Skrevet av Emne: Forandring på forumet - Bableboksen krever "innmelding"  (Lest 7492 ganger)

Utlogget Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 2 ganger
  • carpetcrawler

Forumet har vært på gang en stund, og nå er tiden inne for en liten forandring hva gjelder Bableboksen (BB). Mange tilbakemeldinger forteller oss at bablingen på forumet kan ta litt overhånd til tider, og at fokuset ikke ligger så mye på modellbygging som det burde. Vi har derfor bestemt oss for å gjøre noen grep.

Praktiske følger:

• Bableboksen vil fungere som i dag, men i et skjult forum som kun er åpent for de som aktivt har bedt om å få se seksjonen.
  • Ønskes fortsatt tilgang til BB, sender du PM til moderator.
  • Retningslinjene består; ingen politikk, religion osv. Undertegnede blir moderator.
  • For å understreke at forumet handler om modellbygging, har vi bestemt at kun modellrelaterte seksjoner skal telle med i innleggssaldoen til folk. Det betyr at alle som har innlegg i BB, vil få disse innleggene fratrukket totalen sin etter omleggingen. Følgende kategorier teller nå med i innleggssaldoen: IPMS Norge Generel, Modellprat, Tips og triks og Referanser. Admin vil kjøre en omtelling av innlegg, slik at saldoene vil bli justert.

Bableboksen skjules i løpet av mandag 29. september. Send PM til moderator Arild, som gir tilgang fortløpende (så sant han er online og har tid).

Vi har et ønske om at babling hovedsakelig foregår i BB og lar de andre seksjonene få handle om modellbygging.

På vegne av styret

Leif Haga
Formann IPMS Norge
« Siste redigering: 02.10. 2008 09:59 av Arild Moland »
In the beginning,vambo rool

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 12 ganger
  • "Here is Tom with the weather."
Et lite spørsmål:

På "referanser" og "sesongbetont" er det mulig å skjule seksjonene ved å trykke på minus knappen. Er det mulighet å få satt den knappen på "Tips og Triks" seksjonen og selve bableboksen?  :)
"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." Edward Snowden.

Utlogget Henrik Melvold

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 1 ganger
Bableboksen skal skjules for alle som ikke VIL ha den blant annet for at de som ikke er interessert skal slippe å få innleggene når de trykker "vis ulese innlegg siden forrige besøk"
Ved å ha en "skjuleknapp" vil de allikevel vises der.

Tips og triks kan vi selvsagt sette på en slik knapp.
Those of you who think you know everything are anoying those of us who do...

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Bableboksen skal skjules for alle som ikke VIL ha den blant annet for at de som ikke er interessert skal slippe å få innleggene når de trykker "vis ulese innlegg siden forrige besøk"
Ved å ha en "skjuleknapp" vil de allikevel vises der.

Tips og triks kan vi selvsagt sette på en slik knapp.

Okei, jeg regnet med at om det er "skult" seksjon, vil ikke innleggene vises i "Vis uleste innlegg siden forrige besøk" knappen.
"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." Edward Snowden.

Utlogget Henrik Melvold

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Den plus/minusen er kun for å "kollapse/utvide". Seksjonen betraktes allikevel som synlig.
Bableboksen vil nå forsvinne helt for alle andre enn de som vil se den.

Henrik

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Den plus/minusen er kun for å "kollapse/utvide". Seksjonen betraktes allikevel som synlig.
Bableboksen vil nå forsvinne helt for alle andre enn de som vil se den.

Henrik

Henrik, jeg er klar over det. Det er derfor jeg skrev "skjult".

Utlogget Anders Nicolaysen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Let´s smoke ´em!
Dette er en mildt sagt merkelig avgjørelse. Da jeg sjekka statistikken for noen sekunder siden, var "Bableboksen" det desidert mest aktive delforumet her med 20095 treff, mens min egen tråd "Delenøtter" var det suverent mest aktive emnet med 1929 treff.  Jeg skal selvfølgelig sende dere et PM med bønn om fortsatt tilgang, men "hemmeliggjøringen" av Bableboksen gjør at jeg hverken kommer til å gidde å produsere "Delenøtter" (ikke modell-relatert????) lenger,  eller fortsette soga om sommerhøstferien i Skottland, som kunne gitt dere en del interessante bilder av forbilder både m.h.t. panser og fly.

