Skrevet av Emne: Special Hobby 1/72 Lockheed Lodestar  (Lest 11878 ganger)

Innlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
Special Hobby 1/72 Lockheed Lodestar
« på: 29.11. 2007 21:05 »
Etter et par ukers byggetørke etter SMW er det tid for å begynne på en ny modell igjen. Dette settet fill jeg tak i i Telford i fjor da det var rykende ferskt. Jeg har siden anskaffet meg et par stykker til.

Men det skulle altså gå et helt år før jeg har begynt å lime. Siden Rune ligger et par hestelengder foran med sin Hudson, som har mye til felles med dette settet, kan jeg dra nytte av hans erfaringer.  :)

Jeg har bygget Lodestarmodeller før, både i 1/72 skala og 1/48 skala. Men de gangene fantes det intet byggesett av flytypen. I begge tilfeller var det kryssbygging av Hudson- og Venturabyggesett som ble grunnlaget, med en god posjon plastsløyd. Gledelig var det derfor da Special Hobby kom med dette byggesettet, attpåtil med dekaler for norske maskiner. Jeg må selvsagt bygge en maskin fra Stockholmsruten, men ikke den som det følger med dekaler til. Dette vil jeg komme tilbake til senere.

Første skritt var å lime sammen interiøret og male dette. Her har jeg gjort det relativt enkelt siden svært lite vil bli synlig. Det følger med en separat kabindør for C-60 men flat topp. Men det er ingen døråpning i flykroppen. Derimot er det risset inn en dør med buet topp, som passer for C-56 og for tidlige sivile modeller. Jeg bygger en C-60 variant som ble bygd på bestilling av USAAF. Derfor skar jeg ut døråpning for en flat-toppet dør. Jeg valgte av samme grunn å male interiøret standard US Interior Green som basisfarge.

Disse Lodestarene (av C-60 variant) som fløy på Stockholmsruten var uten kabininteriør. De hadde kun madrasser på gulvet som passasjerene satt på. Ingen buisness class på englandsflyet den gangen, nei.

Madrassene er ganske enkelt laget av benkene som følger med i byggesettet, men uten bein. Det følger også med passasjerstoler i byggesettet, men disse skal ikke brukes på noen av de variantene det er dekaler til i byggesettet. Dette tyder på at det kommer nye  utgaver av byggesettet før eller siden. Men disse stolene tar jeg selvsagt vare på. De kan brukes i en Hudson fra Stockholmsruten som jeg har planer om å bygge senere. Madrassene ble malt i britiske madrassfarger og er limt fast til kabingulvet (slik at ingen i familien skal tro det er tyggis og putte dem i kjeften).

Nå står vinduene for tur, og etter det jeg skjønner fra Runes erfaringer har jeg en lei arbeidsøkt i vente.

Nils  :)

PS. Til slutt vil jeg uttrykke mitt ønske om å holde denne tråden innenfor temaet, så kan man diskutere musikksmak, alkoholholdig drikke og om man er for eller mot snø, andre steder.

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
Sv: Special Hobby 1/72 Lockheed Lodestar
« Svar #1 på: 29.11. 2007 21:35 »
Se der ja, Nils :) Dette ser bra ut, og så kule madrasser da. Fulgte setebeltene du har brukt med i settet?

Sitat
Nå står vinduene for tur, og etter det jeg skjønner fra Runes erfaringer har jeg en lei arbeidsøkt i vente.

Vinduene passet dårlig på Hudsonen ja :( Er spent på hvordan resultatet blir etter maling. Hadde jeg skulle gjort de igjen ville jeg brukt metoden med å montere vinduene så de stakk ut litt, og pusse de jevnt med skroget til slutt. Blir interessant å se hvordan du løser det.

Mvh
:) Rune

Utlogget Olve Dybvig

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 79 ganger
« Svar #2 på: 29.11. 2007 21:45 »
"Madrassene ble malt i britiske madrassfarger"

Jaha, ikke må man bare være ekspert på flyfarger, både innvendig og utvendig, men også ha peil på hvilken farger britene hadde på madrassene sine............................................. i 19parogførti.

Mye rart man må sette seg inn i gitt

Olve :)
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #3 på: 29.11. 2007 21:46 »
Skarpt og fint. Og lekre farger på madrassene. Litt rene kanskje?  :D
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 48 ganger
« Svar #4 på: 29.11. 2007 22:37 »
Nja ... jeg synes den ene madrassen er vel rosa. I følge mine kilder var ikke denne fargen i bruk på britiske miliære madrasser under krigen. (Men den kan selvsagt ha forekommet at det har havnet et rødt madrasstrekk i vaskenmaskinen sammen med ellers hvite trekk.)

- Ragnar
« Siste redigering: 30.11. 2007 08:14 av Ragnar Eckhoff »

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #5 på: 29.11. 2007 23:05 »
Å spørre "hvilken farge har en madrass" er vel som å spørre "hvor lang er en hyssing"?  Er forøvrig enig med Kyrre at de virker veldig rene.  Regner med at folk hadde på seg yttertøy og kanskje satt med bena oppå madrassene, så de ville nok fort blitt skitne.

Men interiøret ser fint og skarpt ut det - og som nevnt.

