Skrevet av Emne: Johnson Clear  (Lest 6315 ganger)

Utlogget Tor Helge Andersen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Resin parts of Norway
Johnson Clear
« på: 04.02. 2008 23:06 »
Hvor kan jeg få tak i Johnson clear?, etter som jeg har skjønt så kan den brukes for å få matt overflate klar for å sette på dekaler eller er jeg helt på jordet her :pinch: kan den brukes over vallejo farger eller renner fargen av, håper at noen av dere guruer med erfaring kan hjelpe meg med dette.

Tor Helge
#45 Kyle Petty MIB 3%
1992 Alan Kulwicki's #7 Hooters 5%
Kenny Roberts YZR500 100%

----------------------------------------------------------------------------------------
"I`m tryin`to think but nothin`happens"

Utlogget Henrik Melvold

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 1 ganger
Sv: Johnson Clear
« Svar #1 på: 04.02. 2008 23:14 »
Mulig det er litt spesielt med panser (som jeg bygger mest av), men jeg har aldri behøvd å bruke noe for å gjøre overflaten blank.
Bruker jeg Tamiya akryl, så blander jeg 50/50 med clear'en til Tamiya.
Bruker jeg Vallejo, så er den blank nok.
Nå må det jo nevnes at jeg alltid sprayer mattlakk over dekalene. Og klipper hvis mulig helt inn til kanten på dekalen.

Har hørt endel historier om at Johnson clear gulner...
Humbrol har også en fin Clear coat som jeg har brukt ved et par anledninger når jeg tenker meg om. Ble fint og blankt det. Tror sikkert at Hobbyland har dette.

Henrik
Those of you who think you know everything are anoying those of us who do...

Utlogget Sondre Lea

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Plastpoet
« Svar #2 på: 04.02. 2008 23:16 »
Johnsons gulvpolish finner du i såpehylla på Rimi, Rema, Kiwi og gjengen. I tillegg til hundre andre ting, kan den brukes som underlag for dekaler, ja. Det går bra å sprøyte den over vallejo, men hvis du prøver å pensle den på så vil du løse opp malinga og ende opp med masse klin.

Sondre :)
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

Utlogget Henrik Melvold

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 1 ganger
« Svar #3 på: 04.02. 2008 23:18 »
Mener å huske at også Vallejo selger en klarlakk.

Henrik
Those of you who think you know everything are anoying those of us who do...

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
« Svar #4 på: 04.02. 2008 23:34 »
Johnsons gulvpolish finner du i såpehylla på Rimi, Rema, Kiwi og gjengen. I tillegg til hundre andre ting, kan den brukes som underlag for dekaler, ja. Det går bra å sprøyte den over vallejo, men hvis du prøver å pensle den på så vil du løse opp malinga og ende opp med masse klin.

Hvasa??!  :o Har du opplevd dette?? Jeg pensla nylig Johnson på svenskebomberen (sånn som jeg gjør med så godt som alt jeg bygger), og den grønne vallejoen viste ikke antydning til oppløsningstendenser.
Johnson er ifølge meg et fantastisk produkt som tåler en god del mer enn andre klarlakker. Det er for eksempel skuddsikkert mot white spirit når det tørker, noe som er fint når du legger vask. Dessuten tar den polering veldig fint.
Gulning? Har jeg aldri sett, eller hørt om.
Det jeg dermot HAR hørt om er at Humbrol matt/blank gulner. Da mener jeg IKKE stoffet Henrik sikter til som kommer i glasskrukker (mattcote/satin cote/clear cote), men de små boksene som er helt like de andre malingsboksene til Humbrol.

Utlogget Sondre Lea

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Plastpoet
« Svar #5 på: 04.02. 2008 23:50 »
Det går bra å sprøyte den over vallejo, men hvis du prøver å pensle den på så vil du løse opp malinga og ende opp med masse klin.

Hvasa??!  :o Har du opplevd dette?? Jeg pensla nylig Johnson på svenskebomberen (sånn som jeg gjør med så godt som alt jeg bygger), og den grønne vallejoen viste ikke antydning til oppløsningstendenser.

