Skrevet av Emne: SKALA. Er det ingen som ser hvilken vei dette går??  (Lest 1003 ganger)

Utlogget Atle Eriksen

• Æresmedlem
  • Forumplager
  • Takket: 2 ganger
Personlig syntes jeg Skala blir dårligere og dårligere for hvert år. Vi er snart tilbake til "gode" gamle dager hvor en kameratgjeng bytter byggesett i swappen og bytter premier på premieutdelingen. Jeg skal ikke utbrodere for mye men gi et godt eksempel på hvordan det IKKE skal gjøres, og ikke tro at jeg er sur eller fornærmet når jeg sier dette men: Jeg har hatt premieutdelingen i , tja 15-20 år snart men brått i 2017 så tok noen andre over denne. For meg er dette helt greit men etter snart 20 år så hadde jeg i det minste regnet med at de ansvarlige kom bort hvor jeg stod og sa ifra til meg at "fra i år så tar andre over" men neida.  Kjør løpet. Drit i det He he. Jeg er bare glad til. Nå kan jeg selv velge når jeg kommer og går så for meg så er det en befrielse selv om jeg har hatt det moro når det stod på. Men...poenget er at hvis dette er måten å drive en inkluderende klubb på så vurderer jeg jeg si takk for meg...hvis det er mulig da..som æresmedlem ::) Jeg mistenker at en eller annen i styret kjører løpet uten å nødvendigvis konferere med øvrig styre og/eller medlemmer. Mulig jeg tar feil. I såfall, korriger meg.
Folkets Hus i Drammen er et middelmådig lokale. Jeg vet det var en "midlertidig løsning" pga streiken for et par år siden, men..det var noe på gang for noen år siden i LetoHallen. Hoteller, men derfra har det vært en bedrøvelig nedtur. Vi får se hva fremtiden bringer....Og hvis noen nye, eller gamle fjes nå tenker at "Han får stille opp å bidra" så kan jeg nevne at jeg har dratt hovedparten av lasset med Landsutstillingen i flere år tidligere og har "pulled my weight" for å si det slik.
Som sagt, jeg er hverken fornærmet eller lei meg men regner med at det er takhøyde for litt kritisk skråblikk på Skala...som jeg da syntes begynner å bli vel "stusselig". Synd egentlig. Jeg treffer noen av mine beste og eldste venner på disse arrangementene.
Håper noen kan komme med innspill og øvrige kommentarer her om innholdet i denne tråden , men vær saklig hvis mulig ;)
Hilsen Atle
« Siste redigering: 08.02. 2018 23:01 av Atle Eriksen »
På projekt bordet:
I could tell you, but then I had to kill you!!

Disse har takket for dette innlegget: Edward H. Valholm

Utlogget Jan Erik Johansen

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 65 ganger
Sv: SKALA. Er det ingen som ser hvilken vei dette går??
« Svar #1 på: 09.02. 2018 00:06 »
Vi har aldri hatt så mye styremøter som de siste to årene, så den teorien din om at enkelte i styret kjører sololøp, kan vel legges død.

Lokaldiskusjonen er oppe hvert år og mye av de flotte ideene er litt vanskelige å gjennomføre all den tid det koster mer penger. Hotell er relativt mye dyrere og skal vi ha foredrag i eget rom er det ekstra, årsmøtet i eget lokale er ekstra osv. Det nåværende styret ønsker ikke å bruke alle midlene på dette ene arrangementet, men også støtte lokale klubber med det de holder på med. Vi er imidlertid hele tiden på utkikk etter alternativer, det kan nevnes at det var et par forslag på forrige årsmøte. Ingen av disse mener styret var et bedre alternativ, dessuten må vi bestemme sted og dato relativt raskt for å ikke ende opp uten lokaler. Men, hvis et flertall av medlemmene ønsker hotell, så er ikke det noe problem, men det medfører en økning i kontingent og en økning i deltakeravgift.

Premieutdeling ja, noen skulle vel ha sagt fra at dommeransvarlig tok det selv, det kan jeg bare beklage at ikke ble gjort.

Dette var vel svar på noe.

