Skrevet av Emne: Johnson Clear  (Lest 6302 ganger)

Utlogget Ruben Husberg

• Forumplager
  • Takket: 17 ganger
Sv: Johnson Clear
« Svar #15 på: 05.02. 2008 12:52 »
All maling har vel godt av å herde skikkelig før man utsetter den for ufine metoder, så at rimelig fersk Vallejo blir slapp i fisken i møte med ymse kjemi overrasker ikke. Men når den først har fått herdet, så tåler den da litt av hvert. Bruker selv Klear i tide og utide, og har ikke hatt problemer med det, uansett lakktype under.

Siden Ruben legger vekt på ordet "god", så kanskje han bare prøver å si at Lynol er tingen dersom du av en eller annen grunn har behov for å strippe Johnson?

Arild :)

Jepp, Ruben skulle være smart og fjerne litt Alclad overspray, med noen dråper lynol på litt papir.
Og alcladen forsvant, sammen med 3 lagg med herdet Johnson og to lag med Vallejo maling...

Happy modelling,
Ruben

Utlogget Ståle Haug

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #16 på: 05.02. 2008 13:20 »
Jeg kunne tenkt meg å få tak på KlarPolish, men den er vanskelig å få tak på i hvertfall her i Bodø. Her har jeg kun funnet Parkett Polish og Hårdglans. Noen andre steder som kanskje har dette enn Rimi, Rema? Binders kanskje?

Jeg kjøpte min Johnson KlarPolish på Ica Maxi i høst, så kanskje prøve en sånn om du har en i nærheten?

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
« Svar #17 på: 05.02. 2008 13:37 »
Ja, jeg tror også det er Klar Polish. Det er derfor vi kaller den Johnsons Clear. Flaskene skiftet nylig fra blått til hvitt. Du kan jo prøve på fargehandelen....? De skulle jo ha remedier som kan brukes på gulv, også etter lakkering.

Utlogget Sondre Lea

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Plastpoet
« Svar #18 på: 05.02. 2008 13:46 »
Hårdglans.

Det er denne jeg har, og den funker bra :thumb:
Hva er egentlig forskjellen på de ulike sortene?

Sondre
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #19 på: 05.02. 2008 13:57 »
Hårdglans tar Vallejo, men det gjør ikke Klar?  :shifty:

Utlogget Tor Helge Andersen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Resin parts of Norway
« Svar #20 på: 05.02. 2008 16:54 »
Takk til alle som har bidratt her, da er det bare å gå i nærmeste butikk da :thumb:

Takk alle sammen

Tor Helge
#45 Kyle Petty MIB 3%
1992 Alan Kulwicki's #7 Hooters 5%
Kenny Roberts YZR500 100%

----------------------------------------------------------------------------------------
"I`m tryin`to think but nothin`happens"

Utlogget Sondre Lea

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Plastpoet
« Svar #21 på: 05.02. 2008 17:03 »
Hårdglans tar Vallejo, men det gjør ikke Klar?  :shifty:

Hmm. Mulig det. Nå skal det sies at tørketida til den røde Vallejoen var så kort at utlendinger ikke ville vært nødt til å lære seg flertallsbøying av substantiv for å uttrykke antall timer med tørk. Speedbygging ::)
Kanskje det er forskjellig konsistens på greiene. Hårdglansen er som utvanna lettmelk, både på konsistens og farge, men den blir blank og fin når den tørker.

Sondre
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

Utlogget Stein Atle Stenberg

• Administrator
  • Pest og en plage
  • Takket: 102 ganger
  • I'm dezzzpickable
« Svar #22 på: 05.02. 2008 22:50 »
Jeg bruker nå Hårdglans (Pledge) og har vel aldri hatt problemer med at hverken Vallejo eller Tamiya går i oppløsning av den grunn...

Riktig nok så tynner jeg den ut noen hakk med vann.... (vet ikke om det er en god eller dårlig ide... men tror den er ganske god - ser ut til å gjøre nytten i allefall - også når jeg bruker den på canopies for ekstra klarhet og briljant skinn... )

:)
Stein A.

