Skrevet av Emne: Decaler til Northrop F-5  (Lest 1314 ganger)

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
Sv: Decaler til Northrop F-5
« Svar #15 på: 13.07. 2017 22:37 »
Er ikke dette en F-5E hale ?

Nils

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
  • Takket: 47 ganger
« Svar #16 på: 13.07. 2017 23:14 »
Kan ikke mye om sånt men det er i hvertfall dette settet:

https://www.scalemates.com/kits/241766-academy-f12229-kf-5e-rok-air-force
Don’t grow up, it’s a trap!

Utlogget Kenneth Rørvik

• Aktiv
  • **
  • Takket: 13 ganger
« Svar #17 på: 14.07. 2017 20:49 »
Da er det nok det ja. F-5A og F-5E er relativt forskjellige når man ser nærmere etter. E er lenger, med større skrog - og en annen overgang til en ellers temmelig lik hale - men de første par desimeterene i overgangen er  ulike. I tillegg ble LEXene (leading edge extensions) større, motorene endret, og jeg syns å huske at luftinntakene er litt større også. Og så klart annen instrumentering pga en del ny elektronikk, radar for eks, som F-5A ikke hadde. Det måtte vi bruke starfightere til \o/ inntil F-16 var på plass (se, jeg klarte å hylle viperen litt;))

Og temmelig sikkert et knippe mindre detaljer her og der.
--
Det umulige tar bare lenger tid.

Disse har takket for dette innlegget: Kamran Karimi

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #18 på: 17.07. 2017 12:54 »
Det som funket best til slutt var litt fikling med min billige hjemmeprinter med valg av papir type og dpi... og øke kontrasten og skarpheten i photoshop noe overdrevet. Jeg fant ikke min Micro Sol decal film og brukte heller det jeg hadde og det funket egentlig helt fint med de aller fleste klarlakkene jeg hadde. Det som ble noe bedre var Mr color sin super clear III i tre veldig tynne lag. Dekalpapiret jeg hadde kjøp funket bedre enn forventet, terningkast 4.

Ut fra bilder av dette flyet så må den nok nærmest dyppes i klarlakk til slutt så tykkelsen på dekalene spiller lite rolle så lenge de tas på tidlig, kansje etter første lag med klarlakk, jeg har satt på 3 lag og er fortsatt ikke helt fornøyd så neste blir å sette på dekalene og kjøre noen flere lag med klarlakk.

Poenget er nok at å lage dekaler hjemme er ikke så komplisert som jeg trodde, men det er klart at kjøpedekaler er bedre.
« Siste redigering: 17.07. 2017 12:58 av Kamran Karimi »

Utlogget Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 150 ganger
  • Evighet varer lengst.
« Svar #19 på: 17.07. 2017 17:33 »
Det ser ut til at du ikke har så mye igjen å gjøre før den er ferdig. Kjapt jobba igjen.

Einar S

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #20 på: 25.07. 2017 08:45 »
Imponerende research du har drevet med.
Okay, så bygger du feil F-5, men vi er vel bare noen få som vil reagere på dette.  wOOt

Kyrre
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #21 på: 25.07. 2017 16:47 »
Det ser ut til at du ikke har så mye igjen å gjøre før den er ferdig. Kjapt jobba igjen.

Einar S

Nei, det var kjapt gjort, har dessverre ikke tenkt noe særlig på de andre dekalene så jeg driver med å tegner dem i photoshop, dessuten er jeg tom for klarlakk så den har også havnet på sidelinja inntil videre :)

Imponerende research du har drevet med.
Okay, så bygger du feil F-5, men vi er vel bare noen få som vil reagere på dette.  wOOt

Kyrre

Hehe ja det har vært moro faktisk, all respekt til småprodusenter som planlegger, tegner og produserer dekaler, kommer ikke til å klage på prisen på IKKE masseproduserte dekaler igjen når jeg ser hvor mye jobb det faktisk er. Jeg har nok bygget feil F-5 ja men så har jeg aldri vært særlig interessert i å matche farger og hver enkelt detalj heller, det tekniske har alltid vært det interessante med denne hobbyen og jeg kan like selve planleggingen og det tekniske mer enn selve flyet eller hva det er jeg bygger. Jeg beundrer entusiastene og har fulgt flere tråder her inne bare for at de har brukt utrolig mye tid og energi på hver eneste detalj, når det er sagt så har ikke jeg en som har glede av å gjøre det helt likt, foreløpig ;)
« Siste redigering: 25.07. 2017 18:02 av Kamran Karimi »

Disse har takket for dette innlegget: Einar Sandvik, Kyrre Ingebrethsen

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #22 på: 25.07. 2017 17:35 »
Med så forskjellig approach til modellbyggingen så er det egentlig ganske rart at vi klarer å holde på en klubb med 250 medlemmer. Vi er alle motivert av forskjellige aspekter med hobbyen. Litt fint.

Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Disse har takket for dette innlegget: Espen Andreas Hoff, Jan Erik Johansen, Marius Sparby

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #23 på: 25.07. 2017 18:07 »
Så enig!

Utlogget Espen Andreas Hoff

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 77 ganger
« Svar #24 på: 25.07. 2017 20:35 »
Se der ja Kamran! Jeg hadde ikke trodd at det ble så god kvalitet på opptrykk av 1/72 dekaltegningene, de ser jo like bra ut som originalene i 1/48 (som jeg donerte til Sten Arne😉).
Selv om vi har veldig ulik tilnærmelse til originalen har jeg alltid ment at byggeglede er den desidert viktigste motivasjonsfaktoren i hobbyen vår. Keep on bygging
EspenA

Disse har takket for dette innlegget: Kamran Karimi