
Jørn
Takker Jørn!
567ccm, men fordelt på 4 cylindra, langs gåande framføre framvogna. Akkurat framvogna er mitt største aber, for korleis har dei fått plass til alt der framme!!!
Finne nok ut av da. Litt framgang har da blitt!

Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
« Svar #6 på: 03.03. 2008 22:04 »
Se her ja,ser lovende ut :thumb:

Leif
In the beginning,vambo rool

Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
« Svar #7 på: 04.03. 2008 13:08 »
Ser ut som du har kjoept deg arbeide - og en modell som faa andre kommer til aa gjoere etter deg.  Det er forsaavidt interessant aa se hvor mye sparkel det ligger under lagene med blank lakk til slutt...

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Jørn B. Svendsen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #8 på: 06.03. 2008 23:03 »
Hei igjen
Detta blir bra. Håper du finner ut av alt det der som er "stua sammen" under fronten. Som du allerede har oppdaget er ikke min hukommelse mye verdt i dette tilfellet. FIAT er ikke min "greie". Men det må da være noen andre her som har litt greie på Fiat'er.
Ser fram til fortsettelsen, ha en fortsatt god plastkveld.
hilsen Fordmannen

Andreas Broch

• Forumplager
« Svar #9 på: 07.03. 2008 11:26 »
Du har mye spennende prosjektet på gang du nå! Som alle andre har sagt ser det ut som en fæla jobb du har påtatt deg! Da blir det ekstra morro når modellen står det blank og fin, og ingen andre har maken :D
Tilbake og snuser på forumet, så får vi se om byggingen kommer etterhvert også.......

Stein Gulbrandsen

• IPMS Medlem
  • Aktiv
« Svar #10 på: 07.03. 2008 15:45 »
Som gammel fiat eier har ikke jeg heller noe greie på dette wOOt
Men jeg er IMPONERT over innsatsen.Skal følge med på dette!!
Driver og fikler med en California-chevy fra Jæren, men det går sakte............
Tøft å være POCHER til car..........
Bygger:
Pocher Alfa Romeo 1:8
56' chevy bel air 1:24
?????

Jørn B. Svendsen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #11 på: 11.03. 2008 22:52 »
Hei
Har vært på IPMS-øst møte i kveld. Det står en Fiat Topolino på Motormuseet. Dette er en 500 C, produsert fra 1949 til 1955. Store deler av bilen ser mistenkelig lik din utgave, men fronten er modernisert. Mistenker at det er mye likt under skallet.
Panseret var selvfølgelig lukket, men jeg har tatt noen bilder av forstillingen undenfra. Her er triangelformet nedre bærearm i støpt metal, muligens aluminium, tverrstillt bladfjær som også har jobb som øvre bærearm. Denne bladfjæra er plasser bak motoren, muligens over clutch-hus.
På høyre side går eksosrøret ned gjennom nedre bærearm, og bakover under bakre del av bærearmen.
Fotograferingen var ikke enkel, mange av bildene er tatt ved ganske enkelt legge meg flat på gulvet og stikke kamera oppunder bilen og knipse i vei. Måtte sjekke i ettertid om det ble noe bilder i det hele tatt. Dårlige lysforhold, men kamerablitzen funka ganske bra. Det var tørt, og nesten rent på gulvet også.
Skal prøve å ordne meg en bildeside i løpet av uken, så du kan se på bildene.
send gjerne spørsmål så lenge, jeg skal prøve å forklare forstillingen på denne kjerra.
mvh
Fordman

bugace

• Gjest
« Svar #12 på: 18.03. 2008 17:48 »
Hei
Har vært på IPMS-øst møte i kveld. Det står en Fiat Topolino på Motormuseet. Dette er en 500 C, produsert fra 1949 til 1955. Store deler av bilen ser mistenkelig lik din utgave, men fronten er modernisert. Mistenker at det er mye likt under skallet.
Panseret var selvfølgelig lukket, men jeg har tatt noen bilder av forstillingen undenfra. Her er triangelformet nedre bærearm i støpt metal, muligens aluminium, tverrstillt bladfjær som også har jobb som øvre bærearm. Denne bladfjæra er plasser bak motoren, muligens over clutch-hus.
På høyre side går eksosrøret ned gjennom nedre bærearm, og bakover under bakre del av bærearmen.
Fotograferingen var ikke enkel, mange av bildene er tatt ved ganske enkelt legge meg flat på gulvet og stikke kamera oppunder bilen og knipse i vei. Måtte sjekke i ettertid om det ble noe bilder i det hele tatt. Dårlige lysforhold, men kamerablitzen funka ganske bra. Det var tørt, og nesten rent på gulvet også.
Skal prøve å ordne meg en bildeside i løpet av uken, så du kan se på bildene.
send gjerne spørsmål så lenge, jeg skal prøve å forklare forstillingen på denne kjerra.
mvh
Fordman
Takker Jørn. Skal bli griet å sjå dei bilda.
Synd C'en har anna bakvogn enn A som eg bygger. Så der sleppe du ta bilder.
C har og annerledes ordning med stephjulet. Du opner ei lita luke der bak, så får du da ut, eller inn, alt etter som.
No viser da seg att Tapani helde på med ein Topolino og. Han har valgt ein litt anna start enn meg, men han håpet me begge var ferdig til Motala. E vel tidligt for min del.

bugace

• Gjest
« Svar #13 på: 20.03. 2008 02:32 »
Dinna her kreve sitt ja. Har jobba saftigt med fronten, for å få proposjonane t å stemma, uten å måtta laga alt på nytt. I dag endte da med att panseret sprakk, og eg satt med tre delar, når eg jobba med å opna grillen. Sjølsagt inn i grillribbene og sprakk da. Deler av ribber forsvant inn i mellom, så tålmod har vært ein nødvendighet i kveld. Snakka om kåno ;D no.
Grillen er pussa ned, for å blenda seg meir med resten av fronten. Er nok tatt mellom ein halv og ein heil mm der. Har prøvd å tynna kantane under panseret, og bygga opp pakningskanten til anlegget for panseret, sånn att da ligger flush(i alle fall ganske flush >:() nedpå. Den som klara lesa ut frå bildene vil forstå att eg bygger opp områdene eg må modifisera frå undersida. Eg legge på så mykje styrene og superlim(bruke akselrator for å sleppa venta for møkje) Sjå berre på skjermen t høyre i ditta bilde.
Ellers fleire bilder lagt inn her: http://public.fotki.com/bugace/plastic-modelbuilding/european_modelcars/all-type-fiats/stock-early-fiat-to/

Jørn B. Svendsen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #14 på: 23.03. 2008 12:57 »
hei
Det blir litt forsinkelse med bilder, totalcrash på min PC. Ser ut til at harddisken har tatt kvelden. Er på lånt maskin nå, men må finne ut om jeg skal bytte til ny PC, eller lappe på den utgamle skranglekassa mi. Blir lite tid på nettet inntil jeg har min egen PC igjen.
fordman