Skrevet av Emne: Kriegsmarine Schwerer Kreuzer Blücher  (Lest 8336 ganger)

Utlogget Stein Gildberg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 2 ganger
  • Ultima ratio regum
Kriegsmarine Schwerer Kreuzer Blücher
« på: 13.03. 2012 12:24 »
Spørsmål til forumet: Hvilket krigsskip er mest kjent og omtalt i Norsk krigshistorie fra 2. verdenskrig? ;)

Kom med forslag! Jeg har ikke noen endelig og "offisiell" fasit, men med litt bruk av de små grå tenker jeg det dukker opp et navn hos dere - eller to?
« Siste redigering: 11.04. 2012 14:41 av Stein Gildberg »

Utlogget Edward H. Valholm

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
  • For mange idéer, for liten tid..
Sv: Hva er dette?
« Svar #1 på: 13.03. 2012 12:27 »

Norsk, engelsk, tysk?
Hilsen
Edward

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 83 ganger
« Svar #2 på: 13.03. 2012 12:30 »
Blücher?

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Espen Andreas Hoff

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 76 ganger
« Svar #3 på: 13.03. 2012 12:53 »
Skulle vel tro at det er skuta som gjorde minst ugagn, men som allikevel satte mest grå har i hodet på Churchill og det Engelske admiralitet, og som er omtalt i mange dedikert bøker; The One And Only- Tirpitz!
EspenA

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 31 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #4 på: 13.03. 2012 12:54 »
Arild's forslag er vel det mest kjente - kanskje enda mer kjent enn "Eidsvold", "Norge" og "Stord"?

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Kjetil Åkra

• Pest og en plage
  • Takket: 1 ganger
« Svar #5 på: 13.03. 2012 13:25 »
Ja, det er ingen tvil slik spørsmålet er formulert.  Det er og blir Tirpitz.

Kjetil
"My life, and by extension everyone else's is meaningless."

Bender Bending Rodriguez

Utlogget Stein Atle Stenberg

• Administrator
  • Pest og en plage
  • Takket: 99 ganger
  • I'm dezzzpickable
« Svar #6 på: 13.03. 2012 13:36 »
Jeg tenker vel også fort på Tirpitz her...

MEN for å være litt party-pooper her: Er ikke denne tråden litt feilplassert? Skal vi kanskje flytte den til Generelt eller noe slikt? Kanskje kommer det en byggetråd ut av dette??

:)
SAS

Utlogget Niclas.A.Gedde

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Hoved ansvarlig for Norwegian Challenge
« Svar #7 på: 13.03. 2012 13:38 »
Blücher?

det samme her, jeg og mange med meg som ikke er så inne i båt/ 2 verdenskrig så er det den som det har hvert mest snakk om, når det har hvert snakk om noe.

Niclas :)

Utlogget Stein Gildberg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Ultima ratio regum
« Svar #8 på: 13.03. 2012 17:22 »
Mange gode forslag!
Tirpitz er kanskje det mest betydningsfulle skip som var i Norge under krigen, i alle fall så Churchill det slik. Og du er kanskje litt ”vektet” du Kjetil?

Jageren Stord er vel det mest feirede skip i Marinen. Innsatsen i Slaget ved Nordkapp der skipet spilte en viktig rolle i senkingen av Scharnhorst har sørget for det.

Panserskipene Norge og Eidsvold er kjent, men kanskje først og fremst i form av den tragedien det var da de begge ble senket av tyske jagere i Narvik, 9 april 1940.

Her kommer min  ”løsning” på spørsmålet:

Mange mente at han burde stå til rette, oberst Eriksen, kommandanten på Oscarsborg festning! Krigen var slutt, og Regjeringen tilbake. Innsatsen 9. april 1940 var det mange som ville glemme, men spørsmålet nå var om obersten som åpnet ild mot inntrengerne i morgentimene denne dagen var i sin rett til å gjøre det?
Tenk bare å stille spørsmålet! Hvor mange andre spørsmål burde vel ikke ha vært stillet før dette?

