Skrevet av Emne: Takom Chieftain Mk5/5P  (Lest 504 ganger)

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
  • Takket: 47 ganger
Takom Chieftain Mk5/5P
« på: 14.09. 2017 18:30 »
Det var jo for lenge siden jeg la ut noe her så her er jeg tilbake med en panzer.

Takom sin byggesett ser veldig bra ut fra esken så får tiden vise hvordan den egentlig er, litt for mange deler etter min smak. Jeg overlater hvor nøyaktig den er bygget til panzerekspertene. Det er dekaler til hele syv versjoner og de ser veldig bra og tynne ut, jeg skal nok ikke bygge noen av dem selvom det er en kamuflasje fra Berlin som ser ordentlig utfordrene ut og hadde vært veldig modig å prøve seg på. Fun fact det er er en skrivefeil i dekalene der teksten mangler en prikk og det gjør teksten oversettes til "lenge leve skyer", setter du en prikk til der jeg har satt en rød prikk så oversettes det til "lenge leve Iran", Mulig crewet til denne vogna var veldig glad i regn, ikke vet jeg.

Jeg skal bygge en versjon jeg har noen bilder av. Det blir vogn no 4389 som tilhørte første brigade i 92. panzerdivisjon i den iranske hæren under Iran og Irak-krigen og er malt i gul-grå-ish?!
« Siste redigering: 14.09. 2017 18:57 av Kamran Karimi »
Don’t grow up, it’s a trap!

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
Sv: Takom Chieftain Mk5/5P
« Svar #1 på: 14.09. 2017 18:39 »
Dette ser vi frem til, Kamran! Er antall deler høyt pga beltene, eller har de brukt veldig mange biter på selve vogna også? Jeg pusler selv med et Takom-sett for tiden, og opplever antall deler som moderat i forhold til hva som er blitt normalen i moderne panser-sett. Bortsett fra beltene da, som er mye pell.

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #2 på: 14.09. 2017 18:57 »
Dette ser vi frem til, Kamran! Er antall deler høyt pga beltene, eller har de brukt veldig mange biter på selve vogna også? Jeg pusler selv med et Takom-sett for tiden, og opplever antall deler som moderat i forhold til hva som er blitt normalen i moderne panser-sett. Bortsett fra beltene da, som er mye pell.

Arild :)

Jeg kjenner at jeg skal være litt forsiktig her siden jeg ikke har bygget særlig panzer før men jeg kan si at jeg synes det er voldsomt mange deler på beltet, hver eneste hjul er 5 deler, oppbevaringskassene er gjerne 5 eller 6 deler ellers så er den ganske moderat på deler. For meg så var det mest overdrevede settet Zvezda sin t-90 med litt over 700 deler og så ille er ikke denne her. Hvilken Takom-sett er det du bygger forresten?

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #3 på: 02.10. 2017 18:54 »
Dagens syteinnlegg: dette settet ga meg utfordringer jeg ikke er klar for, for det første så har jo esken fått litt julig hos posten, det kan for det meste fikses, i tillegg manglet det en hel spru(det som er H-spruen hos meg): det kan være irriterende av og til når jeg må lage disse delene selv, i tillegg så virker det som om dette settet helt bevisst ble laget irriterende. I de seks årene jeg bygget ting så er så har tamiya sin Ki-61 1/48 vært det beste settet jeg har vært borti jeg kunne ha skrevet mange sider om hvorfor flere produsenter burde satse på de smarte løsningene tamiya har kommet med, dette fra Takom er nøyaktig det motsatte. Hver eneste boks som er bestående av 4-5 biter må sandes og fylles. Alt for mange biter sitter i spruen med forsiden, gjerne fra 3 eller fire punkter så alt dette må files. For en som meg som liker male-delen av panzer så blir det lett å bare fortsette på noen av de andre tingene jeg holder på med og la Chieftainen blomstre, kansje til våren :)

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
« Svar #4 på: 02.10. 2017 19:04 »
Kjedelige greier! Jeg la merke til noe av det samme på settet jeg holder på med (Flakpanzer Gepard, siden du spurte ;) ), og normalt så er jo de festepunktene du har markert en lur idé, men ikke når de sitter på forsida! Hvor vanskelig hadde det vært for Takom å sette disse på baksida av delen?

Det sagt så har det vært lite å ergres over i "mitt" sett, heldigvis, så jeg blir nok ferdig i år.

At det mangler en hel ramme med deler, var jo dramatisk. Du har vel prøvd å klage til selger?

Arild
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Disse har takket for dette innlegget: Rune Haugen

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
« Svar #5 på: 03.10. 2017 08:11 »
Hiv den. Bygg heller fly.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #6 på: 03.10. 2017 21:38 »
Kjedelige greier! Jeg la merke til noe av det samme på settet jeg holder på med (Flakpanzer Gepard, siden du spurte ;) ), og normalt så er jo de festepunktene du har markert en lur idé, men ikke når de sitter på forsida! Hvor vanskelig hadde det vært for Takom å sette disse på baksida av delen?

