Skrevet av Emne: Villgamp  (Lest 11022 ganger)

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 19 ganger
Villgamp
« på: 23.03. 2009 19:38 »
Som dere vet, får jeg ikke gjort noe med corsairen som Torgeir var så snill å donere. Grunnen er at jeg venter på decaler, og som jeg fikk vite idag: Det kan ta laaaaaaaang tid før de kommer. >:( jaja, sånn er det å handle på internett fra fremmede land. Jeg har gått og kjedet meg litt og bare gjort litt histen og pisten på noen modeller jeg hadde satt av til øving. Jeg fant denne i butikken her om dagen. Det var prisen som var avgjørende. En 1/48 Hasegawa P-51D til 175 kr.  ;D Jeg forventet meg en ganske enkel modell, men da jeg åpnet esken og så på delene ble jeg positivt overrasket. Fulldetaljert cockpit og hjulbrønner samt flotte overflatedeltajer. Jeg lurer på om byggesettet var feilpriset. Jeg skal bygge den her rett ut av boksen tenkte jeg og muligens lage en base. Har vært så heldig å få se Mustang i levende live på flyshow samt på jobb i Sverige. Det er nok en maskin dere her på forumet ikke synes er spesiellt interressant men jeg synes den er flott.  :) Som vanlig tar jeg imot tips og triks med stor takknemlighet og kjenner jeg meg selv (og dere rett) kommer jeg til å følge en del av forslagene dere gir meg og bruker langt mere tid på modellen enn det jeg har planlagt. Hehe.
"We have lots of stickers in our cockpit. Most of them say INOP." -God venn av meg som er pilot.

Utlogget Kjetil Åkra

• Pest og en plage
  • Takket: 1 ganger
Sv: Villgamp
« Svar #1 på: 23.03. 2009 20:04 »
Vet ikke om du vil tips om forbildet, men dette er da den tøffeste og emst uvanlige Msutangen, synes nå jeg da!

Denne er også ikke helt det man normalt ser:

En som fløy over Norge, bl.a. Porsgrunn i april 1945:

Kjetil
"My life, and by extension everyone else's is meaningless."

Bender Bending Rodriguez

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #2 på: 23.03. 2009 20:50 »
Kjetil: takk for flotte bilder.  :thumb: de var kjempeinterressante og jeg kunne helt klart tenkt meg å lese mere om de. Har du noen ideer om hvor jeg kan finne litteratur om disse enten på nettet eller i bøker? Jeg synes den russiske var stiligst, men den tyske var jo helt klart likevel vinneren i denne klassen. Regner med at tyskerne klarte å sette i stand en maskin som hadde nødlandet eller noe sånt. Finne decaler til de maskinene er vel heller ikke det letteste men jeg skal ta meg en titt.
"We have lots of stickers in our cockpit. Most of them say INOP." -God venn av meg som er pilot.

Utlogget Kjetil Åkra

• Pest og en plage
  • Takket: 1 ganger
« Svar #3 på: 23.03. 2009 21:17 »
Den tyske finnes det ett eller to bilder av i boka "Strangers i a strange land", om kaprede amerikanske fly i tysk "tjeneste". Den andre er ikke russisk, men kinesisk! Har dessverre ikke mer info om denne, men regner det er en som ble tatt av kommunistene etter den kinesiske borgerkrigen. Har sett et bilde av den sammen med bl.a. en B-25.

Kjetil
"My life, and by extension everyone else's is meaningless."

Bender Bending Rodriguez

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
« Svar #4 på: 23.03. 2009 21:26 »
En gang gjorde Egon Holstad fra Fauske et radiokåseri over sitt intense hat mot Bodø/Glimt. Da han skulle beskrive vemmelsen han følte over de gule draktene fra den større byen lenger vest, uttrykte han seg sånn:
"Ville du likt å sett mora di i SS-uniform?!"

Ut fra dette kan du vel dedusere deg fram til hva jeg synes om forslaget til Åkra....
Heldigvis har jeg ikke noe nært forhold til Mustangen. Kostymet du ser stammer fra den såkalte Sonderkommando Rosarius som dro rundt og viste fram erobrede allierte fly til tyske piloter så de kunne gjøre seg kjent med dem.
Noen synes disse flyene er skikkelig kule.

