Skrevet av Emne: Johnson Clear  (Lest 6301 ganger)

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 48 ganger
Sv: Johnson Clear
« Svar #30 på: 26.03. 2016 08:02 »
Prøv å få fatt i Tamiya clear. Fungerer svært bra.

Vel ... til sitt bruk kanskje. Men noen erstatning for Johnsson er den ikke. Jeg har gode erfart med Alclad Aqua Gloss. Den er veldig lik Johnsson i egenskaper.

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
« Svar #31 på: 26.03. 2016 09:37 »
Prøv å få fatt i Tamiya clear. Fungerer svært bra.

Vel ... til sitt bruk kanskje. Men noen erstatning for Johnsson er den ikke.
Åffer det? Det blir blankt som juling og den er vannbasert. Men jeg har rett nok ikke prøvd å pensle den på slik man kan med Johnson (selv om det blir bobler og en viss fare for dråper og renning)

Utlogget Reidar Berg

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 16 ganger
« Svar #32 på: 26.03. 2016 17:36 »
Tamiya clear er som sirup sammenliknet med Johnson clear.  Tror det blir vanskelig å få denne til å legge seg jevnt over klare plastdeler slik som Johnson clear.  Mulig jeg tar feil ?

Reidar

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Johnson Clear
« Svar #33 på: 26.03. 2016 18:16 »
Sikkert ikke. Jeg har aldri fått til det trikset uansett. Blir bare noe rusk og søl. Polerer dem heller hvis de ikke er noe fine.

Utlogget Reidar Berg

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #34 på: 26.03. 2016 19:24 »
Sikkert ikke. Jeg har aldri fått til det trikset uansett. Blir bare noe rusk og søl. Polerer dem heller hvis de ikke er noe fine.

Hadde du vært nærmere så skulle jeg lært deg trikset, blir kanon bare det gjøres rett (mye trening her i gården før det endelig satt)...

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #35 på: 27.03. 2016 09:43 »

Hadde du vært nærmere så skulle jeg lært deg trikset, blir kanon bare det gjøres rett (mye trening her i gården før det endelig satt)...
I teorien er dette grei skuring: Du tar canopyen i en pinsett, dypper'n kjapt og plasserer den under en bolle eller noe annet som hindrer støv? Når den så har tørket har den blitt litt blankere, i tillegg til noen dråper og litt rusk som har festet seg. Prøver du så å maskere på dette vil du erfare at kniven tar hull på laget med Johson slik at det skaller av. Kjempemessig.  ::)
Men verdens mest tålmodige nordlending har vel funnet ut hvordan dette kan gjøres også.

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 14 ganger
  • "Here is Tom with the weather."
« Svar #36 på: 28.03. 2016 00:07 »
Har alltid gjort det slik du beskrev uten problemer, sist gang bokstavelig talt i går. For å hindre støv osv - gjemme det i en ren boks. Når man dypper skal man passe på å ikke tilføre luft inn i johnson, da blir det små bobler som fester seg. Da er trikset å dyppe, se hvordan det er og dyppe en gang til. Gjerne røre litt rundt men ikke for voldsomt, igjen, for å unngå luftbobler.
"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." Edward Snowden.

Utlogget Reidar Berg

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #37 på: 28.03. 2016 20:33 »
I teorien er dette grei skuring: Du tar canopyen i en pinsett, dypper'n kjapt og plasserer den under en bolle eller noe annet som hindrer støv? Når den så har tørket har den blitt litt blankere, i tillegg til noen dråper og litt rusk som har festet seg. Prøver du så å maskere på dette vil du erfare at kniven tar hull på laget med Johson slik at det skaller av. Kjempemessig.  ::)
Men verdens mest tålmodige nordlending har vel funnet ut hvordan dette kan gjøres også.