Det sagt så har det vært lite å ergres over i "mitt" sett, heldigvis, så jeg blir nok ferdig i år.

At det mangler en hel ramme med deler, var jo dramatisk. Du har vel prøvd å klage til selger?

Arild

Kult, du kan jo legge ut bilder av den vettu ;) ja altså det er det tenker jeg, noen i den fabrikken må ha holdt på med byggesett før, som bygget dette settes før den ble masseprodusert. Selgeren har vært mer en hjelpsom og kunne ikke tilby meg samme settet siden han ikke selger det settet lenger, det var litt kjipt siden jeg hadde lyst til bygge dette settet og siden det mest sannsynlig ikke blir noe av den og jeg hadde litt lyst til å bygge opp stemmningen ettervært som den blir bygget, med vognens historie osv. Kan nå avsløre at det var en tanks min far var artilerist for under iran og irak-krigen dette skulle bli. Tilbake til selgeren så kunne han kunne tilby meg noe annet så da ble det Meng sin T-90 med bulldozer med dioder i fronten :D mere bad ass blir det ikke.

Hiv den. Bygg heller fly.

Det er nok det det dessverre blir, første skal jeg rote meg borti noen biler :)
« Siste redigering: 03.10. 2017 21:41 av Kamran Karimi »

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
« Svar #7 på: 03.10. 2017 22:21 »
Ikke alle som kan bygge vogna pappa var mannskap på, nei! Håper du kan få til en løsning så du kan fullføre prosjektet. (Og det blir alltids et bilde av Geparden etternvert ;) )

Bil? Skal si du er allsidig, og det digger vi! I hvert fall de av oss som ikke er helt enspora  ;D

Blir det behov for blank lakk, eller skal du bygge noe militært?

Arild
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #8 på: 04.10. 2017 08:23 »
Ikke alle som kan bygge vogna pappa var mannskap på, nei! Håper du kan få til en løsning så du kan fullføre prosjektet. (Og det blir alltids et bilde av Geparden etternvert ;) )

Bil? Skal si du er allsidig, og det digger vi! I hvert fall de av oss som ikke er helt enspora  ;D

Blir det behov for blank lakk, eller skal du bygge noe militært?

Arild

Gleder meg 🙂

Det meste skal prøves så nå blir det blank lakk denne gangen.

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
« Svar #9 på: 04.10. 2017 08:51 »
Tøft! Blank lakk er krevende, men jeg er sikker på at du vil fikse det også. Femkamp-kjempere på Skala bør passe seg ;)

Arild
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Morten Brevik

• IPMS Medlem
  • Aktiv
  • Takket: 2 ganger
« Svar #10 på: 04.10. 2017 22:10 »
Har du forsøkt å kontakte Takom via facebooksiden deres. Virker som at mange får ettersendt det spruet de mangler.

Utlogget Kenneth Rørvik

• Aktiv
  • **
  • Takket: 13 ganger
« Svar #11 på: 04.10. 2017 22:26 »
Alt for mange biter sitter i spruen med forsiden,

Kjenner saken - fra Meng sine modeller.

Men, en skarp sideavbiter med "flat" side - av den typen som er populær til elektronikk med lett vinklet bitehode - er fin å ha, hvis man biter forsiktig av langs flaten på delen.  Det fjerner ikke problemet, men reduserer filing/pussing.
--
Det umulige tar bare lenger tid.

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #12 på: 07.10. 2017 11:31 »
Tøft! Blank lakk er krevende, men jeg er sikker på at du vil fikse det også. Femkamp-kjempere på Skala bør passe seg ;)

Arild

Uff, prestasjonsangst 😅

Har du forsøkt å kontakte Takom via facebooksiden deres. Virker som at mange får ettersendt det spruet de mangler.

Har faktisk ikke så takk! det er verdt et forsøk.

Alt for mange biter sitter i spruen med forsiden,

Kjenner saken - fra Meng sine modeller.

Men, en skarp sideavbiter med "flat" side - av den typen som er populær til elektronikk med lett vinklet bitehode - er fin å ha, hvis man biter forsiktig av langs flaten på delen.  Det fjerner ikke problemet, men reduserer filing/pussing.

Har en veldig skarp en. Det er som sagt fult mulig å bygge dette settet selvom den etter min mening lite smart lagt opp på spruene. Det at den mangler en spru er bare bonusen. En bra sideavbiter er en bra investering og på dette settet et must vil jeg påstå.

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #13 på: 05.12. 2017 17:02 »
En stor takk til Morten for tips, ikke minst til Takom. Dette er bra service!

« Siste redigering: 05.12. 2017 17:08 av Kamran Karimi »

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
« Svar #14 på: 05.12. 2017 20:06 »
Hatten av for Takom ja.

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.