Skrevet av Emne: Propell tørkestativ Westland Lysander  (Lest 1569 ganger)

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Propell tørkestativ Westland Lysander
« på: 28.02. 2009 17:04 »
Da har jet gufset lagt seg litt i heimen og jeg finner frem en skikkelig snodig og engelsk formgivning, med masse resin og fotoets. Dette er nok en saktegående skapning, men  med masse sjarm. Ikke noe doning jeg ville utfordret Luftwaffe i, men den gjorde stor suksess som agent fly og avdøde Per Hysing Dalh (H) fra stortinget fløy en slik under krigen.

Husker jeg i prepubertal alder kastet meg over Matchbox sin modell i 1/32 skala, kjøpt i Stockholm for den latterlige prisen av 38 svenske kroner. Den endte sitt liv baki skauen hengt opp i et tre og peppret med mitt Star luftgevær.

Jeg kommer til å bygge modellen som avbildet med modige polske piloter :thumb: Den har tilogmed bomber på størrelse med små Jolly Cola flasker, tenker denne skapte mye forargelse når den angrep "herrefolket".

Et flott byggesett der man ikke trenger å kjøpe noe add ons, passer bra å ha med på reise. Det blir nok litt plast og resin rens på hotell rommet. Skal til Haakonsvern og skru  "fyrverkeri" på  Fridjof Nansen fregatten til uken.

Vi skal ta oss god tid, men den skal nok stå på bordet på SC 09. Godt inspirert av Eikelandske propell landbruks mopeder.
-"Before Elvis, there was nothing"-

Geir Hogga

• IPMS Medlem
  • Forumplager
Sv: Propell tørkestativ Westland Lysander
« Svar #1 på: 28.02. 2009 22:37 »
Dæven, dette er en sjarmør! :thumb:
Husker godt jeg bygde noen Matchboxer selv av denne, tilbake i de hine , hårde dage på 70-tallet.
Tofarga plast og greier, men det var det vel bare 1/72 skalaen som hadde.
Gleder meg til å følge med på denne tråden... :)

Sondre Lea

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #2 på: 01.03. 2009 02:18 »
Joa, det er en lekker flyvemaskin, det er sikkert og visst. Jeg driver med amatørteater, og for tiden spiller jeg faktisk Lysander i Shakespeares En midtsommernattsdrøm, så kanskje jeg skulle hive meg på og bygge en jeg også. Med egyptiske merker er i alle fall det afrikanske alibiet i orden. Nei, det får nok vente på seg. En vakker dag, kanskje. Du får ha lykke til med bygget ditt, og så er det jo gledelig å se at det bygges noe med polsk tilknytning.

Sondre :)
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

Tommy Hvidsten

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #3 på: 01.03. 2009 08:18 »
Dette ser ut til å bli en koselig Bergenstur, pass på at ikke budeiene i Loddefjord distraherer for mye  ;) Yess, Lysander ligger i hylla, en stund til... Btw vet du noe om merking av flyene stortingspresidenten fløy?

P.S: Gi gutta litt ekstra fyrverkeri til sjørøverjakten...
På byggebordet:
Hasegawa Lancaster B Mk. I med Tallboy "Tirpitz Raid"

Kjell Terje Trones

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #4 på: 01.03. 2009 10:37 »
Lysander er et tøft fly! Selv om det ser ut som noe en tolvåring har lagd på sløyden...  :shifty:
Sammenlignet med den tyske storken ser den tung og klumpete ut, men virker samtidig mer solid.

Husker mange spennende fortellinger i krigstegneseriene på søttitallet der disse spilte en viktig rolle, der de fikk henta ut den allierte agenten like foran nesa til arrogante tyske offiserer med lett overdrevent arisk utseende, som sto hjelpesløs å hørte motorlyden fra Lysanderen forsvant i det fjerne mens et innbitt "Donnerwetter! Verdammte schweinhund!" unnslapp hans lepper......
(Utrolig hvor mye tysk bannskap man allerede kunne før man fikk tyskundervisningen i åttende klasse...... ::))

Joda, jeg husker også at jeg bygde Matchbox-varianten i min relativt uskyldige ungdom. Regner med at jeg brukte dobbelt så mye lim på min 1/72 som du vil gjøre på 1/48-utgaven din.

