Skrevet av Emne: Eduard bf 109-G og E  (Lest 2112 ganger)

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 79 ganger
Sv: Eduard bf 109-G og E
« Svar #60 på: 06.09. 2017 10:06 »
Filtre er i alle fall ikke uvanlig innen panserværing. Man får endog kjøpt ferdig blanda filtre i ulike kulører. Har brukt det sjøl med god effekt tidligere.

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 107 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #61 på: 06.09. 2017 11:01 »
Filtre er i alle fall ikke uvanlig innen panserværing. Man får endog kjøpt ferdig blanda filtre i ulike kulører. Har brukt det sjøl med god effekt tidligere.

Arild :)

Har også brukt filtre. Det er litt det samme effekt som å prikkedøden med masse små prikker av oljemaling for å få en dempet/famlet overflate.

Rune :)

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
  • Takket: 16 ganger
« Svar #62 på: 08.09. 2017 15:04 »
Da er det ferdig for denne gang også. Det som mangler har jeg ikke funnet, bla en kanon og hodestøtte til bf109E, ligger helt sikker på benken et sted.

Tanker:

- Morsomme sett ingen tvil. Småproblemer her og der men ingenting som ikke kan fikses.
-Bf 109G og to sett med resindeler kostet litt over 1000 kroner, kjøpte Eduard sin spitfire med to sett med resindeler til samme pris, er ikke tamiya sin spitfire i 1/32 til samme pris en bedre deal? Har ikke bygget den, men den ser jo veldig bra ut i pakken.
-Om jeg skulle bygge dette igjen så ville jeg nok bare kjøpt en ekstra motor. Radioutstyret er veldig lite synlige, propell, tanken og hjulene i resisettet har rett og slett for bra detaljer i forhold til selve flyet så tanken og hjulene for eks brukte jeg ikke i det hele tatt.
-Hele denne diskusjonen rundt vask og at folk på internett kan faktisk være veldig hyggelig og motiverende  :D
-Også er det litt ting jeg fant og ble anbefalt underveis som funket veldig bra, bla Tamiya sin klarmaling i diverse farger (Enamel) funket veldig bra for maling av lys med pensel. Gir klar og glossy finish.
Humbrol sin oljebaserte maling for maling av wire og underlag for lys med pensel.
Ammo sin Rigging-tråd tar nok kaka. Jeg har tidligere brukt fiskesnor i 0.?? mm, men den må holdes stødig ganske lenge før limen sitter og jeg måtte bytte antenna på noen av flyene jeg har stua etter sommeren fordi de har krympet av sol . Ammo sin er elastisk og sitter som bare det.

« Siste redigering: 08.09. 2017 15:15 av Kamran Karimi »

Disse har takket for dette innlegget: Kyrre Ingebrethsen

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 168 ganger
« Svar #63 på: 10.09. 2017 10:44 »
Gratulerer med fin ferdigstillelse. De ble nydelige helt til slutt også. Håper du finner delene til E. Den ble den mest spanske av dem ;).
Og mener du virkelig at du lot være å bruke tank og hjul av resin fordi de var FOR fine??
Angående hvorvidt Tamiyas spit IX er en bedre deal: Du har betalt ekstra for en resinmotor som nok er vesentlig finere fra fabrikanten enn det Tamiyas spitfiremotor i plast er. (Selv om tamiyasettet faktisk ER et kunstverk i seg selv!) Andre har nok mer peiling enn meg på dette, men det er vanlig å bruke litt ekstrastæsj til tamiyaspiten også. Jeg nøyde meg selv med å erstatte hjulene da jeg bygde min. De som kommer i settet er av vinyl.
Jeg ser du har lakket vingetupplys nesten på samme måte som jeg pleier å gjøre. Men jeg bruker humbrols klare røde og grønne. Jeg har ikke sett Tamiyas farger til dette noe sted, og kanskje er de bedre?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 141 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #64 på: 10.09. 2017 11:02 »
Gratulerer med to fine ferdige modeller.

De manglende delene burde være forholdsvis enkle å lage sjøl, dersom du ikke finner dem igjen.

Einar S

Disse har takket for dette innlegget: Kamran Karimi

Utlogget Jan Erik Kristoffersen

• Nysgjerrig
  • *
  • Takket: 7 ganger
« Svar #65 på: 10.09. 2017 19:40 »
Det ble to godt bygde modeller med overbevisende væring :thumb:

Jan Erik
definisjon på galskap: "Galskap er å gjøre det samme om og om igjen, og forvente et helt annet resultat".

