Skrevet av Emne: Heller AWACS 1/72  (Lest 1553 ganger)

Sverre Nordve

• IPMS Medlem
  • Forumplager
Heller AWACS 1/72
« på: 06.05. 2007 15:44 »
Kjøpte den på hobbyland for en god stund siden. Det går som med alt annet, ganske så tregt.

Sverre Nordve

• IPMS Medlem
  • Forumplager
Sv: Heller AWACS 1/72
« Svar #1 på: 06.05. 2007 15:47 »
Nå nærmer det seg at vingene skal limes på og da melder det seg et lite problem ved den ene vingerota. På den ene siden skal nok gå bra med vanlig tamiya putty, men på motsatt side er gapet bortimot halvannen millimeter. Det er vel i største laget for vanlig putty? Har noen plastplater liggende som kanskje kan skjærer til og trykkes nedi på et vis, men hvor lett er det å få det til å se ok ut?

Sverre.

Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #2 på: 06.05. 2007 15:49 »
Bruker plast fra isboks.  :)
"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." Edward Snowden.

Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
« Svar #3 på: 06.05. 2007 15:56 »
Dersom du limer på plastplater som foring og skjærer og pusser til kanten før du limer vingen fast til skroget, skulle det være ganske greit å få det til å se bra ut. Da blir det ikke så mye pussing etter at vingen er satt på. Litt superlim med pussing etterpå. kan fjerne eventuelle småsprekker til slutt. Det er det jeg ville gjort.

Sverre Nordve

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #4 på: 06.05. 2007 19:15 »
Et par lag med evergreen plater tok det verste. Fortsatt er det noen små sprekker, men de fyller nok puttyen greit. Neste utfordring blir motorene, de passer så utrolig dårlig mot vingen at jeg vurderer å lime dem på før jeg fester vingen til kroppen. Innbiller meg at det kan bli mye snuing og vending de skal tilpasses.

Kjetil Olsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #5 på: 06.05. 2007 21:19 »
Dette ser jo kjempefint ut. Blir ikke mye sparkel i den skjøten der.  :)

Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #6 på: 06.05. 2007 21:21 »
Bare ræss på med sparkel nå... :thumb:
"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." Edward Snowden.

Kjell Terje Trones

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #7 på: 07.05. 2007 07:10 »
Et lite tips sånn i etterkant....
Til slike sprekker bruker jeg å strekke litt støpetapp fra samme sett, for så å lime en bit av passe tykkelse i sprekken med flytende Tamiya-lim. Files/pusses ned etter et par dager med herding..... :)
Man er aldri for gammel til å ha en lykkelig barndom!
Online album:
http://public.fotki.com/slabbedask/

Sverre Nordve

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #8 på: 07.05. 2007 10:56 »
Til slike sprekker bruker jeg å strekke litt støpetapp fra samme sett, for så å lime en bit av passe tykkelse i sprekken med flytende Tamiya-lim. Files/pusses ned etter et par dager med herding..... :)

Er det for å unngå vanskeligheter med lakeringen?

Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 07.05. 2007 12:29 »
Mulig jeg kommer litt for sent til selskapet, men jeg har samme settet liggende hjemme selv og har som deg sett at det er stooooore sprekker mellom skrog og vinge.  Det jeg lurer på er om det symptom for at ene vingen er lavere enn den andre, sett forfra?  Du kan og eliminere sprekker ved å heve vingen, men om V-formen er korrekt, så kan du ikke bruke den taktikken.  En annen mulighet til sprekken kan være at skroghalvdelen svinger litt innover, og da hadde det vært bedre å trykke ut skroget ved å lime inn stolper kuttet av støperammen.  Uansett ser det ut som du har løst problemet på en fornuftig måte...

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Sverre Nordve

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #10 på: 07.05. 2007 13:51 »
Syns høyden ser ganske bra ut på begge vingene. Jeg prøvde å bøye vingen litt opp, men da måtte jeg ha bøyd den så langt at høyden ville ha blitt helt feil. De to ytterdelene på undersiden av vingen passet heller ikke så godt mot midtdelen. Jeg trodde jeg hadde fått de like på begge sider, men når limet hadde tørket og alt satt fast viste det seg at den var ganske bra på venstre siden, mens den høyre var litt skakk. Sprekken på oversiden var også venstre side. Skal vel ikke se bort ifra at det kan være grunnen til at jeg ikke har fått like store sprekker på begge sider. Vingene var igrunnen ganske så vriene å få til å stemme i alle retninger.  Kanskje ikke så lett å se for seg, men Jens Håkon som har settet foran seg kan sikkert se hva jeg mener.

Kjell Terje Trones

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #11 på: 07.05. 2007 19:29 »

Er det for å unngå vanskeligheter med lakeringen?

Mest fordi det er lettere å slipe når alt av plastikk har samme "hardhet"..... :)
Man er aldri for gammel til å ha en lykkelig barndom!
Online album:
http://public.fotki.com/slabbedask/