Skrevet av Emne: M923 - Lastebil!  (Lest 2181 ganger)

Martin Mathisen

• Seriøst ivrig
M923 - Lastebil!
« på: 13.01. 2008 20:07 »
Fant ut forleden dag at jeg har aldri bygget en lastebil, så tenkte at det måtte jo prøves. Leste litt på nettet for en stund om noen folk som brukte pensler og "kastet" på malingen for å være, så tenkte det også måtte prøves. Begynte på denne for ca en uke siden.

Modellen er Italeris M-923 Big Foot. Den er først grunnet med Tamiyagrunning, så sprøytet i en miks mellom Tamiya Olive Drab og Tamiya Nato Green.
Så har den fått 2 runder med Vallejo hvit. MG`n har blitt penslet med bunnrester av Tamiya metallic grey og så dry-brusha med svart. Vallejo choc.brown på håndtak. Olive Drab på ammokassa og en blanding mellom gold leaf og sort på selve patronene. Vallejo sort på understell, fjærer og hjul.
Referansen på denne var et bilde jeg så i en bok hos Automobilia. Jeg tror det var fra Ex-Jugoslavia, men jeg husker helt.
Dekalene fant jeg i reste-permen. Jeg tror de er fra Revells Fuchs eller en Tamiya Humvee.

Etter å ha maskert vinduene har jeg allikevel fått noe maling på de. Jeg har prøvd med rødsprit og blå jif for å fjerne de, men til ingen nytte. Noen som har noen tips?

Jeg må gjøre dere oppmerksomme på (spesielt deg Arild  ;D) at disse bildene er tatt med mitt nye kamera, og skjelden har uttrykket "dyrt utstyr gir ikke nødvendigvis gode bilder" vært mer treffende. Disse tre bildene er de jeg mente var brukanes.
Har gått til innkjøp av bok om emnet, samt plaget Henrik den siste tiden. Ikke umulig disse blir bedre etterhvert :)

Takk for oppmerksomheten

Martin

På bordet akkurat nu:
Stryker
På vent: Mye moderne stål.

The wireless telegraph is not difficult to understand. The ordinary telegraph is like a very long cat. You pull the tail in New York, and it meows in Los Angeles. The wireless is the same, only without the cat.
– Albert Einstein

Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Sv: M923 - Lastebil!
« Svar #1 på: 13.01. 2008 20:22 »
Lys Martin,du må ha mer lys !

Modellen ble bra den :thumb:

Leif
In the beginning,vambo rool

Martin Mathisen

• Seriøst ivrig
« Svar #2 på: 13.01. 2008 20:33 »
Lys Martin,du må ha mer lys !

Modellen ble bra den :thumb:

Leif

Forferdelig at du sier dette, siden jeg jobber med lys. ai ai ai.. vel. point taken!

Prøver med et par til:

På bordet akkurat nu:
Stryker

The wireless telegraph is not difficult to understand. The ordinary telegraph is like a very long cat. You pull the tail in New York, and it meows in Los Angeles. The wireless is the same, only without the cat.
– Albert Einstein

Heidi R.Berg

• Gjest
« Svar #3 på: 13.01. 2008 20:45 »
Lys eller ikke lys, bilen ble kjempefin, Martin :thumb:

Heidi

Jan Andreassen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #4 på: 14.01. 2008 00:06 »
Fin modell Martin  :thumb:.  Vil ikke noen måte være petimeter her, men jeg tror jeg finner en liten feil. Den har ingenting den har ingenting med modelltekniske å gjøre, for der er det ingenting å utsette på.
Det har med en viss sammensetting å gjøre, ihvertfall var det det når jeg var inne.

Noen som vet ?

Jan  :) (+12 og blablabla) 
"Wargraves are the great communicators of peace ... "
Albert Schweitzer 1875-1965

Sondre Lea

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #5 på: 14.01. 2008 00:14 »
Den der ble skikkelig fin. Kult med heftig væring :thumb:

Det har med en viss sammensetting å gjøre, ihvertfall var det det når jeg var inne.

Rødt kors + MG på taket = fyfy?

Sondre :)
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

Martin Mathisen

• Seriøst ivrig
« Svar #6 på: 14.01. 2008 00:21 »
Fin modell Martin  :thumb:.  Vil ikke noen måte være petimeter her, men jeg tror jeg finner en liten feil. Den har ingenting den har ingenting med modelltekniske å gjøre, for der er det ingenting å utsette på.

Noen som vet ?

Jan  :) (+12 og blablabla) 

Når jeg var på Rena så jeg at Sanitetsgutta var relativt tung bevæpnet, så dro logikken ut i fra det. Men det kan godt hende du har rett.

Eller er det noe annet?

M
På bordet akkurat nu:
Stryker

– Albert Einstein

Jan Andreassen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #7 på: 14.01. 2008 00:32 »
Nei, det var akkurat det.
Mulig at reglene er forandret siden man har sett mer og mer i dagens konflikter at Genver korset ikke har den samme respekt  fra de innvolverte parter.

Jan (+..) 
"Wargraves are the great communicators of peace ... "
Albert Schweitzer 1875-1965

Arild Moland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #8 på: 14.01. 2008 09:05 »
Ikke dumt dette Martin. Som noen sa, mer lys så blir bildene enda bedre. Da kan du kjøre med mindre blenderåpning og får større dybdeskarphet også.

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Ruben Husberg

• Forumplager
« Svar #9 på: 14.01. 2008 12:21 »
Flott bil Martin. Bringer frem en del minner fra Libanon i 1986.
Det ble noen turer med hvite lastebiler da.

En liten ting, er det bare jeg så syntes at løpet på 12,7'en er litt
bøyd oppover ?.

Happy modelling,
Ruben

Vidar Ringstad

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #10 på: 14.01. 2008 14:43 »

En liten ting, er det bare jeg så syntes at løpet på 12,7'en er litt
bøyd oppover ?.

Happy modelling,
Ruben

Luftværn ;) :D :D.

Morsom sett du har bygget der,med bra resultat :thumb:.

Vidar :)

Håvard Faller

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #11 på: 14.01. 2008 21:08 »
Bra lakkert  :thumb:, bortsett fra hjula og under skjermene.

Søle legger seg symmetrisk rundt hjulet når du kjører.
Dessuten er den usedvanlig hvit under skjermene (nyvasket ???).

Lag et diorama med denne.

Håvard
En gang panser, alltid panser

Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #12 på: 15.01. 2008 14:44 »
Jepp - reduser blenderaapningen saa mye som mulig.  Liten blenderaapning gir best dybdeskarphet. Selv om du har mer lys trenger du da et stativ.  Alternativt kan du bruke blitz, men som regel kan du ikke gaa like langt ned som ved bruk av stativ.  For enda bedre bilder, skaff deg en ensfarget bakgrunn saa vi kan fokusere paa modellen snarere enn forstyrres av rotet i bakgrunnen.  :)

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.