Skrevet av Emne: Hva i all verden har vi her?, under bygging.  (Lest 4235 ganger)

Jan Roger Hansvoll

• IPMS Medlem
  • Forumplager
Sv: Hva i all verden har vi her?, under bygging.
« Svar #30 på: 18.11. 2009 11:11 »
Det bekrefter skrapideen, ikke kast noe som helst (før noen forlanger det...)  en vet aldri når behovet dukker opp.  ;D

En god skrapkasse kommer en langt med.  :thumb:

JR  :)
A clear conscience is usually the sign of a bad memory

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #31 på: 18.11. 2009 15:27 »
Det bekrefter skrapideen, ikke kast noe som helst (før noen forlanger det...)  en vet aldri når behovet dukker opp.  ;D

En god skrapkasse kommer en langt med.  :thumb:

JR  :)

Gjelder dette klær,  gammelt sportsutstyr , og aviser også ;D  "ikke kast noen ting, det er sant nok". Beste foreldre genrasjonen tok vare på hermetikkbokser, avisutklipp ble nøysommelig brettet og lagt i skoesker. Alskens greier som kunne tenkes å bli brukt siden , eller i tilfelle ny krig. Har man god nok plass kan man drive slik, kunne tenke meg en gård på landet med låve jeg kunne fulle til randen med alskens saker.
 Det blir stadig færre samlere blant oss desverre. :(
-"Before Elvis, there was nothing"-

Jens Roger Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #32 på: 18.11. 2009 19:26 »
Har en i familien som desværre har "skjerpet" seg hva angår mani...
Etter passerte 50 innså han vel at det ikke var tid til alt.
Ryddesjauet medførte bl.a. salg av nærmere 50 biler.
De fleste så unike at det ikke finnes rullende eksemplarer på norske veier.
Det i seg selv gjør jo ikke restaureringsjobbene noe mindre tidkrevende.

Husker en kveld rundt grillen hvor omfanget ble nevnt av en lettere oppgit halvdel, som mente det ikke fantes den ting han ikke hadde.
Tenkte jeg skulle gi ham en utfordring, og i mitt enfold lurte jeg derfor på om han hadde en flypropell.
Jeg visste han ikke hadde noe fly, så hva i all verden skal man vel da med propell?
3 minutter og en liten tur bort i låven senere fikk jeg servert en nesten 2 meter lang splitter ny trepropell til en Piper Cub.

Propellen kunne jeg klare meg uten, men det gikk jo unna noen kjørbare prosjekter jeg godt kunne tenkt meg:
En helt rå CJ-5 på 40"ere, en -50 modell HD Panhead, en "Black Bottolf" -55 Caddy hearse, og det jeg med min sære smak sikla aller mest på; en BMW Isetta.

That was an irreplaceable Steinway!
Not anymore, Madame.

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #33 på: 19.11. 2009 00:06 »
Jeg var  i tjeneste forsvaret- nord Troms,  da det ble ryddet etter min avdøde bestefar, som drev i entrepenør bransjen.  Med sanns for alt mekanisk og hesteutstyr fra før og etter krigen, gikk flere klassiske redskaper som Brøyt og Aakerman gravemaskiner, Jobu motorsager, samt det meste Magiruz og alt av gamle Mack,  Volvo Bamse lastebiler tapt. Noe gamle Ford Edsel og Alfa Romeo deler, som sikkert var av uante verdier.  Ellers så var det jo allt av hermetikk, piggtråd, noe våpen , milorgutstyr, inkludert heimelaget radio spion radio, komplett sprengnings og Bengalore torpedo utsyr :o  samt alskens annet kjekt å ha ...enten tilbakelevert til Forsvaret eller på skroten. Med min mor som sjefs kaster.. :doh: Ikke rart hun er "nektet adgang" i heimen og ihvertfall hobbyrommet.  Bestefar var "klar " skulle " russern" komme fikk jeg høre mer en en gang, når jeg vokste opp. Bestemor husker jeg også var opprørt over at disse ukristelige kommunistene skulle komme å styre over hva man kunne få kjøpt på Samvirkelaget :D Kanskje en grunn til all hermetisering og konservering av matvarer i alle fassonger, nam , savner denne tiden.  Her var atomberedskapen oppegående med egen ekstra sterkmuret kjeller, med bomberomdør og blylining i taket. Her skulle man ikke bli tatt på sengen en gang til nei.  :thumb:

Med store øyne husker jeg at jeg fikk se noe av stashet der.  Det har jeg også sett senere her i livet på gårder og andre steder i landet.  All heder til den genrasjonen :thumb: I dag må en ny "stay behind " nettverk bygges opp, men dagens norske ungdom er nok mest opptatt av å følge sin egen komfort og myndighetenes stadige nye regulativer for individets egen begrensninger og initiativ, eller ikke ... de er nok vel om ikke mer så kreative og opplyste, kommunikasjonen i alle former er overveldende. .. Så alt håp er ikke ute..  Huff jeg gremmes med tanken på at Bottolf kunne hatt dette i eie i dag..... Da hadde jeg  sikkert vært ungkar i dag, med beksømms støvler, manglende utdanning,  og Sælbukofte med mistenksomhet til alt og alle... he he .. Så sånn ble det jo ikke, men det er jo ikke forsent wOOt :cheers:

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #34 på: 20.11. 2009 21:04 »
Da er prøvemontering av alle komponenter fullført med vellyket resultat.

Mye fikkel og mange bevegegelige deler i missile låseklakker, sliding kran og bevegbar rampe i elevasjon.

Full ereksjon, et mektig skue, og en lang rakett.

Flatbane skudd :D ;D "Bøy helt tilbake og trekk den frem" -Kamasutra, Nei selvfølgelig ikke- det var slik den ble lastet  på kjøretøyet som har egen kran på skinne i launcher.

Tannkransmekanismen kan syntes grov og leketøysaktig, men den var slik i virkeligheten også, drevet av kraftige elektromotorer, lite hydraulikk i det hele tatt på kjøretøyet.

Da gjenstår det å trekke noen killometer med wire og pipes til alle motorene og ditto. Bygynner å øyne lakkering snart da.

kjetil ausland

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #35 på: 21.11. 2009 08:45 »
ser  ut som  andrè  er  klar  for  krig    wOOt
get on the gas  and  stand on it

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #36 på: 21.11. 2009 22:24 »
Nja neste verdenskrig blir nok utkjempet med A-våpen, og de som overlever denne må ha "blankvåpenene" klare ja.