Skrevet av Emne: Johnson Clear  (Lest 6314 ganger)

Utlogget Morten Essendrop

• IPMS Medlem
  • Aktiv
  • Store gutter bygger lekene sine selv
Sv: Johnson Clear
« Svar #45 på: 17.08. 2017 15:37 »
Det finnes et produkt fra Alclad som heter Aqua-gloss. Har lest at dette er omtrent det samme som Klear/Future, men jeg har ikke erfaring med Klear. Aqua-gloss fungerer ihvertfall bra på de tingene som er beskrevet i tråden her. Kanskje det er noen som har prøvd begge deler her?
Kan kjøpes hos Rebell hobby i Stockholm:

https://www.rebell.com/painting/farg/aqua-gloss.html

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
« Svar #46 på: 18.08. 2017 00:06 »
Det finnes et produkt fra Alclad som heter Aqua-gloss. Har lest at dette er omtrent det samme som Klear/Future, men jeg har ikke erfaring med Klear. Aqua-gloss fungerer ihvertfall bra på de tingene som er beskrevet i tråden her. Kanskje det er noen som har prøvd begge deler her?
Kan kjøpes hos Rebell hobby i Stockholm:

https://www.rebell.com/painting/farg/aqua-gloss.html
Jeg har begge produkter. Til å gjøre ting ekstremt blanke synes jeg Aqua-gloss er det beste jeg har prøvd, og altså et par hakk bedre enn Johnson. Sistnevnte er litt lunefull, og gir f eks lettere skjolder dersom man er uforsiktig..
Men til mattlakk mener jeg fortsatt Johnson er best dersom du tilsetter en passende mengde Tamiya flat base: i alle fall dersom du ikke ønsker en dødmatt finish. Det gir etter min mening en helt egen silkematt glans som andre remedier ikke kommer opp imot.
Når jeg vil ha det heelt matt bruker jeg imidlertid Microflat fra Microscale, tynnet med for eksempel Xtracrylics' tynner. (Eller jeg bruker Polly scale. Denne er ikke å få tak i lenger.)
Johnson + flat base blir nemlig litt for tyktflytende og ruglete hvis du hiver oppi nok flat base til at den blir dødmatt. Også selv om den tynnes.

Disse har takket for dette innlegget: Morten Essendrop

• IPMS Medlem
  • Aktiv
« Svar #47 på: 18.08. 2017 15:49 »
Takk for utførlig svar, Torgeir. Et par ting:
Risting eller ei... På Aqua-gloss'en står det spesifikt at man ikke skal riste flasken. Men så leste jeg en som var veldig klar på at Future, den skal man virkelig riste livskiten ut av... Den skummet-melk-aktige væsken skal ristes til den blir klar. Mente han...

Klare deler som canopy, dypper du i Aqua-gloss?

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
  • Takket: 47 ganger
« Svar #48 på: 19.08. 2017 13:36 »
Jeg har alltid sandet og polishet klare deler, eller brukt AK sin Gauzy(de har et produkt ment for canopy) men siden det ble nevnt så måtte jeg bare prøve å dippe canopyen i Alclad sin aqua gloss og må si den fungerte helt lik AK sin Gauzy med de samme utfordringene som er blitt nevnt over med tanke på støv.

Begge disse er fra Meng sin P-51 sett og har en moldinglinje tvers over, molding linja ble tatt med kniv, sandet først med 600 sandpapir, 1500 og 3000, deretter ble den nederste polishet med tamiya sin finishing polish(den med hvit kork) og den andre dippet i Alclad sin aqua gloss.

Don’t grow up, it’s a trap!

Disse har takket for dette innlegget: Morten Essendrop

• IPMS Medlem
  • Aktiv
« Svar #49 på: 19.08. 2017 19:03 »
Jeg har også holdt meg til å polere opp klare deler. Har liksom aldri fått til det der med dypping, det ser ut som det blir sig og distorsjon. Men jeg ser jo hvor strøkent det kan se ut med Klear, f.eks på Torgeirs modeller.
På bildet ser det ut til at den som er dyppet ble best, Kamran. Aqua-glossen kommer til over alt, også i kriker og kroker som er vanskelig å polere.
« Siste redigering: 20.08. 2017 09:00 av Morten Essendrop »

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
Johnson Clear
« Svar #50 på: 20.08. 2017 15:34 »
Jeg har heller ikke fått til dette med dypping. Det blir dråper, støv eller andre vansker når jeg prøver.
Og risting av Johnson (øhøhø) har jeg hverken hørt om eller prøvd. På flaska mi står det da også "omskakas ej".

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
« Svar #51 på: 20.08. 2017 17:11 »
Dypping funker helt fint. Men aller best når canopyen er støpt sammen med ramma (som skal males i en eller annen farge). Hold canopyen med pinsett og senk hele legemet med i skiten. Så kommer det vesentlige - sørg for at overskuddsvæske får rent av. Dette gjøres best ved å la det renne ned mot et hjørne, og så la nevnte hjørne kontakte tørkepapir eller lignende. Da blir overskuddsvæsken sugd vekk fra canopyen. Man kan risikere at det samler seg litt tykkere lag med lakk akkurat ved dreneringspunktet. Men hvis dette er en rammedel (som skal males) så kan man pusse ned akkurat her.

Nils

Utlogget Eivind Lunde

• Nysgjerrig
  • *
  • Takket: 1 ganger
« Svar #52 på: 29.08. 2017 12:58 »
Kjøp via ebay fra Amerika :)
Sender de kjemikalier i posten til Norge da?
-Glueing myself to stuff since 1976

Disse har takket for dette innlegget: Rune Haugen

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #53 på: 29.08. 2017 13:03 »
Ja, det vil jeg tro. Bestiller da tynner og maling  fra Østen i tid og utid. Antar de kan sende et husholdningsprodukt fra USA også da?

Utlogget Eivind Lunde

• Nysgjerrig
  • *
  • Takket: 1 ganger
« Svar #54 på: 29.08. 2017 14:36 »
Ja, det vil jeg tro. Bestiller da tynner og maling  fra Østen i tid og utid. Antar de kan sende et husholdningsprodukt fra USA også da?
Ok, det er jo absolutt verd å sjekke ut ja.
-Glueing myself to stuff since 1976

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 48 ganger
« Svar #55 på: 17.09. 2017 18:37 »
En liten tilføyelse til den Nils skriver: Sett en liten plastboks over canopyen når den tørker - så slipper du problemer med støv. Har selv brukt dyppemetoden flere ganger og synes den fungere bra. Men etter min smak blir det ofte FOR blankt. Virkelige canopyer er ofte ikke spesielt blanke. Har stort sett gått over til kun å polere, og bruker dypping kun i nødsfall (f.eks. vakuum-hetter er ofte vanskelig å få polert bra nok).

Ragnar

Utlogget Marius Sparby

• Dedikert
  • Total n00b
« Svar #56 på: 19.09. 2017 22:10 »
Men etter min smak blir det ofte FOR blankt. Virkelige canopyer er ofte ikke spesielt blanke.

Etter å ha jobba på F16 i et år, så kan jeg hilse å si at en helt blank og klar canopy finnes ikke, selv rett ut fra fabrikk.

Har testa å dyppe canopies selv, men i likhet med deg synes jeg det blir for blankt og pent og dermed ikke i stil med resten av modellen da stort sett alt jeg bygger ser ut som et helvete både i byggeteknisk og væringsøyemed (jeg er fortsatt en n00b :P ).