Trgr

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #5 på: 23.03. 2009 21:58 »
LOL!!! Noen synes disse flyene er veldig kule? hahahaha, vel, jeg tok tegninga for aa si det saann. Det kinesiske (da laerete jeg noe nytt i dag ogsaa, Kjetil) hadde jo vaert artig aa lage, men om det finnes decaler er jo en helt annen sak. Takk for historieforelesningen samt kaaseriet, Torgeir. Jeg visste ikke om Rosarius i det hele tatt.  :D

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #6 på: 23.03. 2009 22:49 »
Har sittet og sett på bilder av cockpit fra en P-51D jeg har samlet fra nettet. den jeg skal lage hadde tregulv, så jeg skal prøve Olves trepanelteknikk på cockpitgulvet. Håper det blir bra og at tørketiden ikke blir altfor lang. hehehe.
Olvis, dersom du leser dette: Jeg leste om teknikken din, og har et spørsmål: La du litt burnt umber oljemaling forrest på flykroppen og dro penselen bakover? eller smurte du burnt umber ganske jevnt fordelt over hele flykroppen?
« Siste redigering: 23.03. 2009 22:56 av Kosti Howard-Eriksen »

Innlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #7 på: 23.03. 2009 23:30 »
Mustang er jo et kult fly da, spesielt de som fløy over Norge. Siden de fløy over Norge.

Du har ikke spurt om det, men jeg gir likevel noen tips om "Norske" flyginger (dessverre, lite finske relasjoner):

- USAAF 4th Fighter Group fløy 8. august mot norskekysten med omtrent alt de hadde flygbart. Tror det var rundt 48 fly.
http://www.littlefriends.co.uk/4thfg.php
http://www.fourthfightergroup.com/resource/index.html
- RAF 19, 65, 234 og 315 Sqn fløy alle med D/K-mustanger rundt omkring langs med kysten vår. Mange i kamuflasje, mange i sølvmalt. Det var flere nordmenn som fløy disse.

Det som generelt er interessant å vite er at kroppen som oftest er umalt metall, mens vingen til Mustang ble sparklet og malt med sølvmaling. For aerodynamikken. Derfor er det ikke mange panellinjer på en Mustangvinge.

Kyrre
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Olve Dybvig

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 79 ganger
« Svar #8 på: 24.03. 2009 00:24 »
Har sittet og sett på bilder av cockpit fra en P-51D jeg har samlet fra nettet. den jeg skal lage hadde tregulv, så jeg skal prøve Olves trepanelteknikk på cockpitgulvet. Håper det blir bra og at tørketiden ikke blir altfor lang. hehehe.
Olvis, dersom du leser dette: Jeg leste om teknikken din, og har et spørsmål: La du litt burnt umber oljemaling forrest på flykroppen og dro penselen bakover? eller smurte du burnt umber ganske jevnt fordelt over hele flykroppen?

Gjevnt fordelt og deretter tørke av med tørr pensel

Olvis
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 24.03. 2009 11:24 »
Kyrre: takk skal du ha for nok en historietime. Det hadde vært stilig å male en i "norske" farger. Skal se på linkene dine samt lete etter decaler på nettet. Jeg liker de umalte best av en eller annen grunn. Bortsett fra den kinesiske. Hehe. Artig å høre at nordmenn fløy disse synes jeg.

Olvis: Takk for hjelpen. Skal prøve det i ettermiddag når maling og klarlakk har tørket.  :thumb:

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #10 på: 24.03. 2009 21:12 »
Har prøvd meg på Olvis´sin metode idag og etter litt prøving og feiling fikk jeg et resultat jeg er fornøyd med. :) Kanskje det ikke er helt på Olvis´sitt nivå, men jeg sier meg fornøyd i og med at det var første go samt at cockpitgulvet ikke blir veldig synlig utenifra. Uansett, jeg synes det ble stilig og jeg fikk prøvd meg på en ny teknikk.

Innlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #11 på: 24.03. 2009 21:17 »
Det så jo veeeldig bra ut. Synd at de fleste gulvene ble malt grønne etter hvert.

Kanskje.  :shifty:
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #12 på: 24.03. 2009 21:22 »
Your honour, the defense has no further questions.  ;)

Utlogget Tommy Hvidsten

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Whatho Jeeves!
« Svar #13 på: 24.03. 2009 22:19 »
Flott tregulv  :thumb: Synes du skal gå for kinagampen  ;)
På byggebordet:
Hasegawa Lancaster B Mk. I med Tallboy "Tirpitz Raid"

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #14 på: 24.03. 2009 22:23 »
Tommy: finner du decaler til meg skal jeg sterkt vurdere det. hehe.