Skrevet av Emne: Skua du sett  (Lest 12198 ganger)

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
Skua du sett
« på: 29.06. 2007 02:00 »
Ny byggetråd under oppseiling. Jeg vet det er en annen Skuablogg ute og går grunnlagt av en viss bergenser, men jeg er nå så sær at jeg helt vil ha min egen byggetråd.
Jeg har tenkt å gjøre en vri og begynne med canopyen denne gangen. Det er etterhvert blitt vanskelig for meg å bygge fly med lukket vindu, siden det er så gøy å lage litt ekstra ut av cockpiten. Og den injeksjonsstøpte og forsåvidt fine hooden i Special Hobby's sett vil selvsagt ikke sitte pent i tilbakestrøket tilstand. Derfor har jeg tenkt å lage en ny og mer fleksibel hood.

Her har jeg satt originalen på en pinne.

Dette flaket her kjøpte jeg på modellsjappa til MPM i Praha i fjor. Tsjekkerne er nok såpass utsatt for råtne østblokkcanopyer at dette er helt standard modellbyggerutstyr der nede. "Do not heat over open flame" står det på den. Særlig.  8)

Tenker dette lyset gir cirka 160 grader celsius som foreskrevet for smelting. Man driver på til det begynner å gjøre vondt i fingertuppene.

Og så trøsker man plasten hardt ned over originalen.

Tja.

Etter en del finklipping med neglesaks og grovrasping med skvadronpinne blir det sånn. Rammene er ikke godt markert i det hele tatt, men jeg har tenkt å lage maskeringer ved å legge Tamiyatape på originalen først. Når jeg har kuttet rundt ramma på den, løfter jeg av tapen og legger den omhyggelig på den nye hooden. Har et visst håp om at dette kan bli OK.

For sikkerhets skyld har jeg bestilt Mushrooms nye bok om Skua og Roc fra Amazon, men nå viser det seg at den ikke er i lager og at den først er ventendes om en måned.  >:( Så jeg veit da fankern hva jeg gjør til da. Noen som har peiling på om boka har masse detaljer av cockpit, eller må jeg klare meg med de bildene som alt er publisert her på forumet? I så tilfelle er det jo bare å kjøre på.

Ellers har jeg jo en CR 42 liggende som jeg kan spikke litt på...

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
Sv: Skua du sett
« Svar #1 på: 29.06. 2007 08:09 »
For sikkerhets skyld har jeg bestilt Mushrooms nye bok om Skua og Roc fra Amazon, men nå viser det seg at den ikke er i lager og at den først er ventendes om en måned.

På Mushrooms egne websider står denne oppført som forthcoming, så det er kanskje ikke rart at Amazone ikke har den.

Men hvorfor bestiller du ikke direkte fra Mushroom ?

Nils

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #2 på: 29.06. 2007 09:29 »
Jo, det er fordi jeg vil spare porto. Jeg har i samme bestilling ønsket meg den nye Osprey-boka på FAA Aces. Den kan jeg jo ikke få fra Mushroom. Men hadde jeg visst (lagt merke til) dette hadde jeg kanskje bestilt annerledes. Den Ospreyboka hadde jeg tenkt meg som sløvelektyre ute på en eller annen øy i havgapet i sommer. Grrmf. Men jeg har jo fremdeles "Skua, the Royal Navy's Dive Bomber".

Denne begynner nå å bli interessant etter noen drepende tørre tekniske innledningskapitler. Forfatteren har friske meninger, og påstår blant annet at Hawker Henley (ufattelig stygt fly), RAFs prosjekterte stupbomber, var et mye bedre alternativ enn Skuaen. Men fordi RAF hatet stupbomberkonseptet, henviste de Henley'en til måltauingstjeneste. Det var forresten derfor de også saboterte utviklingen av bombesikte til Skuaen, ettersom denne ble utviklet mens FAA ennå lå under RAFs administrasjon.

Trgr

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #3 på: 29.06. 2007 09:51 »
Lurt triks med dette plastarket fra MPM :thumb: Det blir litt mer stas med åpne cockpit ja :) Må vel skaffe meg boka du holder på å lese. Står det mye om den operative tjenesten til Skua der? Slo forresten opp Hawker Henley på nett, og du har rett. Det er et utrolig stygt fly :pinch:

Mvh
:) Rune

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #4 på: 29.06. 2007 09:58 »
Det står en del der ja. Har nettopp lest et nokså utførlig kapittel om da de senka Königsberg på Bergen havn, og det er godt illustrert med bilder fra da balja gikk ned. Ikke mye gøy å være ombord der da det smalt, og kapteinen på båten kommer også til orde.

Det går forresten an å bruke andre typer plastark til å lage hood av også. Jeg prøvde først med et flak fra fronten av ei Barbie-eske (de er jo #1%& meg pakka inn som de skulle fraktes til Mars og tilbake disse lekene nå om dagen). Det gikk ikke så dårlig det heller, men jeg foretrakk det tykkere og mer solide resultatet fra tsjekkerflaket. Jeg er ellers overrasket over hvor enkelt det var, for jeg trengte bare tre-fire forsøk før jeg hadde et resultat jeg kunne leve med. Syns faktisk det er mye vanskeligere å strekke sprue til noenlunde jevn tykkelse over mer enn to centimeter.

Nå har jeg dessuten funnet ut at fem-eikers Hurricane/Spitfirehjul er søkk lik de dårlige hjula som er levert i byggesettet. Dermed blir det vel en bestilling til Ultracast etterhvert.