Jens
Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Innlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #6 på: 29.11. 2007 23:13 »
De hadde ikke vaskemaskiner på den tiden, det var vannbalje og vaskebrett som var tidens teknologi. Den rosa madrassen er forøvrig en førkrigsmodell .....  wOOt

Vinduene er nå montert. De var, som for Hudsonsettet, litt for store for åpningene. Min metode var å pusse ned kantene på vinduene ørlite med hjelp av en 2800 grads Flex-I-Pad pussepinne. Til og med de små do-vinduene klarte jeg å pusse uten at de spjonget. Jeg pusset kantene litt skrå. Så presset jeg vinduene inn fra utsiden til de gikk jevnt med overflaten. De er riktignok ennå ikke limt fast. Jeg må først skylle bort pussestøv, deretter må dette tørke. Så kan jeg påføre flytende lim forsiktig med en tynn pensel. Jeg tror også jeg skal følge Runes råd om å pusse ned litt fra utsiden - men altså etter at de er limt fast.

Nils

Utlogget Roy Pedersen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 5 ganger
  • Old soldiers never die: they simply fade away !
« Svar #7 på: 30.11. 2007 19:18 »
Jeg tror også jeg skal følge Runes råd om å pusse ned litt fra utsiden - men altså etter at de er limt fast.

Nils
Blir det ikke unødig mye pussearbeid da, eller stikker de så mye ut at det er nødvendig.
I Bear`en min fra trumpeter er de litt for lang inne, men tør ikke eksprimentere for å få de "even" med overflaten av skroget

Roy

Innlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #8 på: 01.12. 2007 22:55 »
Vinduene, ja. Etter en omgang med lunket vann, Zalo og en krafitig pensel lot jeg det tørke over natten før jeg limte dem fast med tyntflytende lim.

Deretter pusset jeg dem ned, og polerte med Micro Mesh.

Neste step var å maskere vinduene. Jeg la først på et par striper Tamiya tape i over og underkant. Så la jeg på små biter av tape for å dekke de vertikale vinduskarmene.

For å skjære vekk det overflødige fra tapestripene kom mitt gamle diaslysbord til nytte. Ved hjelp av dette fikk jeg godt med underlys slik at jeg kunne se hvor jeg skulle skjære tapen. Et nytt knivblad i skalpellen er selvsagt til slik arbeide.

Til slutt fylte jeg "hullene" i maskeringen med mer tape.

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 149 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #9 på: 01.12. 2007 23:30 »
Fin start. Var løse madrasser på gulvet standard interiør i disse flya? ???

Innlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #10 på: 02.12. 2007 09:54 »
De to første Lodestarene norske myndigheter kjøpte var sivile modell 18-10, og hadde sivil innredning med passasjerseter. Så fulgte et par militære C-56B (modell 18-40). Disse tror jeg hadde langsgående benker. De siste 8 maskinene var C-60 (modell 18-56) som jeg altså mener var uten interiør og derfor hadde madrasser på gulvet.

Disse tre interiørkonfigurasjonene er jeg ganske sikker på. Men det kan hende at fordelingen var litt annerledes. For å være sikker må jeg grave litt i mine kilder.

Nils

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #11 på: 02.12. 2007 13:24 »
Takk! Det er greit å vite hva slags interiør flya hadde når jeg sjøl skal begynne å bygge Lodestarsettet jeg har liggende. De madrassene stikker seg en smule ut fra resten av interiøret, så det blir kanskje synlig gjennom vinduene.  :)

Har du tenkt å lage modellen med åpne dører?  ???

Innlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #12 på: 02.12. 2007 15:12 »
Det følger med en separat kabindør for C-60 men flat topp. Men det er ingen døråpning i flykroppen. Derimot er det risset inn en dør med buet topp, som passer for C-56 og for tidlige sivile modeller. Jeg bygger en C-60 variant som ble bygd på bestilling av USAAF. Derfor skar jeg ut døråpning for en flat-toppet dør.

Siden jeg har tatt meg det bryet å skjære ut døråpningen, er vel sansynligheten stor for at jeg skal ha åpen dør.  ;)

Vinduene derimot blir det ikke så mye synlig gjennom. Disse flyene fløy med blendede kabinvinduer, bortsett fra foran hvor navigatøren/radiooperatøren satt. Derfor malte jeg vinduene innvendig med kryssfinerfarge.

Nils

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #13 på: 02.12. 2007 15:53 »
En vanlig måte å blende vinduer på ellers under krigen, var å male vinduene med svartmaling. Det ble altså ikke gjort her.

Innlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
« Svar #14 på: 02.12. 2007 17:34 »
En vanlig måte å blende vinduer på ellers under krigen, var å male vinduene med svartmaling. Det ble altså ikke gjort her.

Bildet jeg har der vinduene er blendet viser en relativ lys farge på innsiden av vinduene. Definitivt ikke noen sort maling.

Siden sist har jeg montert sammen flykropphalvdelene. Men først måtte jeg justere på formen under cockpitglasset. Byggesettet har rett forkant, noe som gir et innvendig glareshield over instrumentpanelet, som ikke skal være der.

I virkeligheten skal åpningen følge innsiden av cockpitglasset, slik det er gjort på Hudsonsettet. Jeg tillater meg å linke inn Runes bilde direkte, for å vise forskjellen:

Jeg har derfor vært ute med kniven og kuttet bort plasten som ikke skal være der. Nå står modellen i press til tørk, og skal nok få tilbringe søndagskvelden slik.