Skrevet av Emne: Kompisbygge US-truck  (Lest 14647 ganger)

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Kompisbygge US-truck
« på: 13.10. 2011 22:00 »
Her vil det ganske raskt komme 2 lastebiler til. Jeg skal sammen med Marius og Svein Ivar bygge US-truck ferdig til Skala 2012. Håper det blir litt å følge med på gjennom vinteren.

Jeg skal bygge en Amt White Freightliner 1:25. Disse gamle AMT settene har blitt gitt ut igjen ganske nylig. Det beste med settet er dekalene som ser ganske bra ut med 3 sett striper, mange skilt, og annen merking. Plastikken derimot holder samme gode gamle standard. Settet bør bygges med masse kjærlighet, for skal denne bli bra så blir det litt jobb. Kommer til å sette inn nye vinduer, og jeg vurderer å bytte ut hornene på taket og vindusviskerne. Ja, så har jeg bestilt tømmerhenger da ::)

Rammen er ferdig lakkert og mangler bare å lakke dreieskiva å sette på to tanker til bremsene. Cummins sekseren har fått litt farge på seg den også, står igjen mye montering før den blir klar.

Her blir det litt utfordring å få denne strøken uten å ødelegge alle naglene som sitter tett inntil skjøten.

Per Erik
Det er ikke den ting jeg kan.

Marius Moe

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 43 ganger
Sv: Kompisbygge US-truck
« Svar #1 på: 13.10. 2011 22:01 »
Mitt "bidrag" er en Freightliner FLC trekkvogn som sakl bli en Bergingsbil. Har fått tak i et bergingspåbygg , og den skal ha en "pivoting crane" mellom hytta og påbygget. Derfor må sovekabinen bort. Planene for den så langt er en "ku-fanger" forran og mest sansynlig tofarget. Hvor mye chrome det blir på den er jeg ikke sikker på enda, men all orginal-chrome blir fernet så får vi se hvor mange deler som får alclad etter hvert.
Jeg er usikker på farge på ramme og motor, mulig at ramma bør være rød for jeg regner med at den ene fargen på hytta og påbygg blir rødt. Er glad for tips fra lastebil-kjennere her. Krana regner jeg med at blir rød.
Har bygget ramma og noe av påbygget og hytta for å få et lite inntrykk.

Marius

Svein Ivar Braathe

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 1 ganger
« Svar #2 på: 13.10. 2011 22:09 »
Må nesten komme med bidraget mitt jeg også :)

Jeg går ut ifra denne Western Star Constellation Truck

Ene delen av hytta er satt sammen og har fått på seg litt sparkel men det har jeg ikke tatt bilder av enda

Jeg kommer ikke til å ta helt av med ets og alt sånt men bygger den nesten rett ut av esken men med mine egne løsninger med lakk etc. Dette er ihvertfall planen så får vi se hva som skjer )

Svein Ivar :)

Pågående prosjekter: Noen bedriftshemmeligheter men har begynt å få smaken på å bygge US biler igjen, ikke dermed sagt at det ikke kan rusle ut noen andre doninger også ;)

Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
« Svar #3 på: 13.10. 2011 22:15 »
Nice prosjekt,ikke ofte det dukker opp tre nye lastebilbyggere på en dag :thumb:

Leif
In the beginning,vambo rool

Marius Moe

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 43 ganger
« Svar #4 på: 13.10. 2011 22:21 »
Nice prosjekt,ikke ofte det dukker opp tre nye lastebilbyggere på en dag :thumb:

Leif

Nei, det er det ikke, det blir spennende å prøve noe "større" enn det vi bygger til vanlig.

Marius

Kjell Bråten

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #5 på: 13.10. 2011 23:52 »
Spennende! Fikk nesten lyst til å prøve jeg også!
Med forbehold om trykkfeil...

Om det ikke kan modifiseres, hva er da vitsen...

På byggebenken akkurat nå: Ford -49 coupe, 2x Combine + 1x Alyx, (Peterbilt 378 langtidsprosjekt med nogot attåt), Pluss ufattelig mye rot...

