Skrevet av Emne: F-16 AM 80-3677, ISAF 2006 - Kinetic build  (Lest 2025 ganger)

Sten Arne Brunsby

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
F-16 AM 80-3677, ISAF 2006 - Kinetic build
« på: 10.02. 2009 18:40 »
Var hos Lars på strømmen en tur igår å fikk tak i den mye sagomsnuste F-16 modellen fra Kinetic.

Har satt meg ett lite mål med å ha denne ferdig til LU. Jeg kommer til å bygge denne så rett ut av eska som mulig, men jeg kommer til å bytte ut noen av dekalene da de som følger med i eska er fulstendig ubrukelige. Roundellene er ikke i register og de ser i det heletatt forferdelig ut.  Det følger med flagg til 334 skvadron ,mens "677" fløy med 331 skv.merking på dette oppdraget.

Konfigurasjonen blir  AIM-9L på 1/9 , GBU-12 på 3/7 og 370-tanker på 4/6 plus Lightning II på 5R.

De Norske F-16 som var i ISAF deploy fløy såvitt jeg har funnet fram til ikke med Panthera/Sniper, men med lånte Lightning II pods.

"677" var på denne tiden MLU M2, altså uten JHMTS kapasitet.

Kinetic modellen virker helt ok ,men ikke noe mer. Plasten er litt rar og det er tonnevis med støpemerker. Jeg ser foreløpig ikke noe galt med formen, men har i bakhodet muligheten for at radomen ikke er i riktig form.  Men på denne modellen velger jeg å ikke gjøre noe med dette.   Det ser ikke ut som det er forsterkningsplater med  modellen så disse blir lagt på fra PE sett. Bortsett fra dette ser det ganske greit ut.  Layout messig er modellen ganske lik Tamiya sin i "brakedown" men jeg kan si med en gang at det er ikke Tamiya kvalitet på utførelsen. Intrykket jeg får er at den er i utgangspungtet vel planlagt ,men ikke helt gjennomført. Så det blir spennende å se utviklingen.  Passformen virker helt grei på de delene jeg har satt sammen så langt. 

En ting som skal nevnes her er at alle overflatene er litt oljete, så dette må fjernes.

Bilder kommer når jeg kommer litt mer igang her.
Kvinnfolk og Dekaler har en ting til felles. Få dem fuktige nok og de legger seg ned som du vil..

Kjetil Olsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Sv: F-16 AM 80-3677, ISAF 2006 - Kinetic build
« Svar #1 på: 10.02. 2009 19:08 »
Skal bli spennende å se hva du får ut av denne.  :)

Sten Arne Brunsby

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #2 på: 13.02. 2009 11:08 »
å da tok influensaen knekken på meg.. 40 + i feber og alle de klassiske symptomene.. ikke sjanse til å få denne ferdig til L U

Sorry folks.

Kvinnfolk og Dekaler har en ting til felles. Få dem fuktige nok og de legger seg ned som du vil..

Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
« Svar #3 på: 13.02. 2009 14:51 »
God bedring!

Einar s

Kjetil Olsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #4 på: 13.02. 2009 20:01 »
Det var jo typisk, Sten Arne.  :( Men du får ha god bedreing. Byggesettet stikker jo ikke av, så du finner det jo igjen når du blir bedre.  :)

Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #5 på: 17.02. 2009 23:10 »
I feberfantasiene saa ser kanskje ikke Kinetic nesen saa ille ut likevel?  God bedring Sten Arne - haaper du kvikner til foer helgen.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Sten Arne Brunsby

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #6 på: 19.02. 2009 18:18 »
Nææ den så ikke så veldig ille ut. Lurer litt på om jeg skal ta å bytte den ut med Wolfpack sin.

Er oppe på fote igjen nå og tilbake på jobb etter noen dager rekovalisens hos svigers (måtte bli frisk så jeg kom meg hjem fortere en svint).

Men blir ikke ferdig med denne på to dager. Skjønt jeg kommer nå med ett par andre modeller.

Sten Arne Brunsby

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #7 på: 23.02. 2009 08:59 »
Da er denne igang igjen. Har montert mye av f'enskapen og begynt sparkle prosessen. Passformen må jeg si var skuffende. her er det sjøter og glipper så det monner.

Monterte også 370-tankene og disse har såvitt jeg kan se en form som er på randen av fantasi. Parts-brakedown er også intresant, to hoved deler. Ett endestykke (buttplug) og en nese-seksjon som overhodet ikke passer med resten.  Det å få luftintaket og nesehjulsbrønnen til å passe inn mot luftintaket krever en god posjon tolmodighet (og en middels hammer), samt noe sparkel,men det gikk da til slutt.

Hovedunderstellet passet fint,men dette virker omtent 30 skala-cm for høyt.  Overdelen av skroget er delt på samme måte som Tamiya settet, men passer overhodet ikke sammen. Her er det en solid glippe bak cocpit som trenger både å pusses ned, samt fylles igjen.  Det mangler forsterkningsplater i settet, tror jeg har ett par på lager jeg kan bruke.

Plasten er også veldig myk, så den er litt vanskelig å jobbe med. Det er en utfordring å få delene til å sitte slik jeg vil. Tamiya Extra thin cement funker relativt greit. Men tar noe lengre tid en vanlig å sveise delene sammen. Sansynligvis pga plastkvaliteten, den er ikke akkurat Tamiya standard for å si det på en veldig pen måte.

Skal prøve å få organisert noe bilder etterhvert.

Sten Arne Brunsby

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #8 på: 06.03. 2009 16:00 »
Jobben med denne fortsetter. Omsider noenlunde ferdig med sparkling ,men har noe pussing igjen. Halefinnen her passer overhodet ikke sammen da "innlegget" på høyre side er en halv mm for tykt.

Har studert 370 tankene grundigere og disse er ikke inærheten av realiteten. Formen er feil, detaljene er helt på jordet og størrelsen er ikke inærheten engang.  Kommer til å bytte disse med noen Tamiya tanker jeg har liggende fra en USANG konvertering av block 50 til block 30 jeg driver med da den skal ha centerline tank.

Slik min oppfatning av dette settet er nå er at det er enklere å bygge en Tamiya F-16C Block 25/32 om til en MLU...  Så det er bare å håpe at Tamiya kommer med en "familie modell" snart.

Harald Øystein Sydness

• Forumplager
« Svar #9 på: 28.07. 2009 18:51 »
Har samma sette sjael.

Har ca 1 mm glippe mellom fron luftintak og bakdelen/hjulbroennen, men kan hende litt "lett pussing" av innsuget hjelper litt.

Ellers saa finner jeg stort sett samme problemer som du. Setet passer overhode ikke sammen, men har noen venner som slengte meg ett par True Details ACES-II seter.

Gleder meg til aa se progresjon. Har litt F-16 produksjon paa gang naa, 7 stykken i diverse stadier!.

Cheers
H.
"There is no such thing as a gliding helicopter"
Harry Reasoner.