Joda - det er grei skuring.  Hell Johnson Klar over i en liten beholder.  Sørg for å fjerne alle luftbobler, gjøres med en litt større pensel.  Vask canopy ren i zalovann (viktig).  Dypp canopy ned i polishen, her kan du ta deg goood tid å dyppe så mange ganger du måtte ønske.  Dra canopy saaakte opp av polishen siste gang du dypper, sørg for at ett hjørne blir siste punkt som er nede i polishen.  Dermed hjelper kapilarkraften til å dra all overflødig polish av plastdel.  Siste dråpen fjerner du umiddelbart med å holde ett sugent papir mot hjørne av plastdelen.  Legg delen til side, ta deg en kaffe eller en øl og vips så er jobben gjort.
Måtte dyppe litt i formiddag for å vise resultat, bilde viser hvordan dette ble på første forsøk   ;)

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 14 ganger
  • "Here is Tom with the weather."
« Svar #38 på: 28.03. 2016 21:14 »
Ja, dette med kapillæreffekten er viktig. Jeg gjør det alltid bare på en bit med tørkepapir, gjerne over flere hjørner får å få jevn finish.

Og Eivind Lunde, hvis du har ennå ikke funnet Johnson Clear så har jeg fortsatt et par flasker som jeg fikk tilsendt sånn ca 100 år siden fra en veldig grei fyr som fartet rundt her. Kan gjerne sende 1 flaske, den bør holde for mange mange år med mindre du bygger B-1B i 1/48 daglig.  ;D
"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." Edward Snowden.

Utlogget Eivind Lunde

• Nysgjerrig
  • *
  • Takket: 1 ganger
« Svar #39 på: 10.04. 2016 19:09 »
Ja, dette med kapillæreffekten er viktig. Jeg gjør det alltid bare på en bit med tørkepapir, gjerne over flere hjørner får å få jevn finish.

Og Eivind Lunde, hvis du har ennå ikke funnet Johnson Clear så har jeg fortsatt et par flasker som jeg fikk tilsendt sånn ca 100 år siden fra en veldig grei fyr som fartet rundt her. Kan gjerne sende 1 flaske, den bør holde for mange mange år med mindre du bygger B-1B i 1/48 daglig.  ;D
Suverent, send meg en PM så kan vi ta det derfra.  :praise:
-Glueing myself to stuff since 1976

Utlogget Eivind Lunde

• Nysgjerrig
  • *
« Svar #40 på: 12.04. 2016 20:14 »
Er det forresten noen som har erfaring med å spraye Johnson som en klarlakk før dekaler?

Utlogget Reidar Berg

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #41 på: 12.04. 2016 20:34 »
Det går helt fint, bare påse at du ikke legger på for mye, begynner fort å renne da denne er svært tyntflytende.

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 150 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #42 på: 12.04. 2016 21:25 »
Parkettversjonen lukter vondt og ser suspekt ut, mens både Klear og Hårdglans kan brukes.

Personlig foretrekker jeg Johnsons Hårdglans, fordi den tørker litt senere enn Klear, og de ekstra tørke-sekundene kommer godt med, har jeg erfart, særlig viss Johnsons skal brukes til sprøyting i stedet for pensling.

Einar S

Utlogget Eivind Lunde

• Nysgjerrig
  • *
« Svar #43 på: 17.08. 2017 13:53 »
Mulig andre har lagt ut denne infoen, men etter å ha lett og lett etter det magiske Klear/Future/Pledge produktet så sendte jeg en mail til informasjonsavdelingen hos SC Johnsons og fikk dette til svar:

A customer support staff member has replied to your support request, #200594 with the following response:

Hej Eivind,

Tack för att du tog kontakt med oss.

SC Johnson Pledge Floor Care Multi-Surface Finish ser ut att vara en produkt som säljs i Nordamerika. Den säljs tyvärr inte i Skandinavien.

I Norge har alla varianter av Pledge polishprodukter utgått på grund av bristande efterfrågan.

Vi önskar dig en fortsatt trevlig sommar.

Med vänliga hälsningar/Best Regards

Mats Bergman

Kundtjänst
SC Johnson

Så finnes det noe som erstatter dette vidunderproduktet i det hele tatt?

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #44 på: 17.08. 2017 13:57 »
Kjøp via ebay fra Amerika :)