Skrevet av Emne: Kompisbygge US-truck  (Lest 11177 ganger)

Stein brandal

• IPMS Medlem
  • Seriøst ivrig
Sv: Kompisbygge US-truck
« Svar #15 på: 16.10. 2011 19:40 »
Ser meget bra ut Per Erik. Jeg har en Peterbilt 377 som jeg tenker på og fortsette med. Har for tiden ikke tilgang til hobbyrommet, så kjøkkenbordet er en midlertidig løsning. Vi holder på med husrenovering her hjemme. Mot slutten av November håper jeg og få orden på hobbyrommet. Tilbake til Peterbilten. Rammen er grunnet. Hytten er klar til grunning når været tilater det. Skal prøve og legge inn bilder.
Stein

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #16 på: 16.10. 2011 20:27 »
Ser meget bra ut Per Erik. Jeg har en Peterbilt 377 som jeg tenker på og fortsette med. Har for tiden ikke tilgang til hobbyrommet, så kjøkkenbordet er en midlertidig løsning. Vi holder på med husrenovering her hjemme. Mot slutten av November håper jeg og få orden på hobbyrommet. Tilbake til Peterbilten. Rammen er grunnet. Hytten er klar til grunning når været tilater det. Skal prøve og legge inn bilder.
Stein

Takk for det. Høres ut som du har en staselig doning på gang der :thumb: Kult hvis du henger deg på. Spenningen hos meg nå blir å få hytta bra. Interiøret har jeg lest ikke passer og må slipes til. Satser på at tilpasningen går greit :)

Per Erik

Det er ikke den ting jeg kan.

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 22 ganger
« Svar #17 på: 16.10. 2011 21:00 »
Stein

Takk for det. Høres ut som du har en staselig doning på gang der :thumb: Kult hvis du henger deg på. Spenningen hos meg nå blir å få hytta bra. Interiøret har jeg lest ikke passer og må slipes til. Satser på at tilpasningen går greit :)

Per Erik

Kan nok godt regne med at passformen på interiør->hytte er så som så. Regner med at det er omtrent det samme på denne som Ford C-serien jeg bygde ferdig i vinter. Der var jeg pent nødt til å bruke dremel for å få ting til å passe.
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Stein brandal

• IPMS Medlem
  • Seriøst ivrig
« Svar #18 på: 16.10. 2011 23:08 »
Slik ser mitt bidrag ut. Får håpe jeg blir såpass inspirert at jeg kunne bli ferdig innen rimelig tid. Kanskje til Scala 2012. :( Har ikke tenkt på noe spesiell farge enda.

Stein.

Svein Ivar Braathe

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 1 ganger
« Svar #19 på: 17.10. 2011 00:24 »
Slik ser mitt bidrag ut. Får håpe jeg blir såpass inspirert at jeg kunne bli ferdig innen rimelig tid. Kanskje til Scala 2012. :( Har ikke tenkt på noe spesiell farge enda.

Stein.

Der er du med i gjengen ja  :thumb:  er en mektig sak det der, skal bli spennende å se hvilken farge du ender opp med. Som på Ferrari'n kanskje ? Da skiller den seg ihvertfall ut

Svein Ivar :)
Pågående prosjekter: Noen bedriftshemmeligheter men har begynt å få smaken på å bygge US biler igjen, ikke dermed sagt at det ikke kan rusle ut noen andre doninger også ;)

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #20 på: 17.10. 2011 12:24 »
Røslig doning du har der Stein :thumb:

Per Erik

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 22 ganger
« Svar #21 på: 17.10. 2011 13:07 »
Tøft med Peterbilt 377, en av mine første modeller og min første lastebilmodell var 377 fra Revell. Denne fikk jeg i julegave i 98 og bygget på den fram til våren 99 da den var ferdig. Så kjøpte jeg Italeri sin 48 fots kjølehenger og bygde for å ha bak. Modellene står fremdeles på gutterommet mitt hjemme hos mor og far :)
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #22 på: 18.10. 2011 18:52 »
I dag fikk jeg hentet hengeren.

Kommer til å bli bra dette. Bare å rigge seg til med pussepapir nå, nytter ikke med pussepinner på disse settene her ::) Venter på nye horn, koblinger, og litt snadder til å ha i hytta. Bestilte de i fra Østerrike på søndag kveld, mandag kl. 09.00. Fikk jeg beskjed om at de var klare for sending :thumb:
Med denne  på bordet sammen med Harlyen jeg holder på med burde det være nok å pusle med :)

Per Erik

Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
« Svar #23 på: 18.10. 2011 19:05 »
Jaggu !!

Det var ikke småtteri,så nå er det til skogs og høgge litt nå da ?  :D

Leif
In the beginning,vambo rool

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #24 på: 18.10. 2011 19:19 »
Jaggu !!

