Skrevet av Emne: Grav frem stridsøksen! Minigruppebygg for Airfix P-40B 1/48  (Lest 15697 ganger)

Utlogget Stein Atle Stenberg

• Administrator
  • Pest og en plage
  • Takket: 102 ganger
  • I'm dezzzpickable
I forkant av, og under, årets Telfordseanse var vi noen stykker som bestemte oss for et nytt minigruppebygg. Årets tema ble da Airfix sin splitter nye P-40B i 1/48-skala.

Alle som vil kan selvsagt delta. Vi bruker denne fellestråden for å vise den byggeprogresjonen vi måtte ønske. Det er selvsagt lov å løse oppgaven med mer eller mindre historisk korrekte forbilder. Egentlig er alt lov, en av deltakerne har sågar truet med å bygge en P-40B fra Burkina Faso.

Kriteriet er å være ferdig til Skala 2017. Om enkelte deltakere ikke lykkes i dette vil konsekvensene kun være tapt personlig prestisje, og muligens noe vennlig hån.

Her er boxarten til dette henrivende settet.

Og under følger noen bilder til inspirasjon, for de som måtte trenge det.

Inspirasjonsbildene er hentet fra internettet, ymse lokasjoner.

Da er det bare å grave frem stidsøksen og sette i gang å bygge seg en Tomahawk, eller en Warhawk om det er det man foretrekker  :thumb:

• Administrator
  • Pest og en plage
  • I'm dezzzpickable
Er kommet i gang med prosjektet, holder nå på med dekaler i 'pit.

Har forsøkt å tilnærme meg Curtiss-green i cockpit.

Og her er dekaloption jeg tror jeg skal benytte meg av. Dette fra BarracudaCals:

Denne kan også gis ørkenfarger da den ble malt om senere.

« Siste redigering: 20.11. 2016 21:25 av Stein Atle Stenberg »

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
Vanvittig vakkert, vorbilledlig valg vor minigruppebygg! P-40 er jo bare kuuuult :thumb: Har hørt mye pent om denne modellen, så jeg har ønsket meg den til jul av brorsan. Hvis den kommer i hus slenger jeg meg med i minigruppebygget. Du har valgt deg et stilig forbilde, og er allerede kommet i gang, så her skal jeg følge med :)

Mvh
:) Rune

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
Et par "daarlige kamerater" kjoepte meg en slik, saa jeg maa bli med jeg og:)  Mitt valg faller paa Flying Tigers - litt uvanlig med kinesiske rundeller .  Hvilken farge brukte du for Curtiss interior green?

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

• Administrator
  • Pest og en plage
  • I'm dezzzpickable
Et par "daarlige kamerater" kjoepte meg en slik, saa jeg maa bli med jeg og:)  Mitt valg faller paa Flying Tigers - litt uvanlig med kinesiske rundeller .  Hvilken farge brukte du for Curtiss interior green?

Jens

Det er bra med dårlige kamerater, noen ganger  :D

For interiørfargen så har jeg brukt Gunze, først H58 - men den ble seende for gul ut, så laget en miks hvor jeg hadde blandingsforhold ca (med vekt på ca) 4 deler H58 - 2 (2,5?) deler H302 (green FS 34092) og 1/2 del  H 53) neutral grey. Beklager den noe unøyaktige oppskriften, men det ble gjort litt ad-hoc.

Ellers så har jeg pønsket en del på undersidefarge - nå skal jeg jo bygge britisk (selv om tigeren frister fælt) og da ser det ut til at jeg ender opp med å bruke Tamiya XF-23, Light blue. Dette da jeg har lest at gråfargen har hatt et svakt blåskjær i seg, noen mener at det er en slags duck egg blue. Ellers må det bli XF-83?

Dersom dette eksemplet er gyldig så mener jeg at det er et svakt blå-skjær i gråfargen her på bildet også. Men jeg kan ta feil. Bildet er mest sannsynligvis en AVG-maskin, men såvidt jeg har forstått så ble de levert malt likt som de som ble levert til britene.

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
P-40'ene som ble levert til britene var malt i det som er omtalt som DuPont farger - dvs nærmeste match amerikanerne hadde, som britene kunne leve med. Flying Tigers maskinene var omdirigerte maskiner som egentlig var tiltenkt britene. Derfor hadde de (og potensielt maskina di, SAS) mest sannsynlig Aircraft Gray (matchende F.S. 16473) på undersiden. Jeg brukte Tamiya XF-19 Sky Grey til å matche denne.

