Skrevet av Emne: Must Have F-86K 1/48  (Lest 2089 ganger)

Olve Dybvig

  • IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 2854
Must Have F-86K 1/48
« på: 29.01. 2017 15:18 »
Tenkte å skru denne sammens



Modellen er lett å sette sammens. Få deler. Rimelig detaljert cocpit.
Settet inneholder versjonen med korte vinger og amerikansk sete. Så det begrenser decalvalget. Det kan kun lages en modell i fra perioden 1955 - 1959.
Etter dette ble vingene og sete byttet ut. Det gjør at de mest fargerike skjemaene ikke kan brukes (snakker selvfølgelig om de norske her da)

Modellen er er egentlig en gammel Monogram F-86D modell med nytt skrog

Ser sånn ut når den er skrudd sammens




Som nevnt har modellen en del fordeler. Ulempene er som følger:
Setet sitter for høyt. "tronen" som sete skal monteres på må fjernes, ellers kommer setet borti cockpitglasset
Nesen er for smal i forholdet til flykroppen. Her må det pusses litt
Luftinntaksrøret vises gjennom åpningen. Her må det pusses en del



Rød pil viser hvor det må pusses
Samt at man ser at nesen er litt for liten i forhold til flykroppen. Gidder ikke å jobbe mye for å fikse det

Da gjenstår det noe maling
Først grunning tenker jeg
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Olve Dybvig

  • IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 2854
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #1 på: 29.01. 2017 17:18 »
Sånn. Da får vi begynne å blande metallfarger
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Einar Sandvik

  • Styret
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 10183
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #2 på: 29.01. 2017 17:22 »
Fint med noen tips før en sjøl eventuelt bygger dette byggesettet.

Einar S

Kyrre Ingebrethsen

  • Pest og en plage
  • ******
  • Innlegg: 10009
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #3 på: 29.01. 2017 17:49 »
Har vel egentlig møtt mange av de samme utfordringene som Olve. Det å få på plass NACA-ducts bak på skroget, airbrakes, luftinntak - det krever mye tørrprøving.
Innsida av luftinntaket fikset jeg med å lime det fast i leppa før jeg limte fast alt i skroget. Tror jeg.
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Olve Dybvig

  • IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 2854
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #4 på: 30.01. 2017 18:15 »
Første strøk
Må en runde med micromesh og ett strøk til tenker jeg
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Ragnar Eckhoff

  • IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 1653
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #5 på: 30.01. 2017 20:40 »
Hva slags metallfarge bruker du?

Ragnar

Olve Dybvig

  • IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 2854
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #6 på: 31.01. 2017 02:41 »
Alclad Ii Aluminium. ikke helt fornøyd med resultatet foreløpig
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Jens Håkon Brandal

  • IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 10519
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #7 på: 31.01. 2017 15:07 »
Den ser ganske matt ut paa min skjerm, men den kan vel vaere en grei basis for den anodiserte senterseksjonen paa vingen. 

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Olve Dybvig

  • IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 2854
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #8 på: 31.01. 2017 15:43 »
Foeløpig ser det ikke ut nei. Må som nevnt gå noen runder med micromesh og male et strøk til.
Ny malingsboks, ikke helt fornøyd med resultatet. Får finne frem den gamle boksen jeg har liggende ett eller annet sted
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Ragnar Eckhoff

  • IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 1653
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #9 på: 31.01. 2017 18:38 »
Har også hatt litt blandede resultater med Alclad i det siste. Har vel funnet ut at grunningen bør poleres først. Prøvde standard Tamiya-grunning på boks, og da ble resultatet etter Alclad heller miserabelt. Men etter en del runder med pussing og polering før nytt lag med Alclad ble det OK til slutt.

Ragnar

Rune Haugen

  • IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 6268
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #10 på: 31.01. 2017 18:38 »
Satser på at du får finishen du ønsker. Alclad White Metal er forøvrig bedre for naturlig metalfinish synes jeg :)

Olve Dybvig

  • IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 2854
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #11 på: 31.01. 2017 22:23 »
Ser litt bedre ut nå
(Litt dårlige lysforhold her)

NB White metall har jeg ikke, bare white aluminium

Uansett, nå begynner arbeidet med variasjoner i metallet og væring
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Rune Haugen

  • IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 6268
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #12 på: 01.02. 2017 07:35 »
Var White Aluminium jeg mente :)

Olve Dybvig

  • IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • *****
  • Innlegg: 2854
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #13 på: 02.02. 2017 20:10 »
Begynner å nærme meg ferdig med maling. På tide med noe klarlakk og væring
Som man ser, så passer ikke bremseklaffen og luftinntaket på siden (NACA Ducts ?) helt. Men satser på å gjøre det mindre synlig i den videre prosessen
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Kyrre Ingebrethsen

  • Pest og en plage
  • ******
  • Innlegg: 10009
Sv: Must Have F-86K 1/48
« Svar #14 på: 02.02. 2017 22:41 »
Se! Han bygger! Oppløpssida nå!

Kyrre
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.