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #66 på: 11.09. 2017 08:53 »
Gratulerer med fin ferdigstillelse. De ble nydelige helt til slutt også. Håper du finner delene til E. Den ble den mest spanske av dem ;).
Og mener du virkelig at du lot være å bruke tank og hjul av resin fordi de var FOR fine??
Angående hvorvidt Tamiyas spit IX er en bedre deal: Du har betalt ekstra for en resinmotor som nok er vesentlig finere fra fabrikanten enn det Tamiyas spitfiremotor i plast er. (Selv om tamiyasettet faktisk ER et kunstverk i seg selv!) Andre har nok mer peiling enn meg på dette, men det er vanlig å bruke litt ekstrastæsj til tamiyaspiten også. Jeg nøyde meg selv med å erstatte hjulene da jeg bygde min. De som kommer i settet er av vinyl.
Jeg ser du har lakket vingetupplys nesten på samme måte som jeg pleier å gjøre. Men jeg bruker humbrols klare røde og grønne. Jeg har ikke sett Tamiyas farger til dette noe sted, og kanskje er de bedre?

Ja, hvis du ser på detaljene på motordeksel og resten av flyet så gir det kanskje litt mere mening, resindelene hadde mye dypere og finere detaljer helt enkelt. De er spart i den esken som skal brukes i en spesiel anledning(som kommer aldri 😕) Kanskje det er her jeg finner kanonen og hodestøtten også...

Har ikke testen særlig humbrol, litt klarlakk og maskol, det jeg har testet lukter død og fordervelse så da ble det tamiya. Det må nok bli eBay siden jeg heller ikke har sett dem i Norge. Den du anbefalte til alluminumfarge luktet ikke så verst, det skal sies.

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #67 på: 11.09. 2017 09:11 »

Har ikke testen særlig humbrol, litt klarlakk og maskol, det jeg har testet lukter død og fordervelse så da ble det tamiya.
Neimen! Humbrol er for meg selve lukta av modellbygging. Jeg jekker opp lokket, snuser inn de britiske løsemidlene og er plutselig 16 år igjen. Humbrol = ungdomskilden.  ;D

Disse har takket for dette innlegget: Einar Sandvik, Espen Andreas Hoff

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #68 på: 11.09. 2017 09:25 »
Hehe det har jeg hørt fra flere, jeg begynte ikke hobbyen før jeg ble "voksen" så da rakk jeg ikke å bli ordentlig rustet opp, jeg husker at samboeren min var helt overbevist om at det ligger et rottent egg et eller annet sted i huset: det var Maskolen  :-X

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #69 på: 11.09. 2017 09:47 »
Hehe det har jeg hørt fra flere, jeg begynte ikke hobbyen før jeg ble "voksen" så da rakk jeg ikke å bli ordentlig rustet opp, jeg husker at samboeren min var helt overbevist om at det ligger et rottent egg et eller annet sted i huset: det var Maskolen  :-X
Damemennesker er generelt utstyrt med litt i overkant følsom luktesans.

Utlogget Espen Andreas Hoff

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 73 ganger
« Svar #70 på: 12.09. 2017 08:51 »
Da vil jeg herved nominere deg til Årets Nykommer, Kamran :praise:. Fantastisk overbevisende modeller og ypperlige byggetråder👌. WE WANT MORE!!!
EspenA

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 79 ganger
« Svar #71 på: 12.09. 2017 09:38 »

Er det ikke noe med at damene lukter seg frem til hvem til de vil ha som partner? I så fall kan du takke nesa hennes for at det blir noe på deg ;)

Arild
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #72 på: 13.09. 2017 08:11 »
Da vil jeg herved nominere deg til Årets Nykommer, Kamran :praise:. Fantastisk overbevisende modeller og ypperlige byggetråder👌. WE WANT MORE!!!
EspenA

Oioioi, min første nominasjon og greier. Takk for det, det er en ære 🙂

Er det ikke noe med at damene lukter seg frem til hvem til de vil ha som partner? I så fall kan du takke nesa hennes for at det blir noe på deg ;)

Arild
;)

Utlogget Geir Hogga

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 24 ganger
« Svar #73 på: 13.09. 2017 11:30 »
Jeg synes du har fått frem to meget flotte modeller her, Kamran.
De har overbevisende væring, og flott finish.
Jeg håper virkelig det blir mulighet til å studere disse, og flere fra din hånd, "live" på Skala neste år.

Skal jeg pirke, så synes jeg eksosen din kunne vært utført litt annerledes.
 Den begynner veldig kraftig, for så å stoppe helt midtveis på skroget. Den burde vært avslutta lenger bak, og mer gradvis.

Ellers er det ikke mye å sette fingeren på her, og jeg ser frem til flere ferdige modeller fra deg. Bravo! :cheers:

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #74 på: 14.09. 2017 18:36 »
Takk for det Geir, veldig hyggelig lesing  :)

Du har nok et poeng, skal kunne ganske enkelt rette det opp. Hvor langt ut over vingene kunne røyken ha kommet egentlig?