Skrevet av Emne: Selvgjort er velgjort, Eduard Se.5a 1/48  (Lest 338 ganger)

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
Selvgjort er velgjort, Eduard Se.5a 1/48
« på: 12.12. 2017 22:30 »

Det er på tide å starte byggetråden for et ganske eksklusivt gruppebygg. Dette settet ble produsert under den «åpne dagen» Novemberfest hos Eduard for et par uker siden. Det finnes ikke i flere eksemplarer enn det var deltagere, altså rundt 140.

Her er altså spruen som jeg egenhendig har trykka på knappen for å støpe, og som jeg henta ut av maskina mens den ennå var varm.

Her ser vi tre av de andre deltagerne på gruppebygget under produksjonsprosessen. Panzerbygger Faret fra Vågsbygd klipper «navlestrengen» på støperamma mens Brantenberg og Hauptbahnhof Ingebrethsen følger med.

Fabrikkpersonalet hjelper til med kvalitetskontrollen. Synd det aktuelle settet aldri vil bli ferdig...

Hauptbahnhof spør noen av de polske deltagerne om de kjenner til fylleflyvningsuhellet med en polsk mig 29 på Sola i 2005.

Den femte deltageren herfra, best kjent som figurbygger, gamer og psykiatriansatt. Her imponeres han av det sovjetiskinspirete HMS-utstyret i fotoetsavdelingen.

Vi fikk også prøve dekaltrykkeriet.

Her er den ene dekalmuligheten. En tsjekkisk skjønnhet.

Og dette er den andre. En fransk ballerina. Det blir nok denne jeg går for.

Underveis med snekring etter vanlig oppskrift.

Like før sammenklasking.

Farvel til interiøret.

Hvem av disse typene blir den neste til å poste byggebilder, eller kanskje bilder fra fabrikkbesøket? Følg med.

Sent from my iPhone using Tapatalk
« Siste redigering: 12.12. 2017 22:36 av torgeir eikeland »

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
Sv: Selvgjort er velgjort, Eduard Se.5a 1/48
« Svar #1 på: 12.12. 2017 22:45 »
På det siste bildet er det noen som tenker, subliminalt: Hmm ... Det er liksom noe som mangler, til tross for en fantastisk dag i den hellige gral ...
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #2 på: 12.12. 2017 22:54 »
På det siste bildet er det noen som tenker, subliminalt: Hmm ... Det er liksom noe som mangler, til tross for en fantastisk dag i den hellige gral ...
Det er noen som har rota bort byggesettet sitt med andre ord. Gjett hvem!

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 48 ganger
« Svar #3 på: 12.12. 2017 23:02 »
Ser ut til å ha vært en fin tur! Og interiøret til den SE.5a'en ser veldig lekker ut. Bra jobba så langt, Torgeir!

Ragnar

Innlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #4 på: 12.12. 2017 23:07 »
«Unholy trinity in the Holy land» tenkte jeg på det siste bildet... Nuvel, det blir rett spanande å fylgje med og Se. (5a). Du har taket på treinteriør.

• Pest og en plage
« Svar #5 på: 12.12. 2017 23:18 »
Joda, vi hadde jo alle med mobilen ...

Et sted var det farlig laserlys, så Kim MÅTTE ha beskyttelsesbriller. For oss andre gikk det visst helt fint uten.

Dekaltrykking. Pass fingra!

Etsing på gang

Støpeformer i aluminium. Øyet ble stort og vått.

Noen ble sjokkerte. Kim var ikke så flink til å presse plast, første forsøk ble kassert.

Kim mente han reiste alene. Vet ikke hva han mente med det.

« Siste redigering: 13.12. 2017 09:24 av Kyrre Ingebrethsen »
Si alle etter meg:

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #6 på: 12.12. 2017 23:54 »
Stoepeformene er i aluminium???  Hadde trodd de ville vaere i staal for aa vare lengst mulig.  Interessante bilder og kunnskaper dere fikk med dere.  Hoeres ut som en fornoeyelig opplevelse.

Fin tre-effekt - du har taket paa dette.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #7 på: 13.12. 2017 01:03 »
Takk for trekompliment.
Og ja: Formene er i aluminium fordi de ikke lager på langt nær mange nok sett til å forsvare kostnaden ved å bruke stål. Sa de.

