Skrevet av Emne: Ikke WWII stillehavs-propellgreier. :-)  (Lest 11007 ganger)

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 19 ganger
Ikke WWII stillehavs-propellgreier. :-)
« på: 02.02. 2009 11:18 »
Jeg har jo fått høre at jeg bygger gal type fly, nemlig maskiner fra etter andre verdenskrig som til og med har propellen oppe på taket. Jeg har imidlertid bygget nok en maskin av den typen men har ikke laget noen tråd om det, men et bilde kommer likevel. Det som kanskje er bedre kjent her på forumet er at Mr. Eikeland ikke er all verdens begeistret for amerikanske fly far WWII. Hva dette kommer av vites ei, men mest sannsynlig er det mangelen av hakekors og relasjoner til Norge som er de avgjørende faktorene. nuvel, Torgeir og jeg snakket litt om dette og som en fantastisk practical joke, sendte han meg Academys 1/48 F4U-4B Corsair. Vel, han sendte det faktisk til sjefen min, etter å ha fått adressen til Kyrre. Selvfølgelig skrev han ikke på avsender på pakken men la oppi et pokemon kort som for så vidt var nok for meg til å legge to og to sammen og få sånn ca fire. Jeg har begynt å bygge modellen i helgen og bilder vil komme fortløpende.

« Siste redigering: 04.02. 2009 12:30 av Kosti Howard-Eriksen »
"We have lots of stickers in our cockpit. Most of them say INOP." -God venn av meg som er pilot.

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
Sv: WWII stillehavs propellgreier. :-)
« Svar #1 på: 02.02. 2009 12:31 »
Jaujau. Den eska har jeg sett før. Så hva har du gjort med innholdet?

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #2 på: 02.02. 2009 12:36 »
Hey! Corsair er jo kult :) Strengt tatt er vel boxart'en en etterstillehavskrigpropellgreie, men det er kanskje flere valg i esken :) Gleder oss iallefall til å se bilder av prosjektet.

Mvh
Rune

Utlogget Ståle Haug

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #3 på: 02.02. 2009 13:36 »
Corsairs er noe av det aller tøffeste innen propellgreier, og det sier ikke lite!! Har selv Tamiyas 1/48 F4U-1D liggende hjemme, kan nesten ikke vente med å sette i gang. Så skal bli moro å se ha du får ut av denne (som vel strengt tatt er en Korea-krig-Corsair?).

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #4 på: 02.02. 2009 14:17 »
Ja, det er vel en koreakrigscorsair, men jeg har tenkt å beære Torgeir med en liten mod. :-) Men det blir for det aller meste på decal-siden. For øvrig har jeg gjort cockpiten, motoren og limt sammen de to skroghalvdelene. Helt enig, det er en veldig tøff maskin som ser ut som skikkelig bad news. Det er hverken vakkert eller spesiellt aerodynamisk. Bare tøft!!! Cockpiten har fått en vask med utvannet tamiya akrylmaling og skal få en tørrbørsting samt litt væring i form av maling som er "slitt bort" slik at metallet under synes.
"We have lots of stickers in our cockpit. Most of them say INOP." -God venn av meg som er pilot.

Utlogget Ståle Haug

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #5 på: 02.02. 2009 14:47 »
Setebelter! Ikke glem setebeltene!  ;)

Corsair hadde vel dessuten den største propellen av alle en-motors fly under/etter WWII. Så det kan jo nesten ikke bli mer propell enn dette.
« Siste redigering: 02.02. 2009 15:40 av Ståle Haug »

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #6 på: 02.02. 2009 15:21 »
Hahahahaha, nei, det blir vel ikke mere propell enn dette. Selvfølgelig blir det setebelter. Leste om et eller annet eksperimentellt Corsairfly som ble produsert i få eksemplarer som visstnok hadde enda større propell enn dette. Tenke seg til. :-) Het den ikke bare Super Corsair? jeg tror det, men husker ikke benevnelsen. Må sjekke det opp.
Maskinen jeg bygger er fra 1953, helt mot slutten av Koreakrigen og var ganske artig malt. Den ble fløyet av US Marines fra både hangarskip og landbaser.
Torgeir: Jeg bruker et annet sett decaler enn det som fulgte med. Maskinen blir litt mere fargerik og det liker jeg.

Utlogget Ståle Haug

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #7 på: 02.02. 2009 15:42 »
Fantes det ikke noen Korea-Corsairs med nesa full av rosa prikker? Er det en sånn en?

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
« Svar #8 på: 02.02. 2009 15:53 »
Ja, det er vel det de kaller polkagris-nese. De ser helt syke ut.
Og selvfølgelig må du bare klaske på de dekalene du vil. Det skulle ikke forundre meg om denne finnes i venezuelanske farger eller noe annet sykt. Eller kan man gjøre den til en Mordor-maskin med Sauron-rundeller kanskje?
Orc Air Force.
Flyet er kjedelig uansett, selv om det ser ut som du får et pent bygg ut av det. Fin pokemonmaling på setet for eksempel.

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 02.02. 2009 15:57 »
Ståle: Spot on!!!! Prikker på nesa skal det bli!!!!! (",) Jeg fant faktisk en artikkel av en spansktalende herremann som har bygd en slik. Se her:
http://www.aircraftresourcecenter.com/Fea1/801-900/Fea869_Corsair_Diaz/00.shtm

Torgeri: Pokemonmaling på setet? Jepp, det er kanskje litt merkelig, men i instruksjonsheftet skal den "puta" limes inn der jeg har gjort det. Jeg synes det var litt rart og så rundt på nettet etter referansebilder. Jeg fant ikke noen "ryggputer" slik som det er i dette settet, men jeg fant ut at enkelte Mustanger hadde det så jeg limte den inn. Ikke helt usannsynlig at en eller annen pilot med skiveutglidning tok med seg litt ekstra polstring. :P Polkagriser kan umulig være kjedelige, eller hva?

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #10 på: 02.02. 2009 16:26 »
Polkagris er kult! Kjell Terje her på forumet har også bygd en. Se denne tråden:

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=6167.0

Innlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #11 på: 02.02. 2009 16:28 »
Jeg har noen bilder av mer eller mindre herpa polkadottmaskiner så her kan du ta'n helt ut. Bare pass deg for å drive med for mye pre- og postshading slik som vår spanske venn (say Spanish School) så blir det bra. Disse maskinene var i utgangspunktet blanke og da passer preshading dårlig synes jeg. Men de var skitne og de var slitte.

K
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #12 på: 02.02. 2009 16:32 »
Rune: Takk for link med nyttige bilder og ideer. Kommer til å se mye på den tråden der.

Kyrre: Send meg gjerne bilder av polkadotmaskinene så skal jeg unngå for mye preshading. :-) Og skulle du ha noe lurt å si om bygging av Corsairen må du endelig synge ut. Har aldri bygd en skikkelig herpa maskin så det hadde vært artig å prøve seg på.

Innlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #13 på: 02.02. 2009 16:44 »
Når det gjelder chipping kan jeg jo henvise til en av mine tidligere tråder. Husk at når det gjelder US Navy så chippes det ofte ned til Zinc Chromate primer og ikke nødvendigvis helt til metall. Same procedure applies.

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=3133.0
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Kosti Eriksen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #14 på: 02.02. 2009 17:23 »
Wow, Kyrre!!! Fantastisk væring! Helt vanvittig! Og for en detaljkunskap du har når du vet hvilket malinglag som forårsaket avflassingen. Tråden din var veldig nyttig, Kyrre, jeg har bare et spørsmål: Hvilken farge har zinc chromate? Er den grønn?