Skrevet av Emne: Airfix 1:48 Mustang  (Lest 458 ganger)

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
Airfix 1:48 Mustang
« på: 04.12. 2017 20:45 »
Airfix sin 1:48 P-51 har vaert ute i butikkene noen en maaneds tid, og saa langt har jeg kommet paa min.  Resultatet av noen timers jobbing med lakksproeyta, MrColor Light Gull Gray, Gunship Gray og Tamiya RAF Dark Green tynnet med MrColor Self Levelling thinner.

Canopyen er ikke maskert - jeg brukte en av de som er til overs i settet for aa maskere cockpit:)

Jens

Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Disse har takket for dette innlegget: Rune Haugen

Utlogget Reidar Berg

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 15 ganger
Sv: Airfix 1:48 Mustang
« Svar #1 på: 04.12. 2017 21:33 »
Hvordan ser denne ut Jens - lurer på om dette er ett sett jeg burde kjøpe.  Panellinjer og nagler ser muligens litt vel markert ut (?)

Reidar

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 83 ganger
« Svar #2 på: 04.12. 2017 21:52 »
Og siden du ikke sier noe om det, antar jeg at denne ikke er smekk full av synk- og stressmerker?

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #3 på: 04.12. 2017 22:47 »
Airfix sin P-51D er ikke perfekt, men det er plass paa pallen i denne skalaen.  Meng sin er skarpere i stoepen, men personlig synes jeg denne har den beste cockpit i 1:48.  Meng sin mangler dybde synes jeg.  Noe hjelp av av aftermarket er det dog; setebeltene erstatter jeg med Eduard sine i fotoetset staal, hjulene, siktet og eksosroerene er og Eduard Brassin.  Eduard sin resin cockpit koster mer enn settet, og jeg kan ikke si det er penger vel anvendt om man er litt flittig med kobbertraad og litt plast. 

Noe synk er det dog - flapsen for eksempel er stoept i ett stykke, og med saa varierende tykkelse kan man ikke unngaa synk.  Noen merker etter utstoeterpinner er det og, men Airfix har proevd aa sette de paa steder det ikke synes saa godt.  Alt i alt synes jeg dette er en bra utgivelse selv om den ikke kan maale seg med Eduard sine Spitfires i teknisk kvalitet.  Selv naar Eduard kommer med sin P-51 synes jeg denne fortjener pallplassering, saa det er ikke noen daarlig modell.

Jens

Sekterisk IPMS koryfe.

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
Airfix 1:48 Mustang
« Svar #4 på: 05.12. 2017 02:14 »
Før Mustangen kommer nå Tempest fra Eduard, så man kan leke seg med Airfix og Meng enda en stund

Sent from my iPhone using Tapatalk
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #5 på: 05.12. 2017 08:46 »
Ikke den verste lekekameraten denne nei:)  Hvis Tempest holder standarden til Spitfire'n saa blir det nok et par paa lager av den og.  Fikk dere se noen av formene eller proevestoep Kyrre?

Jens

Sekterisk IPMS koryfe.

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 180 ganger
« Svar #6 på: 05.12. 2017 10:54 »
Før Mustangen kommer nå Tempest fra Eduard, så man kan leke seg med Airfix og Meng enda en stund

Jeg fikk inntrykk av at det var omvendt? At Tempesten var lengst unna av de to?

Ikke den verste lekekameraten denne nei:)  Hvis Tempest holder standarden til Spitfire'n saa blir det nok et par paa lager av den og.  Fikk dere se noen av formene eller proevestoep Kyrre?
Ikke snurten. Men vi fikk se noen 3D-bilder av Mustang.

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 180 ganger
« Svar #7 på: 05.12. 2017 12:28 »
Sjefen sjøl sa vel også at Tempesten var inne i den krevende fasen med dobbeltsjekking av alle mål. De har nok lært av 109 G-fadesen fra noen år tilbake. Mk V kommer først, fulgt av Mk II og VI.

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 47 ganger
« Svar #8 på: 05.12. 2017 18:02 »
Ser lovende ut dette, Jens! Ser at du ikke har sparklet igjen panellinjene på fremre del av vingene. Er det bevisst, eller?

Ragnar

• Pest og en plage
« Svar #9 på: 05.12. 2017 19:11 »
Sjefen var helt klar på at Tempest kom før Mustang, mente nå jeg, på grunn av Airfix-mustangen. Nå skulle sjefsdesigner være i jobb med Mustang frem til februar/mars og så var de usikre på neste. Sjefen ville ha Me262. Tempest var ønsket ferdig til E-day.