:) Janse

Utlogget Atle Eriksen

• Æresmedlem
  • Forumplager
  • Takket: 2 ganger
« Svar #2 på: 09.02. 2018 06:30 »
Takk for svar Janse. 
Det jeg mener er at Skala skal ikke være en "vanlig" modellutstilling men "den" modellutstillingen/konkurransen som forgår i Norge som "alle" vil på. Et arrangement som kan slå litt på stortromma. Eller...er vi en utdøende rase? Utviklingen av Skala i dag kan minne litt om et annet arrangement jeg har vært involvert i i den senere tid hvor vi ønsket å få svensker, dansker og andre langveisfarende til oss så en av medlemmene blåste opp treffet til noe unikt, for så å ikke levere. Det resulterte i at ingen av de få langtreisende gadd å komme tilbake neste år og vi sto på stedet hvil. Ingen utvikling, ingen vekst. Dette er nå lagt på is ettersom jeg forstår. jeg er ikke involvert lenger der. (Nei, det er ikke snakk om Norwegian Challenge men en annen hobby/livsstil jeg har)
Jeg er litt nysgjerrig på utviklingen rundt antall deltagere og modeller på Skala de senere år. Finnes det noen "statistikk"?
På projekt bordet:
I could tell you, but then I had to kill you!!

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 103 ganger
« Svar #3 på: 09.02. 2018 07:58 »
Kunne man faktisk innvende at foreningen har levert "over evne" tidligere i forhold til folketallet, ikke minst takket være ihuga ildsjeler som deg selv, Atle? Jeg er litt i tvil om hvor mye vi kan forvente av en liten forening på en 2-300 sjeler. Prisnivået i vårt land, kombinert med den nokså magre tilfanget av forhandlere som kunne mistenkes å ta turen, tilsier jo at Skala aldri blir et valfartsmål for utlendinger heller.

Min egen kjepphest i IPMS-sammenheng er jo naturligvis forumet, og jeg er mer bekymra for at det skal dø helt ut til "fordel" for fjasboka eller rett og slett ingenting, enn at Skala er litt nedskalert en periode. Forumet har vært en daglig møteplass for mange, og deltakerkurven her er jo også dalende, selv om vi heldigvis har fått noen nye fjes inn.

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
« Svar #4 på: 09.02. 2018 08:22 »
Ambisjonsnivået på Skala vil nok alltid svinge - ut fra enkeltmedlemmers vilje og interesse til å bruke sin fritid på arrangementet. Det er bedre å gjennomføre på et moderat nivå enn å legge lista høyt, og så sprekke. Jeg skal ikke være mindre beskjeden enn å si at jeg var med på et av løftene på Landskonkurransen i sin tid (det har vært flere, og større løft etter det), Og det var både inspirerende og gøy. Men det tok både tid og krefter, og alt har sin tid. Det var vel da vi fikk inn deg som premieutdeler, Atle. Dette hevder jeg var et av de vellykkede grepene dengang. Ingen har selvsagt "rett" på å beholde en rolle i all evighet, men at bytte av premieutdeler ikke ble kommunisert med deg på forhånd, tolker jeg mest som dårlig ... kommunikasjon.

Å arrangere Skala koster penger. Å sette opp medlemskontingent for å dekke kostnader med Skala mener jeg er feil vei å gå. Økt medlemsavgift kan forsvares når det kommer alle medlemmene tilgode. Det er ikke alle medlemmer som drar på Skala. Dette (og andre) arrangementer bør betales av de som faktisk deltar (enten som uystiller eller publikum). Ved å øke medlemskontingenten for medlemmer som ikke får noe igjen for pengene tror jeg vi risikerer at flere melder seg ut av IPMS, og da sitter vi jo igjen med mindre inntekter...

Nils

Utlogget Jan Erik Johansen

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 65 ganger
« Svar #5 på: 09.02. 2018 14:13 »
Litt om selve utviklingen av Skala. Siste året i Letohallen, 2014, nådde vi ikke opp med antall leide rom og arrangementet kostet IPMS kr 31 900,-, eller underskuddet var så stort om dere vil. Året etter var vi på Hotell i Drammen, kostnaden (underskuddet) ble kr 32 000,-.
2016 ble det mye rot på grunn av streik, og vi fikk flyttet arrangementet til Folkets Hus, underskudd/kostnad ble kr 6 600,-.
2017 ble arrangert i Folkets hus, uten streik og slikt, ser ut til å koste oss ca kr 2 000,-.

Antall utstilte modeller er nok gått en del ned, spesielt bilklassene har falt kraftig i deltakelse.

Styret har brukt det vi sparer til å sende ut en kalender. Kontingenten ble satt ned. Årsmøtet har også vedtatt at all annen produksjon av PreSkala og Limtuben skal sendes elektronisk (pdf). En ulempe med det, er at vi fortsatt har en mengde medlemmer (70+) som ikke har eller har oppgitt e-postadresse.

Vi har i dag 244 medlemmer, som i løpet av et kalenderår er med på å arrangere byggekvelder hver måned rundt om i landet, Skala, Southern Challenge og Østkonken. Og flere er i tillegg med på arrangementet Norwegian Challenge.