Anders  >:(

« Siste redigering: 28.09. 2008 18:09 av Anders Nicolaysen »
Build what YOU want, the way YOU want to...slowly! (Al  Superczynski/A.Nicolaysen)

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Let´s smoke ´em!
Dessuten betyr det at det ikke blir noen flere "Minneverdige" fly- eller bilturer, og de som er ufullendte kommer ikke til å bli fullført.
Sorry, Vidar.

Build what YOU want, the way YOU want to...slowly! (Al  Superczynski/A.Nicolaysen)

Utlogget Henrik Melvold

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Dette er en mildt sagt merkelig avgjørelse. Da jeg sjekka statistikken for noen sekunder siden, var "Bableboksen" det desidert mest aktive delforumet her med 20095 treff

Avgjørelsen er tatt fordi man har sett at forumet mer og mer dreier seg om annet enn modellbygging. Dette er en grunn til at mange har forlatt forumet. Det anses som et useriøst modellbyggingsforum. IPMS er en forening for modellbyggere, og dreier seg om modellbygging, og derfor bør også forumet dreie seg om dette. Eller bør man gå andre veien, og oppfordre folk til å sende inn artikler med bilder av sitt nyopppussede kjøkken, sin sykkeltur i skog og mark til Limtuben? Ville ikke Limtuben da bli litt... vel.... merkelig?

Sitat
men "hemmeliggjøringen" av Bableboksen gjør at jeg hverken kommer til å gidde å produsere "Delenøtter" (ikke modell-relatert????) lenger,  eller fortsette soga om sommerhøstferien i Skottland, som kunne gitt dere en del interessante bilder av forbilder både m.h.t. panser og fly.

Bableboksen blir ikke hemmelig. Den blir bare skjult for de som ikke ønsker å se den.
Jeg vil tro at dine nøttetilhengere og andre som koste seg i bableboksen vil melde fra til Arild at de ønsker tilgang, og vil dermed fortsatt glede seg over nøttene dine og historien din om turen i Skottland.
M.a.o. du får antagelig samme antall lesere, men de som ikke er interessert slipper å ergre seg over alle ikke modellrelaterte innlegg. Skjønner derfor ikke hvorfor du ikke skulle fortsette med innleggene dine.

Henrik

Utlogget Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 2 ganger
  • carpetcrawler
Akkurat,sånn er det.
Jeg har så klart meldt meg på BB ettersom jeg både babler og leser andres babbel.
Og som sagt,det er ikke noe hemmelig med BB,ei heller en degradering.

Leif
In the beginning,vambo rool

Innlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 82 ganger
Sv: Forandring på forumet - Bableboksen krever "innmelding"
« Svar #10 på: 28.09. 2008 18:31 »
Hoveddelen av Anders Skottlandstur er flyralatert og burde derfor elegant gå inn under Referanser->Fly.

Bableboksen er for ting son absolutt ikke er relevant for modellbyggehobbyen, derfor har den skapt mye irritasjon blant mange som ønsker et modellbyggeforum.

Dine rapporter om flybaser i Skottland og minneverdige flyturer er derfor fortsatt meget velkomne på IPMS Norges modellrelaterte forum, Anders. Derfor hører de ikke hjemme under Bablaboksen, spør du meg.

Nils

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Let´s smoke ´em!
« Svar #11 på: 28.09. 2008 18:38 »
Skjønner derfor ikke hvorfor du ikke skulle fortsette med innleggene dine.

Henrik

Fordi jeg har vært en profesjonell mediearbeider i snart 30 år, Henrik, Leif & Arild (I motsetning til dere)  Og som sådan er jeg allergisk mot hindringer for fri informasjons- og meningsutveksling i enhver form. Det minner om regimer vi vanligvis ikke liker å sammenligne oss med!

Tenk dessuten over følgende: Folka her på IPMS-forumet er sosiale mennesker, som alle andre. På sett og vis er vi en flokk som føler at vi kjenner hverandre litt og har behov for å utveksle andre erfaringer enn akkurat det som gjør oss til plast-nerder.

Ved å gjøre dette forumet til en nerde-arena, kommer dere i fare for å fjerne dette sosiale elementet, som på mange måter virker som et lim mellom oss. Hva gjør det med rekrutteringen, mon tro?

Om jeg mister et par stjerner eller fire gir jeg fullstendig benn i.  Jeg synes at retningslinjene og utøvelsen  av kontrollen av dem fungerer utmerket, og kan ikke med min beste vilje skjønne hvorfor dere innfører dette.