Med din bakgrunn som Drammenspirat kan du jo melde deg som undercoveragent i de somaliske sjørøvermiljøene... :D
Man er aldri for gammel til å ha en lykkelig barndom!
Online album:
http://public.fotki.com/slabbedask/

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #5 på: 07.03. 2009 14:49 »
Joda etter et skrekkblandet fuktig (da snakker jeg både Hansa  :thumb:og regn >:()opphold i Bergen er vi hjemme igjen. Bergen er en moderne by, som tilogmed har strøm :o

Her har ikke arkitekturen forandret seg mye siden svartedauen :(

Er det muligens her Olve bor? turde ikke ringe på da det var langt etter leggetid for fraholdsrøyslas representanter ;D
Eller satt han kanskje på Vaagen Pub? ??? ::)

Moderne marine er representert ved kaia, det var vanskelig å integrere det utsyret jeg hadde med på denne balja, men den er nå klar for pirat jakt i Aden bukta snart. ;D

Det lille jeg fikk gjort på hotellrommet var ikke stort.

Som man ser må  dekslene fjernes på de smekre skjermene rundt hjulene- (her har nok Citroen vært med i design teamet), her er det mye mikk makk som skal inn. En resin foring som passer relativt dårlig følger med i esken. Phuu only one more to go........

Balanseror, flaps og høyde ror ble skåret ut og fikk litt liv. Plasten i Eduard settet er relativt myk, og her var det som å skjære i smør.
Piloten sitter på en pidestall av en instalasjon som bare Reodor Felgen kunne overgått...

Det blir nok flere turer til Bergen og vi får prøve å oppspore Hobbyland sin butikk der....

Roy Pedersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #6 på: 12.03. 2009 08:04 »
Hobbyland sin butikk ligger mellom Festplassen og Turistinf. på bryggen, Tror det er 2- 3 kvartaler fra bryggen på venstre side.

Roy

Stein Atle Stenberg

• Administrator
  • Pest og en plage
« Svar #7 på: 17.03. 2009 13:02 »
Takk for minner som plutselig dukker opp her!

Jaggu hadde ikke jeg også Matchbox utgaven i 1/72 også, og denne var med i mitt allerførste dio, sammen med en hel skokk britiske soldater i samme skala (av den myke plasten og som var tilnærmet umulig å få maling til å henge fast på), og noen jerbanetrær - og et lite skur, fra Faller... (joda jeg hadde Mærklin tog også)

Tipper dioet på en eller annen måte kan ha vært inspirert av diverse kamp-serien historier, leste i allefall denne "glimrende" lektyren i stort omfang (husker særlig lettelsen da jeg skulle på sommeravslutning i kirken (obligatorisk) og oppdaget at formatet på Kamp-serien, og På Vingene, gjorde at det passet perfekt i baklommen... Gudstjenesten ble da ikke så gudsjammerlig ille som den pleide å være - jeg satt rolig på den smertefulle og kjipe trebenken...)

Fett fly det der, ble litt fristet til å bygge en selv!

Dette blir gøy å følge med på  :thumb:

:)
SAS

torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #8 på: 19.03. 2009 15:08 »
Jækla bra landbruksmoped, og utrolig mye møl som skulle inn med det hjulet!
Ellers litt skuffende at du ikke bygde en finsk, og de black metal-bildene fra Bergen var ganske skremmende.
Jeg har for min del bygget Airfixlysanderen i 1/72 under nybegynnerfase 2 for fem-seks år siden. Det var veldig koselig husker jeg.

André Kristoffersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 19.03. 2009 17:30 »
Jeg kan berolige Eikeland herremannen om at en Eduard Finsk sådann ;med hjulkåper og hjemmespikka ski er beordret til min postkasse fra østblokken. Denne ser ennå mere saktegående ut så vi kan kanskje kalle den en "finsk landbruks knallert".
 Ellers så skal jeg snart tilbake til Bergen så da blir det noe mere progresjon. Byggesettet ble nesten glemt igjen  i resepsjonen på et vist hotell, ihvertfall byggeinstruksjonen og to spruerammer. :cheers: har skullda ....