Skrevet av Emne: Eduard bf 109-G og E  (Lest 2337 ganger)

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
Sv: Eduard bf 109-G og E
« Svar #45 på: 04.09. 2017 10:17 »
Så enig så enig med de andre.

Som de andre har vært inne på - dette med panellinjer er jo et helt fag for seg sjøl.
Jeg kan bare si hva jeg sjøl praktiserer:
Mørke panellinjer under, men ikke ukritisk. Dette har med at olje trekker inn i panelene og markerer dem.
Lysere grå/svart blandet med underlagsfarge på oversiden, for ikke å ende opp med sjakkruter på toppen.
Så ser jeg på om det er panellinjene som skal markeres, om de skal markeres lysere(!) eller om det er selve panelet som bør bli lysere.
Det viktigste er at man ikke havner helt i den spanske skole og markerer alt like bastant. Da blir det tegneseriaktisk og nesten parodisk.

Andre har andre meninger og det er helt greit. Regner med et greit innlegg fra Geir Hogga her.

Kyrre
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Disse har takket for dette innlegget: Einar Sandvik

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
« Svar #46 på: 04.09. 2017 10:20 »

Andre har andre meninger og det er helt greit. Regner med et greit innlegg fra Geir Hogga her.
Tegneseriehelten fra Telemark.  ;D

Utlogget Geir Hogga

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 25 ganger
« Svar #47 på: 04.09. 2017 12:10 »
En liten kommentar:
Jeg synes modellene til Kamran er førsteklasses; solid håndverk og ypperlig finish.
Skyggesprøyting av panellinjer er ikke noe jeg praktiserer i nevneverdig grad lengre, det ble fort parodisk (selv for en Telemarkspanjakk som meg), men jeg synes absolutt det Kamran har gjort er innafor, og løfter finishen på modellen.

Nå har vel hele begrepet "spansk skole" blitt en smule utvannet etter hvert, og flere av byggerne her inne har gått til anskaffelse av diverse publikasjoner av Mig Jimenez og Ammo, og disse bøkene blir jo stadig referert til og navngitt som inspirasjon. Især av flybyggerne langs Bibelbeltet, og en uhyggelig effektiv inntrønder har vel også brukt F.A.Q'en til Mig med jevne mellomrom.
Så min enkle oppfatning er at "spansk" ikke trenger å være et skjellsord, men det finnes grader av spanskhet. Fra et lett dryss av Cayenne til full grisefest på Mallorca; det er mye i mellom ytterpunktene.
I tillegg dukker det stadig opp nye trender: For tiden er det en del nettbaserte modellsider som drar frem "black basing"; Dvs grunning med svart, og påfølgende sjatteringer av hovedfargen. Det skal erstatte preshading, og det kan være interessant å teste ut.

Jeg preshader ennå, og postshader med forskjellige nyanser av hovedfargen. Skal jeg skyggesprøyte legger jeg der det er naturlig med litt økt kontrast, for eksempel ved kontrollflater og innfesting av vinger, pylons o. l. Jeg vasker også panellinjer, men ikke slavisk, og jeg legger de litt mer markert rundt kontrollflater, og der det er naturlig at mer skitt samles. Oljelekkasjer, eksosstriper og generell skitt tar jeg også med, men prøver å holde det på et realistisk (og estetisk appellerende) nivå. Det er stort sett min fremgangsmåte for øyeblikket.
Så muligens jeg er i ferd med å emigrere fra Spanias solkyst og trekke meg nordover, har noen gamle modeller jeg bygde for noen år siden som er så parodiske at de ikke hadde fått asyl i Spania, uansett hvor mye jeg hadde prøvd å bestikke grensevaktene med. Men det er greit å teste ut hvor langt man kan dra det, for så å sveive det inn et par hakk og finne de teknikkene som funker. For uansett hva man mener om "den spanske skole": De har virkelig løftet hobbyen vår videre, og så lenge vi kan få nye tilskudd av modellbyggere her på berget av Kamrans klasse, kan det bare være en bra ting. :)
« Siste redigering: 04.09. 2017 14:47 av Geir Hogga »

Disse har takket for dette innlegget: Rune Haugen, Einar Sandvik, Kyrre Ingebrethsen, Kamran Karimi

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #48 på: 04.09. 2017 12:23 »
Godt sagt, Geir.

