Skrevet av Emne: Decaler til Northrop F-5  (Lest 1313 ganger)

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
  • Takket: 47 ganger
Decaler til Northrop F-5
« på: 03.04. 2017 15:05 »
Hei folkens, har litt lyst til å bygge en northrop f-5 i 1/48, nærmere bestemt en av disse:

http://luftfartsmuseum.no/fly/f-5-a-freedom-fighter/

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i dacaler til den som er no 134, spesielt den store tigeren på halen, alt annet kan jo males og fikse på.

Kjøper gjerne hvis noen har det liggende.

På forhånd takk!
Don’t grow up, it’s a trap!

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
Sv: Decaler til Northrop F-5
« Svar #1 på: 03.04. 2017 15:09 »
Heisann Kamran!

Sjekk ut denne byggetråden for info:

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=17511.0

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #2 på: 03.04. 2017 15:11 »
 Fersking her. Tusen takk for rask svar, Arild :)

Utlogget Sten Arne Brunsby

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 25 ganger
  • Viper builder..
« Svar #3 på: 11.04. 2017 15:56 »
Disse dekalene er en 15-20 år gamle og er ute av produksjon for lenge lenge siden desværre.  Jeg aner ikke hvor mange år jeg har lett etter dem selv.

Kvinnfolk og Dekaler har en ting til felles. Få dem fuktige nok og de legger seg ned som du vil..

Disse har takket for dette innlegget: Kamran Karimi

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #4 på: 19.06. 2017 19:30 »
Hei igjen!

Jeg skal begynne med å utforske litt med egenprintede dekaler; lurer på om det er noen som har et klarere bilde enn dette: http://luftfartsmuseum.no/wp-content/uploads/2013/01/Tiger-12.jpg selvsagt av samme motiv, gjerne så rett på motivet som mulig :)

På forhånd takk!

Utlogget Kyrre Ingebrethsen

• Pest og en plage
  • Takket: 90 ganger
« Svar #5 på: 20.06. 2017 00:08 »
*Vet ikke om jeg kommer på "skuddhold", men jeg skal på museet et par ganger de nærmeste ukene. Får se om jeg får til noe.

Kyrre
Si alle etter meg:
Det er bare en hobby. Det er bare en hobby.

Utlogget Nils Mathisrud

• Andre verv
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
« Svar #6 på: 20.06. 2017 11:06 »
Det beste ville kanskje være å få noen som har dekalarket til å scanne det i god oppløsning. Så lenge det er kun til eget bruk, og dekalarket for lengst er ute av sirkulasjon så burde dette være "innafor".

Nils

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #7 på: 20.06. 2017 12:43 »
*Vet ikke om jeg kommer på "skuddhold", men jeg skal på museet et par ganger de nærmeste ukene. Får se om jeg får til noe.

Kyrre

Åh det hadde vært helt forbanna greit gjort av deg, når jeg tenker meg om så skal jeg til Harstad om noen måneder og kan kansje ta en tur dit, men om du har mulighet så hadde vært veldig snilt. Lover belønning  ;)

Det beste ville kanskje være å få noen som har dekalarket til å scanne det i god oppløsning. Så lenge det er kun til eget bruk, og dekalarket for lengst er ute av sirkulasjon så burde dette være "innafor".

Nils

Absolutt! Er det noen som har det så tar jeg gjerne og låner et sett med dekaler. Det skal sies at jeg har gått inn for å eksperimentere med dekaler og vil lære meg det så tenkte dette blir en bra mulighet.

Utlogget Olve Dybvig

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 79 ganger
« Svar #8 på: 20.06. 2017 15:10 »
Har prøvd meg litt på hjemmelagete dekaler.
Dekal ark kan kjøpes, enten i transperant eller hvit bakgrunnsfarge

Skriver du ut på en skriver (duhhhhh selvfølgelig) på transperant ark blir fargene gjennomsiktig og dekker relativt sett dårlig. Men det fungerer rimelig godt. Spesielt mht til farge på dekalet som ligner på underlagsfargen. Legge to decaler oppå hverandre for å unngå gjennomsiktighet er en dårlig løsning (spør du meg). Alternativt hvitt decal som underlag vil kunne fungere
Resultatet blir bedre på et hvitt decal ark (spesielt med motiv inneholdende hvit farge) men ulempen er at du må skjære vekk hvitt felt rundt decalet. Kan være utfordrende på komplekse figurer.
En annen ulempe (for oss nerder) er at ser man på siden av dekalet på modellen kan man skimte hvitfargen langs kanten.  Kanskje male/tusje kanten av dekalet før påsetting.
Resultatet blir best med å vektor tegne decalet basert på en scannet original

Olvis
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Utlogget Espen Andreas Hoff

• IPMS Medlem
  • Forumplager
  • Takket: 77 ganger
« Svar #9 på: 20.06. 2017 20:31 »

Nils
Jeg tenkte tanken på å kopiere K.A.R.-dekalene, men lot den fly i frykt for represalier fra div.dekalprodusenter for plagiering og copyright og åndsverklov og ikke minst dårlig samvittighet. Men siden Nils sier det er greit så har jeg dekalene i 1/72. Kan sende deg bilde om jeg finner de i loftsisolasjonssystemet mitt...
Tiger-Espen

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert
« Svar #10 på: 28.06. 2017 18:30 »

Nils
Jeg tenkte tanken på å kopiere K.A.R.-dekalene, men lot den fly i frykt for represalier fra div.dekalprodusenter for plagiering og copyright og åndsverklov og ikke minst dårlig samvittighet. Men siden Nils sier det er greit så har jeg dekalene i 1/72. Kan sende deg bilde om jeg finner de i loftsisolasjonssystemet mitt...
Tiger-Espen

Altså jeg sier ja takk, gjerne. Er Absolutt ikke ute etter bråk så flott om du vet at det er greit at du kopierer dem :)

Om det er bilde eller skannet så funker begge deler, jeg er nok nødt til å bearbeide filene i Photoshop uansett.

Mailen min er karimi.kamran@gmail.com

Utlogget Sten Arne Brunsby

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 25 ganger
  • Viper builder..
« Svar #11 på: 09.07. 2017 13:49 »
KAR -dekalen er i utgangspungtet trykket på gjennomsiktig heldekkende film så du må først legge på flytende dekalfilm over, så legge de ned på hvit bakgrunn og matche sortfargen med airbrush etterpå.  Omstendlig prosess, men ikke egentlig så vanskelig.

Det er klart beste hadde vært å få lurt en framtredene dekalprodusent her på bruket til å lage ett "tiger ark" med både 134 og 208 dekalene.  Da vet vi det blir svært høy kvalitet og riktig gjort :)
Kvinnfolk og Dekaler har en ting til felles. Få dem fuktige nok og de legger seg ned som du vil..

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #12 på: 10.07. 2017 01:37 »
Skal prøve å få sendt deg bilde av dekalene på tirsdag Kamran, er bortreist på jobb for tiden.
Tiger-Espen

• IPMS Medlem
  • Forumplager
« Svar #13 på: 12.07. 2017 12:09 »
Har sendt deg PM.

Utlogget Kamran Karimi

• Dedikert