Skrevet av Emne: Eduard bf 109-G og E  (Lest 2117 ganger)

Utlogget Espen Andreas Hoff

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 73 ganger
Sv: Eduard bf 109-G og E
« Svar #30 på: 08.08. 2017 11:25 »
Himmel og hav!
For en fart!  For en detaljering! For en finish! For et resultat!!! :thumb:
EspenA

Disse har takket for dette innlegget: Kamran Karimi

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
  • Takket: 16 ganger
« Svar #31 på: 09.08. 2017 10:57 »
Den E-utgaven viste seg til å være minst like krangelete som G-utgaven når det gjaldt motoren, i for seg så er det greie detaljer på motoren(ja E.versjonen kommer med plastmotor i esken mens G-versjon leves uten motor) selvom den er av plastikk, mulig det finnes litt PE-deler og med litt wire er det mulig å få til et pent resultat. Selv vet jeg at jeg ikke ville fått til et like pent resultat som resinmotoren til Eduard så jeg bestemte meg for å lukke motoren og som resultat måtte motoren kuttes i fillebiter for å få plass, godt mulig at jeg gjorde noen feil og akkurat det gjorde at motoren tok for mye plass. Noen panellinjer og nagler måtte graves inn på nytt. Begge disse kittene er veldig detaljerte, sander du noe så må du regne med å grave ut panellinjene og naglene(eller la vær hvis du ønsker det).

Et annet "problem" er at jeg har oppdaget at RLM75-fargen på det ene flyet er litt lysere enn den andre, mulig at etter at den er været at de blir like, dette kan nok dere som har bedre peiling på maling forklare, fargene er begge fra samme fargekopp, den som er lysere har stått i sola noen timer og ellers er den været og den har blitt lysere, merkelig nok. Det blir intressant å se om begge blir like når de er ferdige.

Kamuflasjen på siden er gjort med veldig tynnet RLM74(kansje 25% maling og resten thinner) på RLM76 bakgrunn, med 0.15 dyse på veldig lavt trykk.

Sist men ikke minst så må jeg bare få det ut, AK sin Air series-maling må være det kjipeste som jeg har dyttet i airbrushen min, jeg hadde et siste forsøk på å airbrushe deres RLM74 for min del, det den duger derimot til er for penselmaling der airbrushen ikke kommer til; mr color som jeg har brukt og AK har så og si helt lik nyanse i mine øyene og funker veldig bra sammen etter min mening.
« Siste redigering: 09.08. 2017 11:00 av Kamran Karimi »

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 168 ganger
« Svar #32 på: 09.08. 2017 18:53 »
Veldig fin marmorert mottling!  :thumb:

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 141 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #33 på: 09.08. 2017 19:27 »
Maler du den fine mottlingen på frihånd, eller bruker du masker?

Einar S

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #34 på: 09.08. 2017 22:51 »
Takk begge 🙂 Det er gjort for fri hånd med veldig tynnet ut maling og så små dyse du har og veldig lavt trykk, det kan høres komplisert ut, men det er faktisk veldig mye enklere enn det jeg hadde trodd, selvsagt med litt trening. Jeg har hatt forsøk med maskering tidligere men fikk for harde kanter, det finnes også sjablong, det gir i hvertfall for harde kanter for min smak.

Utlogget Jørgen Tangerud

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
« Svar #35 på: 11.08. 2017 18:45 »
Utrolig flott :)

Byggesett av tysk plankedekke kan du sikkert bestille av fadern`n, han er i flytteprosess med verkstedet, men kan jo være han har noe liggende.
Han har forøvrig også mulighet for å lage byggesett av sheltere.

Eksempel:
https://drive.google.com/file/d/0B3lUXvYir9xmU2NuQ0hQZ3R2XzQ/view?usp=sharing
Kan kontaktes via www.proinor.no

Jørgen
It was just a hobby. I didn't expect it to turn into a mental sickness......

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #36 på: 12.08. 2017 09:20 »
Ble litt opphengt i flyet jeg, den var fin og fin diorama og. Skal nok ta meg sammen og kontakte han 🙂

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #37 på: 03.09. 2017 11:05 »
Hele RLM75-fargen ble malt på nytt, jeg hadde nok gjort den litt lysere på første flyså da gjorde jeg det samme på andre flyet også.

Siden sist:

Malt om RLM75
Et lag med klarlakk
Satt på dekaler (veldig fine dekaler hvis noen lurte)
Lagt skygge med veldig tynn maling og 0.15 dyse
Et lag til med klarlakk
Gått over panelene med diverse oljemaling
Et lag med flat clear
Lagt til røyk ved eksospottene

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #38 på: 03.09. 2017 14:08 »
Nydelig!

Det kan sjølsagt diskuteres hvor tydelig panellinjer bør markes i den skalaen, men ellers ser jeg ikke noe å sette fingeren på.  :thumb:

Einar S

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #39 på: 03.09. 2017 19:05 »
Fantastisk lakk og finish! Smakfullt.
Kanskje litt vel sjakkbrettmønstret væring, men jeg har nå gjort lignende selv fra tid til annen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #40 på: 03.09. 2017 19:26 »
Takk begge :)

Dere har begge gode poeng, jeg har problemer med væring så og si på hver eneste prosjekt! Det er nok den oljevasken som oftest som blir litt rot og spesielt på flerfargede kamuflasjer. Har helt enkelt ingen rutine på hvor mye tinner og oljemaling jeg blander eller tinner og maling for skyggelegging. Fort gjort at noe ser ok ut også kommer oljevasken og alt blir mye mørkere. Følte en stund at jeg fikk det ganske bra til med tamiya sin maling så har jeg akkurat begynt å bruke Mr color og nå er det påen igjen :)

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 107 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #41 på: 03.09. 2017 20:45 »
Meget bra! Lekker finish. Likte denne :)

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #42 på: 04.09. 2017 00:45 »
Takk begge :)

Dere har begge gode poeng, jeg har problemer med væring så og si på hver eneste prosjekt!
Altså: Å si at det ser ut som du har direkte problemer synes jeg er en overdrivelse.
Dette ser bedre ut enn det meste her på forumet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #43 på: 04.09. 2017 07:57 »
Enig med siste taler.

Einar S

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #44 på: 04.09. 2017 10:14 »
http://www.florymodels.co.uk/washes/
Jeg har mye de samme erfaringene som deg når det kommer til oljevask og vansker med å kontrollere nivået av griseri. Jeg har mye brukt ferdigblandet Mig-vask de senere år. Den er fin den, men det er nokså avgjørende å ikke vente for lenge med å tørke den av. Men venter du for kort tid forsvinner i stedet alt...
Etter tips fra Rune H har jeg i stedet forsøkt "gjørmevasken" som du ser i denne linken. Den er mye lettere å kontrollere, og kan til forskjell fra oljevask lett fjernes fullstendig dersom det ikke blir bra. Før i tida pleide jeg å blande sånt sjøl med vannfarger, pastellpulver og zalovann. Med vekslende hell.  ::)