Det ser visst ut til at jeg er trendsetter, jeg har praktisert black basing i noen år nå.  wOOt
Jeg synes jeg får veldig god kontroll på oppbyggingen av malingen da. Bruker gjerne Chaos Black som grunning velger meg ut paneler med litt av hvert (typisk hva som måtte være for hånden) og bygger opp malingen i lag på lag med sprøyta. Den svarte basen er også et godt grunnlag for reparasjoner de gangene man får maling som løfter seg osv.
Hvordan spanjolene, tsjekkerne og alle de andre foretar dette vet jeg ikke, men jeg synes min metode funker bra for meg.

Ellers, Kamran, er du en inspirerende modellbygger, både på finish og på måten du formidler på. Fint med nye vinkler for oss som har gnålt og kranglet på nett og på Skala i litt for mange år.

Kyrre

Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Disse har takket for dette innlegget: Rune Haugen, Einar Sandvik, Geir Hogga

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #49 på: 04.09. 2017 12:48 »

Så muligens jeg er i ferd med å emigrere fra Spanias solkyst og trekke meg nordover, har noen gamle modeller jeg bygde for noen år siden som er så parodiske at de ikke hadde fått asyl i Spania, uansett hvor mye jeg hadde prøvd å bestikke grensevaktene med.
Stemmer. Jeg husker en Me 410 fra min første deltagelse på det som dengang het Landsutstillingen på Gardermoen. Det irriterte meg gul og grønn at deltagerdømmingen belønnet denne avsindige spanjolkarikaturen din med topplassering.  wOOt

Disse har takket for dette innlegget: Geir Hogga

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
« Svar #50 på: 04.09. 2017 12:53 »
Deltakerdømmingen i hine hårde dager belønnet mye rart... Jeg husker ikke flyet til Geir, men er nokså sikker på at canopyen ikke innbød til kraftig trekk i cockpit, noe som jeg husker ble oversett på en annen topplassering et år.  ::)

Arild
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #51 på: 04.09. 2017 12:56 »
Deltakerdømmingen i hine hårde dager belønnet mye rart... Jeg husker ikke flyet til Geir, men er nokså sikker på at canopyen ikke innbød til kraftig trekk i cockpit, noe som jeg husker ble oversett på en annen topplassering et år.  ::)
Hva betyr det?? Var canopyen så tett at det ikke kom trekk på piloten, og er ikke det i så fall bare bra?
Eller var glasset så uklart at det ikke gikk an å trekke poeng for eventuelle feil i cockpit?

Utlogget Geir Hogga

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 25 ganger
« Svar #52 på: 04.09. 2017 13:27 »
Jeg husker en Me 410 fra min første deltagelse på det som dengang het Landsutstillingen på Gardermoen. Det irriterte meg gul og grønn at deltagerdømmingen belønnet denne avsindige spanjolkarikaturen din med topplassering.  wOOt

Hehe.
Jeg hadde frem denne famøse 410'en i går for å kaste den ut av plastkassa den sto i. Den har nå blitt plassert på loftet, som er siste stoppested før søplekassa.
Skal innrømme at jeg studerte den med en følelse av avsky og forundring, og jeg lurte på hva i helvete jeg tenkte på da jeg lakka sjakkmønster i kryss og tvers på den.
Men canopyen er bra, og den har ingen spøkelsessprekker... wOOt
Jeg har også en vederstyggelighet av Hasegawas F-8 som ser ut som om den kunne vært fin å bruke som spillebrett til et slag bondesjakk, og hvis ikke Fotobøtta hadde vært så kjip skulle jeg lagt den ut her. ;D ;D :doh:

Disse har takket for dette innlegget: Rune Haugen

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
« Svar #53 på: 04.09. 2017 13:35 »
Hva betyr det?? Var canopyen så tett at det ikke kom trekk på piloten, og er ikke det i så fall bare bra?
Eller var glasset så uklart at det ikke gikk an å trekke poeng for eventuelle feil i cockpit?