Stein brandal

• IPMS Medlem
  • Seriøst ivrig
« Svar #6 på: 14.10. 2011 00:23 »
Dette var gode nyheter. Liker ikke helt amerikanske lastebiler selv. Har alikevell 2stk. på skammens hylle. Denne tråden gir jo litt lyst til og ta ned en. Gleder meg til og følge prosjektene her. Dette må jo bli bra. Dere finner masse inspirasjon på linken under. KFS har en del utstyr.
http://www.hankstruckpictures.com/trucks.htm
http://kitformservices.com/
Stein

Gaute Halsaunet

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 22 ganger
« Svar #7 på: 14.10. 2011 01:29 »
Kongetøft :thumb:
Blir bra om dere får dette ferdig til Skala, lastebilbordet trenger flere deltakere.
Regner med dere har brukt litt tid på www.hankstruckpictures.com og leita fra litt referanser?
TTT
Arrgh!!! She had a fine hull indeed!!
http://www.hubgarage.com/mygarage/Atmobil

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #8 på: 14.10. 2011 12:09 »
Dette var gode nyheter. Liker ikke helt amerikanske lastebiler selv. Har alikevell 2stk. på skammens hylle. Denne tråden gir jo litt lyst til og ta ned en. Gleder meg til og følge prosjektene her. Dette må jo bli bra. Dere finner masse inspirasjon på linken under. KFS har en del utstyr.
http://www.hankstruckpictures.com/trucks.htm
http://kitformservices.com/
Stein

Bra det faller i smak :) Ta ned en og heng deg på da vel ;) KFS har mye snadder. De har litt å velge i disse også: http://www.modelmakershop.com/modelmakershop/ Bare synd at de har vært nede i en uke nå :'( Det er de som har hornene jeg skal ha, og så har de et AC sett som kunne vært stilig å puttet på.

Kongetøft :thumb:
Blir bra om dere får dette ferdig til Skala, lastebilbordet trenger flere deltakere.
Regner med dere har brukt litt tid på www.hankstruckpictures.com og leita fra litt referanser?

Har funnet noen bilder, blir mere sånn truck spotting han driver med. Det tar seg kanskje ikke helt ut å gå rundt å vippe opp hytta for fotografering av detaljer :)

Jeg har registrert meg på dette forumet: http://pete389.proboards.com/index.cgi Er en del bra bygg å finne her.

Per Erik

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 14.10. 2011 13:27 »
Nå som alle motordelene ligger klare til lakkering tenkte jeg det var greit å få litt flere deler i omløp. Er litt spent på hvordan hjulene blir. Bare en måte å finne ut det på så da må de renses å vaskes. Jeg kommer til å bruke rustfri Alclad som krom på denne. Jeg syns den gir mere liv til metallet og er mere skalariktig.

Per Erik

stian høiby

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #10 på: 14.10. 2011 15:36 »

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #11 på: 15.10. 2011 15:54 »
Hjuldelene ferdig lakket og klare til montering. Felgene hadde en del rugler i plasten så de måtte pusses ned før de kunne få lakk. Litt kronglete, men de ble fine til slutt. Har bare litt småmaling på enkelte motordeler så er den klar til montering den også. Jeg kjøpte Vallejo klarlakk i dag som jeg tenkte å bruke på smådeler hist og her som skal være blanke. Prøvde den på hjultromlene og de ble helt greie. Fint å bruke på småjobber så en slipper å blande seg Zero, eller annen tøff klarlakk hver gang :thumb:

Jeg blander Vallejo med Testor akryltynner jeg ble anbefalt av Lars, og jeg må si den kombinasjonen er helt suveren å jobbe med. Deilig å slippe å rense sprøyta med Lynol hele tiden :)

Per Erik

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 7 ganger
« Svar #12 på: 15.10. 2011 16:20 »
Dette var et friskt pust inn blant alt det andre her inne :thumb: Har lenge lurt på å starte på en klassisk Peterbuild truck i litt 70 tallsfarger, ie gul, med brune striper... :thumb: Håper det blir litt slitasje og væring her.. gleder meg til fortsettelsen og dere har inspirert meg stort nå wOOt

Er jo allerede slave av Ice Road Truckers serien på Discovery kanalen....
-"Before Elvis, there was nothing"-

Per Erik Karlsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #13 på: 15.10. 2011 18:05 »
Blir 70 tall her ja. Svak lysblå ;) Vil ha en strøken modell av denne i hylla, men kan godt tenke meg å bygge en litt løen en senere.

Per Erik

Svein Ivar Braathe

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 1 ganger
« Svar #14 på: 16.10. 2011 18:20 »
Knallbra Per Erik  :thumb:  Du er i siget ser jeg :) driver med ramma jeg da, men den viser seg å være litt vridd så jeg må dra den litt på plass. Det ser ut til å ordne seg greit. Ellers så driver jeg med litt plansmie for hytta og sovekabinen. Problemet er bare at alt det jeg fabler om kommer ikke til å synes  :pinch:

De felgene dine ser forrseten ut til å bli skikelig bra  :thumb:  Motorfargen ser neimen ikke gæli ut den heller, det var jo slike farger de brukte på 70 tallet.

Svein Ivar :)
Pågående prosjekter: Noen bedriftshemmeligheter men har begynt å få smaken på å bygge US biler igjen, ikke dermed sagt at det ikke kan rusle ut noen andre doninger også ;)