Alt i alt så får vi til en del med beskjedne kostnader. Skal vi inn i hotellverdenen igjen med Skala, og i tillegg ikke skal belaste de medlemmene som ikke deltar, vil fort kostnaden for deltakerne komme opp i minimum kr 800,-. Vi har sterkt begrensede muligheter for å tjene penger på aktiviteter på et hotell, de tillater neppe vaffelsalg og slikt.

Frem til 2013 bidro også Smallsize/Hobbyland med ganske store summer til å sponse LU/Skala, men har ikke deltatt som sponsor de siste årene.

Leto-hallen hadde gratis lokaler hvis vi hadde en antall overnattinger, men det var mye misnøye med de lokalene der, og det var også vanskelig å få datoer som vi ønsket, da det er veldig mange som bruker Leto-hallen. Vi finner neppe hoteller som gir samme betingelser.

:) Janse

Utlogget Jørgen Faret

• Styret
  • Seriøst ivrig
  • Takket: 16 ganger
  • 1+1=3
« Svar #6 på: 09.02. 2018 14:47 »
Flott at du engasjerer deg og deler dine meninger med oss Atle.
Personlig er ikke jeg heller så fornøyd med Folkets Hus, men det er som nevnt noen økonomiske forutsetninger som må på plass.
Som styremedlem blir jeg flau når jeg hører din opplevelse ending av premieutdelingen i 2017. Det skulle vi i styret håndtert bedre.
Æresmedlemskap kan sies opp, men jeg håper du velger å fortsette.  :)

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 98 ganger
« Svar #7 på: 09.02. 2018 21:53 »
Siden jeg som dommeransvarlig har blitt nevnt flere ganger så har jeg et behov for å forsvare meg.

Neida. Shit happens.

Som IPMS-medlem har jeg derimot noen meninger. Uten at det nødvendigvis endrer på noen ting som helst.

Da jeg begynte å være med på Landskonkurransen på begynnelsen av 90-tallet så oppdaget jeg en relativt lukket og klikkete gjeng som tydeligvis hadde vanket sammen lenge. Det var vanskelig å komme inn.
Så ble jeg en del av dette miljøet og begynte å ta ansvar. Og kjente at jeg var med i gjengen.
Så fikk vi beskjed om at vi var en relativt lukket og klikkete gjeng som tydeligvis hadde vanket sammen lenge. Så vi prøvde å gjøre noe med det, for sånt ville vi vel ikke ha på oss at vi var.
Så ble jeg lei av å vanke i en klikket og lukkete gjeng og så kjente jeg at jeg måtte ha luft.
Nå er jeg igjen en del av den klikkete og lukkelege gjengen som ikke slipper folk inn og som ekskluderer og som ikke gjør nok for å inkludere osv osv.

Dette er syklisk - om ikke rytmisk syklisk. Vi har en hobby som er nesten utelukkende solitær i utførelsen. Vi har alle vår approach til bygginga - og sjøl vi som har noenlunde samme interessefelt opererer for oss sjøl innafor emnet. Jeg kan navngi 10 personer som har samme flyinteresse som meg men som er dritlei av at jeg snakker om tyske fly i Norge - eller utenlandske flykræsj i Norge.

At vi klarer å holde liv en klubb med 233 medlemmer er jo egentlig ganske fantastisk.

Så når ønsket om å forbedre Skala (igjen) kommer så er det et så gigantisk løft som kreves - at da trenger vi nytt blod, ikke bare de/oss som orker å "dra lasset" for fellesskapet.

Statistikk? Jeg tror at hvis du sjekker etter så har det gått opp og ned siden tidenes morgen. Det meste modeller vi har hatt var over 500, men det var når vi ba alle om å ta med alle modellene de hadde bygget - for å ha en utstilling. Resten av tida har vi dillet mellom 150 og 250 stort sett hvert år - og jeg tror ikke det var så annerledes før. Bortsett fra at bilbyggerne har stukket av.

Hva jeg egentlig ville si? Joda, Atle sitt innlegg er på sin plass. Vi bør nok gjøre noe. Vi bør finne nye og fine lokaler som koster ikkeno og vi bør ha et hotell rett ved siden av og vi bør få inn kule foredragsholdere, vi må passe på de unge slik at de ikke blir alkoholpåvirket og vi må være rause og inkluderende. Alt det bør vi være. Men da bør vi være flere enn de 8 usual suspects som bidrar år ut og år inn.

