Skrevet av Emne: Hobbyrom - Fellestråd.  (Lest 3663 ganger)

Utlogget Stein Atle Stenberg

• Administrator
  • Pest og en plage
  • Takket: 102 ganger
  • I'm dezzzpickable
Hobbyrom - Fellestråd.
« på: 13.05. 2016 11:56 »
Fra tid til annen dukker det opp tråder som omhandler medlemmenes hobbyrom eller arbeidsbenker. Av og til i ferdig tilstand, av og til under under konstruksjon, og til tider nedlesset av plast, maling og verktøy.

Dette er jo også en måte å presentere seg selv og sitt "nærmiljø" på, og kan gi gode tips for mer eller mindre geniale løsninger andre kan dra nytte av. Men disse trådene har jo en tendens til å forsvinne nedover på sidene etterhvert og er ikke lette å finne tilbake til. Jeg opprettet derfor denne tråden og gjør den "sticky" for å unngå det problemet.

Så da er det bare for dere å poste bilder av hobbybenk/rommet deres her  :D

:)
SAS

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
  • Takket: 91 ganger
Sv: Hobbyrom - Fellestråd.
« Svar #1 på: 13.05. 2016 13:32 »
Moderator får unnskylde latskapen, men i stedet for å duplisere hele tipset, så linker jeg til min tips & triks-tråd om hvordan installere et forkle til å fange opp alle delene som ellers ville ramle på gulvet. Det er den enkeltoppdateringen av eget hobbyrom som har spart meg for mest bry på årevis. Klikk på bildet for mer.

En annen oppgradering jeg har gjort, er å installere en hylle med magnetstriper på, slik at jeg får (nesten) alt verktøyet opp fra skuffer og bordflate, oversiktlig og lett tilgjengelig. Veldig enkelt å rydde opp når alt verktøyet ligger i en haug også. Liker å ha det jeg bruker oftest fremme i dagen, fremfor gjemt bort i en skuff.

Arild :)
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
« Svar #2 på: 13.05. 2016 14:14 »
Jeg gikk noen runder i tenkeboksen før jeg landet på løsningen med hylla og magnetstripene, og blant planene jeg var innom var å bygge noe ala seksjonene Roy selger. Men, hele poenget mitt var å få ting frem i dagen. Fordelen med hylla er dessuten at den frigjør bordplass... Dessuten var hylla gratis og på vei til å bli ved, og magnetstripene kosta ikke mye. Og aller viktigst, jeg liker å finne egne løsninger som passer mitt behov, fremfor å inngå et kompromiss med noe ferdigkjøpt.

Siden man likevel er så godt i gang, kan jeg jo vise den aller siste tilpasningen på hobbyrommet. Jeg har tidligere vist hvordan jeg lagrer Vallejo-lakken min på innsida av skapdørene til lakkboksen min, og etter at jeg solgte ut all min Vallejo Air, fikk jeg en ledig skapdør. Den er nå modifiser litt slik at det ser sånn ut:

MIG-pigmentene er kommet frem i dagen, og ymse vask, filtre slikt fra AK har fått plass der Vallejo Air "bodde" før. Motsatt skapdør er full av Vallejo Model Color.

« Siste redigering: 13.05. 2016 15:09 av Arild Moland »
Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

Disse har takket for dette innlegget: Kyrre Ingebrethsen

Utlogget Reidar Berg

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 16 ganger
« Svar #3 på: 13.05. 2016 18:37 »
Imponerende orden i sysaker'n   :thumb:

Utlogget Edward H. Valholm

• Styret
  • Pest og en plage
  • Takket: 86 ganger
  • For mange idéer, for liten tid..
« Svar #4 på: 16.05. 2016 20:26 »
Orket ikke å ta bilder.. Legger heller ut en liten video jeg tok for litt siden fra "Der Fuhrten-buh"...

https://www.youtube.com/watch?v=EHQ9KAd57qU

Hilsen
Edward

• Administrator
  • Pest og en plage
  • I'm dezzzpickable
« Svar #5 på: 11.06. 2016 11:34 »
Forrige helg fikk jeg omsider ryddet og organisert hobbyrommet mitt. Noe som resulterte i at jeg nå atter kan se gulv- og benkflater som ikke har sett dagslys på flere år. Det er ganske utrolig hvor mye rart man klarer å samle opp, og som egentlig bare er til å kaste.
Det hjalp godt å anskaffe noen av modulene til Hobby Zone, samt et par kommoder fra Ikea.

Første bilde viser det "datatekniske" hjørnet. Her behandles blant annet referanser, og tidvis avsporinger fra byggingen.

Til høyre i bildet kan man se min hjemmesnekrede lakkboks, bestående av Ikea-boks hvor jeg har saget hull i toppen og montert baderomsvifte. Boksen er rimelig romslig som man ser. Slangen vippes ut av vinduet ved lakkering. Helt til venstre ser man et trofeskap donert av en kammerat, fra en lokal bedrift.