• Administrator
  • Pest og en plage
  • I'm dezzzpickable
Takk for tipset, Rune. Da prøver jeg XF-19, har en gammel krukke stående  :thumb: Når det gjelder øvrige farger, Dark Earth og Dark Green - har du noen forslag til DuPont-versjoner av disse? Håpet er jo at de er så like at jeg kan bruke vanlige RAF-farger, men så enkelt er det vel neppe?

Ellers har jeg oppdaget en visuell forskjell på britiske maskiner fremfor øvrige, britisk radio medfører også antennemast. Denne følger med i settet, og innfelling til denne er markert i skroget. Dette gjelder, såvidt jeg vet, samtlige britiske Tomahawk-versjoner. Jeg skal jo bygge en IIb, som tilsvarer en amerikansk P-40C, men det er ikke andre, ytre, forskjeller såvidt jeg har funnet ut. Forskjellene går egentlig på mer pansring og self-sealing bensintanker. Britiske maskiner har jo også et annet kaliber på gønnerene enn de amerikanske, men det blir neppe synlig i 1/48-skala.

Ellers har nå cockpit-dekalene sunket fint på plass og skal få et lite lag johnson før jeg gir en liten vask og påfører litt slitasje. Gleder meg til sammenklasking av skroget  :D

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Hei!

Litt usikker på de andre fargene, men har sett Tamiya XF-61 Dark Green og XF-57 Flat Earth nevnt. Den amerikanske versjonen av brunfargen bleknet visstnok ganske heftig. Den var mørkere enn Dark Earth til å begynne med, men ble fort lysere etter operativ tjeneste. Fant denne siden med research for P-40 i DuPont-farger. Mye bra stoff med referanser til modellmaling :)

http://www.ratomodeling.com/articles/AVG_cammo/

Bra tips det med antenne på RAF-maskiner. Her er et referansebilde med både DuPont-farger og antenne:

Disse har takket for dette innlegget: Stein Atle Stenberg

• Administrator
  • Pest og en plage
  • I'm dezzzpickable
Takk for lenken, høyst interessant lesing  :thumb:

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger
Veldig bra og interessant link til denne Rato-fyrens analyser. Jeg tenker likevel jeg gjør som han skriver i innledningen: finner noe jeg synes ligner, blander litt på frihånd  og kjører med det.

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Veldig bra og interessant link til denne Rato-fyrens analyser. Jeg tenker likevel jeg gjør som han skriver i innledningen: finner noe jeg synes ligner, blander litt på frihånd  og kjører med det.

Good call :) Kva forbilete hev du sett føre deg?

Utlogget torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 189 ganger

Good call :) Kva forbilete hev du sett føre deg?
Høyst usikker. Selv what if kan tenkes.

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
Høyst usikker. Selv what if kan tenkes.

Spanande selv om NAI ser på WhatIF som jevngodt med Fandens oldemor - Vallejo :shifty:

Utlogget Jørgen Tangerud

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 3 ganger
Henger meg med på denne, og den blir i en eller annen VVS variant :)
It was just a hobby. I didn't expect it to turn into a mental sickness......

Disse har takket for dette innlegget: Rune Haugen, Stein Atle Stenberg

Utlogget Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
  • Detaljere, konvertere, korrigere, reparere...
P-40'ene som ble levert til britene var malt i det som er omtalt som DuPont farger - dvs nærmeste match amerikanerne hadde, som britene kunne leve med. Flying Tigers maskinene var omdirigerte maskiner som egentlig var tiltenkt britene. Derfor hadde de (og potensielt maskina di, SAS) mest sannsynlig Aircraft Gray (matchende F.S. 16473) på undersiden. Jeg brukte Tamiya XF-19 Sky Grey til å matche denne.

FS16473 mener jeg og omtales som ADC Gray (Air Defence Command), og ble brukt paa F-106 Delta Dart blant annet.  Denne fargen har et svakt groennskjaer i seg mens Tamiya SKy Grey er relativt noeytral.  1-tallet i FS koden betyr forresten blank maling, saa en ekvivalent for P-40 maa vaere 36473. 

Ser dog at enden paa visa er at graafargen matcher best med 36622 som er samme farge brukt paa buken i USAF Vietnam-skjemaet.

Jens
« Siste redigering: 22.11. 2016 14:53 av Jens Håkon Brandal »
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.