Skrevet av Emne: Eduard bf 109-G og E  (Lest 2114 ganger)

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
  • Takket: 16 ganger
Eduard bf 109-G og E
« på: 25.07. 2017 16:24 »
Etter ett par forsøk (av den mislykkede typen) på spontanbygging har jeg innsett at jeg må tilbake til planlegge og bygge-metoden min så her kommer det etterhvert to fly, en 109-G med åpen motor og resindeler og en 109-E nattjeger rett fra boksen. Begge skal i følge produsentene være i RLM 74,75 og 76 selvom bildene viser noe helt annet.

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 78 ganger
Sv: Eduard bf 109-G og E
« Svar #1 på: 25.07. 2017 17:39 »
Den Bf109E nattjageren vil vel være RLM 70/71/65 med en del mottling med 02. Hvis datoen stemmer. Malemønsteret tydere også på det. Men hvis den fløy i 1941 vil det kanskje stemme med 74/75/76.

G-6'en skal ha 74/75/76. Eller kanskje med 74'en byttet ut med noe mørkegrønt. Eller kanskje ikke.

Mal dem hvordan du vil, du.
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #2 på: 25.07. 2017 18:22 »
Jeg har faktisk alle fargene 70,71 og 65 og det hadde vært kult å prøve de ut, hvor finner mann bilde av en nattjeger i 70,71 og 65 farger?

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 168 ganger
« Svar #3 på: 26.07. 2017 00:56 »
Tøft prosjekt. Begge to! Blir moro å se åssen du gjør resinmotoren. Jeg sleit meg gjennom det samme i vår, og er spent på om du gjør de samme erfaringene.

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 78 ganger
« Svar #4 på: 26.07. 2017 09:22 »
Jeg tror jeg har bilde av nattjageren, må sjekke.

Den er forøvrig fra en enhet som opererte i Norge etter invasjonen i 1940. Så flyttet de ned til Frankrike og fikk tilsynelatende nye fly, Bf109E-4, der.
Fargene RLM 74/75/76 ble så vidt jeg husker introdusert våren 1941. Det som er problemet er at det kan hende at denne enheten fremdeles fløy dette rød 6 på det tidspunktet - og at det bare er dateringen som er feil.

Må altså sjekke.

Ellers er det jo mange andre Bf109E'er som kan males i tidlige farger. Det var tross alt det som var mest vanlig.
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #5 på: 26.07. 2017 22:36 »
Tøft prosjekt. Begge to! Blir moro å se åssen du gjør resinmotoren. Jeg sleit meg gjennom det samme i vår, og er spent på om du gjør de samme erfaringene.

Åh? Hvilken utfordringer opplevde du med det settet?

Jeg tror jeg har bilde av nattjageren, må sjekke.

Den er forøvrig fra en enhet som opererte i Norge etter invasjonen i 1940. Så flyttet de ned til Frankrike og fikk tilsynelatende nye fly, Bf109E-4, der.
Fargene RLM 74/75/76 ble så vidt jeg husker introdusert våren 1941. Det som er problemet er at det kan hende at denne enheten fremdeles fløy dette rød 6 på det tidspunktet - og at det bare er dateringen som er feil.

Må altså sjekke.

Ellers er det jo mange andre Bf109E'er som kan males i tidlige farger. Det var tross alt det som var mest vanlig.

Kult, om du finner bilder vil jeg gjerne se på det 🙂 Akkurat nå vil jeg helst bygge en som har ørn og lyn emblem, ikke er helt sort og ikke er i rlm79, den skal jeg spare til en Storch. Ellers så er jeg åpen for forslag og inspirasjonsbilder.
« Siste redigering: 26.07. 2017 22:41 av Kamran Karimi »

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 141 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #6 på: 27.07. 2017 08:47 »

Åh? Hvilken utfordringer opplevde du med det settet?