Si alle etter meg:

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #10 på: 05.12. 2017 20:02 »
Ser lovende ut dette, Jens! Ser at du ikke har sparklet igjen panellinjene på fremre del av vingene. Er det bevisst, eller?

Ragnar

Manglende sparkling er bevisst ja.  Rett og slett fordi jeg ikke gadd aa gjoere det, og jeg proever aa faa modellen ferdig til neste tirsdag.

Paa LargeScalePlanes forumet har Radu Brinzan vist noen bilder av en P-51D som skal vaere helt original og urestaurert, og selv der ser man panellinjer.  Radu har designet Revell's nyeste Me262 og P-51D i 1:32.
Jens

Sekterisk IPMS koryfe.

• Pest og en plage
« Svar #11 på: 06.12. 2017 14:08 »

Ragnar

Paa LargeScalePlanes forumet har Radu Brinzan vist noen bilder av en P-51D som skal vaere helt original og urestaurert, og selv der ser man panellinjer.  Radu har designet Revell's nyeste Me262 og P-51D i 1:32.
Her er jeg helt på linje med Heilig - at joda, det vises nok svakt at det er panellinjer på orginale krigsmustanger, men i 1:48 og :32 så vil de knapt være synlige.
Jeg tror ikke et sekund at den maskinen Radu stadig vekk refererer til så slik ut under krigen. Flere panellinjer der er jo ikke sparklet en gang.

Kyrre
Si alle etter meg:

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #12 på: 12.12. 2017 18:40 »
Saann, da var aarets foerste og siste modell ferdig - det er over to aar siden sist jeg kunne sette noe nytt i skapet, saa jeg maa oeve mer:)  Airfix sin Mustang er et hyggelig bekjentskap, men stoepen er ikke helt paa linje med de beste i bransjen.  At plasten er myk gjoer at jeg skygget unna en barmetallfinish, og fravaeret av Aeroproducts propell gjorde at en K i kamuflasje var utelukket.  Litt inspirert av de siste kapitlene i Spitfire Sagaen havnet jeg derfor paa en What If som og er det faste desembertemaet i Chelmsford Model Club - som er i kveld.

Finishen henter inntrykk fra Spitfire'ne med minimal flekkmaling etter innfoering av 1946-kodesystemet, og saaledes har den i hovedsak beholdt de opprinnelige (amerikanske) fargene med overmaling av halebaand, RAF fin flash og skrog.  Serienummeret er i rekken for RAF sine Mustang IV, men Nils paapekte at EB-koden kommer langt ut i rekken av fly. 

Litt hjelp har settet faatt av aftermarket: Hjul, sikte, eksosroer og etsede setebelter kommer alle fra Eduard.  Landingslyset er en MV linse.

Et par ting jeg ville gjort annerledes om jeg skulle bygget modellen igjen; understellsleggene trenger litt forsterkning - dels pga den myke plasten.  Jeg ville boret et hull i toppen av leggen og superlimt inn en messingstang.  Delen som fester de ytre hjullukene til leggene er kroekkete aa faa til, saa jeg vil lime den til luken og male.  Siden den skal ha samme farge som hjulleggen tenkte jeg det var bedre aa lime den til hjulleggene, men det passer ikke helt her.  Eduard sine hjul er fine, men man maa fjerne innfestingen fra Airfix sine hjullegger foer det i det hele tatt vil passe.  Eduard sine detaljer er mye skarpere i stoepen enn Airfix, saa jeg kan forsaavidt forstaa hvorfor Eduard gjorde det paa den maaten, men da blir det feil aa si at de er beregnet for Airfix; de kan brukes paa alle Mustang sett.  Dette settet kunne trengt Eduard's stoepte bronselegger...  Passformen mellom de loese halefinnene og skroget er ikke helt 100, saa der blir det litt mer jobb med pussing, og saa er det noen synkemerker paa begge sidene av flapsen, undersiden av stabilisatorene og nedkant av roret.  Alt i alt en grei modell, og fortsatt en av de bedre P-51D i denne skalaen.

Jens

Sekterisk IPMS koryfe.

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 110 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #13 på: 12.12. 2017 20:57 »
Lekker, norsk What-if Mustang :thumb:

• Pest og en plage
« Svar #14 på: 12.12. 2017 21:16 »
Liker den norske, gule, stiplalinja rundt canopy  :thumb:

Fin modell. Flink.
Si alle etter meg: