Skrevet av Emne: Köttbullebomber - Saab/Asja B5  (Lest 11457 ganger)

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
Köttbullebomber - Saab/Asja B5
« på: 14.11. 2007 00:46 »
Noen som kommer ihåg denne?
Vi burde kjøpe mer svensk stål. Hadde vi hatt noen sånne i 1940 kunne vi störtbomba tyskerne tilbake til das Reich. Det er lov å drømme.

For tida er jeg betatt av den siste plata til Kent, så da måtte jeg bare begynne på noe svensk.
Ja, det var nå ikke bare derfor. Det er også greit å ha noe å sulle med mens Humbrolen tørker på italieneren, og så trenger jeg noe i 1/72 til LU.

Denne her kan gjøre susen hvis jeg får den til. Det er den suverent mest avansertdetaljerte tingen jeg har prøvd meg på i denne skalaen, og da regner jeg faktisk med den fyllesyke hvalen. Her er det flere hekto resin og fotoets å gripe fatt i. Har begynt å mikke med den fotoetsa mitraljøseringen til og med, og innkøp av loddebolt begynner å friste.

Her er to biiittesmå seter, og grunnen til at jeg starter denne tråden allerede nå er at jeg skulle visst hva jeg skal male dem med. Hvis jeg ikke husker feil vanker det elementer på dette forumet med en unormal teoretisk kompetanse på alt som er svensk og kan fly. I byggeinstruksjonen står det "interior gray/green". Humbrol 78 nå igjen?! Og hva slags grønnfarge skal være oppå, og hvilken blåfarge skal vi ha under?

Trgr

Utlogget Mats Averkvist

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 9 ganger
  • Svenske fremfor alt annet!
Sv: Köttbullebomber - Saab/Asja B5
« Svar #1 på: 14.11. 2007 00:59 »
Norge hadde en bedre variant som dog ikke kom lenger enn Little Norway...  :thumb:

Grønnfarge på oversiden = Tamiya XF-61  <> FS:34096/34079
Undersiden lys gråblå = XF-66 <> FS:36329/36250

http://www.avrosys.nu/aircraft/Bomb/154B5.htm

Jan Erik Johansen

• Gjest
« Svar #2 på: 14.11. 2007 01:03 »
Du velger ikke fly etter utseendet  -  eller?  Atter en som er langtfra fin men fin langtfra....

Nok en tråd å følge med på, spennende disse flyprosjektene du setter i gang, og ikke minst, svært fornøyelig lesning.

:) Janse

Utlogget Anton Chumak

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 14 ganger
  • "Here is Tom with the weather."
« Svar #3 på: 14.11. 2007 01:23 »
Torgeir velger fly etter Zhnålhetsskalaen han. :)

Men dette har jeg ikke sett før, du bygger to fly på en gang? Er ikke det ganske uvannelig deg da?
Hmm.

Skuaen bygde du "for seg selv", samme gjelder Hvalen såvidt jeg vet, og Sverdfisken. Eller bygger du i skjul nå Torgeir? :shifty:

Hilsen Anton - stinker ikke bleier. (internt) wOOt
"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say." Edward Snowden.

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #4 på: 14.11. 2007 07:02 »
Jepp, denne husker vi og applauderer at byggingen har startet :cheers: Ikke ofte man ser svenske fly her, og ihvertfall ikke fra denne eraen. Dette blir gøy. Ser ut til at du får litt å bryne deg på med dette multimediasettet, men det er det som er gøy :thumb: Blir nok nye teknikker å utforske her.

Hvis MPM oppgir Interior gray/green er det nok Interior Green de mener på ja. Hva svenskene kalte fargen vet jeg ikke, men det er nok en god start med IG.

Mvh
:) Rune

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
« Svar #5 på: 14.11. 2007 08:29 »
Ooohhh... et "high-tech kit"  ;D

Sitat
innkøp av loddebolt begynner å friste.

Vit bare at Eduard ets er noe rallemikk å lodde. De har en snål legering som jeg aldri har blitt venn med. Sånn at om du begynner å lodde, så skal du vite at om det blir trasig og til å grine av, så er det ikke nødvendigvis din feil. Denne gangen.

Ellers så tenkte jeg først at "nå blir Mats blank i blikket osv.", men hva skjer? Han kommer her og sier at Norge hadde en bedre utgave!  :o

Og så er det fint å se at du også føyer deg inn i folden med oss som holder på med mer enn ett prosjekt om gangen. Det baller på seg  ;D

Arild
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Mats Averkvist

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 9 ganger
  • Svenske fremfor alt annet!
« Svar #6 på: 14.11. 2007 09:37 »
Ellers så tenkte jeg først at "nå blir Mats blank i blikket osv.", men hva skjer? Han kommer her og sier at Norge hadde en bedre utgave!  :o

Japp, sånn er det... Vi var først... som allti...  wOOt  og da dere skaffet deres bomber viste det seg at hjulet (les: innbrettbart landstell) akkurat hadde blitt oppfunnet.

Den "svenske" interiørgrønne fargen likner veldig mye på Hu 78, men ikke like bleik... =noe gulere slik som på bilde her:

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #7 på: 14.11. 2007 10:04 »
Ja. Hva skal man ta først.
Jo: den fargen er nær nok Humbrol 78 til at jeg går for det. Igjen. Og det blir vel til at jeg prøver å finne humbrol-ekvivalenter til svenskens Tamiya-uppgifter. Takk.
Og det var da som helvete at denne legeringa til Eduard er ekkel å lodde. Jeg som nesten var på vei til jernvara for å skaffe loddebolt, tinn og flux.
For vi kan vel regne med at det var Eduard som lagde fotoetsen for MPM? Her er det prepainted-greier også, og det er vel ikke så mange som driver med det der nede.

Og dette med at jeg aldri bygger to fly samtidig medfører ikke riktighet. Jeg starta på Sverdfisken midtveis i hvalbygginga da jeg trengte terapi. Og jeg starta på hvalen før jeg var heeelt ferdig med Gothaen.
Dere kommer ikke til å se så mye til denne før italieneren er ferdigmalt. Men jeg trenger noen pauser innimellom all snirklemalinga og alle gangene jeg skal rense sprøyta.

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #8 på: 14.11. 2007 11:05 »
Er det noen som har sett om lodding og varme føkker opp de prepaintede etsabitene?
Ellers ser det jo helt greit ut så langt. Skal sende ned den der etsa folde-folderen.

K
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 14.11. 2007 11:11 »
Har ingen planer om å fyre opp de prepainta tingene, nei. 
Det er bare dashbordet og en sånn svart boks i cockpit som ligner en del på varmeapparatseksjonen i Volvoen min. Kanskje bruke 5-minuttepoxy på dette. Og så setebeltene da...
Men den der MG-ringen med sete hengende under er veldig fristende å lodde, for jeg tror den garantert flakser i tusen bitar hvis svenskebomberen hiver seg i et umotivert tørrstup utfor arbeidsbenken.
Send gjerne bøyedingsen ja takk.  :praise:

Trgr

• Pest og en plage
« Svar #10 på: 14.11. 2007 11:14 »
Hvorfor kan du ikke bruke superlim? Snakk om å gjøre ting komplisert. Lim greia med superlim, hell på litt superlim inni boksen og kjør på med kicker. Det holder i lange baner.

K
Si alle etter meg:

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #11 på: 14.11. 2007 11:19 »
Jadajada. Du har nok rett. Jeg har rota bort det tyktflytende superlimet, og hadde et jækla styr i går med det tyntflytende. Sistnevnte er mye vanskeligere å bruke, fordi det tørker altfor fort og ikke vil legge seg der jeg prøver å legge det. (Roy forsøkte en gang å lære meg at jo tynnere superlim jo bedre, men jeg har lærevegring på akkurat dette.)

Trgr

• Pest og en plage
« Svar #12 på: 14.11. 2007 11:21 »
Hiv litt kicker på delen først og finn en måte å helle litt superlim rett på. Det tørker så fort at det ikke vil trekke inn på feil sted.

K
Si alle etter meg:

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
« Svar #13 på: 14.11. 2007 11:36 »
Hvorfor kan du ikke bruke superlim?

Fordi superlim ikke tåler en dritt, når alt kommer til alt? Nå har jeg ikke sett delene Torgeir skal føye sammen, men det er en rekke situasjoner der limt superets kan være en kilde til grenseløs frustrasjon. Som dog kan minimeres om man har muligheten til å sette ting sammen senest mulig, og på en slik måte at det ikke er utsatt for stress i det videre arbeidet.

Lodding av farget fotoets har jeg aldri prøvd, men jeg har en forestilling om at det kan være litt risky.

På en annen side, så har jeg sjeldent latt meg friste til å lodde fotoets til fly. Dette fordi delene ofte skal rett på plasten, eller er så pittesmå at det bare blir knot.

På atter en annen side, så er det relativt sjelden jeg har brukt fotoets på fly i det hele tatt. Det har vel skjedd et par ganger bare.  ::)

Arild
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Sondre Lea

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Plastpoet
« Svar #14 på: 14.11. 2007 12:23 »
Jasså, så du krediterer et bygg til söta bror? Flyet er jo stlig da, men Tre Kronor ser jo helt blære ut wOOt

For tida er jeg betatt av den siste plata til Kent

Trgr

Den får jeg se å skaffe meg. Er'n bra? Har bare hørt den derre "Ingenting" (sangen, ikke Stavanger-gruppa :pinch:) som blir voldtatt på radio'n hele tida, og det er jo ikke akkurat "Du och jag, döden"-kvalitet. Mer i klasse med "Vapen och ammunition".

Erdnos :)
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?