Trgr

Utlogget Jan Roger Hansvoll

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Polish a turd and it is still a turd
« Svar #5 på: 29.06. 2007 10:11 »
Et spørsmål, dette arket, det fester seg vel ikke til masteren? Er det fare for å ødelegge denne, eller smører du den inn med noe før du drar varm plast over den.

JRH
A clear conscience is usually the sign of a bad memory

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #6 på: 29.06. 2007 10:16 »
Jeg prøvde såklart med en skrapcanopy først.
Masteren tok ikke nevneverdig skade, nei. Det vil si: den fikk noen ubetydelig bittesmå tåkeflekker i toppen, og det tror jeg er fra green tac'en som ble lovlig varm på innsida. Innbiller meg at det lar seg fjerne med micromesh eller polervoks hvis jeg går inn for saken.
Ellers var den akkurat like skinnende blank all over etterpå.

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #7 på: 29.06. 2007 12:59 »
Ja det er kanskje like greit å begynne med noen mindre glamorøse ting først, så motivasjonen fortsatt er oppegående når man begynner med det som er morsomt.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Olve Dybvig

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 79 ganger
« Svar #8 på: 29.06. 2007 14:13 »
Det var på tide du begynte din treigballe. (thihi)

For øvrig kan det bemerkes at i Krigsdagboken til Admiral Westküste fra april 1940 så står det nevnt at skuaene som senket Königsberg hadde tyske kors under vingene

Olve
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 29.06. 2007 14:54 »
Tror du på det da?
I boka mi står det at tyskerne først mente å se kors under vingene, men det var nok helst fordi dette var hva de ventet å se. Å se så mange enmotors fiendefly paradere i halvsirkel over Bergen var mildt sagt ikke hva de hadde regnet med. Dermed ble det formodentlig en del "Mein Gott", "SCHNELL", "ACHTUNG" og "Donnerwetter" idet Skuaene begynte å falle ut av formasjon på sterkt urovekkende vis.
Den siste Skuaen kom for øvrig inn ti minutter etter de andre etter å ha blitt adskilt fra formasjonen i en skotsk skybanke. Og selv om Königsberg allerede brant godt med slagside, gjennomførte også den angrepet før den pelte seg hjem.

Utlogget Olve Dybvig

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #10 på: 29.06. 2007 15:45 »
Om jeg tror på det?  Tja, utenkelig er det jo ikke

Forøvrig er det jo intresant at iht Geneve konferansens regler fra 1920 (tror jeg) skulle en nasjons militære fly være tydelig merket og synlig fra alle kanter. Britene hadde jo en vane for å ikke nasjonalitetsmerke flyene sine under av en eller annen merkelig grunn. Noe som er et brudd på denne regelen.
Godt mulig at noen har malt et kors under på Skuaene for å få bedre uforstyrret tid over målet, men også mulig at reflekser og skygger (preshading ?  ;D) har gitt denne effekten. Eller at Doffen gutta skyldte på det for å slippe unna unødvendig kjeft.

Det skal også sies at tyske Krigsdagbøker skrives fortløpende mens kamphandlinger skjer, mens britiske skrives etterpå (mens de norske skrives etter krigen er over)

Så en tysk KTB har relativ høy troverdighet

Olve
« Siste redigering: 29.06. 2007 15:47 av Olve Dybvig »
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Utlogget Anders Nicolaysen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Let´s smoke ´em!
« Svar #11 på: 29.06. 2007 15:50 »

Det skal også sies at tyske Krigsdagbøker skrives fortløpende mens kamphandlinger skjer, mens britiske skrives etterpå (mens de norske skrives etter krigen er over)

Så en tysk KTB har relativ høy troverdighet

Olve

Unnskyld Olve, men hvem setter seg ned og skriver dagbok når man får et bomberegn i hodet og skuta under føttene dine legger seg over på sida?  Sånn "Kjære krigsdagbok. Akkurat nå bråker det noe forferdelig her i Bergen...." wOOt

Anders
« Siste redigering: 29.06. 2007 15:59 av Anders Nicolaysen »
Build what YOU want, the way YOU want to...slowly! (Al  Superczynski/A.Nicolaysen)

Utlogget Olve Dybvig

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #12 på: 29.06. 2007 15:57 »
Et meget enkelt svar på det:

Tyskerne

Og når kamphandlingen var ferdig skrev de en Erfahrungsbericht

Olve
« Siste redigering: 29.06. 2007 16:00 av Olve Dybvig »

Utlogget Anders Nicolaysen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Let´s smoke ´em!
« Svar #13 på: 29.06. 2007 16:05 »
Et meget enkelt svar på det:

Tyskerne
Og når kamphandlingen var ferdig skrev de en Erfahrungsbericht

Olve

M.a.o.: De skrev ikke dagbok "fortløpende mens kamphandlingene skjer", men i en tilstand av sjokk-artet overrumpling en halv times tid etterpå?  ;D

Unnskyld Trgr, nå skal jeg ikke bidra til å avspore tråden din mer med kildekritiske spissfindtligheter.  :praise:

Anders
Build what YOU want, the way YOU want to...slowly! (Al  Superczynski/A.Nicolaysen)

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #14 på: 29.06. 2007 16:25 »
Skal man være litt spissfindig, kan man si at det heter spissfindigheter og ikke "spissfindtligheter".
Den var morsom tenker jeg.  ::)
Jeg kan ellers leve med denne avsporingen. Ennå har ingen begynt å krangle om hvorvidt disse juksekorsene kan ha vært malt med en imitasjon av RLM 21 eller 92.
Det skulle nå ikke forundre meg en pøkk om denne tyske kapteinen noterte underveis hvor bombene landet. Ordnung muss sein.

Trgr