Oppfordringen blir altså til folket rundt der: Step up. Ta ansvar, ta på deg oppgaver. Ikke bare vent til noen ber deg om å yte noe. Fortsetter vi som før så blir det sånn som før.

Kyrre
Dommeransvarlig og premieutdeler 2017.
Dommeransvarlig 2018. Sikkert premieutdeler også, hvis ikke noen andre stepper up og tar det ansvaret.
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 50 ganger
« Svar #8 på: 09.02. 2018 22:15 »
Mange fornuftige tanker her. Er enig i det meste - stort sett. Først og fremst vil jeg rette en stor takk til styret i IPMS Norge som holder liv i foreningen, og som sørger for at det faktisk blir SKALA i år også. Det er ingen selvfølge.

Arild nevnte også at forumet her så vidt går rundt. Det er vel noe med at alt har sin tid. Det er vel større aktivitet på Facebook-siden, med for meg mange nye navn. Og det er jo bra - at det kommer inn "nytt blod".

Ragnar ;)

Utlogget Leif Haga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
  • carpetcrawler
« Svar #9 på: 10.02. 2018 10:18 »
Nå er jeg ikke så aktiv i IPMS lenger,men jeg betaler kontingenten så jeg kan sitte med følelsen av å være innafor !
Jeg var med i styre og stell på den tiden da vi tok Skala fra bakrommet og inn i de fine salongene.
Første året på Olavsgaard gikk veldig bra,men året etter fikk vi litt hybris og gikk all in. Det kostet alt for mye og det krevde alt for mye av de av oss som styrte og stelte.
Foreningen er alt for liten til å kunne få til gode avtaler med hoteller og som vi da,og alle styrer etter oss har erfart er at fine lokaler koster.
Så at Skala blir avholdt i litt lugubre lokaler er bedre enn å tømme kassa på et mer snasent sted.
Styret har ingen lett oppgave med Skala i og med att medlemmene er spredt utover det ganske land og  kan regne med at kanskje bare 50 pers har mulighet til å stille.
Så selv om det har gått litt "nedover"  så er jeg imponert over at styret får til Skala år etter år. :thumb: :thumb:

Leif
In the beginning,vambo rool

Utlogget Thor A. Granheim

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 4 ganger
« Svar #10 på: 17.02. 2018 12:16 »
Heisann.

Nå har jeg stort sett vært lite på forumet den siste tiden pga flytting og oppussing av hus.
Men for min del så har faktisk Skala blitt nedprioritert pga av at jeg syns det er helt unødvendig og ha dette over to dager når det er såpass lite modeller. Du kikker over modeller og prater med venner og kjente i løpet av få timer, resten er faktisk kjedelig venting frem til premie utdeling som gjerne ikke er før kl 14 eller 15 neste dag. Dette kunne fint vært avholdt på en dag (lørdag) med premie utdeling og felles spising på kvelden f.eks 1900.  Tror ikke det hadde blitt færre utstillere eller folk som overnatter(og overnatting syns jeg heller ikke bør være innblandet i skala problematikken).
Og det med frafall på bil er jeg usikker på, men den klasse løsningen som er nå hjelper ikke på tror jeg, se bare på NC hvor det i 2017 var ca 200 utstilte biler/lastebiler.  Hva kan Skala gjøre for og få det bedre?
Men en brannfakkel fra meg er at jeg sitter med en følelse av at ipms er en klubb for flybyggere(misfortå meg rett jeg liker fly også)...hvor har det blitt av panser og bil?

Basic before details.....!

Perfect to scale may not always look correct to the naked eye!

Disse har takket for dette innlegget: Stian Svendsen, Ronny Øygard

Utlogget Stian Svendsen

• Administrator
  • Pest og en plage
  • Takket: 55 ganger
« Svar #11 på: 17.02. 2018 17:13 »
Jeg tror Arild er inne på noe her, at det kanskje har levert over hva man kan forvente. Og at man ikke kan forvente en slik ny høyde.
Men samtidig har også jeg og følelsen av at det er noe rart med hele Skala.
Har en nesten lik opplevelse som Atle, og det var vel første året i Drammen, da ble jeg spurt om å være dommer, fikk en tid det skulle gjenomføres. Hadde ikke annet å bidra med, men dro ned for å bidra med bedøming i hvertfall. Da viste det seg at de alt hadde gjenomført, uten å gi noen lyd om dette.

Anyway water under bridge, eller noe slikt.

