Skrevet av Emne: 1/72 EF-10B Skyknight  (Lest 890 ganger)

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 141 ganger
  • Evighet varer lengst.
Sv: 1/72 EF-10B Skyknight
« Svar #15 på: 22.09. 2017 23:10 »
Jeg har ikke peiling på flytypen, men byggeteknisk er dette i alle fall av høy standard.

Einar S

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 40 ganger
« Svar #16 på: 27.09. 2017 22:37 »
Cockpit er nå klar til maling. Den er som sagt et resinprodukt fra Pavla, og er nok ingen høydare når det gjelder kvalitet. Men jeg tror den blir mer enn grei nok under en lukket canopy. Planen er å pluggforme ny canopy, og foreløpig beste forsøk ses til venstre. Har gjort en haug men forsøk, og ingen er 100% vellykket. Det er mulig det hadde vært bedre å forsøke vakuumforming, men det krever mer rigging. Har i grunnen aldri lyktes helt med å vakuumforme canopies, og har som oftest endt opp med pluggforming.

Ragnar :)

Utlogget Espen Andreas Hoff

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 73 ganger
« Svar #17 på: 01.10. 2017 12:59 »
Tror jeg vet hva vakuumering går ut på, men pluggforming?!??
Forøvrig synes jeg cockpit ser helt grei ut 👍
EspenA

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #18 på: 01.10. 2017 15:34 »
Tror jeg vet hva vakuumering går ut på, men pluggforming?!??

Squadron selger egne plastark til formålet. Oppskrift - Heat & Smash - er som følger:

Jeg erfarte at orginalcanopy ikke tålte varmen så godt, få jeg har støpt meg en kopi i Biltema Superepoxy som jeg bruker som mal.

Ragnar ;)

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #19 på: 01.10. 2017 22:51 »
Etter et par nye forsøk med "heat & smash"-metoden fikk jeg et eksemplar som var til å bruke. Vet ikke hvor mange forsøk jeg har gjort, men det er nok et tosifter antall... Siste forsøk ble gjort med noe embalasjeplast, og det funka vel så greit som kjøpeplasten fra Squadron.

Det var mye jobb å få canopyen til å passe bra nok til at den med mild tvang lot seg lime på plass på "rammen". I forbindelse med tilpassingen er det en stor fordel at jeg kar kappet canopyrammen fra kroppshalvdelene og limte de to delene sammen til en hel ramme.

På bildet ser vi i midten orginalcanopy limt sammen, pusset, grunnet og polert, og avstøpningen i superepoksy til høyre.

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 30 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #20 på: 01.10. 2017 23:04 »
Bildene synes helt til Essex:)  Strukturmessig er det noe som skurrer uten at jeg har fakta paa bordet, men de to parallelle rissene du gjorde i forkant av hjulbroennene markerer hovedvingebjelken, og den vil jeg mene med stor sannsynlighet skal vaere ubrutt fra kropp til hengsle.  Mulig det skal vaere slik, men det skurrer som sagt fordi det vil innebaere en svekkelse av en baerende konstruksjon.

Ellers tar jeg av meg hatten for aa slite med Matchbox-settet naar det finnes et nyere og bedre alternativ paa markedet.  Dette blir nok bra til slutt.  Som vanlig.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #21 på: 02.10. 2017 08:59 »
Strukturmessig er det noe som skurrer uten at jeg har fakta paa bordet, men de to parallelle rissene du gjorde i forkant av hjulbroennene markerer hovedvingebjelken, og den vil jeg mene med stor sannsynlighet skal vaere ubrutt fra kropp til hengsle.  Mulig det skal vaere slik, men det skurrer som sagt fordi det vil innebaere en svekkelse av en baerende konstruksjon.

Dette er første gang jeg får tilbakemelding på panellinjer! Har bare risset inn igjen de opphøyde linjene til Matchbox. Skal sjekke dette opp.

Takk for input, Jens!

