Skrevet av Emne: Nieuport XI - Eduard 1/48  (Lest 677 ganger)

Jovan Jovanovic

• Nysgjerrig
  • *
  • Takket: 5 ganger
Nieuport XI - Eduard 1/48
« på: 16.10. 2016 20:59 »
Hei,

Dette er min første (endelig) ferdig modell siden jeg kom til Norge.

Det er en Nieuport XI fløyet av serbisk sersjant Milorad Jevremovic på Salonika (makedonske) fronten i 1916.In den serbiske luftfart i 1916, på Salonika fronten ble brukt, Nieuport X (minst 4 stk), Nieuport XI (minst 4 stk) og Nieuport 12 A2 (minst 2 stk). Disse flyene ble brukt fram til 1917 når nye generasjoner av Nieuport flyet ankom Salonika fronten.

En full størrelse replika av en Nieuport XI ligger i Museum of the Air Force i Beograd.

Disse har takket for dette innlegget: Kyrre Ingebrethsen, Tommy Myrland, Stein Atle Stenberg

Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 176 ganger
Sv: Nieuport XI - Eduard 1/48
« Svar #1 på: 16.10. 2016 22:29 »
Fin modell i et uvanlig fargeskjema.

Einar S

Olve Dybvig

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 83 ganger
« Svar #2 på: 16.10. 2016 22:30 »
Flott modell

olvis
Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

Jens Håkon Brandal

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 34 ganger
« Svar #3 på: 16.10. 2016 23:05 »
Pen jobb Jovan.  Rundellene ser franske ut, eller var de serbiske rundellene saa (til forveksling) like de franske paa denne tiden?

Jens
Overoverkverulant av Roy's nåde.

Sekterisk IPMS koryfe.

Man blir aldri for gammel til aa lese instrukser.

Ragnar Eckhoff

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 92 ganger
« Svar #4 på: 17.10. 2016 18:08 »
Flott modell! Hva slags type tråd har du brukt til rigging?

Ragnar

torgeir eikeland

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 216 ganger
« Svar #5 på: 17.10. 2016 20:14 »
Helt rått.

Jovan Jovanovic

• Nysgjerrig
  • *
  • Takket: 5 ganger
« Svar #6 på: 17.10. 2016 22:09 »
Pen jobb Jovan.  Rundellene ser franske ut, eller var de serbiske rundellene saa (til forveksling) like de franske paa denne tiden?

Jens

Hei Jens,
rondellene er fransk. Jeg skal prove å forklare lit om serbisk rondellene.

Serbiske luftfart kommandoen, hadde blitt opprettet 24. desember 1912 og hadde vært aktiv under Balkankrigene 1912-1913. I loppet av første verdenskrig, hadde den lille serbiske luftfart kommandoen opprinnelig opererte i støtte av den kongelige serbiske hæren og forsvaret av landet mot samordnet angrep fra Østerrike-Ungarn. På dette tidspunktet var det flere typer markeringer brukt på serbisk fly. Bilder 1, 2 og 3

Etter innledende serbiske suksesser, i 1915 Sentralmaktene tvang serbiske hæren å trekke seg tilbake til Albania hvor de overlevende elementer i hæren ble evakuert til Hellas.

På Salonika fronten, serbiske luftfart hadde 5 skvadronene (521, 522, 523, 524 og 525). På begynnelse de var under fransk kommand og personale var blandet (serbisk og fransk) og sakte overført til alle serbisk. Alle flyene var fransk (Nieuport, Spad, Maurice Farman, Dorand, Breuget osv.). Fransk rondellene var fast på flyene til 1918.

Fra 1918 en ny merking ble vedtatt, og det ble værende som den oficiel rondelle til den andre verdenskrig. Bilde 4

Etter slutten av første verdenskrig, i 1919 Sør slaviske folkene fast bestemt på å danne et nytt land, Kongeriket av serbere, kroater og slovenere, og den eksisterende serbiske luft korps ble grunnlaget for den militære lufttrafikk av den nye staten.

Flott modell! Hva slags type tråd har du brukt til rigging?

Ragnar

Hei Ragnar,

Jeg har brukt EZ Line på Nieuport. Jeg tror det er veldig fin, strekkes pent, lims lett. En ting jeg ikke liker, det er ikke konsistent over hele lengden, på en del det er flatt, på noen runde. Kanskje det var bare på min snelle.
Neste gang vil jeg prøve Uschis Elastic Rigging tråden

Disse har takket for dette innlegget: Tom Henriksen

Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 121 ganger
« Svar #7 på: 17.10. 2016 22:42 »
Flott modell, og interessant lesing om det serbiske flyvåpnets tidlige operasjoner og merking :thumb:

Sent from my iPad using Tapatalk

Tom Henriksen

• IPMS Medlem
  • Dedikert
  • Takket: 7 ganger
« Svar #8 på: 18.10. 2016 19:42 »
Flott modell og herlig info!

Einar Sandvik

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 176 ganger
« Svar #9 på: 26.10. 2016 22:24 »
Da lærte jeg noe jeg ikke visste fra før om det serbiske flyvåpenet og merkinga deres.

Tilsvarende hos motparten, så var østerriksk-ungarske fly merka med røde og hvite striper i begynnelsen, men man gikk over til tyske jernkors som merking i 1916, etter hva jeg har skjønt.

Einar S