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #8 på: 13.12. 2017 08:16 »
Interessant...  En formmaker jeg pratet med (i profesjonell oeyemed) for en stund siden sa at aluminiumsformer var gode for omlag ti tusen "skudd", og jeg ville tro de har laget mer enn det av Spitfire'ne.  Det var riktignok deler for bilproduksjon slik som doerhaandtak og slikt, saa materialene og krav til finish er noe hoeyere enn et byggesett som likevel skal bearbeides.

Jens

Sekterisk IPMS koryfe.

• Pest og en plage
« Svar #9 på: 13.12. 2017 08:52 »
De hadde mange stålformer også, men det var tydelig at de gjorde noen vurderinger rundt "bang for the bucks". Jeg husker ikke prisforskjellen, men man kan jo også produsere nye former hvis gamle er slitt. Med dagens CAD-løsninger er det en relativt enkel sak.
Dette med former var interessant, for de måtte også ta hensyn til varmefordeling. Faktisk var jo alt interessant.

En fascinerende ting var at det var svært få arbeidere som kunne engelsk, selv de unge folka. Vår guide snakket flytende. Hun måtte oversette nesten alt som ble sagt - både fra besøkende og arbeidere. Det er litt spesielt, med tanke på hvor mye av dokumentasjon og verktøy som har engelsk som arbeidsspråk.

Kyrre
Si alle etter meg:

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #10 på: 13.12. 2017 09:07 »
De hadde mange stålformer også, men det var tydelig at de gjorde noen vurderinger rundt "bang for the bucks". Jeg husker ikke prisforskjellen, men man kan jo også produsere nye former hvis gamle er slitt. Med dagens CAD-løsninger er det en relativt enkel sak.
Dette med former var interessant, for de måtte også ta hensyn til varmefordeling. Faktisk var jo alt interessant.

En fascinerende ting var at det var svært få arbeidere som kunne engelsk, selv de unge folka. Vår guide snakket flytende. Hun måtte oversette nesten alt som ble sagt - både fra besøkende og arbeidere. Det er litt spesielt, med tanke på hvor mye av dokumentasjon og verktøy som har engelsk som arbeidsspråk.

Kyrre

Guiden, ja. Det hersket generell enighet i delegasjonen om at vi var tilfreds med tildelingen av guide (t.v. på bildet).
Visse trønderske lesere vil kanskje også bite (pun intended) seg fast i tigerstripene hun er iført.

« Siste redigering: 13.12. 2017 09:09 av torgeir eikeland »

Disse har takket for dette innlegget: Espen Andreas Hoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #11 på: 13.12. 2017 09:11 »
Varmefordeling ja...der har aluminium en fordel, og nevnte formmaker viste et aluminiumsverktoey som ble kjoert uten kjoeling.  Dvs, ingen kanaler i verktoeyet for kjoelevann.  Staalformer trenger kjoelekanaler og de maa rutes slik at man faar jevn kjoeling/fordeling av varmen, og man kan ikke legge utstoeterpinner i veien for kjoelekanalene, men samtidig maa man legge pinnene der de effektivt kan trykke ut stoepen.  Det ble kanskje noen aha-opplevelser naar det gjelder sproeytestoeping under dette besoeket?:)

Jens

Sekterisk IPMS koryfe.

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 150 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #12 på: 13.12. 2017 10:52 »
Takk for reportasjen!

Selvgjort er velgjort, ser det ut til, med hensyn til modellen.

Einar S

Utlogget Espen Andreas Hoff

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 77 ganger
« Svar #13 på: 14.12. 2017 00:36 »

Kyrre

Guiden, ja. Det hersket generell enighet i delegasjonen om at vi var tilfreds med tildelingen av guide (t.v. på bildet).
Visse trønderske lesere vil kanskje også bite (pun intended) seg fast i tigerstripene hun er iført.

Det finnes veldig mange Trøndere, er det noen du spesielt har i tankene?

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #14 på: 14.12. 2017 09:24 »
Det finnes veldig mange Trøndere, er det noen du spesielt har i tankene?
Ja. Men jeg er sikker på at de(n) det gjelder vil forstå hvem jeg snakker om.