Skrevet av Emne: NM 125 Norsk BK-vogn  (Lest 4845 ganger)

Jan Roger Hansvoll

• IPMS Medlem
  • Forumplager
NM 125 Norsk BK-vogn
« på: 18.11. 2007 18:05 »
Ja da er tiden inne for JR å bevege seg ned fra himmelen og ned i gjørma. Etter all Hetzinga på forumet så ble fristelsen stor, men jeg fant heller frem M-113 Bk vogna til Tamiya. Den er det plan om å bygge om til en Norsk bombekaster vogn.

Jeg har den siste uken sattsammen hoveddelene av vogna, å i helgen var det tid til å gjøre den største forskjellen mellom den amerikanske utgaven og den norske, nemligen bombekasteren.

BK'n som følger med i settet er en 105mm, men i Norge så brukes den 81mm så denne måtte scratches.  :) Erik Torp la inn noen fine bilder i referanse tråden, så de ble utgangspunket. Det største problemet som jeg så var å få til kjøleribbene på selve bombekasteren. Min første ide var å lime sammen 2 plastrør i forskjellige størrelser og når dette var tørt så var det å montere BK'n i Proxxon og dreie ut kjøleribbene. Det var ingen god ide.  :pinch: Vanskelig å holde emne i ro mens panelrisser'n min gjorde jobben. Så det var tilbake i tenkeboksen.

Min neste ide var å stanse ut ribbene, men jeg har ikke noe punch & Die sett, så denne lagde jeg på fredag.

Senterhullet ble først stanset ut og så var det bare å få denne sentrert i neste hull og dunk.. så var en ring ferdig.  ;)

Ringene ble grovpusset så var det bare å tre disse på BK'n.

I dag begynte jeg på Sideretnings- og høydejusterings mekanismen. Får å si det enkelt, dette ble fryktelig smått.  :pinch:
Jeg har vel sittet i 4-5 timer og puslet sammen 18 små deler og begynner nå å bli små-rar, men delen er nå nesten ferdig. Jeg mangler nå en stabilisatorstang samt å feste rørklemmen til BK'n.

For å vise till scala så la jeg ved en fyrstikk:

JR  :)

A clear conscience is usually the sign of a bad memory

Martin Mathisen

• Seriøst ivrig
Sv: NM 125 Norsk BK-vogn
« Svar #1 på: 18.11. 2007 18:16 »
Alt jeg kan si er WOW :praise:

Gleder meg til fortsettelsen!

Martin
På bordet akkurat nu:
Stryker
På vent: Mye moderne stål.

The wireless telegraph is not difficult to understand. The ordinary telegraph is like a very long cat. You pull the tail in New York, and it meows in Los Angeles. The wireless is the same, only without the cat.
– Albert Einstein

Sondre Lea

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #2 på: 18.11. 2007 18:49 »
Uææ!

Du er gæern :praise: Sørg for å mure igjen skammens hylle før du får sjansen til å sette fra deg prosjektet ::)

Sondre
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #3 på: 18.11. 2007 18:56 »
 :thumb: :praise:

Svømmer det smultringer i øyne dine nå? :)

"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." Edward Snowden.

Håvard S. Nisja

• IPMS Medlem
  • Seriøst ivrig
« Svar #4 på: 18.11. 2007 20:14 »
Hmmm... Ser ut som jeg må følge denne tråden nøye. Jan Roger (og dere andre med kunnskap), kan dere peke på forskjellene mellom "standard"-settet, og den norske versjonen/forbildet?

Håvard Faller

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #5 på: 18.11. 2007 20:31 »
Sitat
BK'n som følger med i settet er en 105mm, men i Norge så brukes den 81mm så denne måtte scratches
Da er det vel forskjell på granatholderene i vogna også?

Håvard
En gang panser, alltid panser

Tommy Hvidsten

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #6 på: 18.11. 2007 20:47 »
Fyttikatta  :praise: Lykke til videre!

Tommy
På byggebordet:
Hasegawa Lancaster B Mk. I med Tallboy "Tirpitz Raid"

Jan Roger Hansvoll

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #7 på: 18.11. 2007 21:14 »
Sitat
BK'n som følger med i settet er en 105mm, men i Norge så brukes den 81mm så denne måtte scratches
Da er det vel forskjell på granatholderene i vogna også?

Håvard

Det er det jeg regner med også. Jeg står litt på stedet hvil med detaljering langs sidene i lasterom samt dreieskiva til BK'n. Takdetaljer og sjåførplassen har jeg en del bilder, så jeg holder på med disse stedene for øyeblikket.

Jeg ser nå hva referanser gjør på et prosjekt.  :pinch: :pinch:

JR

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #8 på: 18.11. 2007 22:51 »
Trodde et øyeblikk at jeg var inne på sidene til Missing Lynx med Mig, Angus, Zaloga, Blackwell og de andre. Ser ut til at AMS syndromet har rammet hardt uti Saggrenda i helga, dette smaker det meget avansert modellbygging ut av. ;)
-"Before Elvis, there was nothing"-

Roar Stensrud

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 21.11. 2007 23:37 »
Du store allverden! imponerende så langt. :thumb: :praise:

R. :)
"No man ever won a war by dying for his country, but by making some other poor, dumb bastard die for his!" George S. Patton

Bygges: BT-7 og en masse andre russergreier. Også en Mathilda, da.

Geir Hogga

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #10 på: 22.11. 2007 18:31 »
Jøjemeg, du er på vei inn i scratchbyggehimmelen (eller -helvete), Rogern. :cheers:
Lykke til! :praise:  :praise:

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #11 på: 23.11. 2007 00:50 »
Da har jeg funnet den orginale manualen til M-113 med bombekaster. Tror det kan være ting der av  wOOt
-"Before Elvis, there was nothing"-

Jan Roger Hansvoll

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #12 på: 23.11. 2007 08:29 »
Da har jeg funnet den orginale manualen til M-113 med bombekaster. Tror det kan være ting der av  wOOt

Glimrende, da kommer jeg videre med kjerra  :thumb:

JR

Jan Roger Hansvoll

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #13 på: 03.04. 2008 13:20 »
Obs her var det lenge siden jeg har hvert innom med noen oppdatering.  :pinch:

Etter LU har det blitt svært lite konstuktiv bygging, stort sett bare rotet rundt i forskjellige esker som har havnet opp i hylla igjen. Men igår kom lysten noe tilbake for litt scratchbygging. Etter og ha sett Bottolf sitt psyko F-105 dro jeg frem NM-vogna og begynte på BK lavetten.

Mitt første forsøk ble helt koko siden det er til infanteri utgaven så den havnet på dynga, etter studier av Erik sine bilder var det bare å begynne på nytt.  :doh:

Hovedstrukturen ble gjort igår kveld, så nå må jeg dykke ned i resteplast og etse eksene mine etter passende biter.

Det har blitt noe fruil jobbing, som er drit kjedelig men resultatet kan ikke fornektes.  :)

JR

Jan Roger Hansvoll

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #14 på: 12.04. 2008 17:02 »
Da har jeg kommet med litt videre med BK'n. Slik scratch bygging tar tid, men jeg har nå fått satt sammen en grei etterligning av forbildet. Noen ting er forenklet men hovedbitene er satt sammen. Det som var mest vrient var å få til en nogenlunde riktig høyde, som ble tatt mest på øyemål.  :)

Det som gjenstår er å få på plass låseklemme til BK-røret samt små justeringsskruer og siktemiddel. så er det ut i lakkbua for litt maling.  ;)

Videre jobb på denne blir interiøret som kommer til å ta noe byggetid.  :'(

JR