Hva jeg prøvde å si, var vel klart som blekk? Jeg er sikker på at Geir ikke hadde svære gliper i canopy på Me'en sin, i motsetning til en annen modell jeg husker fra et år med deltakerdømming, som fikk pen premie til trass for at canopy hadde gliper du trengte en telefonkatalog i skala for å tette igjen. Mao en type feil som er blant de første dommerne nå ser etter for å gjøre unna først grovsortering av feltet.

Arild
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #54 på: 04.09. 2017 14:07 »
Hva jeg prøvde å si, var vel klart som blekk? Jeg er sikker på at Geir ikke hadde svære gliper i canopy på Me'en sin, i motsetning til en annen modell jeg husker fra et år med deltakerdømming, som fikk pen premie til trass for at canopy hadde gliper du trengte en telefonkatalog i skala for å tette igjen. Mao en type feil som er blant de første dommerne nå ser etter for å gjøre unna først grovsortering av feltet.
Aha! Hva med å starte tråden "Krenkende konkurranseavgjørelser vi husker"? (uten at jeg et øyeblikk har antydet at avgjørelsen du nevner rammet deg selv på noe vis).

Men canopyen er bra, og den har ingen spøkelsessprekker... wOOt
Hrrrmpf! Den er en forbrytelse mot menneskeheten, det er det den er!  wOOt
Edit: Og unnskyld at vi kuppa tråden din med tøv, Kamran. Skal slutte nå.
« Siste redigering: 04.09. 2017 14:14 av torgeir eikeland »

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
« Svar #55 på: 04.09. 2017 14:32 »
Aha! Hva med å starte tråden "Krenkende konkurranseavgjørelser vi husker"? (uten at jeg et øyeblikk har antydet at avgjørelsen du nevner rammet deg selv på noe vis).

Hehe, jeg tror ikke jeg deltok, så jeg ble i så fall krenket på andres vegne. Noe som er svært populært i våre dager :)

Nydelige fly, Kamran! Ingen grunn til å snakke ned egne ferdigheter, men jeg tolker deg dithen at du ikke hviler på laurbærene og bare ønsker å bli enda bedre.

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
  • Takket: 45 ganger
« Svar #56 på: 04.09. 2017 17:17 »
Oi, det var veldig mange hyggelige kommentarer å lese her så jeg vet ikke hvor jeg skal starte, tusen takk alle sammen! Jeg har lært veldig mye av tråder her og lærer noen av dere av mine erfaringer så blir jeg bare ekstra glad, ingen tvil om at jeg uansett er veldig glad for at jeg "fant" denne hobbyen og er under utvikling.

Så må vi jo ta dette med oljen igjen da. Skal forklare dette med "problemer" litt enkle så kansje er det lettere å forstå problemet for å kunne komme med tips.

Jeg blander oljemaling og white sprit og børster det over hele modellen ETTER at deklane er satt på og det er satt på et lag med klar, noen ganger venter jeg noen dager før jeg tar det vekk med papir og andre ganger bruker jeg hårføner til å hurtigtørke olje for å deretter ta det vekk med papir. Personlig synes jeg det funker som et filter også og gjør overgangen mellom to farger litt mykere. Problemet er at den vasken om du liker å kalle det opfører seg forskjellige hver eneste gang, delvis fordi jeg ikke måler og bare blander også vil jeg tro det kommer annen på produsent. For eks tamiya sin dark yellow blir til RLM sand yellow og deres wooden deck tan blir dark yellow. Noen ganger setter fargen seg godt i naglene og andre ganger blir den helt borte og da blander jeg bare en mørkere farge, men verste av alt er den siste mattlakken som ødelegger som oftest, den kan gjøre noen fargene for mørkt enkelte ganger så blir så og si umulig for meg å finne en perfekt metode.

Eksempelvis så er jo dette 109G versjonen som hadde fine detaljer på siden og jeg hadde regnet med at klarlakken vil gjøre dem mørkere og enda synligere, men neida mye av det ble borte etter vasken. Litt av grunnen til at jeg har beveget meg over til Mr color er blant annet at de ikke blir i like stor grad påvirket av denne vasken som tamiya sin XF maling gjør.