Det var ikke småtteri,så nå er det til skogs og høgge litt nå da ?  :D

Leif

Fikk en hel søppelsekk med tømmer av Svein Ivar. Tenkte å stille ut uten last. Da slipper jeg å kjøpe lastsikringsutstyr og greier og greier. Baller litt fort på seg. Skal fraktes hel til utstilling etterhvert også :)

Per Erik

Stian Skogstad

• IPMS Medlem
  • Aktiv
« Svar #25 på: 18.10. 2011 20:05 »
Hmm .. Er dette kun for US lastebiler eller?
Som mekaniker på Volvo, burde jeg kanskje handla inn et sett og hivd meg på her. har fundert litt på å skaffe et Italerisett av enn FH, men synes kvaliteten på de er så dårlig i forhold til hvordan bilene ser ut i virkeligheten. Det er noen kundebiler jeg kunne tenkt meg å bygd, så vi får se på det :)
Har ihvertfall de fargene som skal til tiljgengelig på delelageret på jobben :)
Finnes jo mye fint i ettermarkedet, så man havner vel på 4 sifret tall for en bil. :(
Happier than a tornado in a trailer park

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #26 på: 18.10. 2011 21:08 »
Hmm .. Er dette kun for US lastebiler eller?
Som mekaniker på Volvo, burde jeg kanskje handla inn et sett og hivd meg på her. har fundert litt på å skaffe et Italerisett av enn FH, men synes kvaliteten på de er så dårlig i forhold til hvordan bilene ser ut i virkeligheten. Det er noen kundebiler jeg kunne tenkt meg å bygd, så vi får se på det :)
Har ihvertfall de fargene som skal til tiljgengelig på delelageret på jobben :)
Finnes jo mye fint i ettermarkedet, så man havner vel på 4 sifret tall for en bil. :(

Alle skal med :) Bare å henge seg på med det man ønsker det.

Hilsen gutta

Stein brandal

• IPMS Medlem
  • Seriøst ivrig
« Svar #27 på: 18.10. 2011 21:23 »
Under årets scala var det ikke mange lastebiler. Håper vi kan stille flere neste år. Får håpe flere kan henge seg på. Man nermer seg fort et firsiffret beløp dersom man vil bygge etter Norsk forbilde. KFS og M&G har en del. A&N modeltrucks har front og int. til nye FH.
Stein

Svein Ivar Braathe

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 1 ganger
« Svar #28 på: 19.10. 2011 01:03 »
Nattarbeid etter å ha sovnet på sofa'n da telefonen blacket ut  :pinch:
Den hengeren blir nok bra bak den doningen du bygger Per Erik, Legger du på litt tømmer så ser den jo litt mere brukt ut men jeg syns den gjør seg veldig bra uten last også jeg og spesiellt ettersom bilen kommer til å bli "showtruck" og ikke ern som er hardt brukt.
Stå på  :thumb:

Ellers så er det bare å henge seg på for de som har lysst til å bygge lastebiler. Vi kan jo ikke eksludere noen fra å være med i gjenge og tråden bare for at de ikke har lysst til å bygge US-trucks. Så har dere lysst så bli med, da blir det fort behov for stooor plass på bordet da Skala blir sparket igang :)

Ellers så ser det nå ut til at jeg har fått rettet opp ramma så da er det vel på tide at det blir litt mere fremgang i bygginga mi også :)
Vinduene til sovecabinen er skjært ut for å få litt innsyn til hærligheta, har noe ideer men det blir jo nesten ikke synlig der inne  :shifty: Per Erik har vel en misstanke til hva jeg sikter til  ;)
Ellers så har jeg dummet meg litt ut ang. hytta. Jeg har limt den sammen og sparklet opp skjøtene men så viser det seg at det blir nærmest umulig å få inn interiøret. Det må inn under ifra og der er det innfelling til stigtrinn... :doh: Byggetegninger er noe herk  :pinch:

Svein Ivar :)

Pågående prosjekter: Noen bedriftshemmeligheter men har begynt å få smaken på å bygge US biler igjen, ikke dermed sagt at det ikke kan rusle ut noen andre doninger også ;)

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #29 på: 22.10. 2011 17:42 »
Motoren er snart ferdig. Har kun satt på en slangeklemme til vannpumpa lagd av Tamiya tape og ståltråd. Eksosmanifolden blir ikke satt på før jeg får gjort ferdig eksosanlegget, noe sier meg at det blir litt sparkling her også. Viften skal inn i viftehuset, og da må motoren limes med superlim hvis jeg ikke skjærer til litt. Jeg får se når jeg kommer dit igjen. Alt blir borte alikevel. Tok en prøvemontering av hjulene, ser ut som de står greit alle sammen.

Hytta limt og gjort klar til Juha vinduer. Lagde meg et vindussett første gangen, for å se hvordan det blir. Det gikk helt greit og hever inntrykket betraktelig. Nå har jeg en mal så er det bare å klippe til nye etterhvert.

Det er rimlig mange nagler på denne bilen, og noen av de går dukken når skjøtene skal sparkles. Da må det lages nye av trelim, og det ser ut som det ble nok av disse som kan brukes.

Fikk pakken fra Østerrike med litt snadder i går. Jeg lagde mine egne slanger og tenkte jeg skulle lage koblinger av Evergreen, eller messingrør. Men dette settet var så billig så da kjøpte jeg det i steden. Hornene ser bra ut, og et brett med ting å ha i hytta er også på plass.

Med tre modeller i gang tenkte jeg det kunne være greit å ha noe mer å tenke på, så da tok jeg med en slik sak hjem fra Lars i går :)

Per Erik