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 150 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #23 på: 05.02. 2008 23:33 »
Jeg har hatt noen år ei flaske Johnson klear som jeg kjøpte på en matbutikk. Men, så jeg leste jeg i et hobbyblad at de blir dårligere med åra og at det lønner seg å ha ei fersk flaske, og dermed dro jeg på byen for å kjøpe ei ny flaske.

Det viste seg å være lettere sagt enn gjort. Jeg saumfarte i tur og orden matvarebutikker, fargehandlere og Europris i Steinkjer, uten å finne noen flaske Johnson Klear. Etter to dagers leiting, fant jeg ei flaske Johnson Pledge, på Rimi, trur jeg.

Vi får nok gå rundt å etterspørre Johnson på matbutikkene, så de skjønner at det er et voldsomt behov for denne varen. ;)

Utlogget Niclas.A.Gedde

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Hoved ansvarlig for Norwegian Challenge
« Svar #24 på: 14.03. 2009 11:02 »
Blåser litt støv av denna posten  :)

Har leita litt rundt i butiker for å finne disse nevte Johnson produktene

De fleste butikkene har Hårdglans, (jeg kjøpte på COOP OBS) men's klar polish har jeg bare finni i ICA MAXI kjeden.(men ikke i ICA butikene).

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #25 på: 14.03. 2009 11:34 »
Ja, jeg har funnet Johnson Pledge Hårdglans hos Rema 1000 og ICA, men Johnson Pledge Klar har jeg bare funnet på ICA.

Erfaringene jeg har gjort , er at Hårdglans er melkehvit og Klar er ....klar. Begge gir ei blank overflate. Hårdglans ser ut til å tørke litt langsommere enn Klar, og det kan være en fordel ved påføringa av stoffet på modellen. Ved tynne strøk spiller det vanligvis ingen rolle at Hårdglans er melkehvit, men til cockpitglass, vinduer og lykteglass bør en nok helst ha Johnsons Klar.

Jeg har brukt johnsons i en del år og har ikke merka noe til at det gulner. Derimot har fargene en tendens til å mørkne litt, sjøl med melkehvite Hårdglans.

Utblanda med et par dråper Tamiya Flat Base kan Johnson gi en fin mattlakk, men det gjelder å røre godt, for ellers kan det ende opp med noen hvite flekker Flat Base på overflata. Flat Base i Johnson gjør at Johnson tørker svært raskt, så derfor synes jeg Hårdglans, som tørker seinere enn Klar, er best egna til å lage mattlakkblanding.

Einar S

Utlogget Eivind Lunde

• Nysgjerrig
  • *
  • Takket: 1 ganger
« Svar #26 på: 22.03. 2016 19:51 »
Eksisterer fortsatt Johnsons Pledge? Jeg har brukt tipsene her og vært innom 4 forskjellige Rema butikker, i tillegg til Meny, men ingen av dem fører gulvpolish overhode.
I en av dem ble jeg fortalt at de hadde det tidligere, men ikke solgte det lenger.

Så er det noe konkret sted man finner dette, eller tilsvarende produkter nåtildags?
-Glueing myself to stuff since 1976

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #27 på: 23.03. 2016 08:56 »
Det var ICA som hadde mest av Johnsons, men etter at de ble kjøpt opp, har jeg ikke sett Johnson noe sted. ICA var vel en svensk kjede, så det er mulig det er å få kjøpt i Sverige. Hva med en Harry-handletur over grensa Skjærtorsdag?

Einar S

Utlogget Eivind Lunde

• Nysgjerrig
  • *
  • Takket: 1 ganger
« Svar #28 på: 23.03. 2016 16:19 »
Det var ICA som hadde mest av Johnsons, men etter at de ble kjøpt opp, har jeg ikke sett Johnson noe sted. ICA var vel en svensk kjede, så det er mulig det er å få kjøpt i Sverige. Hva med en Harry-handletur over grensa Skjærtorsdag?

Einar S
Hm, det var synd. Hadde håpet å finne noe her i landet, liker ikke å bruke Vallejo Model Air klarlakken fordi den blir melkehvit om den legges for tjukt på, og alternativet er å bruke timesvis med lag på lage med tynne strøk  :(

-Glueing myself to stuff since 1976

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Johnson Clear
« Svar #29 på: 25.03. 2016 16:22 »
Prøv å få fatt i Tamiya clear. Fungerer svært bra.