Det skal også sies at det var etter at jeg google meg i hjel på væring og ødela mange byggesett at jeg bestemte meg for å heller eksperimentere selv fremfor å kopiere det andre gjør for jeg i hvertfall fikk ikke de samme resultatene som de på youtube. Som det ble nevnt flere ganger her så er dette veldig kompleks og vanskelig å mestre 100%, men veldig gøy å prøve :)

Don’t grow up, it’s a trap!

Disse har takket for dette innlegget: Einar Sandvik

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #57 på: 04.09. 2017 17:43 »
Ohjaaa nå skjønte jeg alt det med spanjolene  :doh:

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #58 på: 04.09. 2017 20:54 »
Oi, det var veldig mange hyggelige kommentarer å lese her så jeg vet ikke hvor jeg skal starte, tusen takk alle sammen! Jeg har lært veldig mye av tråder her og lærer noen av dere av mine erfaringer så blir jeg bare ekstra glad, ingen tvil om at jeg uansett er veldig glad for at jeg "fant" denne hobbyen og er under utvikling.

Så må vi jo ta dette med oljen igjen da. Skal forklare dette med "problemer" litt enkle så kansje er det lettere å forstå problemet for å kunne komme med tips.

Jeg blander oljemaling og white sprit og børster det over hele modellen ETTER at deklane er satt på og det er satt på et lag med klar, noen ganger venter jeg noen dager før jeg tar det vekk med papir og andre ganger bruker jeg hårføner til å hurtigtørke olje for å deretter ta det vekk med papir. Personlig synes jeg det funker som et filter også og gjør overgangen mellom to farger litt mykere. Problemet er at den vasken om du liker å kalle det opfører seg forskjellige hver eneste gang, delvis fordi jeg ikke måler og bare blander også vil jeg tro det kommer annen på produsent. For eks tamiya sin dark yellow blir til RLM sand yellow og deres wooden deck tan blir dark yellow. Noen ganger setter fargen seg godt i naglene og andre ganger blir den helt borte og da blander jeg bare en mørkere farge, men verste av alt er den siste mattlakken som ødelegger som oftest, den kan gjøre noen fargene for mørkt enkelte ganger så blir så og si umulig for meg å finne en perfekt metode.

Eksempelvis så er jo dette 109G versjonen som hadde fine detaljer på siden og jeg hadde regnet med at klarlakken vil gjøre dem mørkere og enda synligere, men neida mye av det ble borte etter vasken. Litt av grunnen til at jeg har beveget meg over til Mr color er blant annet at de ikke blir i like stor grad påvirket av denne vasken som tamiya sin XF maling gjør.

Det skal også sies at det var etter at jeg google meg i hjel på væring og ødela mange byggesett at jeg bestemte meg for å heller eksperimentere selv fremfor å kopiere det andre gjør for jeg i hvertfall fikk ikke de samme resultatene som de på youtube. Som det ble nevnt flere ganger her så er dette veldig kompleks og vanskelig å mestre 100%, men veldig gøy å prøve :)
Ja, dette låt jo ganske drastisk. Er det vaskemetoder som er inspirert av panzerfolket dette? Jeg mener: "filter" er jo ikke så mye brukt i flyverdenen.
Jeg gjorde noe lignende en gang med en Gloster Gladiator: en Humbrolvask løst opp i white spirit. Det ble så mye at vasken løste opp limet, slik at vingene ramlet av.
(Etter modellene dine å dømme har du LITT mer kontroll på tingene enn jeg hadde den gangen.)
Hva med å begrense vasken til panellinjene og gjøre resten av væringen og misfargingen på annet vis? Jeg for min del pleier gjerne å bruke oljemaling (uten white spirit) til å bleke og skyggelegge paneler. Dette gjør jeg etter blanklakk, men før mattlakk.

Trgr

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #59 på: 06.09. 2017 09:39 »
Ja det er kanskje litt mere panzergreie?! På neste prosjekt skal jeg ta litt mere bilde under vasking så blir det letter å se det.

Det stemmer nok at white spriten kan løse opp limen så en bør være oppmerksom på det ja. Har nå fått bestilt noen nye greier dere hadde kommet med så det blir spennende å prøve noe nytt 😀