I hele min oppvekst er det ett skip som er knyttet uløselig sammen med Norges skjebne i 2. Verdenskrig, nemlig Blücher. Faktum er at hadde dette skipet kommet helt inn til Oslo denne vårmorgenen hadde vi antakelig hatt en regjering og et kongehus som i alle fall hadde vært avskåret fra å organisere noen form for motstand fra England.
Men obersten åpnet ild han!

Etter at Tyskland tapte 1. Verdenskrig bestemte seiersmaktene at Tysklands flåte ikke skulle overstige 10% av Royal Navy.
Dette gjorde at man måtte være kreative og innovative for å få mest mulig ut av de ti prosentene.
De første skipene som viser innovasjon var Panserschiff: Tre stykker ble bygget, det siste Admiral Graf Spee (som Trond har bygget på dette forumet). Skipene var ikke spesielt store, men bygd etter konseptet ”sterkere enn de svakere og raskere enn de sterke”. Dieselmotorene, som var notorisk upålitelige, var en viktig bidragsyter til dette, og sikret lang utholdenhet og rekkevidde. Ideell til handelskrig på det åpne hav (uten radar)!

Mellomkrigstiden brakte også med seg tanker om nedrustning. Internasjonale konferanser i London og Washington, der for øvrig Tyskland ikke var invitert, fastslo blant annet maksimal tonnasje for slagskip, noe som førte til at andre skipstyper kom i fokus. Nemlig Den tunge krysseren – Washingtonkrysseren!

Dette var en ordentlig bastard! Max 10 000 tonn egenvekt, max 20,3cm skyts. Fart var prioritert foran panser. Alle sjømaktsnasjonene hev seg på bølgen og bygde ”mengder” av slike kryssere.
Også Tyskland: Følgende skip ble bygget:
Admiral Hipper
Blücher
Prinz Eugen
Seydlitz og
Lützow (jada – du leste riktig).
De fire første skipene ble bygget med rett stevn (baug). Og kun tre skip ble ferdige som kryssere.
Seydlitz ble planlagt bygget som hangarskip (Peter Strasser), men ble aldri ferdig.
Lützow ble bygget ferdig som skrog og noe overbygg og skyts og solgt til Sovjetunionen – og
Panzerschiff Deutschland overtok navnet Lützow og ble reklassifisert som Schweren Kreuzer. Fremdeles med?

Hvorfor hevder jeg da at Blücher er en bastard? Jo, fordi det ikke er mulig å presse inn så mye på så liten plass. Stor maskin gir høy fart, men krever også mye plass og mye plass til drivstoff.  Og all denne plassen må pansres og skal innenfor 10 000 tonn.
Blücher fikk en fart på over 31 knop, men det er ikke all verden. Italia og Japan hadde skip av denne typen som klarte mer enn 35 knop.
Displacement (egenvekt sånn omtrent) er på mer enn 14 000 tonn
Skyts og pansring er akkurat standard for typen.
Rekkevidden var planlagt til 7900 sjømil, men drivstofforbruket viste seg å gi kun 4400. I tillegg stadig maskintrøbbel også for denne skipstypen.  Altså totalt uegnet til handelskrig.
Dette var kort og godt en skipstype ingen egentlig trengte, særlig ikke Tyskland.

I alle fall ville jeg bygge en modell av Blücher. Det finnes ingen sett av skipet. Revell har noe i 1:720, men det er fullstendig feilkonstruert – tro meg.
Trumpeter kom imidlertid for et par år siden med 1:350 Admiral Hipper, og den kan bygges om –ikke med noen, men med mange håndgrep.

…og Oberst Birgen Eriksen (han var oberst ja, for Kystartilleriet lå under Hæren den gang), han ble aldri stilt for retten, men fikk full oppreisning, medaljer og alt som hører til!

« Siste redigering: 13.03. 2012 17:29 av Stein Gildberg »

Utlogget Magne Stenkløv

• IPMS Medlem
  • Seriøst ivrig
Sv: Kriegsmarine Schweres Kreuzer Blücher
« Svar #9 på: 13.03. 2012 17:39 »
Oi. 1/350 Blucher står på ønskelista mi siden jeg ikke er noen hai på plastsløyd, så denne tråden blir en høydare ja. Ikke at jeg skal forsøke å bygge om AH selv....men fordi jeg mistenker at denne båtbyggetråden blir like lærerrik som de du har lagt inn tidligere. Gleder meg stort!
- Ve den som tenner ilden, thi han skal svi sine tommeltotter. (Trond Kirkvaag som biskop Aarflot).