Jupp. Erfarte dette da jeg malte firkanta rundeller (=frikadeller?) på tyrkeren. Det røde løste seg opp med det resultat at det hvite rundt ble både rosa og det som verre er. Svenskebomberen er jo nesten helt hvit, og de grønne flekkene er omgitt av myke kanter. Kanskje gikk det derfor bra. Jeg tror du skal pensle ganske intenst før du gnukker og gnir gjennom malinga, men jeg ville vært forsiktig med flerfarget kamo med skarpe kanter. Vil tro det er de samme stoffene som mykner opp dekaler som spiller inn. Meeeen når jeg tenker meg om så beit han Johnson seg helt gjennom det røde på tyrkerens haleror. Kanskje det er rødmalinga som er litt lite hardfør?

Men bortsett fra det så er selvfølgelig Johnson helt sjef. Ei flaske kan vare i flere generasjoner også.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #6 på: 05.02. 2008 00:50 »
Og denne rødmalinga hadde tørket hvor lenge?

Utlogget Ruben Husberg

• Forumplager
  • Takket: 17 ganger
« Svar #7 på: 05.02. 2008 08:06 »
Sitat
Johnson er ifølge meg et fantastisk produkt som tåler en god del mer enn andre klarlakker. Det er for eksempel skuddsikkert mot white spirit når det tørker, noe som er fint når du legger vask. Dessuten tar den polering veldig fint.
Gulning? Har jeg aldri sett, eller hørt om.
Det jeg dermot HAR hørt om er at Humbrol matt/blank gulner. Da mener jeg IKKE stoffet Henrik sikter til som kommer i glasskrukker (mattcote/satin cote/clear cote), men de små boksene som er helt like de andre malingsboksene til Humbrol.

Og jeg har GOD erfaring med at LYNOL glatt løser opp herdet Johnson.......

Happy modelling,
Ruben
« Siste redigering: 05.02. 2008 08:08 av Arild Moland »

Utlogget Tommy Hvidsten

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Whatho Jeeves!
« Svar #8 på: 05.02. 2008 09:36 »
Jeg har også erfaring for at Johnson kan løse opp Vallejo, men da kun når den hadde tørket kort tid (timer). Jeg har penslet på Vallejo som har tørket lenge (uker) og det har gått greit.

Tommy
På byggebordet:
Hasegawa Lancaster B Mk. I med Tallboy "Tirpitz Raid"

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 05.02. 2008 09:46 »
Hvem i helvete er det som har LYNOL på modellen sin!? En som skal strippe den for maling?
Og jeg regner med at å tørke over natta hjelper på Vallejoens motstandskraft ja. Min hadde tørket et par dager før jeg utsatte den for Mr. Johnsons vrede.

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
« Svar #10 på: 05.02. 2008 10:11 »
All maling har vel godt av å herde skikkelig før man utsetter den for ufine metoder, så at rimelig fersk Vallejo blir slapp i fisken i møte med ymse kjemi overrasker ikke. Men når den først har fått herdet, så tåler den da litt av hvert. Bruker selv Klear i tide og utide, og har ikke hatt problemer med det, uansett lakktype under.

Siden Ruben legger vekt på ordet "god", så kanskje han bare prøver å si at Lynol er tingen dersom du av en eller annen grunn har behov for å strippe Johnson?

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #11 på: 05.02. 2008 10:47 »
Jepp. Vallejo tørker en god del senere enn for eksempel Xtracrylics/Agama. Disse har jeg vært gal nok til å hive Johnson på right away etter spraying. Null problem.
Og er det ikke sånn at lynol tar knekken på plasten også?
« Siste redigering: 05.02. 2008 10:55 av torgeir eikeland »

Utlogget Claes Lislerud

• Dedikert
  • Takket: 2 ganger
« Svar #12 på: 05.02. 2008 11:59 »
Hvilken SC Johnson gulvpolish skal man bruke?
Det finnes jo flere typer.
SC Johnson golvpolish
« Siste redigering: 05.02. 2008 12:05 av Claes Lislerud »

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #13 på: 05.02. 2008 12:12 »
Jeg vil tro at det er Hårdglans.  Her i UK har vi Klear og saa har jeg en flaske med Future som er direkteimportert fra USA.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Claes Lislerud

• Dedikert
  • Takket: 2 ganger
« Svar #14 på: 05.02. 2008 12:17 »
Jeg kunne tenkt meg å få tak på KlarPolish, men den er vanskelig å få tak på i hvertfall her i Bodø. Her har jeg kun funnet Parkett Polish og Hårdglans. Noen andre steder som kanskje har dette enn Rimi, Rema? Binders kanskje?