Ragnar

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #22 på: 03.10. 2017 22:58 »
Nå tror jeg at jeg forstår hva Jens sikter til. Han tenker nok på at vingebjelken må fortsette gjennom hjulbrønnen for at vingen skal beholde styrken. Det forklarer den rare boksen jeg har laget. Den er basert på et bilde jeg engang fant på nettet, men som jeg etter iherdig leting ikke er i stand til å finne igjen. Det ser ut til at det meste av det som finnes av bevarte Skyknights har hovedhjullukene montert igjen - derfor finnes få/ingen detaljbilder av hovedhjulbrønnen på Internett. Men bilder av Skyknights "in service" viser at lukene normalt var åpne. Derfor vil de være åpne på min modell.

Min konklusjon er at det skal være en "boks" foran i hovedhjulsbrønnen, og at dette simpelthen er vingebjelken + overflaten til vingen (brønnen buler ut litt i forhold til vingeoverflaten). Fasongen på "boksen" var feil slik jeg hadde gjort dette opprinnelig. Her har jeg fikset "boksen" til venstre - høyre står for tur.

Så kan man spekulere på hvorfor Douglas lot hjulluken gå forover i en spiss. Jeg har ingen god forklaring. Anyone??

Det er interessant å merke seg at hverken Sword (1/72) eller Czech Models (1/48) har fått med vingebjelken i sine sett.

Ragnar ;)
« Siste redigering: 03.10. 2017 23:03 av Ragnar Eckhoff »

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 30 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #23 på: 03.10. 2017 23:53 »
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #24 på: 09.10. 2017 22:04 »
Sikkert mye interessant å hente i den Ginter-boka, men jeg tror jeg hopper over den i denne omgang.

Har tenkt å satse på dette forbildet:

Det er ikke mange dekaler å få kjøpt til EF-10B i 1/72, men dette flyet er faktisk med på et ark fra PrintScale. Jeg har bestilt dette og fikk det i posten for noen dager siden. Jeg ble skuffet ganske umiddelbart - PrintScale har helt bommet på fonten på tall og bokstaver. Disse skal være av karakteristisk US Navy-type. Etter en del søking på nettet fant jeg faktisk denne fonten tilgjengelig for nedlastisk, og det gjorde det enkelt å lage "artwork" i Word. Her er første utkast, sammen med dekalene fra PrintScale.

Etter tørrprøving av mine "dekaler" skrevet ut på papir, fant jeg ut av "RM" ble for brei til å passe på halen. Etter å ha studert bildene, tror jeg at man har avveket standaden og malt M'en like brei som R'en på flyet (selv om en standard M skal være breiere enn en R).

Jeg har faktisk også funnet et offisielt US Navy dokument som beskriver formatet på tall og bokstaver. Det er fra 1993, men  ut fra bilder ser det ut til at formatet har være uendret i mange årtier. Forholdet mellom høyde og bredde er for de fleste tall og bokstaver 6/4.5, mens det for bla A og M skal være 6/5.5.

Jeg har i etterkant tegnet en ny M "manuelt" i forholdet 6/4.5, og tror nå "RM" skal passe på halen.

Da gjenstår det å få skrevet ut tall og bokstaver på klar dekalfilm med laserskriver.

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #25 på: 10.10. 2017 11:22 »
God research på bokstavene! Dette blir nok bra.

Einar S

Utlogget Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #26 på: 10.10. 2017 21:54 »
God research på bokstavene! Dette blir nok bra.

Takk! Hvis man ser nøye etter kan man se at fonten jeg har ikke brukt ikke matcher merkingen på flyet 100%. Den lille "svingen" i nedre venstre hjørnet på 5-tallet skulle vært dradd litt lenger opp. Det ser ut til at dette gjelder konsekvent for all tall/bokstaver med sånne "svinger". Det er mulig at US Navy har endret spesifikasjonen noe siden 60-tallet. Eller så er ikke fonten helt korrekt. Men det er nok mye på denne modellen som blir mer "feil" enn dette, så det får passere... ;)

Ragnar

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 78 ganger
« Svar #27 på: 14.10. 2017 00:08 »
Det viktigste må vel være at du ikke legger ut alle feilene på et eller annet forum, slik at de som senere får se modellen faktisk legger merke til uregelmessigheter de aldri hadde fått med seg ellers ...

Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #28 på: 14.10. 2017 17:59 »
De fleste er vel ganske glemske.....tror jeg.  :shifty:

Einar S