Jeg tror at lokaler, lokasjon og mangfold av modeller og selgere er en av kanskje mange nøkler. Men hove nøklene.
En dagers med avslutning på kvelden, kan kanskje være en løsning frem til vi er oppe på et annet nivå.
Også er det nok viktig at man ikke føler seg stuet inn i et hjørne, slik følse gir Folketshus meg. Drammen er en knall lokasjon, selv om jeg savner Letohallen med walk in muligher. Negative med Drammen, er parkering, men det er jeg redd vi vil få i alle bykjerner og kort vei til tog.

Derimot føler jeg ikke at Folketshus er stedet altså, selv om jeg ser poenget med økonomi!

En annen ting, som slår meg, er at når vi var på høyden, bidro flere. Noen satt å delegerte ut de minste oppgaver, dette tror jeg er smart.
Da fordeler man belastningen.
Flere føler at man er en del av Skala.
Og flere vil automatisk komme.
Husker et år var jeg ansvarlig for å sette opp og ned lydanlegget og fotgrafering, ikke alene, men heller ikke mer.

Tror og det er viktig at vi snart skjønner at vi er Nordmenn, de fleste av oss må bli spurt om å hjelpe, eller i hvertfall bli vist tydlig hvor det er behov for hjelp. Med spesifikke oppgaver.

Som Arild også nevner, jeg tror forumet er det viktigste IPMS Norge har, og jeg er også redd for at det skal dø ut. Om forumet lever, tror jeg at resten av foreningen og Skala vil blomstre.
For meg er forumet viktigere enn kalendre, preSKALA og Limtuben. Alt det kan løses meg en kombo av hjemmeside, forum og en aktiv FB side (ikke gruppe).
Kast penger på en dra og slipp forum løsning, server space og Skala. Det er hva som er viktig for IPMS Norge etter min mening.

Og alle bilfolka stakk ikke, det er for enkelt å si at de bare stakk. Har snakket med flere av de på NC og i Sverige, og de opplever IPMS som en flybygger forening, både styrt og med fokus på. Klart dette er opp til alle oss å forandre på. Og jeg setter like my pris på flybyggere , som panser og bilbyggere. Så ikke ment som et angrep på de.

Sorry for langt innlegg, jeg har ikke alle svarene. Men jeg hører litt hva som blir sagt. Man ber ofte folk bidra, men ikke alle har mulighet til det, det er ikke det samme som at de ikke ser feil.

Håper vi alle kan bidra for samholdet.
« Siste redigering: 17.02. 2018 17:40 av Stian Svendsen »
mvh Stian

Disse har takket for dette innlegget: Thor A. Granheim

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 198 ganger
« Svar #12 på: 17.02. 2018 20:32 »
1: Å gjøre Skala til en endagssak er jeg imot. Jeg tror dette vil føre til at det kommer færre deltagere fra langt avsted. De som bor på det sentrale Østlandet møtes kanskje flere ganger i året, og er ferdigprata på en ettermiddag. Men når du møter venner som du kanskje bare ser en gang i året blir en dag for lite til å rekke å sosialisere tilstrekkelig.
2: Hvis klasseinndelinga på bil er turn off kan kanskje styret ta en sjefsavgjørelse og endre det slik at det ligner mer på andre og mer populære konkurranser for bilfolket. Det trenger vel ikke være mer byråkratisk enn det?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 98 ganger
« Svar #13 på: 17.02. 2018 21:12 »
1: Å gjøre Skala til en endagssak er jeg imot. Jeg tror dette vil føre til at det kommer færre deltagere fra langt avsted. De som bor på det sentrale Østlandet møtes kanskje flere ganger i året, og er ferdigprata på en ettermiddag. Men når du møter venner som du kanskje bare ser en gang i året blir en dag for lite til å rekke å sosialisere tilstrekkelig.
2: Hvis klasseinndelinga på bil er turn off kan kanskje styret ta en sjefsavgjørelse og endre det slik at det ligner mer på andre og mer populære konkurranser for bilfolket. Det trenger vel ikke være mer byråkratisk enn det?

La oss ta hele gjennomgangen en gang til, da. Bilfolket kan få nye klasser. Panzer kan få panzerdømming, med poeng og en haug medaljer. Forslag til årsmøtet:
1. Ny Skalakommité. Mandat: Finne ny form på Skala.
2. Ny konkurransekommité. Mandat: Lage nye konkurranseregler.

Det er jo sånn vi holder på, med endringer, hvert 5-10. år. På tide å prøve igjen.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 198 ganger
« Svar #14 på: 17.02. 2018 22:46 »
Hvis du vil at ingenting skal skje: sett ned en komité! Nei til komite. Ja til autoritær styreavgjørelse og minst mulig kverulering.

Disse har takket for dette innlegget: Leif Haga, Espen Andreas Hoff