Skrevet av Emne: Tamiya M1A2  (Lest 2438 ganger)

Sverre Nordve

• IPMS Medlem
  • Forumplager
Tamiya M1A2
« på: 21.01. 2008 18:45 »
Jeg har tatt sats og hoppet rett ut panserverden. For første gang siden 10-års alderen prøver jeg meg på noe med belter. Forandring fryder helt åpenbart, for nå er jeg skikkelig i siget etter å ha vært umotivert i lengre tid. Ser at settet anbefales i en annen tråd her og jeg skjønner jo nå at det ikke er uten grunn. Ikke uventet glir alt sammen så lett som bare det. Litt pussing, mye liming. Akkurat sånn det må være når lysta er litt på hell. Men nå får det være nok pjatt, jeg har et stramt tidsskjema på denne her så jeg må lime videre. Har også produsert et par brølere jeg må finne en løsning på :(

Vidar Ringstad

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Sv: Tamiya M1A2
« Svar #1 på: 21.01. 2008 20:05 »
Tøft at du er i gang :thumb:.

Er nok litt annerledes enn det du bruker å bygge,men det virker som du har
fått igjen byggelysten,og da er mye gjort :).

Vidar :)

Erik Torp

• Forumplager
« Svar #2 på: 21.01. 2008 20:24 »
Et godt valg når det gjelder Abrams. Skal du legge på no slip? Jeg tror jeg har et skjema som viser hvordan det er lagt på et eller annet sted.

Erik

Sverre Nordve

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #3 på: 21.01. 2008 20:39 »
Det har jeg ikke tenke noe på, men det går da ann å gjøre et forsøk. Ser gjerne litt på det skjemaet hvis du finner det :)

Med det samme jeg har en fagmann på tråden må jeg få spørre litt om range finderen. Jeg driver akkurat nå å setter sammen huset og lurer litt på om jeg skal ha den åpen eller lukket. Når er denne typisk åpnet eller lukket? Åpenbart åpen når man trenger å vite avstanden til et eller annet (mulig) mål, men er operatøren spesielt nøye med å holde den stengt når den ikke er i bruk, f.eks. under transport?

Erik Torp

• Forumplager
« Svar #4 på: 21.01. 2008 20:43 »
Skal se om jeg ikke finner det skjemaet jeg...

Når det gjelder siktehuset, så er sikteklaffene stort sett åpne når skytteren er på plass i sitt sete. Under transport (tårn klokken 6) så er klaffene alltid lukket for å beskytte optikken mot unødig slitasje.

Erik

Sverre Nordve

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #5 på: 21.01. 2008 20:50 »
klokka 6? Vil det si at løpet peker over hekken på vogna?

Erik Torp

• Forumplager
« Svar #6 på: 21.01. 2008 21:02 »
Sitat
klokka 6? Vil det si at løpet peker over hekken på vogna?

Ja.

Fant bildet av no-slip skjemaet på første forsøk for en gangs skyld også...

Jeg har brukt en rough coat spray fra Gameswork som jeg  kjøpte fra Hobbyhuset. Den blir litt grov, men ellers ok. Eller er Rustoleum Terra cotta spray den beste etterlikningen jeg har sett, men jeg vet ikke om den er å få tak i i Norge. Mr Surfacer skal visst også bli bra men det har jeg ikke prøvd.

Erik

Sverre Nordve

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #7 på: 21.01. 2008 21:11 »
Jeg tenkte vel mer på "egentransport" under rolige forhold. De kjører vel ikke rundt for egen maskin med pipa i revers posisjon?

Det var ikke bare litt noslip heller da. Jeg må prøve meg fram på noe skrap før jeg satser på dette. Får se hvordan jeg ligger ann når det nærmer seg maling. Du skal uansett ha takk for bildet :)

Erik Torp

• Forumplager
« Svar #8 på: 21.01. 2008 21:15 »
Sitat
De kjører vel ikke rundt for egen maskin med pipa i revers posisjon?

Ikke på stridsfeltet, men i Camp, garasjeområdet og tilsvarende er det helt normalt.

Håvard Faller

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #9 på: 21.01. 2008 21:50 »
Pipe er på våpen som du kan holde når du skyter (vel-vel Garrett 12,7 kan holdes).

På kanon heter det rør.

Vi kjørte også en del på transportetapper bla på E6 med tårnet låst kl 6 og vognfører oppe.
Generelt er (var) det slik at dersom man ikke er i strid eller forventer stridshandlinger, så trenger man ikke kjøre med kanonen pekende fremover.
Fordelen er åpenbar:  vognfører har mye bedre sikt, slik at man kjører raskere og sikrere blandt øvrig trafikk.  Man kan også sno vogna lettere rundt hus, trær osv uten at røret butter i alt mulig.

Håvard
En gang panser, alltid panser

Jan Roger Hansvoll

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #10 på: 21.01. 2008 21:54 »
Sitat
Man kan også sno vogna lettere rundt hus, trær osv uten at røret butter i alt mulig.

Kan bli j..elig dyrt i lengden.  :P

JR
A clear conscience is usually the sign of a bad memory

Kjell Terje Trones

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #11 på: 21.01. 2008 21:55 »
Ser litt tøffere ut med børsa pekende fremover da..... ;D
Man er aldri for gammel til å ha en lykkelig barndom!
Online album:
http://public.fotki.com/slabbedask/

Håvard Faller

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #12 på: 21.01. 2008 21:59 »
Den dyreste enkeltgjenstanden jeg har holdt på å treffe med stridsvogn, var en cabincruiser i vinteropplag på en gård i Rakkestad.   :thumb:

Og den billigste enkeltgjenstanden jeg har knust, var en MG3 på trefot som sto igjen i en skyttergrav, når infanteristene løp for livet i Troms.  wOOt

...og den gjenstanden som skapte mest rapportskriving, var når vi rygget ut gjennom stridsvogngarasjen på Hjerkinn, men porten var foran vogna.....
Da var det godt at det ikke var jeg som satte vogna i feil gir.

...den dyreste reparasjonen min, var overhaling av knust gearkasse på Leopard 1, kostnaden var 1,2 mill.

Håvard

Sverre Nordve

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #13 på: 21.01. 2008 22:06 »
Er klar over at det heter rør Håvard :thumb:

Det er helt sikkert riktig det som blir sagt her, men på modellen ser det litt rart ut at det kan noe bedre sikt å kjøre med tårnet mot kl.6. Luka til vognføreren forsvinder jo langt innunder bakdelen på tårnet :)

Håvard Faller

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #14 på: 21.01. 2008 22:09 »
Reglene for Leo 1 var ihvertfall at vognfører ikke har love til å sitte oppe, når tårnet står kl 1200.
Før reglene kom, var det noen vognførere som nesten mistet hodet, fordi noen dreide tårnet rett i planeten hans.

Det er mulig at det ikke er slik på M1.  Det er en vogn jeg har lite greie på.
Og du har helt rett i at det ser tøffest ut, når vogna er skuddklar.

Håvard