Det kan du lese om i denne byggetråden: http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=17412.0
Det er en egen seksjon i gruppebyggseksjonen med byggetråder i forumet her for tyske fly i Norge under krigen: Luftwaffe over the far North, inspirert av ei bok med samme tittel.

Einar S
« Siste redigering: 27.07. 2017 08:51 av Einar Sandvik »

Disse har takket for dette innlegget: Kamran Karimi

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #7 på: 29.07. 2017 18:13 »
Ok Torgeir hadde etter min mening løst dette på en lettere måte, men siden det ble nevnt så måtte jeg jo selvsagt prøve og se om det går annen å løse problemet på en annen måte.

Ja, om du følger brukerveiledningen så kommer du ikke til å kunne sette alt sammen uten å sitte igjen med da 2 mm mellomrom, og moteren stikker for langt ut, 2mm der også, hvordan kan det løses?

- du må sande ned det som er T1 som visst på IMG_0178 tilsvarende på T14, disse er deler fra selve settet.
- fjern noen ekstra millimeter av motorfeste (del R49) og tilsvarnde på R48,  tillegg en liten bit av akslingen, R25. Dette er deler fra motorsettet.

Skal du av en eller annen grunn bygge motoren og lukke det igjen så må du regne med og fjerne en del av motordekselen, ca en naglerad eller 1mm om du liker det.

Ellers så skal stortsett alle wire males i sølv og jeg sliter virkelig med å finne en god sølvmaling for pensel som blir synlig på RLM02, likte ikke AK sin, ikke tamiya sin og Mr color sin er for flytende, om noen har en god en å anbefalle så blir jeg glad, idag bruker jeg Citadel sin og den er helt ok. Jeg malte noen wire i gult og noen i hvit for å synliggjøre dem.

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #8 på: 29.07. 2017 18:14 »
Som alt alt jeg skriver her så funket dette for meg, det er ikke siker dette funker for deg så prøv selv :)

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #9 på: 29.07. 2017 20:36 »
Jøsses. Det ser ut som du har steinkontroll på dette her.  :thumb:
Selv bruker jeg for tida Humbrol 56 til å male aluminiumsfarge. Den er passe dempet.
Lykke til med resten.

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #10 på: 29.07. 2017 21:17 »
Dette fiksa du greit.  :thumb:

Dersom du har tenkt å ha åpent motordeksel, bør du kanskje redusere tjukkelsen på de ytterste delene av dekslene rundt motoren, slik at dekslene ikke vil se altfor tjukke ut i forhold til skalaen? Det er nok langt på veg plasttjukkelsen som i utgangspunktet har ført til at motoren ikke har fått nok plass inne i motorrommet.

Einar S

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv
  • **
« Svar #11 på: 30.07. 2017 21:09 »
Takk for det og takk for tips, Torgeir.

Einar, det tenkte jeg helt enkelt ikke på, det er lite av den tykke plastikken som kommer til å synes egentlig, så langt ut i byggeprossessen har ikke jeg kommet men du kommer til å se det etterhvert. En løsning er nok å sande ned plastikken rundt motoren, men det er ingen tvil om at motorfestene og akselen er rett og slett for lange i tillegg, kan virke som om Eduard har bare bommet siden både motor og settet er fra 2016 sånn at det er ikke produksjon fra to forskjellige perioder heller.

Hittil har jeg bare satt på enda flere wire og mer skal det bli også, maskingeværene er satt på midlertidig og kan tas av. Motoren har fått klarlakk, dekaler og diverse vask med veldig tynnet brun og svart oljemaling, samme gjelder innsiden av motordekselene.

Disse har takket for dette innlegget: Kyrre Ingebrethsen

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Evighet varer lengst.
« Svar #12 på: 31.07. 2017 08:57 »
Finishen på motoren og innsida av dekselet ser overbevisende ut i mine øyne.

Einar S

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
« Svar #13 på: 31.07. 2017 17:28 »
Dette ser VOLDSOMT bra ut!  :thumb:

Utlogget Kamran Karimi

• Aktiv