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
« Svar #10 på: 13.03. 2012 18:35 »
Hehe, det er godt du går foran Stein og fremskynder utgivelsen av at Blücher-sett i 1/350  ;D

Hva var premien for å ha rett?  ::)

Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Stein Gildberg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Ultima ratio regum
« Svar #11 på: 13.03. 2012 21:59 »
Premie Arild? Tja, det får vel bli en skål på på Letohallen det da. Går ut fra at du skal dit? :)

Men om det noen gang kommer et 1:350-sett av Blücher er jeg i tvil om. Skipet er lite kjent utenfor Norge, i Tyskland ser noen på det som en hendelse de helst vil glemme (sammen med mye annet). I alle fall påstår en god kjenning av meg som bygger Blücher i 1:100 (han som var på Norge Rundt ja) at han kontaktet Forsvarsattacheen ved Den tyske ambassade i Oslo for å få tips. Mye hyggelig prat om krigsskip og bygging før tyskeren etter noen tid spurte hvilket skip han nå hadde tenkt å bygge. Bismarck eller... Da svaret var Blücher ble han,  i følge min venn, mutt og uinteressert slik at samtalen ble raskt avsluttet...

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
« Svar #12 på: 13.03. 2012 22:12 »
Jeg kommer en tur på søndag og kjører egen bil så vi får skåle i cola i så fall :)

Jeg skal nå i alle fall presse nesa mi så nærme Scharnhorst som jeg tør.  ;)

Det er mye mulig du har rett i at Blücher vil la vente på seg, men man skal aldri si aldri. Intet (tysk) forbilde er vel for sært til å gis ut i modellform?

Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 82 ganger
« Svar #13 på: 14.03. 2012 01:21 »
Blücher er vel allerede utgitt av Revell, så det er vel ikke helt utenkelig.

Forøvrig er vel faktisk Bismarck det skipet som er mest kjent - på verdensbasis - fra Norgeshistorien. 
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Stein Gildberg

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Ultima ratio regum
« Svar #14 på: 14.03. 2012 09:27 »
Nja Kyrre- Revell sin Blücher er, som jeg skrev over, en "enkel" sak. De hadde tidligere laget Prinz Eugen som ofte omtales i diverse litteratur som et søsterskip. Nå er det bare det at Prinz Eugen ikke egentlig er et søsterskip, men en modifisert Hipperklasse (Hipper og Blücher). Omtrent ingen  plastdeler er like, da med untak av skyts, skipsbåter og annet. Men skorstein, overbygg, hangar og katapult/kraner. Alt er endret og har andre plasseringer. Blant annet har Prinz E tre aktre oppbygg mens Blücher har to.
Revell tok sin Prinz, endret et par deler og kalte resultatet Blücher.

Noe enkelt, men det illusterer vel bare at det er kostbart å lage nye sett fra bunnen, og det må til når vesentlige deler som skrog og overbygg må designes og verktøy lages på nytt. Dersom markedet da er lite / originalen lite kjent er vel det for mye å forvente av en produsent å investere slik, og nettopp derfor oversvømmes markedet av Bismarcker i alle mulige skalaer mens skipsmodeller som ikke er kjent av den store hop ikke blir produsert av de store leverandørene. Slike "nisjer" pleier i stedet ofte å bli fylt opp av produsenter av resin-sett, slik som feks HP Models sine modeller av tyske lette kryssere.

Men for all del - ikke noe hadde frydet meg mer enn en 1:350 Blücher!

Ellers er vel vi nordmenn kjent for å være tidvis litt selvfokuserte. Ingen tvil i min sjel om Bismarck er det mest kjent skip fra 2. VK for oss i Europa (USA, eller for den saks skyld japanerne ser kanskje annerledes på det?).
men å hevde at Bismarck hadde en tilknytning til NORSK krigshistorie er vel å ta litt i, eller hva?
« Siste redigering: 14.03. 2012 09:28 av Stein Gildberg »