Skrevet av Emne: Hobby Boss SdKfz 222 - Leichter Panzerspähwagen  (Lest 344 ganger)

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
  • Takket: 37 ganger
Kom over denne raringen for en stund siden og tenkte det blir en morsom greie å sette i gang siden jeg har gått inn for å prøve meg på noe annet enn fly.

Selve settet var veldig detaljert med mange deler, selv om den får plass i min håndflate i 1/35 så har Hobby Boss klart å skvise inn motor og hele interiøret selvom nesten ingenting av det synes.

Utordringene med dette sette var egentlig bare å være oppmerksom på å prøve chassiet og se at alle hjulene har kontakt med bakken siden du mest sansynlig vil bygge chassiet og hjulene separate. Ellers så har jeg innsett at det er en kunst å kunne bare stoppe et ferdigprosjekt og la pulver og olje og tynner vekk før det er været ihjel. Den er farget med en blanding av Tamiya sin wooden deck tan og flat yellow.
Don’t grow up, it’s a trap!

Disse har takket for dette innlegget: Kyrre Ingebrethsen

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 110 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
Sv: Hobby Boss SdKfz 222 - Leichter Panzerspähwagen
« Svar #1 på: 25.09. 2017 15:05 »
Knallbra modell :thumb: Du håndterer kjøretøy like godt som fly. Har du hentet inspirasjon fra Mig Jimnez sine metoder? Har bygd denne selv, men da det gamle Tamiya-settet. Den står høyt på lista over prosjekter jeg ønsker å bygge. Du har gitt meg god inspirasjon med denne modellen.

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 83 ganger
« Svar #2 på: 25.09. 2017 16:39 »
Ingen grunn til å skamme seg over denne modellen heller!  :thumb: Veldig bra!

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 145 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #3 på: 25.09. 2017 19:18 »
Flott utført modell ...... og raskt.

Det eneste som ikke overbeviser meg helt, er fargene på spaden.

Har du vurdert å lage en base til modellen?

Einar S
« Siste redigering: 25.09. 2017 21:12 av Einar Sandvik »

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 145 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #4 på: 25.09. 2017 20:59 »
Jeg kan forklare hva jeg mener med fargene på spaden, siden resten av modellen ser så flott ut. Den du har malt ser ut som en aluminiumsspade med svart skaft.

En standard tysk feltspade hadde klarlakkert (?) trehandtak og spadebladet var av stål og var blånert, slik som skytevåpnene var. Den brune riflete ringen nederst på skaftet på feltspaden er for å kunne skru fast spadebladet i vinkel for å kunne bruke spaden som hakke eller grev.

Jeg vil tro at spadene som var spent fast på panservogner var av samme kvalitet som de tunge feltspadene infanteristene gikk og bar på. Etter det lille jeg har funnet av bilder av tyske spader på panservogner, hadde de også skaft av lys trefarge og ganske mørkt blad.

Jeg foreslår følgende farger: Skaftet males "eik" (oak) og bladet males "gunmetall" med litt "steel" på avslitte områder.
« Siste redigering: 26.09. 2017 08:43 av Einar Sandvik »

Utlogget Ronny Øygard

• Forumplager
  • Takket: 7 ganger
  • i siget..
« Svar #5 på: 26.09. 2017 06:19 »
flott modell.
du har også en fin chipping, men noe av chippingen ser ut som den er bare tatt på her og der, som foran ved nummerskiltet så er det chip her og der, som jeg ikke tror ville vært der  ;)
du kunne kanskje være noe mer av undersiden  ;)

Ronny
ELVIS LEVER!!!

Utlogget Jan Erik Kristoffersen

• Nysgjerrig
  • *
  • Takket: 8 ganger
« Svar #6 på: 26.09. 2017 07:33 »
Godt utført modell, er enig med Einar angående spaden. Savner kanskje og mer væring på undersiden, særlig i hjulbrønnene men ellers likte jeg modellen godt :thumb:

Jan Erik
FUBAR

Utlogget Jan Erik Johansen

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 58 ganger
« Svar #7 på: 26.09. 2017 16:58 »
Lekker modell, men har faktisk en del (konstruktive) tilbakemeldinger. Først, ser ut som du har fargeforskjell på tårn, lykter og disse stående greien på skjermene. Lakker på forskjellig tid? Har sett en del bilder fra Afrika-korpset og har aldri sett chipping på det viset på noen vogner. Ser av merkingen at denne vogna skal ha vært grå før den skal ha blitt lakket gul. Slitasjen var da som oftest en slags slipeeffekt fra sand og vind og der mannskap krabbet rundt på vogna. Har veldig sjelden sett chipping på flater på tysk panzer, unntakene er nå de er beskutt av lette våpen. Men da hadde det nok vært hull i denne vogna.

https://no.pinterest.com/pin/65020788349108368/

Understellet var nok mye mer støvete også, lite vaskemuligheter i Afrika.

Men bortsett fra det, en flott vogn, ser ut som talentet ditt strekker seg mye lenger enn fly!!

:) Janse

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
  • Takket: 37 ganger
« Svar #8 på: 26.09. 2017 21:43 »
Mye bra her takk alle sammen!

Rune, Det er korrekt :) jeg så det i et blad for noen år siden, det er samme teknikken jeg har brukt på chipping på fly. Ser nå at de har laget en video om det også, jeg har nok ikke gjort det like nøye. Så på Tamiya-settet også men siden jeg skulle prøve militære kjøretøy så tenkte jeg å prøve ny produsent også og de imponerte med dette settet i hvert fall. Den er så artig at jeg tror jeg bygger flere etterhvert også.

Takk Arild!

Einar, som vanlig utfyllende og grundig info :) Jeg så i manualen og jeg har malt den som det sto der, men du har jo et poeng, det er nok skrivefeil der; spaden er noe jeg kommer til å fikse på. Jeg leker fortsatt med tanken på å bygge diorama og enkle baser, har lyst på alt for mye rart så siden jeg mangler plass akkurat nå må jeg begrense det til bare modellbygging, men absolutt jeg vurderer sterkt å bygge diorama.

Ronny, det er gjort veldig tilfeldig ja. Ser at den kunne vært mere slitt under og og det skal det bli. Takk :)

Jan Erik Kristoffersen, Takk! Det med undersiden skal jeg nok fikse litt på ikke minst hjulbuene.

Jan Erik Johansen, dæven! det var skarpt, jeg selv klarer nesten ikke å se det, siden dette var ordentlig prøveprosjekt så er det faktisk totalt 4 nyanser av den gulfargen og 3 forskjellige oljevask i brun-ish. I tillegg er den pre og post-shadet med tamiya sin xf-72 som jeg brukte for chipping i tre nyanser en vanlig, en blandet med hvit og en blandet med svart, du kan si at jeg er selv overrasket over at den ikke ble mere rotete en den er  :) Vurderte faktisk på et tidspunkt å teste den såkalte hårspraymetoden men så lot jeg vær siden denne var så bitteliten. Og tusen takk for hyggelige ord :)

Jeg har kranglet med en pak-43 Waffenträger fra Trumpeter og den vil forhåpentligvis være klar til maling om ikke lenge så det er mye bra tips å hente herfra.

Don’t grow up, it’s a trap!