Utrolig digg å sortere Tamiya-malingen etter XF-nummer. Vet ikke om det er det mest oversiktelige - men fremtiden vil vise. I tillegg ble det plass til en del Gunze og litt annet. Modulen har rimelig god plass til mye maling. De større Tamiya-krukkene har fått en annen plassering, under byggebenken. Kjøpte også et WIP-oppbevaringsskap, har lenge irritert meg over at ting støver ned i mens man holder på med andre ting. Ikke plass til grusomt mange ting, så håper det holder antallet prosjekter på vent nede.

Selve byggebenken - skal bli spennende å se om det er mulig å opprettholde såpass orden. På benken ligger Tamiya sin Mig 15 bis, nysparklet i håp om å få bukt med et par ghost seams. Og ja man kan også skimte eska hvor Marauderen ligger og venter på initiativ til ferdigstillelse.

Under benken er kommodene fra Ikea, sånn 3-skuffers Nordli-sak (imponerte meg selv med å ferdigstille den siste av de to på under en time). Og som man ser - det er bortimot umulig å bli helt kvitt noen pappkasser med diverse.

Er altså svært fornøyd med egen innsats og resultatet derav. Har faktisk en viss tro på at det nå skal være mulig å opprettholde orden og struktur fremover. Men det krever nok en viss disiplin. Det beste er at jeg nå vet sånn omtrent hvor alt utstyr og materialer befinner seg. Tidligere har jeg jo kunnet sitte i flere minutter og scanne benken for akkurat den tingen. For ikke å snakke om at det hele tiden var nødvendig å løfte og flytte på ting for å finne det jeg trengte.

« Siste redigering: 11.06. 2016 11:37 av Stein Atle Stenberg »

Disse har takket for dette innlegget: Roy Pedersen, Kyrre Ingebrethsen

Utlogget Kåre Paulsen

• Styret
  • Aktiv
  • Takket: 2 ganger
« Svar #6 på: 11.06. 2016 13:21 »
Dette ser jo bra ut.
Og så får tiden vise hvordan det blir seende ut når du har prosjekter på gang.
Egen erfaring tyder på at det kanskje ikke blir så ryddig da.

Kåre

Utlogget Arild Moland

• Pest og en plage
« Svar #7 på: 11.06. 2016 14:09 »
Ledig og luftig hule dette! Men får du ikke tresmak et visst sted av den stolen?

Prosjekt i arbeid nå:

Javisst!

• Administrator
  • Pest og en plage
  • I'm dezzzpickable
« Svar #8 på: 11.06. 2016 14:55 »
Stolen er nok mer komfortabel enn den ser ut, har ikke merket noe til tresmak så langt. Men så beveger jeg meg jo litt underveis da.

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #9 på: 13.06. 2016 08:07 »
Flott hule :) Likte måten du har organisert på. Må få skrudd opp innredningen i min egne, nye hule. Det tar litt tid, da sommer er lavsesong på hobbyrommet.

Utlogget Jørgen Faret

• Styret
  • Seriøst ivrig
  • Takket: 14 ganger
  • 1+1=3
« Svar #10 på: 13.06. 2016 14:54 »
Er dette det samme rommet jeg har sett i en litt annen versjon før. Nekter jeg å tro!
Du har jammen meg ryddet.  :thumb:

• Administrator
  • Pest og en plage
  • I'm dezzzpickable
« Svar #11 på: 13.06. 2016 18:22 »
Det kan virkelig anbefales, Rune. Hobbylivet har blitt mye bedre etter dette. Og joda, Jørgen det er samme rom som du tidligere såvidt har klart å komme inn i ;) Det var litt av en jobb å rydde opp i alt som tidligere fløt rundt her, var litt lei av å snuble meg frem til byggebenken.  wOOt

Utlogget Rune Haugen

• IPMS Medlem
  • Pest og en plage
  • Takket: 111 ganger
  • WWII, helst i og over Norge.
« Svar #12 på: 09.08. 2016 19:44 »
Hei!

Har endelig fått ferdigstilt hobbyrommet i det nye huset. Kjøkkeninnredning fra Ikea og moduler fra HobbyZone (takk Roy :thumb:).

Bokhylla er fyllt opp med referanser.

Inni der befinner stasjet seg, sammen med kompressoren. Lakkboks for å sette oppå benkeplata er neste prosjekt. Har handlet inn materialer til den.

Gleder meg til byggesesongen starter!

Mvh
:) Rune
« Siste redigering: 09.08. 2016 23:14 av Rune Haugen »

Disse har takket for dette innlegget: Einar Sandvik, Stian Svendsen, Tommy Myrland, Stein Atle Stenberg

Utlogget Stian Svendsen

• Administrator
  • Pest og en plage
  • Takket: 54 ganger
« Svar #13 på: 09.08. 2016 21:11 »
Så ut som et sted, man kunne kose seg, innbydde virkelig til bygging :) Men hvor lenge blir det holdt så strøkent ?
mvh Stian

Disse har takket for dette innlegget: Rune Haugen

• Administrator
  • Pest og en plage
  • I'm dezzzpickable
« Svar #14 på: 09.08. 2016 23:21 »
Gratulerer, Rune!

Dette ser både lunt, koselig og meget ryddig ut - kan umulig være skadelig for tempo eller kvalitet på byggene dine fremover  :thumb:

Disse har takket for dette innlegget: Rune Haugen