Skrevet av Emne: Norsk tøffelkriger fra Island 1/72 Special Hobby  (Lest 1070 ganger)

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
Sv: Norsk tøffelkriger fra Island 1/72 Special Hobby
« Svar #30 på: 29.12. 2017 10:59 »
Splittflagget til Special Hobby mangler jo også tunge, så det ville ikke vært helt korrekt selv om trykken hadde vært prima.

Jeg har gitt ut splittflagg i bøtter og spann. Men det er også enkelt å lage fra scratch ut fra dekalark i rød (brun) hvit og blå.

Det er interessant at du har malt modellen i "puke & slime" samtidig som du bruker de farbrikkpåførte flynumrene. Cato skriver at «Northrop-flyene som kom til Island … hadde fortsatt den originale kamuflasjemalingen fra fabrikken». Og videre at «... det kom pålegg om å male flyene om i Coastal Commands egne kamuflasjefarger, det såkalte Temperate Sea scheme».

Nils

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
« Svar #31 på: 29.12. 2017 16:33 »
Splittflagget til Special Hobby mangler jo også tunge, så det ville ikke vært helt korrekt selv om trykken hadde vært prima.

Jeg har gitt ut splittflagg i bøtter og spann. Men det er også enkelt å lage fra scratch ut fra dekalark i rød (brun) hvit og blå.

Det er interessant at du har malt modellen i "puke & slime" samtidig som du bruker de farbrikkpåførte flynumrene. Cato skriver at «Northrop-flyene som kom til Island … hadde fortsatt den originale kamuflasjemalingen fra fabrikken». Og videre at «... det kom pålegg om å male flyene om i Coastal Commands egne kamuflasjefarger, det såkalte Temperate Sea scheme».

Nils
Må si dette er betenkelig informasjon.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #32 på: 29.12. 2017 17:09 »
Reed-Olsen skriver for øvrig at det først kom pålegg om å male over de norske flaggstripene for å påføre britiske rundeller i stedet, og at de norske mannskapene nektet å gjøre dette selv.
Så noe ommaling må ha funnet sted før den fremstod i denne drakten med 21-tallet. Spørsmålet et hvor mye.

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
« Svar #33 på: 29.12. 2017 18:30 »
Pålegget om britisk nasjonalitetsmerking var nok mest prekært da flyene ankom Island. Det var neppe særlig smart å fly rundt i ukjente fly med merking som lett kunne forveksles med tyske bjelkekors. De norske mannskapene ble nok nødt til å gjøre denne jobben selv. Det ble lovet pryl til den første som malte over de norske flaggstripene, men dette ble løst ved at skvadronsjefen selv tok de første malingsstrøkene - det var ingen som turte å gå løs på ham.

Jeg har til nå forfektet en teori om at kun nasjonalitetsmerkene ble malt i første runde, og at kamuflasjefarger og endring til GS-kode skjedde samtidig. Når jeg nå studerer enkelte fargebilder fra Island så ser jeg fly som jeg tolker å være "puke & slime", og med sorte GS-koder. Men flere av bildene viser tydelig at flyene har overmalte flynumre under GS-kodene. Så det kan jaggu være at kamuflasjefarger og nasjonalitetsmerker ble malt samtidig. (I så fall er modellen din "reddet").

Jeg skulle gjerne hatt mere informasjon rundt dette. Eller gjort et systematisk dypdykk i hva som allerede finnes av informasjon. Og ikke minst, hvilke farger ble flyene malt i på fabrikken? For det var tydeligvis ikke EDSG/DSG/Sky.

Nils
« Siste redigering: 29.12. 2017 18:31 av Nils Mathisrud »

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #34 på: 08.01. 2018 00:45 »

Det begynner å holde nå. Mulig jeg skal blinge ned propellen litt.

Det var en del styr forbundet med å få alle seks hjulene til å berøre bordplata. Det er ikke akkurat sånn at festeanordningene har konkrete festepunkter på flottørene.

Og aller mest knotete var kanskje de etsa vannrorene, med styrekabler og all tingen. Jeg la forresten etsen i eddik før jeg limte den på og lakka den. (Slik det ble foreslått i en annen tråd). Tror det hjalp malingsheften.

Antiskli-belegget ved vingerota kom som helt svarte dekaler, men ble lakka på brungrått jamfør referansebilder.

Og siden jeg ikke kan se antydning til antennetråd på noen av bildene har jeg utelatt dette.

Disse har takket for dette innlegget: Tommy Myrland

Utlogget Jørgen Faret

• Styret
  • Seriøst ivrig
  • Takket: 14 ganger
  • 1+1=3
« Svar #35 på: 08.01. 2018 07:10 »
Vakkert!
Jeg har samme settet liggende i flystasjet, og der tror jeg det blir liggende en stund til.

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #36 på: 08.01. 2018 08:17 »
Den ble stilig! Brukte du splittflagget i settet, eller fant du en erstatning?

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #37 på: 08.01. 2018 09:10 »
Vakkert!
Jeg har samme settet liggende i flystasjet, og der tror jeg det blir liggende en stund til.
Takk. Og for en hedning. Du kan like gjerne gi det bort til verdig trengende med en gang.

Den ble stilig! Brukte du splittflagget i settet, eller fant du en erstatning?
Takk du au. Det du ser er et splittflagg fra et av Vingtors Spitfire-ark i 1/48 (det med diverse MKVb og Hurricane IIB). Tross den angivelige skalaforskjellen var flagget ikke målbart større enn det som kom med byggesettet, men det KAN nok hende det likevel er litt for stort.

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #38 på: 08.01. 2018 10:40 »
Sånn. Nå kan du bygge noe som er gøy, heller.

Kyrre
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 150 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #39 på: 08.01. 2018 10:48 »
Fin tøffelhelt!

Splittflagget var det neppe noen mal for størrelsen på.

Einar S

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #40 på: 08.01. 2018 11:00 »
Sånn. Nå kan du bygge noe som er gøy, heller.

Kyrre
Faretruende korrekt. 1/72 er bare 60 prosent så morsomt som 1/48, og særlig når kvaliteten på settet er sånn passe. Men jeg måtte jo ha en N-3PB likevel.
Nå har guru Cato Guhnfeldt fortalt meg at Special Hobby har vært i kontakt med ham vedrørende en 1/48-versjon som visstnok skal komme i år. Det hadde jo vært tybisk.

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 48 ganger
« Svar #41 på: 08.01. 2018 16:58 »
Ble bra dette her!

Ragnar

Utlogget Kjetil Olsen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 6 ganger
  • Fly og Tysk Panzer
« Svar #42 på: 08.01. 2018 23:58 »
Stødig på hånden, som vanlig. Ble pent! :)