« Siste redigering: 28.09. 2008 18:41 av Anders Nicolaysen »

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Let´s smoke ´em!
« Svar #12 på: 28.09. 2008 18:46 »
Hoveddelen av Anders Skottlandstur er flyralatert og burde derfor elegant gå inn under Referanser->Fly.

Bableboksen er for ting son absolutt ikke er relevant for modellbyggehobbyen, derfor har den skapt mye irritasjon blant mange som ønsker et modellbyggeforum.

Dine rapporter om flybaser i Skottland og minneverdige flyturer er derfor fortsatt meget velkomne på IPMS Norges modellrelaterte forum, Anders. Derfor hører de ikke hjemme under Bablaboksen, spør du meg.

Nils

Joda, Nils. Men turen omfattet også f.eks. "Scotland´s secret Bunker", der jeg tok bilder av en del bakkerullende materiell, noe som neppe ville være relevant  i et flyforum. Hvor skal man nå gjøre av slike blandede opplevelser når man vil fortelle en lineær historie?

« Siste redigering: 28.09. 2008 18:49 av Anders Nicolaysen »

Innlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 82 ganger
« Svar #13 på: 28.09. 2008 19:02 »
Du finner sikkert en kreativ måte å løse dette på Anders, hvis du fokuserer på å finne løsninger framfor problemer.

Saken er at mange (!) modellbyggere har forlatt IPMS Norges forum fordi det har blitt alt for mye bablepreik. Jeg synes at styret har tatt en riktig avgjørelse her. Jeg vil heller at IPMS Norges forum skal være et sted hvor flest mulig kan diskutere modellbygging og referanser enn at enkelte skal få lov til å diskutere ting og tang som de kan diskutere hvorsomhelst ellers.

Nils

Utlogget Henrik Melvold

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #14 på: 28.09. 2008 19:03 »
Fordi jeg har vært en profesjonell mediearbeider i snart 30 år, Henrik, Leif & Arild (I motsetning til dere)  Og som sådan er jeg allergisk mot hindringer for fri informasjons- og meningsutveksling i enhver form. Det minner om regimer vi vanligvis ikke liker å sammenligne oss med!

Det har du rett i. Jeg har har ikke jobbet i 30 år som mediearbeider. Heldigvis for meg, vil jeg si.
Dersom du mener at det er det som gjør at man setter pris på, og har meninger om at man bør ha fri informasjonsflyt så har du vel bommet litt.
De regimene du snakker om hindrer det frie ord. Hvem gjør det her? Du kan fortsatt skrive akkurat det du vil. Og hvem som vil kan lese det.
Dersom du skriver artikler for et ukeblad, og Kiwikjeden ikke lenger vil selge ukebladet, medfører det da at du slutter å skrive artikler? Leseren har jo anledning til å gå til en annen forretning og kjøpe bladet ditt. Skriver du godt beholder du nok leseren din.
Er det ikke bedre å skrive for de som higer etter å få lese innleggene dine enn å vite at det sitter hauger av folk der ute som er lei "støyen", som de vil kalle det?

Sitat
Ved å gjøre dette forumet til en nerde-arena, kommer dere i fare for å fjerne dette sosiale elementet, som på mange måter virker som et lim mellom oss. Hva gjør det med rekrutteringen, mon tro?

Jeg tror ikke bableboksen øker rekrutteringen til denne hobbyen. Det jeg tror fører til økt rekruttering er gode innlegg om modellbygging, og gode svar på sine spørsmål. Et forum der de kan få skikkelig hjelp av folk som faktisk bygger modeller og ikke bare prater om det. Et forum der man ikke skal være redd for å stille "de dumme spørsmålene".
Det som derimot hindrer rekruteringen (på dette forumet) er i overkant harde tilbakemeldinger. Tilbakemeldingene kan være gitt i beste mening, men det er fort gjort å glemme at mottakeren ikke nødvendigvis oppfatter innlegget slik det er ment.
Når det gjelder det sosiale elementet så er jo dette i høyeste grad ivaretatt. For å gjenta meg selv: alle som vil får tilgang til bableboksen. Det er bare å si fra. Da merker man ingen forskjell...

Sitat
Om jeg mister et par stjerner eller fire gir jeg fullstendig benn i. 

Som profesjonell mediearbeider er det vel ikke stjerner i margen du jakter på, så det tror jeg på.
Innleggstellingen ville vært gjort om uansett hva som hadde skjedd med bableboksen. Antall innlegg bør vel ikke være drivkraften bak det å skrive innlegg? For noen er det nok det. Der ser man av mengden "Ja, jeg også"-innlegg.

Henrik